• Anonym (Hmm)

    Vad är syftet med att skryta anonymt?

    Jag tycker att vissa anonyma användare skryter om sina liv på FL. Det kan vara allt ifrån hur himla duktiga deras barn är, hur snygga de själva är och hur lätt de har att hitta partners pga det. Samt hur fantastiskt sexliv de har, trots att det är uppenbart att det inte stämmer då de samtidigt verkar må väldigt dåligt pga att h*n har ett stort behov att trycka ner andra på forumet som tex har relationsproblem eller sexproblem och ett starkt behov av att få känna sig störst, bäst och vackrast.

    Så, vad är egentligen syftet med att skryta från ett anonymt nick, ingen känner ju personen som skryter eller vet vem hon/han är. Får det personen att må bättre på något sätt?

    Kan ju förstå om man skryter till såna man känner (även om jag inte är sån själv) men till helt okända liksom? Vad får man ut av att känna sig störst, bäst och vackrast för en stund och dessutom helt ANONYM?

  • Svar på tråden Vad är syftet med att skryta anonymt?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (123ttt) skrev 2020-03-31 16:47:20 följande:

    För att inte tala om hur högutbildade och vilka skyhöga löner de har. Haha!


    Exakt! Det har jag också lagt märke till, haha.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Pytte) skrev 2020-03-31 17:08:01 följande:

    Jag kan å andra sidan inte förstå varför en del tycker att det är skryt att berätta om sitt liv. Om någon tjänar bra, får de då inte svara i ekonomitrådar? Hur lite måste man tjäna för att få svara?


    Fast många svarar där det är uppenbart att de ljuger. Det är bara pinsamt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (lemuren) skrev 2020-03-31 17:03:59 följande:

    I vilken lönetråd som helst på nätet så är det väl tydligt att fler svarar av de som tycker att de har en bra lön, än de som är missnöjda och kanske skäms lite för att livet inte blev som de önskade? Fast man kanske älskar det man gör på dagtid. 

    För på något sätt så lider många av den västerländska vanföreställningen att alla har lika möjligheter och alla kan bli miljonärer, och då blir det på något vis ens eget fel om man inte "lyckas". Samtidigt som de som lyckas bra ofta inte vill erkänna att de också haft tur vid ett eller flera tillfällen.


    Fast många som säger sig tjäna bra ljuger uppenbarligen. Samtidigt finns det de som skriver sanning men även mååånga som inte gör det.

    Och när man kan skriva anonymt behöver man väl inte skämmas för att erkänna att man inte tjänar bra? Ingen vet ju vem som ligger bakom det anonyma nicket ändå.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (lemuren) skrev 2020-03-31 17:29:21 följande:

    Om man har hängt några år på vilket forum som helst så är det rätt många som har interagerat även utanför forumet.

    I synnerhet då inte så få kvinnor på FL ingått i privata mammagrupper och diskuterat graviditet och senare våra barn, en del har träffar IRL också. 


    Fast hur ska man veta att det var någon av dessa bakom det anonyma nicket? De flesta som träffas IRL skriver från sitt ordinarie nick och de är sällan en av de som skryter här.

    De jag syftar på har garanterat inte träffat någon från forumet IRL då de alltid skriver anonymt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Z) skrev 2020-03-31 17:43:51 följande:

    Anledningen till att jag nästan alltid skriver anonymt är för att mina svar inte ska kunna kopplas till mitt användarnman. Alltså så att ingen genom något av mina svar, eller genom flera av mina svar tillsammans, kan förstå att det är jag och därmed se allt jag svarat här (finns ju en del personlig information och jag känner inte heller mig bekvämt med att någon jag känner till irl vet en massa grejer om mig som jag inte vet att de vet, även det som inte är särskilt personligt)..


    Vet någon ditt riktiga nick?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (lemuren) skrev 2020-03-31 17:49:04 följande:

    Du ifrågasatte varför man skriver från ett anonymt nick.

    Då svarar jag att en anledning kan vara att flera personer vet ens vanliga nick på forumet och vet vem man är på fler sociala media, och därför skriver man anonymt i vissa trådar.

