• k88h

Låsas göra en gastric by pass.

Hej!

Är det någon som har låtsas att man har gjort en gbp? ????

Tänker från säger en flytstart på säg 2- 4 veckor och sedan äter precis som man har gjort en sån operation? Min tanke är att när man gör en sån operation är ju hela tanken att man minskar på matsäcken och de borde man ju kunna göra själv ?

Är så sugen på att testa att göra såhär som ett test ???? därför tänkte jag om de va någon som testat och hur de gick och hur mkt ni tappade i vikt iskall? Jag har ca 30 kg övervikt.

Annars får ni jätte gärna berätta om era gbp historier

• Svar på tråden Låsas göra en gastric by pass.
  • emma enhörning

Jag antar att du menar att du ska lura kroppen, inte låtsas för din omgivning?!!

Jag gick på flytande föda i 5 veckor, den sista veckan (kanske två) åt jag en bar på kvällen bara för att få tugga på något. Efter det åt jag mindre portioner och inget godis eller kakor, potatis, ris, pasta bröd... Åt lchf stuket, drack massa vatten och började löpträna. Sprang varannan dag vare sig jag ville eller ej! Jag gick ner 20 kg på 3 månader. Jag har fortsatt löpträna och även lagt till en del styrka och ur den aspekten är det bra, jag älskar att träna och mår bra av det. Maten är dock ett större problem! Jag är rädd för att äta och livrädd för att gå upp i vikt igen. Då skulle allt mitt slit vara förgäves. Det är 2 år sedan jag började min resa och jag har inte gått upp men mitt förhållande till mat är riktigt kasst så jag tror att det kan vara bra att ta professionell hjälp till sådant här.

Lycka till!!!

• möjligt
    Aniiee skrev 2020-04-11 20:09:45 följande:

Jaha, då fick jag lära mig fel, då. Ursäkta.

Tja du fick ju lära mig lite om statistik i corona debatten :)
  • Liberté
    TwoThousands skrev 2020-04-11 20:52:53 följande:
    Du förstår att läkaren får en massa pengar som gör det oviktigt ifall personen lever ett långt liv efteråt bara dom kan fylla fickan..

Jag har sätt för många fall där människor hellre begår självmord än lever med konsekvensen av denna operation..

Var dom inte redan självmordsbenägen innan blir dom oftast det efter operationen..
    Du kan för fan dö av alvedon också.. bara för att det FINNS en risk betyder det inte att den kommer hända.

Du har två alternativ som potentiell patient.

A) personen kommer med nästan 100% säkerhet dö av sin fetma, kommer kosta samhället miljoner, lider troligtvis redan av matmissbruk.

B) chansen att personen blir deprimerad efter operation, hur stor %, inte specielt hög alls om man kollar runt bland studier.

Så A) eller B) helt upp till personen.

Kostnaden är billigare för samhället av operationen oavsett pga kostnaden som fetma har genom alla dess kringsjukdomar, ska du vara krass så är självmord också billigare för samhället.
    Så kostnadsmässigt är alternativ A) endast det vettiga.
    A) är också vettigt om du kollar statistik (John Hopkins osv)

Om personen inte gör operationen pga fruktan av konsekvenser är det i princip ett självmord ändå, så resultatet kvittar där.

• Aniiee
    Coccolina skrev 2020-04-11 20:23:29 följande:

Ursäkta.... jag är också troende men din kommentar här är ju så idiotiskt att det är sanslöst!!! Varför tycker du det är ok att säga något sånt? Bara för att du avskyr troende (tydligen med tanke på en sån kommentar) så ger det dig inte rätt att kläcka ut vad som helst. 

Du behöver nog se dig själv i spegeln... Jag vet om att du ofta försöker framstå som öppen och fritänkande... Men du har bara en annan typ av fördomar och det finns få som är så fördömande som dig här på forumet.... Bara för att du är öppen när det gäller vissa saker ger det dig inte rätt att vara elak och fördömande när det gäller andra saker.... 

Men herrejesus, ha lite självdistans. Ta inte allt på så blodigt allvar.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Coccolina
    Aniiee skrev 2020-04-11 22:06:14 följande:
    Men herrejesus, ha lite självdistans. Ta inte allt på så blodigt allvar.
    Att skämta och säga att bara för att man är religiös så är man ok med att folk dör är lågt och definitivt ett skämt i dålig smak och fruktansvärt lågt. Du bör fortfarande tänka efter på vad du säger och vad du gör för det är andra människor som sitter där, det är inte bara bokstäver på skärmen utan det är andra människor som får ta det du säger. Så skärp dig. Du har ett ansvar för vad du säger!!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Ess
    TwoThousands skrev 2020-04-11 19:55:34 följande:
    Leva med det lidandet som det innebär, får en att önska man vore död.

