• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Gameofthrones skrev 2020-04-06 12:56:37 följande:

Det är bra att dem är överens men dem måste släppa sin spontanitet mot varandra, fika, kan dem slippa, lämna hämta prata när det gäller barnen. Eller så är det hon själva EXET som håller honom i järngrepp det brukar bli så utan att han märker och nu pratar jag generellt. Han kanske inte ser att hon gör så för att hon är snäll, men det finns gränser. sociala koderna, dem borde släppa varandra helt och umgås på ett bättre sätt eller bara hämta lämna och prats då när det är byte för barnen. 

Att skylla på barnen för just denna situation är lågt. 

Dem kanske inte ens har kommit över varandra? Ställ det ultimata dig eler exet. Ställ krav dem får umgås mindre under normala förhållanden.

Enligt min nya så lovade båda varandra att de skulle ha det som dom alltid har haft det och att eventuella nya partners fick acceptera det eller gå vidare. Det var en min nya dejtade innan mig som tyckte att han skulle klippa navelsträngen till sitt ex, och henne blockerade han. Jag var fine med det mesta fram tills i julas, då kände jag att allt detta har gick för långt.

Jag vet inte om dom är över varandra, enligt min nya så känner han ingen attraktion åt hennes håll öht. Men han vill inte såra mig, men inte heller hans ex då hon blir så ledsen av allt detta, men i valet mellan mig och henne så har min nya sagt att "De har gått igenom så mycket tillsammans under de åren de var ihop och efter, och han har minsann känt henne längre än vad han har känt mig." Han vill bara att allt ska lugna ner sig och leva tillsammans med mig, men att hon ska känna sig välkommen att hälsa på hos oss när vi har flyttat ihop...Hon tycker förövrigt att jag försöker kontrollera situationen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-06 13:55:44 följande:

Nåt är det ju när han är extremt svartsjuk på kontakter som du haft..  nä jag skulle nog känna mig kvävd av detta.

Han är osäker, och enligt han själv så fattar han inte vad jag ser hos honom och tror att jag kan (och kommer?) träffa någon som är mycket bättre, snyggare, roligare.. you name it. Han är van vid timida, blyga tjejer, som kanske inte är modellsnygga.. (hans ord)

Jag ser förövrigt verkligen inte ut som en modell, skulle inte ens kalla mig själv snygg, men jag har lite riv i själen och är social med både män och kvinnor, jag gillar att prata med folk och de (killar) jag har pratat med online har jag bara sett som en kul grej, ett tidsfördriv då vi har haft samma musikintresse etc. Ingenting annat, och jag tog bort dom för hans skull, för de betyder ingenting annat för mig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Cecilia) skrev 2020-04-06 14:15:32 följande:

Egentligen låter det som att båda två har nån form av kontrollbehov där de helt enkelt måste veta vad den andra gör. (svartsjuka förmodligen oavsett vad han än påstår)

En vuxen människa som inte har andra vänner än sitt ex är ju något att verkligen fundera på, han är ju inte handikappad så varför engagerar han sig inte i hobbys och nya vänner? Känns suspekt.

Enligt honom själv så har han inga direkta hobbys och vännerna han har finns där han kommer ifrån, de träffas några gånger per år. Innan han träffade mig så var exet och barnet nästan de enda han umgicks med i den stad vi bor i. Kan väl dra med ut på aw med jobbet ibland. Personligen tror jag att han slutade leva när han blev singel och det var lättare att stanna hemma än att hitta på saker, för nu när vi är tillsammans så är vi ute på stan, det var planerat en spavistelse, båtresa, vi skulle ha åkt till hans hemmastad, men corona hände. I höstas hittade vi på massvis med saker och han börjar komma lite smått in i min vänskapskrets
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2020-04-06 14:30:04 följande:

Låter som ni antingen borde hänga alla tre eller komma överens om att nu ska ni två ha egentid. Det blir trångt i er relation om hon kan dyka upp som gubben i lådan och ta sin självklara plats så där.

De borde kanske mejla i stället så att er tid inte kan avbrytas av hennes spontana infall.

Hon brukar inte ringa så mycket när hon vet att kag är med, men Messenger används flitigt. Han vill inte säga till henne om det, eller sätta gränser, för han stör sig som sagt inte på det, och enligt honom så är det ju bara ibland.. om ibland menas med varje dag hela föregående veckan..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2020-04-06 14:42:49 följande:

Rubriken borde vara "Min nya o hans ex vägrar släppa varandra". Skulle inte förvåna om han s a s blockar dig med, som han gjorde med den andra.  O nu skyller han på att du vill kontrollera situationen. 

Tycker att säg till honom att nu är det upp till honom att visa hur viktig du är för honom, typ.

Dom hann inte dejta så länge innan hon sa ifrån och han blockerade henne. Vi är längre in i relationen, finns massa känslor, högt och lågt och planer finns som sagt på att flytta ihop inom en snar framtid. Men jag är inte och har aldrig varit intresserad av att vara fler än två i ett förhållande, så därför ställer jag mig tveksam till allt detta.

