Inlägg från: Anonym (Rätten till kejsarsnitt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)

    Vad gör man vid Nekat snitt?

    Kan bara råda dig att gå med i facebookgruppen ?rätten till kejsarsnitt?. Där kan du få hjälp av många andra som befunnit sig i samma situation.

    Har tyvärr ingen erfarenhet själv att dela med mig av

  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)

    Tyvärr verkar även redan planerade kejsarsnitt nu börja dras in. De som fått beviljat får det alltså indraget.

    Så mycket stor risk att du inte får beviljat.

    De enda råd jag kan ge är att se till att gå profylax online. Gör allt för att få hjälp med att förbereda dig inför en förlossning. Och håll tummarna för att allt går bra.

    Med allra största sannolikhet får du någon typ av bristning av lättare grad (80% får det) MEN för de allra flesta så läker det bra och leder inte till några vidare komplikationer. Kanske kan vara bra att vara medveten om det och jobba med att acceptera och förstå att det inte kommer vara någon fara oavsett.

    Att vara avslappnad och lugn är oerhört viktigt. Så försök verkligen att jobba med det!

  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    ankan6 skrev 2020-04-02 10:50:27 följande:

    Vart har du hört det? Vilka landsting har det gällt?


    Exempelvis Falun (hört detta från enskilda personer). Detta har dock handlat om förlossningrädsla, precis som i ts fall, ocj alltså inte fysiska skäl
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    ankan6 skrev 2020-04-02 12:17:15 följande:

    Vad hemskt! Varken sett eller hört något om det. Antar att det är för att förkorta vårdtiden?

    Man sätts ju i en extra känslig sits om det sker så nära inpå så man knappt ens har tid att bearbeta en vaginal födsel. Hoppas verkligen inte att det börjar ske på fler platser, då vet jag inte vad jag tar mig till...

     


    Troligtvis för att det inte finns resurser för kirurgiska ingrepp
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-04-02 12:26:02 följande:

    Fast du har väl inte så ont om tid om du är i v 31?

    Försök förbereda ändå, ifall det blir så hos dig. Det skadar inte att vara förberedd, profylaxkursen är bra även vid andra smärttillstånd!


    Detta var inte ts som skrev utan en annan person. Kanske befinner hon sig närmare bf än ts?
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (Why?) skrev 2020-04-02 17:43:10 följande:

    Varför är du rädd? Kroppen har alla resurser som krävs för att det ska gå bra, operation är ju större risk för att det åt helvete på något sätt, flera gånger om, du öppnas, du har risk för infektion och ska dras med ett fult ärr. Nä, du fixar det ...


    Jag tycker det är tråkigt med detta ifrågasättande av förlossningsrädsla. Det finns otroligt mycket risker med en vaginal förlossning, även om ett snitt naturligtvis kan vara ett onödigt ingrepp. Långt ifrån alla vaginala förlossningar går bra, precis som att långt ifrån alla snitt går bra.

    Tar man sig dock tiden att leta reda på statistik där man skiljer akuta och planerade snitt så ser man att ett planerat snitt kanske inte är så skrämmande och att vissa faktorer är betydligt mer riskfyllda vid vaginal förlossning än ett planerat snitt. Vill dock fortfarande vidhålla att riskerna med snitt till viss del är större. Men i beaktande bör tas det troligtvis stora mörkertalet gällande skador vid vaginal förlossning eftersom mycket skador tidigare missats och fortfarande missas.

    Jag tycker inte att vi bör vagga in folk i en falsk bild av ett en vaginal förlossning är lätt. Och är man rädd så blir det knappas lättare. Jag anser det befogat med dagens förloSnknv och eftervård samt brist på resurser att vara rädd. Därmed inte sagt att det inte går att överkomma rädslan med rätt hjälp. Men att trycke ner och förminska folks känsla av rädsla tror jag inte hjälper någon.

    Kanske misstolkar jag dig fråga ?varför är du rädd? som något hånande mot ts. Men i kombination med resten av din kommentar så uppfattar jag det så. Vet om ursäkt ifall detta är felaktigt tolkat
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (...) skrev 2020-04-01 23:40:27 följande:

    Föd vaginalt herregud. Alla spricker inte och alla får inga negativa upplevelser.


