• Anonym (S)

    Ont i luftvägarna. Förkylning, corona eller nåt annat?

    Nu i coronatider har jag jobbat en hel del. Jag är lastbilschaufför och det innebär att jag träffar en hel del folk på teminaler och även andra chaufförer både svenska och utländska.

    Nu har jag blivit sjuk. Började med snuva, sen ont i huvudet och feber. Men det värsta är att jag har ont i luftvägarna. Jag hostar inte jättemycket just nu i alla fall. När hostan kommer så är det för att det ömmar och gör ont i luftvägarna. Det irriterar. Jag är inte med om detta i vanliga fall vid förkylningar.

    Har någon en ide om vad det skulle kunna vara om det nu inte är corona? Kan man testa sig för corona fast man inte är en riskgrupp? Vill gärna testa om det inte blir bättre. Är på min första sjukdag idag.

  • Svar på tråden Ont i luftvägarna. Förkylning, corona eller nåt annat?
  • Anonym (Gudrun Svantesson)
    Anonym (S) skrev 2020-04-02 02:48:30 följande:

    Nu i coronatider har jag jobbat en hel del. Jag är lastbilschaufför och det innebär att jag träffar en hel del folk på teminaler och även andra chaufförer både svenska och utländska.

    Nu har jag blivit sjuk. Började med snuva, sen ont i huvudet och feber. Men det värsta är att jag har ont i luftvägarna. Jag hostar inte jättemycket just nu i alla fall. När hostan kommer så är det för att det ömmar och gör ont i luftvägarna. Det irriterar. Jag är inte med om detta i vanliga fall vid förkylningar.

    Har någon en ide om vad det skulle kunna vara om det nu inte är corona? Kan man testa sig för corona fast man inte är en riskgrupp? Vill gärna testa om det inte blir bättre. Är på min första sjukdag idag.


    Jag skulle nog krävt en test om jag vore dig men å andra sidan så verkar Corona så oberäknelig att om det är meningen att man ska dö i den så dör man, oavsett hjälp och vård. 
  • annabellelee

    Tror inte du blir testad. Men blir du allvarligt påverkad och andning bli ett problem bör du såklart söka vård. Även om "Gudrun Svantesson" har rätt i att det inte finns botemedel mot corona så finns respirator och annat i vården.

  • hawthorne

    Det spelar ingen roll vad det är du har.
    Ingen här kan svara på vad det är.

    Är du sjuk ska du isolera dig tills du blir frisk och två dagar till. 
    Får du svårt att andas ska du söka vård. 
    Punkt.

    Tester är en bristvara och ska användas för patienter och vårdpersonal.
    Att kräva test som någon föreslog är brist på omdöme och sunt förnuft.

  • ttr

    Om du kommer till ett sjukhus så hamnar du mitt i coronaträsket. Så stanna hemma så länge du inte mår värre än vid ordentligt influenca. Krya på dig.

  • Anonym (Josefin)
    Anonym (S) skrev 2020-04-02 02:48:30 följande:

    Nu i coronatider har jag jobbat en hel del. Jag är lastbilschaufför och det innebär att jag träffar en hel del folk på teminaler och även andra chaufförer både svenska och utländska.

    Nu har jag blivit sjuk. Började med snuva, sen ont i huvudet och feber. Men det värsta är att jag har ont i luftvägarna. Jag hostar inte jättemycket just nu i alla fall. När hostan kommer så är det för att det ömmar och gör ont i luftvägarna. Det irriterar. Jag är inte med om detta i vanliga fall vid förkylningar.

    Har någon en ide om vad det skulle kunna vara om det nu inte är corona? Kan man testa sig för corona fast man inte är en riskgrupp? Vill gärna testa om det inte blir bättre. Är på min första sjukdag idag.


     Antingen är det Coronavirus du smittats av eller något annat förkylningsvirus eller influensa, oavsett så ska du isolera dig hemma. Så länge du mår tillräckligt bra för att vara hemma alltså, behöver du sjukhusvård så söker du dig dit, oavsett vilket virus du är infekterad av. Alltså, det är ganska oväsentligt att veta om du har Covid-19 eller ej. Belasta inte redan ansträngd sjukvård bara för att du vill veta, låt dem ta hand om de som verkligen behöver vård.
  • Anonym (Cilla)

    Jag instämmer med övriga. Håll dig hemma om du inte behöver vård! Här kan du kolla om det är läge att söka vård eller ej: corona.sll.se/ Själv blev jag sjuk för snart tre veckor sedan och känner, precis som du, att det är rätt frustrerande att inte få veta vilket virus jag har. Men det är så det är. Inte mycket att göra åt saken.

  • Anonym (JS)

    Vaknade i onsdags med rejäl snuva och ont i bihålorna. Detta höll i sig i 4 dagar plus att jag hade feber runt 38 de 3 första dagarna. Sen igår kändes det bättre både med snuvan och bihålorna igår med satt sig på luftrören samt att jag började få hosta. Känner mig typ frisk idag men har lite rethosta (torr)och får lite ont i luftrören när jag hostar.

    Har varit feberfri igår söndag och i vanliga fall hade jag gått till jobbet idag men pratade nyss med chefen som så att jag ska vara hemma tills jag är symptomfri plus 2 dagar till.

    Känns som hostan kommer hålla i sig några dagar till och sen 2 symptomfria dagar så som det ser ut nu kommer jag behöva vara sjukskriven över påsk!

    Jobbar inte inom vård eller dyl utan på kontor men kan tyvärr inte jobba hemifrån pga att jag inte har någon bärbar jobbdator annars hade jag kunnat jobbat hemifrån 2 dagar per vecka kanske men chefen tyckte det var onödigt att köpa in en bärbar dator till mig då han menade att detta med coronan skulle bara vara några få veckor.

    Men som någon skrev det är bara gilla läget.

  • Anonym (Stanna hemma!)

    Det kan vara Corona. Det kan ingen här veta.

    Men du ska stanna hemma ändå eftersom alla med minsta symtom ska göra det.

  • Anonym (Stanna hemma!)

    Du ska inte åka och handla heller då du risken är stor att du sprider smitta om det är Corona.

    Låt någon handla åt dig och ställa varorna framför din dörr.

Svar på tråden Ont i luftvägarna. Förkylning, corona eller nåt annat?