Sen ska också sägas att förutom detta så har vi det helt fantastiskt tillsammans, men detta hänger över mig nu som en tjock kvävande matta av svartsjuka, eller vad vet jag.. kanske sunt förnuft. Vet inte vad jag ska tro riktigt.
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-04-06 15:11:28 följande:

Varför gjorde de överhuvudtaget slut om allting nu är så himla puttinulligt hela tiden?

Att säga att de ska ha det som de alltid haft det är ju samma sak som att flytta isär men fortfarande vara ihop.

Har de överhuvudtaget gjort slut på riktigt?

Vet du.. jag har frågat både honom och mig det många gånger.. "Varför tog det slut egentligen?" Och svaret från min nya är att det inte fanns några känslor kvar, att barnet de skaffade var något av en sista "gnista" för att hitta tillbaka till varandra, men att det inte fungerade och att de helt enkelt bara är bra kompisar.

Medan jag kan tycka att de har levt på precis som vanligt förutom att de har bott särbo och inte har haft sex. Så jag vet inte helt enkelt
  • Anonym (TS)
    Physalis skrev 2020-04-06 16:30:38 följande:

Det låter som att de är väldigt nöjda med hur de har det. Det låter också som att du och han pratat om det här en hel del utan att han ändrat sina åsikter.

Utöver det så låter han obehaglig som försöker styra vem du får umgås med. Och omogen som vill att du och hans ex ska prata med varandra och komma överens istället för att du och han sköter det själva.

Jag tycker nog att du ska ta ett steg tillbaka och känna efter om det här verkligen är för dig.

Det ska ges honom att han verkligen försöker att försäkra mig om att det är mig han vill vara ihop med, skapa ett liv tillsammans med och allt sånt.

Men varför är de tvungna att hänga kvar i det gamla? Hur tror han att vi ska kunna skapa en djupare relation om det alltid är så att hon hör av sig? På det har han inget bra svar, utan han brukar bara säga att jag läser in mer än vad som finns. De är bara bra vänner.

Och ja, jag kan säkert prata med exet, men jag vet helt ärligt inte vad för bra det skulle komma i det samtalet.
  • Anonym (TS)
    Cizi skrev 2020-04-06 18:41:14 följande:

Jag och mitt ex har det ganska exakt så, inte sovit i samma säng, men det skulle kunna hända om det krävdes av praktiska skäl. Vi är INTE intresserade av varandra, det kommer ALDRIG bli vi igen, det är vi helt överens om. Vi försökte länge att lappa ihop det vi hade innan vi gjorde slut, så vi har helt tömt ut den möjligheten. När det väl var dags att göra slut hade vi båda egentligen bearbetat det redan. Att vi kan vara så som vi är med varandra är för att vi är helt och fullt över varandra som partners, men är en familj på samma sätt som tex syskon.

Kan du berätta mer om er relation? Kan vara intressant att höra från ditt perspektiv, hur gör ni med eventuella nya partners? Om svartsjukan som uppstår och i mitt fall, tilliten som förlorades där och då.. vi hade ändå varit ihop ett par månader vid den tidpunkten.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Cecilia) skrev 2020-04-06 17:32:59 följande:

Att han försäkrar dig om att han vill ha dig säger ju ingenting.

Vad GÖR han som bevisar att det ÄR så?

Det var en riktigt bra fråga. Men har är så otroligt snäll och visar hur mycket han tycker om mig och hur kär han är varje dag. Men när det kommer till exet så tar det liksom stopp. Han vill inte förstå. Kan inte?
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2020-04-06 17:47:48 följande:

Fast det finns ju uppenbarligen känslor där i massor dessutom om man nu ser hennes gulliga sms med mojisar och alla gulligheter.

Så intimt gulliga som dom är så beter man sig inte om det inte finns känslor.

Om det bara vore vanlig vänskap skulle de inte bli så provocerade av att bli ifrågasatta.

Eftersom båda två tycks skylla ifrån sig och att de båda anser att det är nya partners som automatiskt har fel så är det något som inte stämmer..

Jag undrar ju nyfiket vad som skulle hända om ni börjar prata om förlovning och flytt och det på allvar... Kanske hinta om att titta på hus på annan ort lite längre bort? Prata vitt och brett om att åka bort och förlova er och ha fest hos dina föräldrar? (underförstått att hon inte är välkommen) Vad skulle reaktionen bli? Skulle han klara av det? Skulle hon? Vore jag dig skulle jag testa och se hans reaktion på olika saker som betyder rejäl distans till henne och att hon tappar sin plats i ert liv...

Nu är jag inte alls intresserad av förlovning eller liknande alls. Jag själv kommer från ett äktenskap som slutade ganska illa, så det väntar jag gärna med ett tag Men annars hade det kunnat vara en bra idé.

Han själv har också sagt att han aldrig har varit intresserad av giftermål med någon innan men att hans ex tjatade om det i flera år, men att det från hans håll aldrig var intressant. Han har sagt att med mig så kanske det kan hända nån gång, om allt känns rätt. Men jag är så inte intresserad och inte alls redo att tänka i dom banorna.
Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex