• Anonym (TS)

Min nya släpper inte sitt ex

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

• Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex
  • Anonym (k)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-06 11:29:27 följande:

Har dejtat min nya i snart 1 år, varit tillsammans på riktigt ca ett halvår. Min nya och hans ex separerade som vänner och har ett gemensamt barn, det har varit slut mellan dom i två år, de har innan jag och min nya träffades firat högtider och födelsedagar tillsammans, även varit på semester och liknande, de har även hängt med varandra spontant på veckor och helger, blivit mycket filmer, middagar, fika etc.

När jag kom in i bilden så tyckte jag att det var fantastiskt att de hade så bra relation men sen de sov i samma säng i julas, när de firade jul hos exets pappa så har jag utvecklat en otrolig svartsjuka. De pratar och skriver med varandra nästan dagligen, inte bara om barnet utan också annat, enligt dom själva så ser dom sig som vänner/syskon/familj och vill absolut inte att deras relation ska ändras.. Jag har sagt till min nya att de kanske borde prata om att det kanske finns någonting där, antingen obearbetat eller så kanske de kan hitta tillbaks till varandra, men det finns inte på kartan.

Märk väl att min nya har varit extremt svartsjuk på kontakter jag har haft, som jag har ansett vara kompisar men som jag har valt att inte höra av mig till av respekt för min nya.

Hur ska jag hantera detta? Det tär sönder mig, jag som kommer från ett lika långt förhållande (10 år) har verkligen inte samma syn på det, som dom verkar ha. Och min nya och jag planerar på att flytta ihop, men jag är extremt tveksam till detta.

Hjälp.

Tycker de verkar vara gränslösa. All heder åt dom att de är vänner, toppen för barnet. Men när en ny kommer in i bilden, då måste man släppa taget.

Du får fundera på om du verkligen vill leva med honom. Nu verkar det ju ändå fungerat för honom, eftersom du fortfarande är tillsammans med honom. Så han fattar kanske inte.
  • CitronTulo

Behöver ju vara lite balans tänker jag..
    Är ju jättebra att de fortfarande är vänner och kan umgås!
    Hur mycket de umgås med varandra och vad de gör ihop så länge de är singlar är ju upp till dem. Men tycker att det är givet att man behöver begränsa sig lite när man har en ny partner?

För att gå till mig själv.. jag är vän med mina barns pappa. En sommar när vi båda var singlar så åkte vi på semester ihop med barnen. Funkade jättebra, vi vet vart vi har varandra och har noll intresse för varandra på ett sexuellt eller romantiskt plan!
    Men känns självklart att inte åka på semester med honom nu när jag har kille och exet har fru!

• TriC

Att de sovit ihop hade jag räknat som otrohet och jag hade omedelbart valt att lämna en sådan relation. Spelar mindre roll om de hade sex eller inte; att sova i samma säng är oerhört intimt oavsett, och jag hade aldrig accepterat det. 

Mitt råd: Gör slut!

• smulpaj01
    TriC skrev 2020-04-06 12:00:00 följande:

Att de sovit ihop hade jag räknat som otrohet och jag hade omedelbart valt att lämna en sådan relation. Spelar mindre roll om de hade sex eller inte; att sova i samma säng är oerhört intimt oavsett, och jag hade aldrig accepterat det. 

Håller med, det tillsammans med deras extremt nära relation skulle vara en dealbreaker för mig. Jag tror det är en tidsfråga innan de är en familj igen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (k) skrev 2020-04-06 11:40:52 följande:

Tycker de verkar vara gränslösa. All heder åt dom att de är vänner, toppen för barnet. Men när en ny kommer in i bilden, då måste man släppa taget.

Du får fundera på om du verkligen vill leva med honom. Nu verkar det ju ändå fungerat för honom, eftersom du fortfarande är tillsammans med honom. Så han fattar kanske inte.

Jo, de tankarna har jag ju haft, och har, att jag inte vet om det här kommer fungera. Jag tycker ju att det är underbart att barnet får se en välfungerande relation med sina föräldrar, men det går lite över min gräns när min nyas ex vill att de ska åka ner på stan tillsammans alla tre, handla vårkläder till barnet och sedan äta middag tillsammans. Min nya sa då att ja men den helgen så är ju jag hos honom och på det svarade exet att ja, jag kan väl få följa med då.