Ska vi verkligen uppmuntra till självmord eller livslång ångest? Kyss
    Många gravt överviktiga lever redan med rejäl ångest, för att de inte kan röra sig ordentligt, orkar inte leka med sina barn/barnbarn, vardagliga saker som att ta på strumpor är en utmaning. De kan faktiskt bli hjälpta av en operation och få ett nytt liv av den. 
    Men sen kan det ju gå fel också, det kan man naturligtvis inte blunda för. Det är viktigt att läsa på och gärna prata med andra som gjort operationen för att få en bild av vad som väntar.

Jag känner två som gjort en sådan operation. Den ena fick ett nytt liv och blev superlycklig över det.
    Den andra drabbades av komplikationer efter operationen och höll på att stryka med, vilket gav psykiska besvär.
    Men båda gick ner i vikt och har hållit vikten efteråt.

• TwoThousands
    Ess skrev 2020-04-12 09:54:09 följande:
    Många gravt överviktiga lever redan med rejäl ångest, för att de inte kan röra sig ordentligt, orkar inte leka med sina barn/barnbarn, vardagliga saker som att ta på strumpor är en utmaning. De kan faktiskt bli hjälpta av en operation och få ett nytt liv av den. 
    Men sen kan det ju gå fel också, det kan man naturligtvis inte blunda för. Det är viktigt att läsa på och gärna prata med andra som gjort operationen för att få en bild av vad som väntar.

Jag känner två som gjort en sådan operation. Den ena fick ett nytt liv och blev superlycklig över det.
    Den andra drabbades av komplikationer efter operationen och höll på att stryka med, vilket gav psykiska besvär.
    Men båda gick ner i vikt och har hållit vikten efteråt.
    Ja målet att gå ner i vikten eller att hålla den har uppfyllts men ska människor verkligen förändra kroppen för att uppnå det målet?

Var det inte verkligen förargelseväckande att låsas göra en sådan operation?
  • Sandrasöt88
    Coccolina skrev 2020-04-11 22:59:38 följande:

Att skämta och säga att bara för att man är religiös så är man ok med att folk dör är lågt och definitivt ett skämt i dålig smak och fruktansvärt lågt. Du bör fortfarande tänka efter på vad du säger och vad du gör för det är andra människor som sitter där, det är inte bara bokstäver på skärmen utan det är andra människor som får ta det du säger. Så skärp dig. Du har ett ansvar för vad du säger!!

Herregud, du var mig en lättkränkt jävel. Är alla religiösa lika lättkränkta som dig? Om du är så känslig så skulle jag rekommendera att du loggar ut från all social media för du kommer bli kränkt gång på gång på gång.
  • Cecese
    TwoThousands skrev 2020-04-11 20:21:21 följande:

Det är väl alltid pulverdiet och flytande som gäller för varenda person som gör operationen? Eller har jag fått fel uppfattning?

Ja det vanligaste bekymret brukar låta på så sätt att kan inte äta något fett, kan inte äta mycket av något och kan inte längre njuta av något gott.

Har du samma erfarenheter må tro?

Jag är opererad och har inte behövt äta pulver eller flytande en enda dag, inte ens efter operationen. Min första måltid efter operationen var en halv knäckemacka med pålägg och det var typ ett dygn efter operationen. Jag var på sjukhus en vecka efter operationen och åt vanlig mat hela tiden, dock i små portioner. 

Varför skulle man aldrig mer kunna äta fett eller njuta av god mat efter operationen? Jag njuter av god mat alla dagar. Varför skulle jag laga äcklig mat jag inte tycker om? Visst jag kan inte äta enorma portioner men det vill jag inte heller. Jag äter rätt normala portioner idag och kan äta det mesta. Visst jag går inte och äter en 3-rätters men det lider jag inte heller av. Jag är nöjd med en varmrätt och behöver inte förrätt eller efterrätt. 

Mitt liv har blivit mycket bättre efter operationen eller rättare sagt, jag fick livet tillbaka efter min operation. Före så levde jag inte och jag kunde knappt göra något pga min vikt. 
  • TwoThousands
    Aniiee skrev 2020-04-11 20:08:51 följande:
    Du är ju religiös, så du borde ju inte ha några problem med att folk dör och kommer till himlen.
    Du är inte speciellt klok, fel tråd och fel person att giddra med.

Vill du träffa Kristus kan man självklart ordna det.. Kyss
    Sandrasöt88 skrev 2020-04-12 10:05:46 följande:
    Herregud, du var mig en lättkränkt jävel. Är alla religiösa lika lättkränkta som dig? Om du är så känslig så skulle jag rekommendera att du loggar ut från all social media för du kommer bli kränkt gång på gång på gång.
    Religiösa människor går igenom förtryck och förföljelser varenda dag, du är nog en dålig människa för att ens försvara ett sådant beteende.