    Jag kan inte veta vilka du syftar på men du får väl ta det med dom då?


    Nej, jag ifrågasatte inte varför man skriver från ett anonymt nick.

    Jag ifrågasatte varför man skriver från ett anonymt nick och SKRYTER om sig själv.

    Men det är klart, ljuger man så kanske man inte vill bli avslöjad att man gör det, som någon skrev i tråden.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Z) skrev 2020-03-31 17:54:42 följande:

    Vet inte riktigt hur du menar. Någon jag känner till irl? Nej. Det jag menar är att om någon som känner till mig i verkligheten läser mina svar här så kan de eventuellt till slut räkna ut att det är jag och om de ser mitt nick (som folk för när man inte är anonym) kan de se alla mina svar i allt.


    Jag vet men jag undrade mer om någon IRL visste. Givetvis skriver man anonymt om man skriver om känsliga saker.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Storskrävlarn) skrev 2020-03-31 16:47:09 följande:

    Det är svårare att bli avslöjad att man ljuger?


  • Anonym (Hmm)
    PH76 skrev 2020-03-31 19:21:38 följande:

    Varför förutsätter nu att folk ljuger? Ett ekonomiforum kommer naturligt att dra till sig människor med hög lön, detsamma med forum gällande utseende eller antal sexpartners osv.

    Jag skriver förövrigt alltid från min egen signatur och har försökt få FL att ta bort möjligheten att använda fler.


    För att det är så uppenbart att vissa ljuger. Man märker vissa som är seriösa.

    Har inte läst så mycket i ekonomitrådarna så jag kan inte uttala mig om hur det brukar vara där, syftar mest på sextrådarna. Där är det pinsamt uppenbart att vissa inte talar sanning.
  • Anonym (Hmm)
    PH76 skrev 2020-03-31 19:21:38 följande:

    Varför förutsätter nu att folk ljuger? Ett ekonomiforum kommer naturligt att dra till sig människor med hög lön, detsamma med forum gällande utseende eller antal sexpartners osv.

    Jag skriver förövrigt alltid från min egen signatur och har försökt få FL att ta bort möjligheten att använda fler.


    Nja, jag tycker att sextrådarna drar till sig många incels som låtsas ha ett fantastiskt sexliv och kritiserar andra som inte har det bara för att personen vill känna sig bättre än de andra som har problem och skuldbelägga dom.

    Men egentligen har personen exakt samma problem fast värre, det känns bara bättre för stunden för personen när h*n kan gå in i en annan roll och låtsas vara en annan person med fantastiskt sexliv för en stund.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-03-31 19:29:30 följande:

    För att det är så uppenbart att vissa ljuger. Man märker vissa som är seriösa.

    Har inte läst så mycket i ekonomitrådarna så jag kan inte uttala mig om hur det brukar vara där, syftar mest på sextrådarna. Där är det pinsamt uppenbart att vissa inte talar sanning.


    Märker VILKA som är seriösa*
  • Anonym (Hmm)
    GöstaPetter skrev 2020-03-31 20:24:56 följande:

    Det är väl lika märkligt med folk som under anonymt nick skapar trådar för att kritisera folk som skriver under anonyma nick...


    Känner du dig träffad?
  • Anonym (Hmm)
    GöstaPetter skrev 2020-03-31 20:57:50 följande:

    Det är så roligt med folk som enda respons till kritik är "känner du dig träffad?".

    Kan du istället för att deflektera, förklara på vilket sätt du är bättre än någon annan som skriver bakom ett anonymt nick..?


    Det var bara en fråga eftersom du försvarade de som skryter.

    Jag är inte bättre, men jag skryter iallafall inte från ett anonymt nick, har inget behov av det och förstår inte varför vissa har behov av det.
  • Anonym (Hmm)
    GöstaPetter skrev 2020-03-31 21:15:53 följande:

    Jag tror du missuppfattade. Jag försvarar inte de som "skryter", jag ifrågasätter varför "vissa" inlägg ska vara OK att skriva under anonyma nick och andra inte, dvs jag ifrågasätter dubbelmoralen.

