• AC70

Hur undvika dras in i medberoende?

Min brors ex fick diagnosen alkoholist i 20-årsåldern (hon är idag 40). Hon och min bror separerade förra året efter tio års helvete med ständiga återfall. De har två barn och hon fick återfall efter båda graviditeterna. Hon har varit inlagd på psyk ett flertal gånger efter ha körts in till akuten för avgiftning, och nyligen kopplades socialtjänsten in efter tre orosanmälningar från skola, fritids och sjukvården.
    Hennes nya förhållande kraschade nyligen då sambon fick nog av ständiga återfall och lögner.
    Ingen behandling har hjälpt då hon hoppat av alla - antabus (inkl gå och ta på vårdcentralen), Previct (blåsapparat), Campral (mot suget), terapi...hon hittar alltid nya sätt att börja dricka igen. En flaska vodka + flera starköl om dagen är vanligt under hennes perioder.
    Socialens utredning ledde fram till att barnen (7 och 9 år) t v ska bo hos min bror och träffa mamman på helgerna (under förutsättning att hon är nykter).
    Ett problem är hennes oförutsägbarhet som gör att det krävs ständig backup om hon trillar dit igen och min bror har planer som inte går att ändra. Detta problem fanns redan under det år de hade delad vårdnad men har nu blivit värre då hon lever ensam utan någon som har koll på hennes drickande och som kan slå larm.
    Då min bror reser mycket i jobbet har min mamma kommit att ta ett allt större ansvar. Hon är backup på heltid då föräldrarna till min brors ex dragit en tydlig gräns för sitt engagemang - de ställer upp ibland i mån av tid, men har inte vigt sitt liv åt detta som jag upplever att min mamma gjort.
    Detta styr numera min mammas liv. Hon kan inte göra upp några planer utan att först stämma av med min bror för att veta att det är OK med honom. Är han osäker på om han behöver resa en viss period ser min mamma till att hålla sig tillgänglig om i fall att...jag upplever att detta helt tagit över och hon inrättar hela sitt liv efter min bror och hans barn.
    Jag har å min sida gjort ett medvetet val att INTE dras in så till den grad att jag känner ansvar för att min brors vardag ska fungera. Dock blir min mamma ofta arg på mig för det. "Det handlar ju om barnens bästa, det måste du inse" är en kommentar jag ofta får höra. När jag nyligen sa att jag tycker att hennes engagemang gått för långt fick jag till svar: "Hur kan man som vuxen människa vara så avundsjuk på ett syskon?!".
    Hon vägrar m a o se det ur min synvinkel. 
    Jag tycker om mina syskonbarn men känner inte att jag vill överta deras mammas föräldraansvar som min mamma i praktiken gjort. Då får jag höra att jag är egoistisk eller inte bryr mig om barnen.
    Känner någon igen sig i denna situation, och har ni några råd att ge? Jag känner alltmer att jag inte vill dras in i ett medberoende, men samtidigt att det är en svår balansgång då argumentet "det är ju för barnens bästa" är så svårt att ifrågasätta...det blir m a o ett effektivt sätt att skuldbelägga mig. Då jag är ensamstående känns det ofta som om jag förväntas ta ansvar "då jag ändå inte har något viktigare för mig"...

• Svar på tråden Hur undvika dras in i medberoende?
  • Anonym (C)
    AC70 skrev 2020-05-10 11:07:00 följande:

Tack till alla som svarat och gett värdefulla råd och tips!

Min mamma blir irriterad eller rentav arg när jag säger att jag inte är beredd att ta över föräldraansvaret (för det är i praktiken vad hon gör när mamman inte tar sitt ansvar).

Min mammas ständiga argument är: "Jag tänker bara på barnen, jag struntar i X" (barnens mamma).

Problemet är mer mångfacetterat som jag ser det.