Vi religiösa är inte lättkränkta överhuvudtaget vi har stor hänsyn och respekt för er med ingen tro eller kunskap om saken, kan ni också visa hänsyn och respekt för våra religiösa övertygelser eller är det förbjudet enligt er?
    Cecese skrev 2020-04-12 10:15:58 följande:
    Jag är opererad och har inte behövt äta pulver eller flytande en enda dag, inte ens efter operationen. Min första måltid efter operationen var en halv knäckemacka med pålägg och det var typ ett dygn efter operationen. Jag var på sjukhus en vecka efter operationen och åt vanlig mat hela tiden, dock i små portioner. 

Varför skulle man aldrig mer kunna äta fett eller njuta av god mat efter operationen? Jag njuter av god mat alla dagar. Varför skulle jag laga äcklig mat jag inte tycker om? Visst jag kan inte äta enorma portioner men det vill jag inte heller. Jag äter rätt normala portioner idag och kan äta det mesta. Visst jag går inte och äter en 3-rätters men det lider jag inte heller av. Jag är nöjd med en varmrätt och behöver inte förrätt eller efterrätt. 

Mitt liv har blivit mycket bättre efter operationen eller rättare sagt, jag fick livet tillbaka efter min operation. Före så levde jag inte och jag kunde knappt göra något pga min vikt. 
    Ja det var något nytt för mig, gjorde du den nyligen eller i den gamla versionen som nuförtiden har blivit olaglig att göra så att säga?

Kan du äta fett rik mat utan att bli proppfull? Är du säker på att du gjort denna operation då?

Jag blir glad över att läsa att du inte har fått några komplikationer från operationen då statistiken talar för en negativ effekt som resultat.
  • Cecese
    TwoThousands skrev 2020-04-12 16:17:46 följande:
    Du är inte speciellt klok, fel tråd och fel person att giddra med.

Vill du träffa Kristus kan man självklart ordna det.. Kyss

Religiösa människor går igenom förtryck och förföljelser varenda dag, du är nog en dålig människa för att ens försvara ett sådant beteende.

Vi religiösa är inte lättkränkta överhuvudtaget vi har stor hänsyn och respekt för er med ingen tro eller kunskap om saken, kan ni också visa hänsyn och respekt för våra religiösa övertygelser eller är det förbjudet enligt er?

Ja det var något nytt för mig, gjorde du den nyligen eller i den gamla versionen som nuförtiden har blivit olaglig att göra så att säga?

Kan du äta fett rik mat utan att bli proppfull? Är du säker på att du gjort denna operation då?

Jag blir glad över att läsa att du inte har fått några komplikationer från operationen då statistiken talar för en negativ effekt som resultat.
    Jag är helt säker på att jag gjort en gastric bypass och jag har ett ca 40 cm lång ärr som bevis. Jag har även gått ner ca 80 kg. Vad menar du med den gamla versionen som blivit olaglig att göra? Menar du banding? För den hade de slutat med redan då. Jag opererades med öppet snitt och därför behövde jag inte flyta utan fick äta vanligt fram till operationen och även efteråt. Jag har varit opererad i 11 år och mår på alla sätt bättre idag än innan operationen. Jag kan äta det mesta, hur mätt jag blir beror på vad jag äter, hur fort jag äter, hur mycket jag äter, hur hela dagen sett ut. Vissa dagar kan jag äta mer, andra mindre. Självklart kan jag inte äta enorma mängder fet mat, då mår jag riktigt dåligt. Men små mängder kan jag äta. Jag kan som sagt äta det mesta i små mängder iaf. Men jag lider inte det minsta av att inte kunna äta 7 tallrikar mat på en buffe, vräka i mej kaffebröd, äta en stor dessert efter en middag (jag gillar inte ens desserter). Jag har absolut inte gått miste om något, tvärtom så äter jag godare mat idag än innan operationen. 
  • TwoThousands
    Cecese skrev 2020-04-12 16:29:53 följande:
    Jag är helt säker på att jag gjort en gastric bypass och jag har ett ca 40 cm lång ärr som bevis. Jag har även gått ner ca 80 kg. Vad menar du med den gamla versionen som blivit olaglig att göra? Menar du banding? För den hade de slutat med redan då. Jag opererades med öppet snitt och därför behövde jag inte flyta utan fick äta vanligt fram till operationen och även efteråt. Jag har varit opererad i 11 år och mår på alla sätt bättre idag än innan operationen. Jag kan äta det mesta, hur mätt jag blir beror på vad jag äter, hur fort jag äter, hur mycket jag äter, hur hela dagen sett ut. Vissa dagar kan jag äta mer, andra mindre. Självklart kan jag inte äta enorma mängder fet mat, då mår jag riktigt dåligt. Men små mängder kan jag äta. Jag kan som sagt äta det mesta i små mängder iaf. Men jag lider inte det minsta av att inte kunna äta 7 tallrikar mat på en buffe, vräka i mej kaffebröd, äta en stor dessert efter en middag (jag gillar inte ens desserter). Jag har absolut inte gått miste om något, tvärtom så äter jag godare mat idag än innan operationen. 
    Det här var något nytt för mig, så det finns lyckade operationer och inte bara negativa resultat som följd, antar att dom som är missnöjda berättar det och dom som inte är det har tagit till tystnaden om saken konstigt nog.

