• Mon 30 Mar 2020 13:30
    551 visningar
    10 svar
    10
    551

    4,5mnd - Omöjligt att få att somna utan övertrött hyl och skrik dag och natt

    Hej

    Jag håller snart på att strypa min bebis. Jag ar läst alla bloggar och övrig offentlig info om hur man får bebis att somna, men inget tar för sig mitt problem riktigt. Själva insomningen. Jag behöver råd, stöd eller förhoppningsvis en historia som åtminstone visar till att det kommer lösa sig tillslut. Gärna snarast.

    Min bebis är 4,5mnd, och har förutom vid bröstet ibland (men tydligen inte alls längre) inte klarat av att somna fridfullt. För då menar jag inte sova själva. För när han först sover (särskild på natten) så kan han oftast sova rätt bra och länge i taget för åldern. 2-6timmar i sträck på natten och 15min till 2t dagtid (2-4ggr). Det är inte problemet. Problemet är att han inte har någon minsta aning hur man SOMNAR. Inte utan total utmattning efter mycket hyperaktivitet i sängen som slutar i skrik och hyl. Oavsett om vi lägger han tidigt och ofta, sent och sällant, gungar, bärsele/sjal, sjunger, läser, håller hand, smeker, håller fast allt som går för han att röra på, nalle, napp...you name it. Nu klarar han även att veva med armar och ben och prutta med munnen så att han inte äns somnar vid bröstet.

    Alternativet att slita han ut mer funkar heller inte utan att man vill strypa honom tillslut. Detta för att när han blir trött, vid rimliga intervaller, så blir han bara gnällig och sint oavsett vad han gör för aktivitet. Lugna som aktiva. Men somna... nej det gör han inte. Inte utan att först börja lossas som om han är glad och pigg när han ligger i sängen (det är han inte om man tar han ut för att vara vaken), för sen att skrika helt hysterisk tills han är utmattad och somnar. Jätte mysigt.

    Jag tar emot alla era tips, egna erfarenheter och stöd omkring detta. Jag är rådlös.

  • Svar på tråden 4,5mnd - Omöjligt att få att somna utan övertrött hyl och skrik dag och natt
  • Mon 30 Mar 2020 16:15
    #1

    Vi hade också bekymmer i den åldern. Vi va dåliga på rutiner så de va en sak som förvärrade sömnen. Ofta fick lilleman vara vaken tills vi la oss runt 22. Då matade jag i sängen och de brukade hjälpa.

    När inte det funkade eller om han vaknade kort efter så va de enda som funkade att lägga honom högt upp över axeln och gå å vagga tills han somna. Kunde få stå/gå och vagga jättelänge, men de va enda sättet han var nöjd. Kunde aldrig sitta still å vagga honom. Jättetröttsamt men funkade iallafall.

    Nu har vi en till gosse som är 2.5m där denna metod inte alls funkar. Med honom lägger jag mig i sängen. Lägger honom på sidan så han ligger och tittar på mig och får nappen. Då brukar han vara nöjd och kan oftast somna. Blir han otålig tar jag fram mobilen och sätter på dammsugarljud från Youtube och spelar ganska högt. Ljudet verkar distrahera och lugna honom. Ligger han å flaxar så brukar de sluta direkt när ljudet kommer på.

    Skall du testa dammsugarljudet så va inte rädd att ta i lite med ljudet. Med första gossen vågade ja inte ha ljudet mer än på lägsta och de hjälpte inte alls. Med andra gossen märkte vi att han somnade när vi dammsög så då vågade ja öka volymen lite på telefonen och det funkar susen.

  • Anonym (T)
    Mon 30 Mar 2020 16:37
    #2

    Testa att gå in i badrummet, gärna dämpad belysning och sätt igång kranarna i medelläge. Försök hålla ansiktet mot bröstkorgen och vagga långsamt.

    Rinnande vatten har fungerat på mina 2 barn när inget annat har fungerat

  • Mon 30 Mar 2020 19:03
    #3

    Vad jobbigt för er :(

    Mitt tips är att testa att följa rulla vagns sömnschema. rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/

    Skriv i hur gammal din bebis är och vilken tid ni vaknar på morgonen så får ni förslag på när det är dags för dagens sovstunder. Detta har stämt väldigt bra på mina barn och om jag börjar söva dem 10-15min innan den föreslagna tiden så brukar det funka otroligt bra. Lite gnäll men det hörs att det är trött gnäll och sedan, nästan på minuten, när det är sovdags enligt sömnschemat så har de somnat.