Enligt mig så finns det gränser man inte går över, som att exempelvis denna helgen skickade exet en bild på febertemp (inte barnets) utan sin egen och ville ha sympati. Det fortsatte vidare till att hon skickade bilder på barnets pyssel (väldigt fint) och min nya skickade en "Aaww ?" som respons (helt ok med det) varav hon skickar tillbaka "?????" direkt efter "Förlåt, tänkte inte. Är lite känslig nu" (Hon vet att jag tycker att de har för mycket kontakt) min nya skickade då ???? och respons från hans ex blev en ????

Och nej, jag har inte snokat i hans telefon, utan han visade mig det själv för att jag skulle få se att det var helt oskyldigt.. Men.. i det så känns det som ett hån mot mig.
  • Anonym (TS)
    TriC skrev 2020-04-06 12:00:00 följande:

Ja, det är kanske så. Han var ärlig med det dock och sa att han inte tänkte sig för utan det var av ren vana, att barnet sov emellan dom och att de hade kläder på sig.
  • Anonym (TS)
    smulpaj01 skrev 2020-04-06 12:03:54 följande:

Håller med, det tillsammans med deras extremt nära relation skulle vara en dealbreaker för mig. Jag tror det är en tidsfråga innan de är en familj igen.

Jo jag har ju tagit upp det till ytan flera gånger att dr kanske borde prata om att det kanske inte är avslutat och att om de ger det en chans till så kanske de blir lyckliga tillsammans. Men enligt min nya så finns det ingen attraktion där från någon av dom, de är bara vänner och min nya vill bara ha mig och leva sitt liv med mig och sitt barn varannan vecka. Vet inte vad jag ska tro.
  • Anonym (TS)

Kom inte med ovanför, testar igen

Enligt mig så finns det gränser man inte går över, som att exempelvis denna helgen skickade exet en bild på febertemp (inte barnets) utan sin egen och ville ha sympati. Det fortsatte vidare till att hon skickade bilder på barnets pyssel (väldigt fint) och min nya skickade en "Aaww (hjärta)" som respons (helt ok med det) varav hon skickar tillbaka "hjärta&gråtemoji" direkt efter "Förlåt, tänkte inte. Är lite känslig nu" (Hon vet att jag tycker att de har för mycket kontakt) min nya skickade då "(skrattade emoji)" och respons från hans ex blev en "(flirtemoji)"

• Anonym (TS)
    CitronTulo skrev 2020-04-06 11:50:36 följande:

Behöver ju vara lite balans tänker jag..

Är ju jättebra att de fortfarande är vänner och kan umgås!

Hur mycket de umgås med varandra och vad de gör ihop så länge de är singlar är ju upp till dem. Men tycker att det är givet att man behöver begränsa sig lite när man har en ny partner?

För att gå till mig själv.. jag är vän med mina barns pappa. En sommar när vi båda var singlar så åkte vi på semester ihop med barnen. Funkade jättebra, vi vet vart vi har varandra och har noll intresse för varandra på ett sexuellt eller romantiskt plan!

Men känns självklart att inte åka på semester med honom nu när jag har kille och exet har fru!

De såg jul & nyår som deras sista gemensamma högtider tillsammans med barnet och deras respektive familjer. Barnet fyllde år nu i början på året och då var jag med och firade på fredagen, på lördagen hade exet son familj där och ville att min nya skulle komma, men han sa nej till det för att han inte ville ha drama (han ville egentligen gå dit).
  • Fjäril kär

Han gillar inte din nära kontakt med ditt ex av den enkla anledningen att han vet hur hans egen kontakt ser ut med sitt ex.. Han är ju inte dummare än så...

Låter mer som att hon har känslor kvar med tanke på hennes meddelanden och han av nån anledning inte vill sätta gränser och "såra".. Att han inte har känslor kvar kna ju stämma men han behöver nog höra att HON faktiskt kan ha det...

Prata med honom och sätt gränser och förklara hur det faktiskt ser ut och att han måste säga ifrån. Och fråga honom rätt ut varför han inte gör det? Vad är han rädd för? Har hon nån hållhake på honom?

Svar på tråden Min nya släpper inte sitt ex