Min bror är t.ex. livrädd för att stöta sig med barnens mamma som är minst sagt labil. Därför vill han inte ställa krav på henne, utan backar så fort hon bråkar. Hon har t.ex. trots löfte till socialen om att ordna backup under sina veckor inte talat med sina föräldrar (barnens morföräldrar). Min bror tror att det är för att hon skäms över att socialen genomfört två utredningar på mindre än ett år, och hon vill inte att någon ska få veta det. Så hon säger till soc att hon har ordnat backup fast hon inte har det...varpå min bror får ta på sig det också vilket i sin tur 80% av tiden innebär att ansvaret bollas över på min mamma...

Barnens mamma har både pensionerade föräldrar och syskon på nära håll som skulle kunna fungera som backup, men hon vill uppenbarligen inte dra in dem då hon skäms över situationen. Så hon väljer att inte göra någonting, trots att hon gång efter annan trillar dit och börjar dricka igen när hon har barnen. 

Jag föreslog att min bror skulle kontakta hennes föräldrar och informera dem om situationen, också för att ge dem en chans att bestämma hur pass involverade de vill vara. De kanske skulle ställa upp om de insåg vidden av det hela...

Min mamma sa direkt att det vill han inte av rädsla för ex-sambons reaktion. Jag invände då att i så fall handlar det ju inte bara om barnen, utan ytterst om att vi ska rätta oss efter hans ex, dvs missbrukaren. Allt sker m a o på hennes villkor, och hon vet dessutom att hon inte behöver ta ansvar för andra är hela tiden beredda att rycka in och täcka upp för henne. Därför kan hon hoppa av behandling efter behandling utan konsekvenser. Vilket jag har svårt att acceptera.

Som jag ser det handlar det alltså inte bara om barnens bästa i alla lägen, utan om två separata problem där det ena är att mamman inte tar tag i sitt missbruk trots alla möjligheter till hjälp och behandling. Och så länge det inte ställs några krav på henne och hon kan styra vem som får veta vad känner hon heller ingen press på sig att styra upp situationen.

Jag ser det som att min bror följer minsta motståndets lag för att undvika bråk, vilket inte ligger i barnens intresse även om han intalar sig det. Tvärtom tror jag att det vore bra att involvera även morföräldrarna så att barnen får ett mer omfattande nätverk.

Det verkar som att din mamma och din bror är medberoende till hans ex. Det jag tycker du ska säga om du inte redan gjort det är att du inte tänker rätta dig efter en missbrukarare och att det varken hjälper henne eller barnen att mörka hennes missbruk eller backa upp för henne så hon kan fortsätta missbruka. Det är att göra henne, barnen och sig själv en björntjänst. Att tycka synd om henne är inte rätt väg att gå. Om det är någon som verkar se nyktert på det hela så är det du. Jag tycker du ska fortsätta att säga nej och stå på dig sen måste din mamma och din bror inse någonstans själva att de är medberoende. De kommer säkert förneka att de är det om du säger till dem att de beter sig som det. Men polletten kanske trillar ner någon gång, de kanske pratar med en vän som din mamma eller bror lyssnar på om att du tycker att de är medberoende och som faktiskt håller med dig i det. Det är aldrig roligt att stå utanför och se på hur ens nära och kära har det svårt. Din mamma ska igentligen inte lägga skuld på dig för att du inte vill ställa upp på en missbrukare vilka anledningarna än är. Men det är hon själv som brottas med sitt dåliga samvete och sin stress över att inte räcka till men att överlämpa det på dig att hjälpa henne att fortsätta att vara medberoende är ingen bra lösning. Det är tufft att vara den enda som ställer krav och inte få förståelse eller stöttning i varför det är viktigt kan vara jobbigt. Men fortsätt stå på dig och orka hålla ut förr eller senare borde de inse att detta inte håller. Det som är svårast för din mamma att få syn på är sitt sätt att förhålla sig till situationen därför att hon är fångad i sin stress. Stressen skulle också kunna leda till att hon tvingas hitta en annan lösning. Förr eller senare tar det knäcken på henne och hon går in i väggen och det är inget man vill men om hon inte kan se det själv och ta tag i sin situation innan det händer så är det oundvikligt. Det går inte att banka in det i huvudet det som är självklart för en annan, hon måste inse det själv. Ta hand om dig!
  • Anonym (tankar)