    Prova!

  • Anonym (Inte ensam)
    Mon 30 Mar 2020 19:48
    #4

    Det där med bebisar som somnar fridfullt efter två månaders ålder är något som fortfarande känns som förvånande för mig som fick en bebis som skrek sig till sömns tills han var cirka 7 månader.

    Ingenting hjälpte, vi körde samma rutiner testade något nytt ibland men alltid gallskrik vid insomning.

    Så jag har tyvärr ingen lösning, men det går över så småningom och du är inte ensam.

  • Mon 30 Mar 2020 20:05
    #5
    Fröken W skrev 2020-03-30 19:03:30 följande:

    Mitt tips är att testa att följa rulla vagns sömnschema. rullavagn.nu/blogg/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/


    Vi gjorde detta idag, har halvt inspirerats av den tidigare, men idag skrev vi ned hur han sov och tänkte verkligen följa dom rekommenderade tidspunkterna. Redan vid andra vila somnade han inte för han var utslitt av gråt 2 timar senare. Vila 3, då förskjuten, tog 1timme att få till. Sen va hela schemat åt skogen resten av dagen och det blev bara tre gånger med vila. Nu är han 1 timme in i kvällsgråt istället för att sova för natten när han borde.
  • Anonym (Övert­rött)
    Mon 30 Mar 2020 20:14
    #6

    Vår tjej blir 4 månader snart och är nu, tack och lov rätt lätt att lägga men för 1 månad sen höll jag på att bli tokig.

    Men vi lärde oss rätt snabbt att hon var övertrött för vi nattade henne för sent. Vår BVC sköterska sa att så fort bebis börjar gäspa eller gnugga sig i ögonen så ska vi natta henne.

    Hon orkar sällan bara vaken mer än 1-2.5 timmar i stöten så jag vet ungefär när hon brukar bli trött. Ibland när jag försöker få henne att sova och hon är trött så kan hon också bli glad, börja prata och skratta men det är också ett tecken på övertrötthet och då har det gått lite för långt. Vissa gånger när hon kommer till det stadiet så kan det bli svårt att lägga henne men nu händer det sällan eftersom vi har lärt oss hennes rutin.

    På kvällarna så brukar hon somna för natten vid 19-20. Hon får flaskan och efter hon ätit så somnar hon på mig. Jag halvsitter/halvligger och hon ligger mage mot mage. Vi har en snutte som vi enbart använder när hon ska sova som ska signalera att det är dags att sova.

    Jag brukar buffa henne under rumpan så hon vaggas upp och ner om du förstår vad jag menar. :) som om hon skulle sitta i bärsele och jag går.

    Ibland är hon mer vaken än andra gånger. Nattning kan ta allt från 5 min - 40 min. När hon somnat så när vi över henne till vaggan.

    Vi släcker även ner så det är mörkt i rummet.

  • Anonym (Pappa­)
    Sat 4 Apr 2020 00:29
    #7

    Jag hade flera metoder som ibland var för sig men oftast tillsammans funkade bra.

    Hud mot hud. Jag hade min son liggandes på bröstet eller tätt intill. Pyjamas knäppte jag upp.

    När han blev vilade jag min hand lätt mot hans mage. Hud mot hud frigör ämnen i kroppen som gör en lugn och avslappnad.

    Men ibland räckte inte det. Så jag lät honom i så fall somna utan pyjamas. Blir man för varm kan det vara svårt att somna. När han sovit en stund satte jag på pyjamasen. Men oftast räckte det med att knäppa upp pyjamasen och sedan knäppa den när han somnat.

    Och så sjöng jag alltid när jag nattade honom. Sången hade en lugnande effekt.

    Han fick alltid välling i samband med nattningen eller hade nyss ammat.

    Nu är han drygt tre år.

    Han behöver inte längre välling för att sova. Vi äter middag ofta en timme innan sovande. Äter man för tätt inpå brukar det bli svårt för honom att sova. Jag läser alltid saga och ibland sjunger jag men oftast somnar han snabbt efter sagan.

