-
Hej,Jag skulle vilja försöka att få beviljat bröstförstoring via landstinget (numera regionen). Jag har alltid haft 70A och sen jag ammade mitt enda barn har brösten blivit plattare och i stort obefintliga. Jag mår väldigt dåligt över detta. Ni som fått beviljat bröstförstoring via er region, har ni skickat in en egenvårdsremiss eller gått via en familjeläkare som skrivit en remiss? Till vilken mottagning ska remissen skickas i sånt fall?Tack för svar.Mvh
-
Svar på tråden Bröstförstoring via landstinget/regionen?
-
Tror som många andra inte att du kommer få det beviljat då det är en skönhetsoperation o inte en livsviktig. Dessutom i dessa kaotiska tider.
Lättast vore nästan o ta det privat men det kostat ju kring 40K.
Tycker inte den vanliga vården o skattebetalarna ska stå för detta, vet många som gärna hade opererat brösten, rumpan, näsan osv men det är inte operationer som kommer fysiskt ge dig ett värdigare o bättre liv. Bara psykiskt -
Bekosta din skönhetsoperation själv! Det finns folk som behöver hjälp på riktigt - inte du!
-
Det där med regionbetald bröstförstoring kan du glömma först som sist. Regionernas plastikkirurger arbetar bl a med bröstrekonstruktion då man t ex opererat bort ett bröst vid cancerdiagnos eller möjligen då en kvinna med mycket stor och tung byst fått allvarliga ryggproblem. Man gör inga ingrepp för att någon som du vill ha en större bh-storlek. det är inte därför vi har skattebaserad sjukvård.
Betala själv! -
Det där med regionbetald bröstförstoring kan du glömma först som sist. Regionernas plastikkirurger arbetar bl a med bröstrekonstruktion då man t ex opererat bort ett bröst vid cancerdiagnos eller möjligen då en kvinna med mycket stor och tung byst fått allvarliga ryggproblem. Man gör inga ingrepp för att någon som du vill ha en större bh-storlek. det är inte därför vi har skattebaserad sjukvård.
Betala själv! -
Hej,
Känner en som fick bröstförstoring genom landstinget. Hennes ena bröst var inte utvecklat, saknades mjölkkörtlar bland annat. Så hon fick inlägg, i båda brösten så det skulle bli symmetriskt.
Nu vet jag tyvärr inte vart hon vände sig först, men gissar att det var vårdcentralen. -
Fast då hade ju hon ett problem, inte bara att dom var små som TS.Anonym (Förstoring ja) skrev 2020-04-04 11:38:03 följande:
Hej,
Känner en som fick bröstförstoring genom landstinget. Hennes ena bröst var inte utvecklat, saknades mjölkkörtlar bland annat. Så hon fick inlägg, i båda brösten så det skulle bli symmetriskt.
Nu vet jag tyvärr inte vart hon vände sig först, men gissar att det var vårdcentralen.
-
Sannolikheten att personal på den lägre belastade vårdcentralen blir omplacerad någon annanstans där resurser behövs är mycket stor. Det kommer alltså inte att finnas någon vårdenhet där personal lallar runt och har tid att bedöma behov av ickeakuta bröstförstoringar. Det är helt oförsvarbart att ens kontakta vården med ett ärende som detta när situationen ser ut som det gör just nu. Se utanför dig själv och spar det tills vi inte står mitt i den största kris svensk sjukvård stått inför i modern tid!neverpreggo skrev 2020-04-02 21:13:52 följande:
Det känns jättefånigt med en bunt vuxna som dumförklarar någon som vill fokusera på att lösa ett problem i Känsliga rummet... Coronan kan vi inte lösa, andra problem kan man faktiskt få fundera på. Alla VC är inte överbelastade och kan bedöma TS eller helt enkelt säga att nej tyvärr vi har inte möjlighet. Ingen tjuter om vårdgarantin eller verkar kräva något mer än en bedömning.
-
Sannolikheten att personal på den lägre belastade vårdcentralen blir omplacerad någon annanstans där resurser behövs är mycket stor. Det kommer alltså inte att finnas någon vårdenhet där personal lallar runt och har tid att bedöma behov av ickeakuta bröstförstoringar. Det är helt oförsvarbart att ens kontakta vården med ett ärende som detta när situationen ser ut som det gör just nu. Se utanför dig själv och spar det tills vi inte står mitt i den största kris svensk sjukvård stått inför i modern tid!neverpreggo skrev 2020-04-02 21:13:52 följande:
Det känns jättefånigt med en bunt vuxna som dumförklarar någon som vill fokusera på att lösa ett problem i Känsliga rummet... Coronan kan vi inte lösa, andra problem kan man faktiskt få fundera på. Alla VC är inte överbelastade och kan bedöma TS eller helt enkelt säga att nej tyvärr vi har inte möjlighet. Ingen tjuter om vårdgarantin eller verkar kräva något mer än en bedömning.
-
Anonym (Josefin) skrev 2020-04-04 16:05:34 följande:Sannolikheten att personal på den lägre belastade vårdcentralen blir omplacerad någon annanstans där resurser behövs är mycket stor. Det kommer alltså inte att finnas någon vårdenhet där personal lallar runt och har tid att bedöma behov av ickeakuta bröstförstoringar. Det är helt oförsvarbart att ens kontakta vården med ett ärende som detta när situationen ser ut som det gör just nu. Se utanför dig själv och spar det tills vi inte står mitt i den största kris svensk sjukvård stått inför i modern tid!
