• Anonym (Ensamstående mam)

    Utlandsresa i juni

    Om vi bortser från exakta detaljer. Ensamstående mamma till tonåring. Rest fåtal gånger senaste 25 åren. Bokad resa i mitten på juni. Flygstolar för sig och privat boende för  sig. Ca 6000 kr flyg och 5500 boende. två personer 8 dgr. Bokade i oktober. Vad gör jag nu`? Bokade billigaste biljetterna och har betalat allt i förväg. Kan evt få tillbaka flyg från norwegian, men boendet anser jag kört. Ska man ha is i magen och vänta?

    Tror att jag redan haft corona och att man kan få göra test innan resa (för att få släppas in i andra länder) men det är bara enligt mina gissningar. 

    Ska jag räkna pengarna som bortblåsta helt och hållet? Vi (jag o mitt barn är inte bortskämda precis) och jag har en progressiv sjukdom som är obotlig som gör att jag inte vet hur många år till jag kan resa öht.

  • Svar på tråden Utlandsresa i juni
  • Anonym (Ensamstående mam)

    Vi skulle (ska) till Cypern. Tror att de vill ha turister eg. Men man vet ju aldrig. Man vet ju eg ingenting. 

    Test osv är bara gissningsvis (förhoppningsvis). 

  • Anonym (Ensamstående mam)
    Anonym (Noll) skrev 2020-04-04 22:36:06 följande:
    Det absolut säkraste är att åka med charter.
    Tyvärr inte charter.. ist fint boende på "vischan" Landning mitt i natten med hyrbil o samma tillbaka. Bra pri
  • Anonym (Noll)

    Bara du är medveten om att inga reseförsäkringar gäller när UD avråder. Händer det er något så kan det bli väldigt, väldigt kostsamt.

    Jag hade inte åkt.

  • Anonym (Cilla)

    Jag tycker att det är extremt oansvarigt att åka då det avråds. Har själv aldrig rest utomlands med familjen men skulle ändå avboka och försöka få tillbaka så mycket pengar som möjligt.

  • Anonym (Ensamstående mam)
    Anonym (Noll) skrev 2020-04-04 22:44:02 följande:
    Bara du är medveten om att inga reseförsäkringar gäller när UD avråder. Händer det er något så kan det bli väldigt, väldigt kostsamt.

    Jag hade inte åkt.
    Önskar jag vore en person som tänkte enl "tänk om" men iom jag växt upp med en ofrånkomlig progressiv diagnos sen 80-talet så är jag mer.. shit happens. Vi åker  nog.. om vi blir en eller två på tillbaka resan är en annan fråga. Jag ordnar mitt hus oavsett.
  • Anonym (Noll)
    Anonym (Ensamstående mam) skrev 2020-04-04 22:52:29 följande:
    Önskar jag vore en person som tänkte enl "tänk om" men iom jag växt upp med en ofrånkomlig progressiv diagnos sen 80-talet så är jag mer.. shit happens. Vi åker  nog.. om vi blir en eller två på tillbaka resan är en annan fråga. Jag ordnar mitt hus oavsett.
    Vad menar du med "om vi blir en eller två på tillbakaresan"?
  • Anonym (Kjf)

    Vad tycker din tonåring? Är det bara ni två som åker? Menar du att du skulle kunna bli så dåligt snart att du inte kommer tillbaka till Sverige? Hur blir det för henne/honom? Vilken mardröm!

    Eller vem är det som eventuellt inte kommer tillbaka.

    Jag vet inte vad du har för sjukdom men om det är någon allvarlig där saker kan tillsätta tycker jag det är ännu värre att ge sig iväg på en resa med en tonåring dom kan hamna i väldigt utsatta situationer!

    Trist med Corona och allt vad det för med dig! Tyvärr kommer det vara många människor som får ställa in sånt som de längtat efter och som kan kännas viktigt. Ingens fel och trist men vad ska man göra åt det?+

  • Anonym (Kjf)

    Autokorrekt ändrade texten här o där. Hoppas du förstod ändå!

  • Anonym (Kjf)

    Autokorrekt ändrade texten här o där. Hoppas du förstod ändå!

  • Anonym (Kjf)

    Tillägg. Jag förstår att du lever i en förskräcklig verklighet. Och inte blir det bättre av vad Corona ställer till med.

    Jag kan givetvis inte veta hur det känns för dig men oavsett är det även tonåringen och eventuella andra anhöriga som också kan råka illa ut. Det vill du väl inte även om du för egen del känner att ni lika bra kan åka och det blir dom det blir.

    Hoppas ni kan hitta på något annat som känns meningsfullt utan att resa iväg! Resan blir nog ändå inte som ni längtat efter som allt är nu.

    Eller om ni kan få skjuta upp/boka om allt till senare?

  • Anonym (Avvakta)

    Kolla upp avbokingsreglerna och avboka i rätt tid. D.v.s. i tillräckligt god tid för att få tillbaka pengarna för boendet och tillräckligt sent för att flygbolaget ska ha uppdaterat sina regler för just era datum så att ni kan få ett ombokningsvärde att använda senare. 

  • Anonym (Rosie)

    Jag skulle inte planera att åka just nu, även om jag förstår att det blir surt för er att ställa in resan. Finns ju även en risk att inget kommer vara öppet och att det finns restriktioner på var ni får vara. Är du beredd att t.ex. behöva spendera hela veckan på ert hotellrum? Även OM ni kommer iväg kanske det inte blir resan ni vill ha.

  • nihka

    Jag hade avbokat/bokat om. UDs avrådan gäller till alla länder och ingen vet hur länge den kommer att ligga kvar. Om du ens kan komma iväg och resmålet är öppet åker ni utan försäkring och står där om det händer något.

    Dessutom vet du inte hur du och dottern mår i mitten av juni.

  • Anonym (Travel)

    Vi reser i juli men har avbokat flyget och tar båten eller bilen istället. Boendet och övriga bokningar i landet gick inte att avboka, därför åker vi.

    Flyget har vi fått pengarna tillbaka för.

  • Anonym (hemma)
    Anonym (Ensamstående mam) skrev 2020-04-04 22:35:32 följande:
    Vi skulle (ska) till Cypern. Tror att de vill ha turister eg. Men man vet ju aldrig. Man vet ju eg ingenting. 

    Test osv är bara gissningsvis (förhoppningsvis). 
    Det är väl som i Sverige, restauranger och hotell vill gärna ha gäster men eftersom ingen ska resa och undvika sociala kontakter så hjälper det ju inte att restaurangerna vill ha kunder när kunderna inte kan gå dit.

    För att komma in i Cypern behöver du visa att du är frisk, vem tror du tar ett coronaprov på er idag för att ni ska kunna resa när man inte ens tar på de som är sjuka men inte sjukare än att de klarar av att vara hemma.

    Dessutom ska ni ju inte vara borta mer än 8 dagar så jag förstår ärligt talat inte meningen med att resa. Så roligt är det inte att flyga så jag i alla fall skulle sätta mig på ett flyg (som eventuellt går) för att flyga några timmar sedan sitta inne på ett rum tills det är dags att flyga hem igen (om det går några flyg), En sak du absolut måste kontrollera är ju om ni överhuvudtaget får lämna karantänen för att åka hem, för ni hinner ju inte sitta där i 14 dagar. 

    Jag förstår att det är surt att förlora pengarna men oavsett om du reser dit så kommer du aldrig att hinna bo där ni hyrt så pengarna är ju förlorade ändå.
Svar på tråden Utlandsresa i juni