• Skogskantarellen

Bröstförstoring via landstinget/regionen?

Hej, 

Jag skulle vilja försöka att få beviljat bröstförstoring via landstinget (numera regionen). Jag har alltid haft 70A och sen jag ammade mitt enda barn har brösten blivit plattare och i stort obefintliga. Jag mår väldigt dåligt över detta. Ni som fått beviljat bröstförstoring via er region, har ni skickat in en egenvårdsremiss eller gått via en familjeläkare som skrivit en remiss? Till vilken mottagning ska remissen skickas i sånt fall? 

Tack för svar. 
    Mvh 
  • Svar på tråden Bröstförstoring via landstinget/regionen?
  • Anonym (A)
    Pope Joan II skrev 2020-04-02 16:42:43 följande:
    Det är inte jag lika övertygad om. Men alldeles oavsett hur det ligger till med den saken så handlar ts trådstart inte om att tänka på större byst, den handlar om en direkt olämplig vilja att uppta vårdresurser genom att agera på sin tanke.
    Jo, jag har förstått att du tycker så.

Det är ju vården själv som avgör om TS problem är något att agera på. Det behöver inte du oroa dig för. Men som jag skrev, det görs bara akuta operationer nu, så TS lär får vänta.
  • Anonym (Tess)

Tror det kan bli väldigt svårt att få igenom via landstinget. Man får ingen operation om dom bara är små, hade Dom varit väldigt osymmetriska, säg A på ena och D på andra så hade det varit nåt att diskutera. Däremot tror jag det tar lång tid och Mkt energi.

Ta ett lån eller spara ihop själv. Då kan du även välja kirurg och klinik, via landstinget är det inte säkert dom är lika vana att utföra den typen av operationer.

• EbSmith

Allvarligt talat, jag mår också skit över typ hela min kropp men anser att det finns betydligt viktigare saker för vården att lägga pengarna på.

• neverpreggo
    Pope Joan II skrev 2020-04-02 14:37:32 följande:
    Det var en väldigt relevant kommentar. Om det har funnits något tillfälle i livet när det är lämpligt att lyfta blicken och intresset från den egna individen så är det fanimig nu. 
    Att sätta bollen i rullning på något som man funderat på länge är ändå inte fel. De på VC kan få bedöma problemet och utefter vad det blir för bedömning göra en vårdplan. Bedöms TS inte få operation så är det bara att spara ihop själv. Beviljas en operation så kommer det självklart ändå att bli väntetid som kommer att vara längre än vanligt. Många mår bättre av att veta så de kan planera.
  • neverpreggo
    Anonym (A) skrev 2020-04-02 15:50:35 följande:
    Finns inget behov av att skuldbelägga människor för att de tänker på andra saker än Corona. För de flesta (finns några undantag här på FL har jag märkt) så fortgår det vanliga livet med stora och små problem jämsides med oron för Corona.

Precis. Att fokusera på andra problem är snarare bättre än att tänka på Corona varje sekund. En del inser att livet är kort och tar i itu med sånt som de skjutit upp. Inte farligt. Inte som att TS kräver att allt ska hända just nu.

Toxic tråd.

• Pope Joan II
    neverpreggo skrev 2020-04-02 19:57:53 följande:

Precis. Att fokusera på andra problem är snarare bättre än att tänka på Corona varje sekund. En del inser att livet är kort och tar i itu med sånt som de skjutit upp. Inte farligt. Inte som att TS kräver att allt ska hända just nu.

Toxic tråd.

Bröstförstoring.

Jaja, får väl hoppas att alla de som ser den saken som en nödvändighet att planera för i nuläget överlever så att det ens kan komma ifråga. 
    neverpreggo skrev 2020-04-02 19:54:01 följande:
    Att sätta bollen i rullning på något som man funderat på länge är ändå inte fel. De på VC kan få bedöma problemet och utefter vad det blir för bedömning göra en vårdplan. Bedöms TS inte få operation så är det bara att spara ihop själv. Beviljas en operation så kommer det självklart ändå att bli väntetid som kommer att vara längre än vanligt. Många mår bättre av att veta så de kan planera.
    Komiskt. 
  • Anonym (Mörkrädd)
    neverpreggo skrev 2020-04-02 19:57:53 följande:

Toxic tråd.

Åh, herregud... det är ungefär där man tappar tron på mänskligheten.
  • neverpreggo
    Pope Joan II skrev 2020-04-02 20:38:45 följande:
    Bröstförstoring.

Jaja, får väl hoppas att alla de som ser den saken som en nödvändighet att planera för i nuläget överlever så att det ens kan komma ifråga. 
    neverpreggo skrev 2020-04-02 19:54:01 följande:
    Komiskt. 

Det känns jättefånigt med en bunt vuxna som dumförklarar någon som vill fokusera på att lösa ett problem i Känsliga rummet... Coronan kan vi inte lösa, andra problem kan man faktiskt få fundera på. Alla VC är inte överbelastade och kan bedöma TS eller helt enkelt säga att nej tyvärr vi har inte möjlighet. Ingen tjuter om vårdgarantin eller verkar kräva något mer än en bedömning.

• neverpreggo
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-04-02 21:10:51 följande:
    Åh, herregud... det är ungefär där man tappar tron på mänskligheten.

Lol. För att jag tycker att man kan fokusera på annat och försöka leva som vanligt i den mån som går?

• Hönshjärna

Vad jag förstått det som finns det en liten kvot med landstingsfinansierade bröstförstoringar varje år. För att få en sådan ska man i princip inte ha några bröst. De ska vara så små att man inte har något bröstveck.

Jag har läst om en kvinna som fick en sådan operation beviljad, hennes byst bedömdes vara som en förpubertal flickas.

Svar på tråden Bröstförstoring via landstinget/regionen?