Pappan (din bror) är ensam vårdnadshavare och boendeförälder och mamman är sjuk och opålitlig. Rent juridiskt är barnen hans ansvar dygnet runt året om. Sedan kan han delegera ansvar till den som ställer upp. Din mor är en vuxen människa och gör som hon vill. Och precis på samma sätt är du en vuxen människa som gör som du vill. Det enklaste är om ni båda respekterar den varandras val. Respektera din mors val och kräv att hon respekterar ditt.

• Anonym (K)

Jag har sett det här mönstret många gånger i min omgivning. Kvinnor behandlar söner som att de är i behov av mer hjälp, mer återhämtning och mer nöjen, ofta så till den grad att mamman själv måste ta över det som är en vuxen människas ansvar. Min sambos mamma har haft lite såna tendenser som vi har fått jobba mycket med. Man skulle kunna säga att en del mammor hindrar sina söner från att utvecklas till fullgångna vuxna genom att ständigt ursäkta dem och ta över när sönerna försöker slipper ansvar.

Om det hade varit mitt syskon hade jag gjort så att jag hade hjälpt till efter att syskonet själv hade gjort allt i sin makt. Jag hade tyckt att farmor borde ha en liknande roll dvs inte slita ut sig. Barnen behöver en förälder i första hand och det är din brors omognad som gör att han inte förstår det. Din brors exfru är instabil och opålitlig pga sitt drickande så det är inte värt att hoppas att hon fixar en backup. Du har givetvis gjort helt rätt.

• Anonym (tankar)
    AC70 skrev 2020-05-10 11:15:16 följande:

Anonym(C),

En kommentar till det du sa om stereotypa könsroller: din beskrivning är mitt i prick. Min mamma verkar se modern som den centrala gestalten i barns liv, medan pappan i första hand ska dra in pengar till försörjningen. Så visst är det så att det anses vara synd om barnen som har en mor som inte klarar av att ta hand om dem, och det är synd om min bror som måste ta hand om dem och samtidigt jobba...jag tror inte heller att en kvinna skulle ha fått samma sympati eller avlastning. Trots allt är det många ensamstående mammor som jobbar heltid, men det verkar ses som helt naturligt och något de förväntas klara av när de nu satt barn till världen...

Jag tror snarare att min bror är bekväm av sig och inte vill försaka något, och det behöver han ju inte heller så länge det alltid finns någon som ställer upp och avlastar honom...först måste han få hjälp med barnen för att kunna sköta sitt jobb, och sedan måste han ju få ha en fritid också, stackaren...det är ju viktigt att han hinner gå på gymmet för att hålla sig i trim, det är viktigt att han får träffa kompisar och gå på krogen osv...

Det låter faktiskt som att du är avundsjuk och missunsam. Det är ett omäkta jobb att vara en ensamstående förälder. Tänk om fler mammor fick liknande stöd som din bror.
  • Anonym (f)
    Anonym (K) skrev 2020-05-12 09:09:33 följande:

Jag har sett det här mönstret många gånger i min omgivning. Kvinnor behandlar söner som att de är i behov av mer hjälp, mer återhämtning och mer nöjen, ofta så till den grad att mamman själv måste ta över det som är en vuxen människas ansvar. Min sambos mamma har haft lite såna tendenser som vi har fått jobba mycket med. Man skulle kunna säga att en del mammor hindrar sina söner från att utvecklas till fullgångna vuxna genom att ständigt ursäkta dem och ta över när sönerna försöker slipper ansvar.

Om det hade varit mitt syskon hade jag gjort så att jag hade hjälpt till efter att syskonet själv hade gjort allt i sin makt. Jag hade tyckt att farmor borde ha en liknande roll dvs inte slita ut sig. Barnen behöver en förälder i första hand och det är din brors omognad som gör att han inte förstår det. Din brors exfru är instabil och opålitlig pga sitt drickande så det är inte värt att hoppas att hon fixar en backup. Du har givetvis gjort helt rätt.