Folk söker fortfarande för mindre åkommor, det finns vårdcentraler som i dagsläget faktiskt kan ta emot TS eller utan problem säga nej vi har inte möjlighet
Jag tror inte att TS kommer att få en operation med sina förutsättningar. Det som är onödigt är att dumförklara TS när hon ställer en fråga som hon inte ens behöver agera på nu. Att få höra andras erfarenheter kan man faktiskt spara till framtiden annars, om någon kan tänka så långt.
-
Håller med och bröstförstoring är verkligen ingen nödvändig operation nu när höftledsoperationer och hjärtoperationer ställs in.Pope Joan II skrev 2020-04-02 14:37:32 följande:
Det var en väldigt relevant kommentar. Om det har funnits något tillfälle i livet när det är lämpligt att lyfta blicken och intresset från den egna individen så är det fanimig nu.
Du får ta tag i detta när smittan är över. Å andra sidan är det väl rejäl lågkonjunktur då och då minskar pengarna till vården och de måste koncentrera sig på livsviktig vård. -
Det sista säger jag till TS.Anonym (Hmmmm) skrev 2020-04-04 17:12:01 följande:
Håller med och bröstförstoring är verkligen ingen nödvändig operation nu när höftledsoperationer och hjärtoperationer ställs in.
Du får ta tag i detta när smittan är över. Å andra sidan är det väl rejäl lågkonjunktur då och då minskar pengarna till vården och de måste koncentrera sig på livsviktig vård.
-
Trodde verkligen inte att man fick skönhetsoperationer bekostade längre bara för att man "mår dåligt".
Själv "mår jag dåligt" av mina ögonlock och tänker operera dem när krisen är över, för mina egna pengar som jag sparar ihop. Varför sparar inte du ihop till din egen skönhetsoperation ts? -
Trodde verkligen inte att man fick skönhetsoperationer bekostade längre bara för att man "mår dåligt".
Själv "mår jag dåligt" av mina ögonlock och tänker operera dem när krisen är över, för mina egna pengar som jag sparar ihop. Varför sparar inte du ihop till din egen skönhetsoperation ts? -
Precis. Har man några bröst alls så får man lösa det själv, om man kan.Hönshjärna skrev 2020-04-02 21:33:03 följande:
Vad jag förstått det som finns det en liten kvot med landstingsfinansierade bröstförstoringar varje år. För att få en sådan ska man i princip inte ha några bröst. De ska vara så små att man inte har något bröstveck.
Jag har läst om en kvinna som fick en sådan operation beviljad, hennes byst bedömdes vara som en förpubertal flickas.
Men en del ovan har kommenterat att regionens kirurger antagligen inte skulle vara lika skickliga.Det är regionens plastikkirurger som gör de verkligt avancerade jobben, med komplicerade bröståterställningar på strålningsskadad hud efter cancerfall. En vanlig bröstförstoring är rutinoperation.
-
Ett år sedan fick jag betsla 70.000 kr för en ögonoperation. Laser gick inte för mig alldeles för hög dioptri. Ändå var det den billigare option i längden när jag tänker på hur tok mycket linser och glasögon har kostat genom åren. Och synfel är nånting som hindrar mig att fungera som människa. Utan synkorrektion inget jobb, kan inte ens gå ut ur lägenheten utan att riskera mitt liv.
Jag har all respekt för att du mår dåligt över dina bröst, jag vill också göra en skönhetskirurgi för att fixa något som stör mig så mycket, der påverkar mig varje dag. Men självklart sparar jag ihop summan. Jag fattar inte ens hur kan man tänka att det är vettigt att sådana betalas med skattepengar. Du har bestämt dig att du vill det, kör på! Lycka till, jag hoppas att det kommer att gå bra för dig! -
Varför är bröststorleken så betydande för er kvinnor? Jag tycker det är snyggt när ni tjejer har små/mindre bröst. Stora är inte så tändande för mig.
Jag har varit tillsammans med en vacker tjej som nästan var planka. Hon var jättefin och bösten fina även om de var jättesmå.
Det finns många killar som gillar små bröst med, precis som de som gillar större. Allt som är stort behöver inte vara bättre.
Det är ju samma tanke kanske som killar har om snoppstorleken.
Tror de flesta av er tjejer älskar er respektive killa även om han inte har den största i världen. Hur skulle ni reagera om han sa att han ville göra en snopp förlängning för han hade förliten?
Tro på dig själv och lita på att det du har räcker. Det finns killar som kommer att attraheras av dig precis som du är. -
Vågar lova att dessa operationer görs för kvinnans välbefinnande och inte för männens lustar.Anonym (En man) skrev 2020-04-08 14:34:59 följande:
Varför är bröststorleken så betydande för er kvinnor? Jag tycker det är snyggt när ni tjejer har små/mindre bröst. Stora är inte så tändande för mig.
Jag har varit tillsammans med en vacker tjej som nästan var planka. Hon var jättefin och bösten fina även om de var jättesmå.
Det finns många killar som gillar små bröst med, precis som de som gillar större. Allt som är stort behöver inte vara bättre.
Det är ju samma tanke kanske som killar har om snoppstorleken.
Tror de flesta av er tjejer älskar er respektive killa även om han inte har den största i världen. Hur skulle ni reagera om han sa att han ville göra en snopp förlängning för han hade förliten?
Tro på dig själv och lita på att det du har räcker. Det finns killar som kommer att attraheras av dig precis som du är.