Berätta jättegärna ifall du har någon erfarenhet av komplikationer eller problematik som du haft eller någon du känner har haft.
  • Vitamin

Jag vägde 108 kg (172 cm lång) och var precis på undre gränsen för att godkännas för gbp.

inför operationen skulle jag enbart äta flytande vlcd I två veckor.
    Efter operationen åt jag mycket finfördelad/puread vanlig mat i två veckor.
    Blev opererad 2011 och väger idag ca 40 kilo mindre.
    Det har fungerat utmärkt och jag har inte haft några komplikationer.
    Jag får äta precis vad jag vill, men klarar inga stora mängder. Det tar liksom tvärstopp från en tugga till en annan, då är det bara att lägga ifrån sej gaffeln!
    Klarar numera ca 1 macka till frukost, eller an normalstor potatis och kanske en pannbiff/fyra-fem köttbullar. Första åren var portionerna mindre.
    Behöver äta 6-8 ggr per dag. Fokus huvudsakligen på protein,
    Fett och kolhydrater i andra hand. Grönsaker får ta minst plats på tallriken. Ska äta B12, kalktillskott och multivitamin i hela livet.
    Mår dåligt (kallas att dumpa) av vissa saker, skulle jag t ex äta en limpmacka med ost och dricka varm choklad skulle jag bli riktigt dålig!

• Phalaenopsis
    TwoThousands skrev 2020-04-11 20:52:53 följande:

Du förstår att läkaren får en massa pengar som gör det oviktigt ifall personen lever ett långt liv efteråt bara dom kan fylla fickan..

Jag har sätt för många fall där människor hellre begår självmord än lever med konsekvensen av denna operation..

Var dom inte redan självmordsbenägen innan blir dom oftast det efter operationen..

För läkaren är operationen vanligtvis bara ytterligare en arbetspunkt som ska fixas under en stressad dag. Och nej, man får inte extra betalt även om det innebär att man inte kommer hem i tid.

Sedan är det ju så att folk som inte längre kan dämpa sin ångest med tröstätande, nu måste möta orsaken till sitt dåliga mående efter en operation. Men att försöka få dem att göra det utan operation är snudd på omöjligt, så ... *uppgiven gest*
  • Nattviol
    TwoThousands skrev 2020-04-12 16:37:30 följande:
    Det här var något nytt för mig, så det finns lyckade operationer och inte bara negativa resultat som följd, antar att dom som är missnöjda berättar det och dom som inte är det har tagit till tystnaden om saken konstigt nog.

Berätta jättegärna ifall du har någon erfarenhet av komplikationer eller problematik som du haft eller någon du känner har haft.
    Känner 4-5 stycken som oberoende av varandra (de bor i olika delar av Sverige, så de känner inte varandra) som gjort operationen, de mår alla mycket bättre idag än vad de gjorde då. En har fått komplikationer som är fixade. De andra vet jag att de inte kan äta så mycket på en gång (som flera andra ovan berättat) men om det är den enda komplikationen de har, så kan de faktiskt stå ut med den, för det är ändå inte bra att göra det. 
  • Coccolina
    TwoThousands skrev 2020-04-12 16:37:30 följande:

Fast du inser väl att om inte de flesta operationer var lyckade så skulle man inte genomföra dem.... Det är en väldigt liten procent som misslyckas.... Men det är dem du hör om för de som lyckas har knappast behov av att sitta och prata om det...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • EpicF
    TwoThousands skrev 2020-04-11 20:21:21 följande:

Det är väl alltid pulverdiet och flytande som gäller för varenda person som gör operationen? Eller har jag fått fel uppfattning?

Ja det vanligaste bekymret brukar låta på så sätt att kan inte äta något fett, kan inte äta mycket av något och kan inte längre njuta av något gott.

Har du samma erfarenheter må tro?

Ja, man får på flytande föda några veckor före men det är för att man ska minska fettet runt levern. Inte för att krympa magsäcken.
Svar på tråden Låsas göra en gastric by pass.