Har även jag sett detta i mitt ex familj. 

Han smamma oroade sig konstant över att han inte kunde sitta ute på pubar som han brukade innan han levde med barn. att jag skulle vilja ha egentid såg hon däremot inte, jag var ju en mamma.

Nu ville jag inte sitta på pubar, och exet ville sällan det också, men hennes oro var extrem för att hennes son inte skull få leva ungkarlsliv för evigt.
  • Anonym (C)
    Anonym (tankar) skrev 2020-05-12 10:45:51 följande:

Det låter faktiskt som att du är avundsjuk och missunsam. Det är ett omäkta jobb att vara en ensamstående förälder. Tänk om fler mammor fick liknande stöd som din bror.

Så du tycker fler mor-, far- och svärföräldrar ska slita ut sig, gå in i väggen och inte ha ett eget liv för att deras barn inte kan ta ett större ansvar för sina? Klart att det är bra om ensamstående föräldrar kan få stöttning men kanske inte på bekostnad av andras välbefinnande? Och visst att ts bror behöver en syster som kan hjälpa till men kanske inte hela tiden och kanske inte för att han själv ska slippa göra bortpriorigeringar, som att söka nytt jobb. Hade jag varit ts och ställt upp många helger för att min bror ska jobba så hade jag krävt ersättning för det. Ts brors mamma hade kanske klarat av situationen om hon gick ner i arbetstid och fick betalt av sin son för att ta hand om hans barn så han kan jobba heltid och resa i jobbet. Nu får mamman både jobba och ta hand om sina barnbarn på sin lediga tid vilket hon beklagar sig över och känner sig utmattad av. Jag tycker att ts bror får tänka över sin jobbsituation och sina prioriteringar. Visst att man kan ställa upp på sin familj men någonstans finns en gräns. I det här fallet handlar det dessutom om att ts brors ex är alkolist och att hon inte behöve ta ansvar för det är så synd om henne. Det är ett problem att hon ljuger för socialtjänsten, döljer ditt problem och att ts bror och mamma blir en del av det och det är att vara medberoende, att försöka skydda den som har ett missbruk. Visst ska inte barnen utsättas för en risk men att skydda den som är alkoholist är inte bra. Om ts mamma ska driva någon form av familjehem eller jourhem till sina barnbarn kanske hon kan få ersättning från soc med det så hon inte behöver jobba heltid och slita ut sig själv.
  • Anonym (tankar)
    Anonym (C) skrev 2020-05-12 13:20:24 följande:

Så du tycker fler mor-, far- och svärföräldrar ska slita ut sig, gå in i väggen och inte ha ett eget liv för att deras barn inte kan ta ett större ansvar för sina? Klart att det är bra om ensamstående föräldrar kan få stöttning men kanske inte på bekostnad av andras välbefinnande? Och visst att ts bror behöver en syster som kan hjälpa till men kanske inte hela tiden och kanske inte för att han själv ska slippa göra bortpriorigeringar, som att söka nytt jobb. Hade jag varit ts och ställt upp många helger för att min bror ska jobba så hade jag krävt ersättning för det. Ts brors mamma hade kanske klarat av situationen om hon gick ner i arbetstid och fick betalt av sin son för att ta hand om hans barn så han kan jobba heltid och resa i jobbet. Nu får mamman både jobba och ta hand om sina barnbarn på sin lediga tid vilket hon beklagar sig över och känner sig utmattad av. Jag tycker att ts bror får tänka över sin jobbsituation och sina prioriteringar. Visst att man kan ställa upp på sin familj men någonstans finns en gräns. I det här fallet handlar det dessutom om att ts brors ex är alkolist och att hon inte behöve ta ansvar för det är så synd om henne. Det är ett problem att hon ljuger för socialtjänsten, döljer ditt problem och att ts bror och mamma blir en del av det och det är att vara medberoende, att försöka skydda den som har ett missbruk. Visst ska inte barnen utsättas för en risk men att skydda den som är alkoholist är inte bra. Om ts mamma ska driva någon form av familjehem eller jourhem till sina barnbarn kanske hon kan få ersättning från soc med det så hon inte behöver jobba heltid och slita ut sig själv.