    Viktigt också att komma ihåg det som kallas för sömnhygien. När det gäller barn är det bra att börja minst en timme innan med att förbereda nattningen. Man varvar ner, dämpar belysningen osv.

    Sen om han ser på Youtube eller liknade dagtid så prova att sluta med det under en vecka. Det ska vara mörkt i rummet och svalt.

  • Anonym (Pappa­)
    Sat 4 Apr 2020 00:29
    #8

    Jag hade flera metoder som ibland var för sig men oftast tillsammans funkade bra.

    Hud mot hud. Jag hade min son liggandes på bröstet eller tätt intill. Pyjamas knäppte jag upp.

    När han blev vilade jag min hand lätt mot hans mage. Hud mot hud frigör ämnen i kroppen som gör en lugn och avslappnad.

    Men ibland räckte inte det. Så jag lät honom i så fall somna utan pyjamas. Blir man för varm kan det vara svårt att somna. När han sovit en stund satte jag på pyjamasen. Men oftast räckte det med att knäppa upp pyjamasen och sedan knäppa den när han somnat.

    Och så sjöng jag alltid när jag nattade honom. Sången hade en lugnande effekt.

    Han fick alltid välling i samband med nattningen eller hade nyss ammat.

    Nu är han drygt tre år.

    Han behöver inte längre välling för att sova. Vi äter middag ofta en timme innan sovande. Äter man för tätt inpå brukar det bli svårt för honom att sova. Jag läser alltid saga och ibland sjunger jag men oftast somnar han snabbt efter sagan.

    Viktigt också att komma ihåg det som kallas för sömnhygien. När det gäller barn är det bra att börja minst en timme innan med att förbereda nattningen. Man varvar ner, dämpar belysningen osv.

    Sen om han ser på Youtube eller liknade dagtid så prova att sluta med det under en vecka. Det ska vara mörkt i rummet och svalt.

  • Anonym (Pappa­)
    Sat 4 Apr 2020 00:29
    #9

    Jag hade flera metoder som ibland var för sig men oftast tillsammans funkade bra.

    Hud mot hud. Jag hade min son liggandes på bröstet eller tätt intill. Pyjamas knäppte jag upp.

    När han blev vilade jag min hand lätt mot hans mage. Hud mot hud frigör ämnen i kroppen som gör en lugn och avslappnad.

    Men ibland räckte inte det. Så jag lät honom i så fall somna utan pyjamas. Blir man för varm kan det vara svårt att somna. När han sovit en stund satte jag på pyjamasen. Men oftast räckte det med att knäppa upp pyjamasen och sedan knäppa den när han somnat.

    Och så sjöng jag alltid när jag nattade honom. Sången hade en lugnande effekt.

    Han fick alltid välling i samband med nattningen eller hade nyssnämnda ammat.

    Nu är han drygt tre år.

    Han behöver inte längre välling för att sova. Vi äter middag ofta en timme innan sovande. Äter man för tätt inpå brukar det bli svårt för honom att sova. Jag läser alltid saga och ibland sjunger jag men oftast somnar han snabbt efter sagan.

    Viktigt också att komma ihåg det som kallas för sömnhygien. När det gäller barn är det bra att börja minst en timme innan med att förbereda nattningen. Man varvar ner, dämpar belysningen osv.

    Sen om han ser på Youtube eller liknade dagtid så prova att sluta med det under en vecka. Det ska vara mörkt i rummet och svalt.

  • Anonym (Jo)
    Sun 5 Apr 2020 08:25
    #10

    Jag har egentligen inget tips så men jag tänkte berätta vad som fungerade för oss när dottern började vägra att sova under dagen och därför även blev svår nattetid.

    Vi upptäckte att hon bara sov i bärselen under dagen och om hon inte fick sin sömn under dagen blev hon omöjlig på natten. Sömn föder sömn.

    Så under en månads tid stod jag upp och vaggade med henne i bärselen. Det här var under den värsta hettan 2018 så jag var väldigt tacksam för vår AC. Hon varken sov eller åt utanför huset så jag blev rätt isolerad under den här perioden men det la sig till slut ändå.

    Hoppas ni hittar en lösning som fungerar för er!

Svar på tråden 4,5mnd - Omöjligt att få att somna utan övertrött hyl och skrik dag och natt