Inlägg från: Alexi83 |Visa alla inlägg
  • Alexi83

    Omskola sig till sjuksköterska eller inte?

    Fantasybamse skrev 2020-03-30 20:43:57 följande:

    Hej

    Jag har jobbat som arbetsterapeut sedan 10 år tillbaka men känner att jag inte kommer längre inom detta yrke. Mina arbetsuppgifter känns inte riktigt intressant och utmanande längre. Har arbetat inom olika verksamheter och har flera år funderat på att byta bransch.

    Nu har jag helt fastnat på att börja studera till sjuksköterska för att sedan läsa vidare till operationssjuksköterska. Men är det värt det?

    Att plugga till ett nytt yrke, med familj och barn att ta hänsyn till . Eller ska man bara acceptera sina understimulerand arbetsuppgifter. I övrig har jag ett flexibelt arbete, kontorstider, trevliga kollegor osv. Men räcker det?

    Behöver lite input.


    Om det är det du verkligen vill så absolut.

    Själv läste jag sjukgymnast (nuvarade fysioterapeut) men har dock aldrig jobbat som det då jag läste till ssk med en gång efter syg-studierna.

    Har sedan läst vidareutbildning inom anastesi och intensivvård men jobbar numera inte inom det.
  • Alexi83
    Alexi83 skrev 2020-03-31 20:00:31 följande:

    Om det är det du verkligen vill så absolut.

    Själv läste jag sjukgymnast (nuvarade fysioterapeut) men har dock aldrig jobbat som det då jag läste till ssk med en gång efter syg-studierna.

    Har sedan läst vidareutbildning inom anastesi och intensivvård men jobbar numera inte inom det.


    Allt kom inte med...

    Jobbar numera inom äldreomsorgen vilket jag tycker är både spännande och utmanande. Har aldrig tråkigt på jobbet.
  • Alexi83
    Fantasybamse skrev 2020-03-31 20:11:54 följande:

    Tack för era tankar. Det är ju lite det som lockar mig att läsa till sjuksköterska, dem oändliga möjligheter som finns på arbetsplatser och vidareutbildning , även kunna jobba i hela Sverige längre fram och kanske utomlands. Som arbetsterapeuter finns det få arbetsplatser och inriktningar, ej heller någon möjlighet att påverka lönen (jobba en storhelg, stafett, extra pass osv)

    Jo jag har tänkt på arbetstiderna, men får för mig att opsyrra eller anestesi inte arbetar lika mycket kvällar och helger, men jag kan ju ha fel där. Har iaf inte tänkt arbeta heltid förens barnen blir stora.


    Oftast är et mycket dagtid inom operationsverksamheten men förekommer också natt och kväll. Sedan kan man även jobba för privata kliniker och då endast dagtid.

    Jag jobbade som ane-ssk inom landstinget inon och jobbade under då enbart natt (var mer spännande då mam fick alla akuta operationer) 21.30-07, ca 12-14 nätter i månaden inkl var 6 helg. Tog dock endel extrapass på dag.

    Hade kollegor som jobbade enbart dag, både av ane- och op-personal och enstaka kväll.
  • Alexi83
    Fantasybamse skrev 2020-03-31 20:17:18 följande:

    Intressant. Hur kom det sig att du valde ssk och inte SG? Läste du klart hela sjg-utbildningen?

    Är anestesi något du skulle rekommendera?


    Läste klart hela SG/SYG utbildningen och jobbade även extra under ssk-studierna. Men kände egentligen redan på förata VFU-perioderna att det inte var riktigt min grej. Läste ssk på samma universitet och fick tillgodoräkna mig en del inom anatomi/fysiologi kurserna.

    Om man gillar att inte ha så mycker patientkontakt så rekomendersr jag anestesi. Inom anestesi på operation har man kontroll över patientens luftvägar, syra-bas, hjärta, blodtryck och man är med på sövning, vilket jag tyckte var väldigt spännande. Tar även endel extrapass inom anestesi nu för att upprätthålla yrker. Man kan öven jobba inom ambulans, helikopter/flyg och inom akutverksamhet. Op-ssk har jag alltid tyckt verkar tråkigt (har VFU inom operation), men det är enbart min åsikt.

    Själv ska jag byta jobb nu efter sommaren till akutsjukvården och jobba som traumakordinator på en ett stort akutmottak i Norge (flyttade hit för några år sedan).

    Vill man ha patientkontankt och en utmanande vardag rekommenderar jag IVA eller inom äldreomsorgen.
Svar på tråden Omskola sig till sjuksköterska eller inte?