Jag tycker ingenting om vad farmor gör. Hon är en vuxen människa som väljer själv hur mycket hon vill hjälpa andra.

För övrigt är barnfattigdom kraftigt överrepresenterat i familjer med endast en förälder. Oftast handlar det om ensamstående mammor som varken kan eller orkar göra karriär eftersom de är låsta vid hemmet. Det är väl bra om det finns ensamstående som får stöttning så de kan undvika den fällan.
  • Anonym (qwerty)
    AC70 skrev 2020-04-09 13:01:59 följande:

Då jag är ensamstående känns det ofta som om jag förväntas ta ansvar "då jag ändå inte har något viktigare för mig"...

Jag har en liknande situation som din bror, dock inte lika extrem. Mitt ex är alkoholist, kunde inte ha barnen, jag har dem på heltid, mina föräldrar har hjälpt mig. Jag är dock mamma. 

Jag förstår inte riktigt ditt problem. Är det att din mamma och din bror förväntar sig att du ska hjälpa till? Det låter ju som att du har varit tydlig med att du inte är sugen på det. Men du är också väldigt anklagande och har väldigt mycket åsikter om hur din mamma och din bror löser det praktiska. Det har du självklart rätt att tycka. Men du har nu sagt till dem vad du tycker, upprepade gånger gissar jag, och de kommer troligen inte att ändra på sig. Du kan bara ändra på dig själv. Det är något som jag har lärt mig som medberoende, vilket jag var i många år och till viss del är fortfarande idag. Du måste släppa vad de gör och koncentrera dig på dig själv. Du verkar ju veta vad du vill. Du vill inte vara barnvakt eller backup. Då kan du om du blir tillfrågad nästa gång säga att det passar inte, och sen ska det inte vara mer med det. Om din mamma och din bror har problem med det så är det deras problem. De kan kan troligen inte heller ändra dig, utan får fokusera på sig själva. Du kan inte tvinga din bror att ta större ansvar, eller din mamma att inte hjälpa honom. De är vuxna människor och gör sina val. Du gör ditt. 

Jag vet inte hur jag hade klarat det utan mina föräldrar. Jag har alltid kunna räkna med mamma. Hon kom om jag behövde resa bort, jobbat natt, om jag ville göra något kul någon gång, om jag blev sjuk. Hon har också varit backup och suttit beredd att sätta sig i bilen och köra hit i nödfall. Det tar 3 timmar. Mina föräldrar har haft barnen på loven, när de var små 5 veckor varje år. Barnen älskar Moje och Moffa, Moje och Moffa älskar dem, jag får hjälp. Det är en winwinwin-situation för oss. Farmor finns på betydligt närmare håll, men hon har aldrig ställt upp. Hon är själv djupt medberoende i sin sons problem. 

Jag har också alltid varit beredd på att ställa in de gånger som barnen skulle träffa sin pappa. Under ett par års tid visste jag att jag inte kunde göra upp några stora planer eller åka långt bort om de skulle dit. Dottern har ibland velat att jag inte ska vara med, men i närheten, en trygghet för henne att veta att jag bara var ett SMS bort. 

Det är tråkigt att din bror inte kan ta konflikten med sitt ex. Men det är heller inget du kan göra något åt. Jag ställde få men tydliga krav på mitt ex. Han skulle vara nykter, fick inte köra bil med dem och inte vara ensam. Barnen fick bestämma tidsram och plats och jag stred för dem. Deras pappa tyckte det var för jobbigt så han gav upp i stället och flyttade utomlands. Idag har vi ingen kontakt och jag har enskild vårdnad. Barnen vill inte träffa honom, men 1-2 gånger om året ses de och tar en fika om han kommer hem. På mitt initiativ. 