    80 procent får någon form av bristning. Sedan läker majoriteten av dessa snabbt och bra och ger inga problem. Så nej. Alla spricker inte men MÅNGA.

    Dock kan ju sägas att de allra flesta har en positiv upplevelse. MEN hur många av dem som mot sin vilja fött vaginalt har haft en positiv upplevelse? Och hur många av dem har fått allvarliga bristningar? Det är ju egentligen det som är relevant.

    Naturligtvis kan man jobba på att överkomma rädslan och få en fin förlossning. Och kanske även utan att ha överkommit sin rädsla. Men att vara rädd är naturligtvis ingen bra förutsättning
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (Why?) skrev 2020-04-02 17:43:10 följande:

    Varför är du rädd? Kroppen har alla resurser som krävs för att det ska gå bra, operation är ju större risk för att det åt helvete på något sätt, flera gånger om, du öppnas, du har risk för infektion och ska dras med ett fult ärr. Nä, du fixar det ...


    Kanske bör vi också beakta att rädsla inte alltid är rationellt
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-04-02 18:41:16 följande:

    Ok. Så om rädslan i sådana fall är irrationell bör man då handla i enlighet med den?


    Det säger jag inte. Utgångsläget från vårdens sida är ju att rädslan skall överkommas? Om detta inte går eller anses orimligt så kan snitt beviljas.

    En rädsla som inte kunnat övervinnas anser jag är en stor riskfaktor vid förlossningen i form av stress som påverkar förloppet. Då kanske snitt är lämpligare. Men som sagt. Självklart bör man få hjälp att försöka hantera sin rädsla.

    Spindelfobi är ju knappast särskilt rationellt i ett land som Sverige utan giftiga spindlar... skulle man skicka in en person i ett rum fullt med spindlar och tycka att det är helt ok och lugnt för spindlar är ju inte farliga? Troligtvis inte.

    Jag försöker bara förs fram att en rädsla inte kan viftas bort med att en vaginal förlossning är naturlig och att vi är gjorda för att klara av detta
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (...) skrev 2020-04-03 00:54:26 följande:

    Jag har fött tre barn och varit lika rädd varje gång. Aldrig spruckit och varit uppe på benen 30 min efter förlossningen och mått som vanligt.


    Härligt! Skönt för ts att få denna bilden också. Att du klarat det fint trots rädsla
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym skrev 2020-04-03 11:44:34 följande:

    Det ÄR fakta att det är större risker för både mor och barn med snitt. Det går inte att prata bort.

    På den tiden då jag födde mitt första barn, på 80-talet, tog de det säkra före det osäkra och klippte i underlivet i förebyggande syfte. Då slapp man spricka och klippet var lätt att sy ihop efteråt. Vissa klipptes mer än andra, och det kändes inte ens efter en bäckenbottenbedövning. (Som visserligen sved ordentligt men det var inte hela världen.)

    När jag födde mitt andra och sista barn, ca 15 år senare, sa de att de inte gör så längre för att underlivet "anpassar sig".

    Uppenbarligen anpassar det sig inte tillräckligt, så varför inte återgå till klipp som faktiskt förhindrade dessa orimliga underlivsskador?


    Jag vill påpeka att ett klipp inte alls lagas så lätt. Man missar att sy muskler och ett klipp kan man få lika mycket problem med som en vanlig bristning. Ett klipp bör inte göras om det inte är nödvändigt
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym skrev 2020-04-03 11:26:13 följande:

    Och vad skulle hon med den till? Lämna tillbaka ungen?

    Jag tror inte att någon ångrar sina barn oavsett kompikationer.

    Sen tycker jag att vården borde steppa upp mer för de som drabbas av förlossningsskador.

    På det sättet skulle nog också många planerade snitt inte behövas.


    Du har nog helt rätt i resonemanget om att steppa upp vården för förlossningsskador. Majoriteten av de planerade snitten handlar om kvinnor med tidigare traumatiska förlossningar...

    Vill tillägga här att det för en del går så långt att de faktiskt överväger att ta sina liv pga komplikationer. Kanske till viss del kan likställas med att lämna tillbaka sin unge
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym skrev 2020-04-03 12:17:52 följande:

    Klipp är mycket lättare att laga än om man spruckit och det är bara slarv om man inte lyckas.