    Ditt problem verkar vara "skrytandet" i sig. Känns det bättre för dig om jag skriver om hur lycklig jag är i mitt liv under "GöstaPetter" än om jag skriver under Anonym (GöstaPetter)?


    Läste du inte tråden? Jag skrev att det är konstigt att skryta anonymt, ingen vet vem personen är så vad får personen ut av det? Vem vill personen imponera inför när ingen ens vet vem det är?

    Att du ifrågasatte tolkade jag som att du tog åt dig av det jag skrev, att jag klämde på en öm tå.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (....) skrev 2020-03-31 22:23:59 följande:

    Varför skulle det vara skillnad på anledningen för skryt om man är anonym eller inte?


    Men läs tråden!!

    Om någon skryter när någon vet vem personen är, är fullt förståeligt. Det kan handla om att man försöker imponera på någon, få mer status i kompisgänget etc. Men att någon skryter anonymt förstår jag inte eftersom ingen vet vem personen är, det blir lite samma som att sitta och prata för sig själv när ingen hör.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (....) skrev 2020-03-31 22:37:48 följande:

    Och jag förstår fortfarande inte skillnaden, det handlar om att du sänder ut information och hoppas på att mottagarna kommer att ge dig någon sorts egoboost genom bekräftelse. Den egoboosten kommer ju av vår sociala natur och handlar om att andra individer bekräftar dig som person. Därför försvinner inte poängen när du är anonym eftersom du fortfarande kan motta reaktioner och feedback. Skryt handlar(oftast) om nuet och bekräftelse i nuet, då spelar det mindre roll om du kommer att ha kontakt med dessa människor igen


    Du behöver inte förstå, huvudsaken är att de flesta andra förstår vilket jag förmodar att de gör.

    Jag verkade visst klämma på en öm tå här också.
  • Anonym (Hmm)
    GöstaPetter skrev 2020-04-01 14:17:59 följande:

    Du verkar inte kunna läsa, eller möjligen ha svårt att förstå vad du läser.

    Jag ifrågasätter inte TS intelligens, jag påstår att TS väljer att göra sig dummare än vad hen är, när hen väljer att anklaga folk för att "ta åt sig" om de inte ställer sig bakom TS åsikter.

    Men du hat rätt, det kan anses finnas ett högt komiskt värde i personer som väljer att fördumma sig själva, och ännu högre komiskt värde i individer som inte kan förstå vad som skrivs. Om man nu tycker lyteskomik är något att ha. Annars är det mest tragiskt.

    Och nej, jag förstår verkligen inte hur en skribents användande av nick eller anonymt nick  kan påverka mig som läsare såpass att jag känner mig tvungen att själv starta en gnäll-tråd i ämnet, självklart då under ett anonymt nick.

    Varken du eller TS besvarar min fråga: Varför är det värre att "skryta" under ett anonymt nick än att "skryta" med sitt vanliga nick? Inte heller kan ni förklara varför det är värre att "skryta" under ett anonymt nick än att "gnälla" under ett anonymt nick.

    Jag vet inte om vi läser/är aktiva i olika trådar, men jag tycker att folk generellt har en förkärlek till att skriva under anonyma nick, oavsett om det handlar om hur bra de tjänar eller om sina problem med maskrosor, eller vad nu frågan än gäller. Detta är då inte en statistisk sanning, jag har varken tid eller lust att göra en statistisk analys i ämnet, utan bara en "upplevelse".


    Men jag har ju svarat på det flera gånger i tråden!

    Läs inlägg 32!!

    Det är ju du om någon som gör din dummare än du är eftersom du fått svar men ignorerar svaret och påstår att jag inte ens svarat på frågan.
  • Anonym (Hmm)
    Prickigt block skrev 2020-04-01 16:28:40 följande:

    Det bästa är att bara ignorera människor som bara är här i syfte att bråka.


    Ja, jag ska göra det.

    Men Göstapetter har iallafall bekräftat mina misstankar om att hon/han känner sig träffad då hon/han inte kan ha en seriös diskussion utan att komma med personangrepp. Tråden är uppenbarligen väldigt känslig och provocerande för vissa av en anledning.
Svar på tråden Vad är syftet med att skryta anonymt?