Idag är mina barn 12 och 16. Tiden går fortare än man tror. Idag kan jag göra vad jag vill när jag vill, de klarar sig själva. Jag skulle inte riktigt än åka långt bort länge, men en natt då och då funkar utmärkt. Konferens med jobbet, inga problem. 

Jag fick en bok av en vän strax innan jag separerade. Djävulsdansen av Ann Söderlund och Sanna Lundell. Finns säkert massor av böcker om medberoende, men den läste jag och det var en ögonöppnare för mig och lärde mig jättemycket. 

Jag är inte det minsta religiös, men Sinnserobönen som bla AA använder är klok att ha med sig. 

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden
  • reLisa

Det låter som en jobbig situation för många, men främst för barnen och barnens pappa. Jag skulle inte säga att din mammas beteende låter som ett medberoende utan mer som en farmor som vill sina barns bästa, orkar hon så är väl det fantastiskt men... Men det kanske inte är farmor du oroar dig för när det kommer till medberoende?

Varför är din bror i behov av mycket barnpassning, på grund av jobb? Har han funderat på att byta jobb? Hur mår din bror i kontakten med sitt ex? Tar han mycket ansvar för hennes livssituation?

Jag förstår det som om din bror varit i kontakt med socialtjänsten, har han haft några funderingar på att ansöka om stödfamilj? Och/eller kontaktperson som kan närvara vid umgänge med mamma? Jag tänker att det alltid är bra om en tredjepart kan vara med och ansvara för en bedömning om huruvida mamma är i skick att träffa barnen eller neka umgänge vid behov.

Att ansöka om stödfamilj är i oftast jobbigt men det kan ge din bror lite utrymme i sin vardag samtidigt som det kan tillåta farmor att faktiskt bara vara farmor och inte en förälder.

Om dina syskonbarn beviljades en stödfamilj, kommer de enligt schema vistas där vissa helger eller andra avtalade tider. Och i vissa fall kan stödfamilj ta ansvar för att närvara vid umgänge med annan förälder eller för överlämning till annan förälder.

Hur mår barnen, vill de träffa sin mamma? Mår de bra när de träffat henne?

• reLisa

Förlåt, jag insåg att jag hade lite fel fokus i föregående inlägg. Jag läste lite snabbt.

Du har inget ansvar för din brors barn och det är inte rättvist av din mamma att skuldbelägga dig för den situation din bror sitter i. Det finns stöd han kan söka via socialtjänsten för att underlätta sin situation. Din mamma har valt att ta ett ansvar hon egentligen inte behöver ta i och med att hon faktiskt inte är barnens mamma. En farmor ska inte behöva sitta på stand by hela tiden, hon ska kunna leva sitt eget liv.

Det låter som om din bror eventuellt drar nytta av det faktum att din mamma har lite svårt att sätta gränser. Jag förstår att hon vill hjälpa till i så stor utsträckning som möjligt men han skulle behöva strukturera upp vardagen på ett vis som ger din mamma utrymme att leva sitt eget liv.

Du gör helt rätt, som sagt... det finns stöd han kan söka och det enda som krävs är ett telefonsamtal till socialtjänsten. I de flesta kommuner finns också barnomsorg på obekväm arbetstid, vilket han kan nyttja när han jobbar.

När det kommer till att inte dras in i ett medberoende...

Fortsätt sätt gränser, ta inte på dig mer ansvar än du känner att du klarar av. Att prioritera dig själv och dina barn är inte egoistiskt. Det kan låta hårt, men din bror är vuxen och om han vill och orkar kan han förändra sin livssituation så att han kan ta ett större ansvar för sina egna barn. Kan han inte förändra sin livssituation finns det stöd att få som innebär att han slipper belasta sina anhöriga i lika stor utsträckning.

Svar på tråden Hur undvika dras in i medberoende?