    Jag håller inte med dig, jag som varit med om båda anser att förebyggande klipp är bra. Väldigt bra.Precis, eftersom de inte syddes ordentligt. Det är DET som är problemet! Inte själva skadan.

    Jag känner ingen som är förlossningrädd, har aldrig träffat någon irl. Min sons fru ville inget annat än att föda vaginalt men fick inte pga mycket trångt bäcken och att barnet låg i säte och vägrade vända sig.

    Även med barn två avrådde de skarpt så hon vågade inte föda normalt, något hon sörjer ännu.


    Jag menar inte att förebyggande klipp är dåligt. Och idag praktiseras faktiskt detta och det har gjorts nya forskningsstudier.

    På din kommentar lät det dock som något som kan göras lättvindigt och inte orsakat några problem, vilket jag inte håller med om. Däremot kan det absolut vara att föredra över en spontan bristning. Men det är ju heller inte lätt att bedöma när det är läge att klippa och inte. Och som sagt. Man kan få otroliga problem även med ett klipp.

    Dessutom hävdar vården att det är svårt med skador och lätt att missa pga svullnad. Och oavsett om det är slarv eller inte så är faktum att många lider av dåligt lagade klipp. Och då är ju ett klipp idag inte så bara, eftersom det uppenbarligen då slarvas
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 14:49:57 följande:

    Precis! De klippte mig också, på 80-talet. Det tog tid att läka och det gjorde ont i en vecka. De andra två barnen som föddes på 90-talet, då var det ingen klippning utan det fick spricka lite. Jag kände faktiskt knappt av det och det läkte på två dagar. 


    Vad skönt. Självklart kan en vanlig bristning ge men för livet, men det kan ju även ett klipp. Så som sagt, inte givet att allt går bra bara för att man klipper förebyggande
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 20:41:05 följande:

    Men varför tror du man har slutat med det? Det som sas DÅ, på 90-talet, när jag fick mina två yngre barn, var just att bristningar läker bättre.


    Slutat med vilket? Idag göra klipp i förebyggande syfte i de fall man tror att detta behövs. Man klipper alltså i de fall då man tror att en större bristning kommeR uppstå. Om det står mellan en större skada och ett klipp så är troligtvis ett klipp att föredra. Handlar det istället om att riskera att klippa i onödan. Att bara en mindre naturlig bristning uppstår, kan det säkert vara att föredra
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (H) skrev 2020-04-06 08:47:04 följande:

    Ok. För detta är främmande för mig som jobbat inom området i många år :). Snitten pga tidigare traumatisk förlossning ökar, därför att fler blir beviljade nu än tidigare. Men de står absolut inte för majoriteten av de elektiva snitten.


    Detta handlar inte om de elektiva snitten då dessa även omfattar snitt av medicinska skäl. Utan om de snitt som görs pga kvinnans egen vilja utan som sagt medicinska skäl
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (H) skrev 2020-04-06 10:41:11 följande:

    Ok. Men du skrev de planerade snitten i det inlägg jag citerade först. Alltså de elektiva.


    Då uttryckte jag mig slarvigt! Ber om ursäkt för detta! Tycker oavsett att det är bra att du efterfrågar informationen.
  • Anonym (Rätten till kejsarsnitt)
    Anonym (Fof) skrev 2020-04-06 13:47:58 följande:

    Det är din tolkning.


    Tyvärr är det så att planerade snitt pga rädsla ställa in. Det kan vi tycka vad vi vill om. Jag tänker att det kanske inte finns så mycket alternativ i läget vi är nu.

    Det jäviga är ju att de som utsätts för detta inte får psykologhjälp och dessutom kan tvingas föda ensamma utan sin partner.

    Och självklart kan det förstöra ett helt liv för den som blir tvingad att föda vaginalt mot sin vilja. Tyvärr är vi i detta läget nu där det från sjukvårdens sida inte finns något val. Oerhört synd att man inte försöker göra det så bra som

    Möjligt för dem som nu får sina snitt indragna
Svar på tråden Vad gör man vid Nekat snitt?