Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

    Orthodox

    Nu vet jag inte varför du frågar, så jag svarar så som jag svarade en kollega som var nyanländ till Sverige och frågade om den kristna religionen i Sverige:

    Det finns kristna ortodoxer i Sverige. I de större städerna brukar det finnas en kyrka för kristna ortodxer. De flesta som tillhör den kristna ortodoxa kyrkan är oftast invandrare eller andra generationens invandrare och inte infödda svenskar.

    Katolska kyrkor finns också, och det är också oftast folk som är invandrare eller andra - eller tredje generationens invandrare - som går dit. Vissa svenskar också, men inte många.

    Många människor i Sverige är lutherskt kristna, men inte alla. Väldigt många i Sverige har ingen religion alls, och tillhör därför igen kyrka. En stor del av svenskarna säger att de är kristna, men går enbart till kyrkan vid bröllop, dop och begravning. Många svenskar är inte döpta eller medlemmar i någon kyrka och har därför ingen religion alls. Det kan upplevas som konstigt för många som kommer från andra länder.

    I Sverige finns också många frikyrkor och i vissa delar av Sverige är det vanligare att man tillhör en frikyrka än Svenska kyrkan, även om båda är lutherska. Det finns också andra religioner - som även svenskar kan tillhöra, även om det inte är så vanligt. - buddism, asatroende och islam är några av dem.

Svar på tråden Orthodox