• Rob77

    Ta ett lån för kontantinsats

    Vet att denna frågan kommit ett par gånger men känner att jag inte hittar direkt rätt svar.

    Vill inte ha till svar ?ni har inte råd, ni måste spara ett par år först?

    Då vi valde att köra livet i omvänd ordning med barn, jobb osv har det gjort att vi under längre tid har levt på dyra hyror, föräldrarledigheter osv som därmed gjort att vi inte kunnat börja spara undan några direkta pengar.

    Men detta har slutat med att vi NU är redo och klara med producerandet av barn och behov av vara föräldrarledig.

    Vi ligger just nu på löner 28k och 31k och i alla kalkyler vi testar så ligger vi i möjlighet att få låna 3,2 miljoner.

    Den ena lönen kommer inom snar framtid gå upp med 3 - 4k.

    Nu är det så att vi har hittat ett hus som vi känner passar oss perfekt! Bra barnområde, i det område vi vill bo i.

    Huset ligger ute för 2.5 miljoner.

    Alltså krävs en kontantinsats på 375 000kr plus pantbrev och lagfart.

    Och lånet hamnar då på 2 125 000kr

    I praktiken tänker jag att vi ligger i ganska god marginal och maxbelånar oss inte utan vi lägger oss ca 1 miljon under vad bankerna av kan erbjuda oss.

    Bör inte vi då kunna ta ett privat/blanco lån till kontantinsatsen när det ser ut som det gör?

    Vi betalar en hyra idag på 12 000kr och har gjort det i snart 3 år.

    Om jag har räknat relativt rätt bör vi landa på ca 7000kr med ränta och amortering.

    Driften enligt mäklaren ligger på 900 kr idag men låt oss säga 2000 - 2500kr

    Sen privatlån på ca 3500kr plus minus.

    Vilket gör att vi landar på en ungefärlig totalkostnad på 13000?

    Och planen är att renovera och värdera efter ca 1 år och baka in privatlånet i bolånet (är snickare)

    Och nej vi har tyvärr ingen möjlighet längre att låna av förälder / släkting, kanske bara nån mindre summa.

  • Svar på tråden Ta ett lån för kontantinsats
  • Kjell2

    Ett blancolåb på över 300 000 kr är inte helt lätt att få. Men ni kan alltid testa. Fråga någon bank.

  • Finansen7

    Det finns ett scenario där ert hus är värt mindre om ett år. Hamnar vi i lågkonjunktur (högst troligt) eller ännu värre i depression vill ni inte vara överbelånade i en stendöd marknad.

  • Jemp

    Vilka pengar ska ni renovera för?

    Har ni inte sparpengar alls? Buffert behövs ju.

    Driftkostnader på 900/mån låter extremt lite. Det är strax över vad vatten och sophämtning kostar för oss. Lägg till värme, el, försäkring, bredband/tv (kanske inte är driftkostnad?)...

  • Jemp

    Det tar 5 år innan man kan omvärdera huset för att baka in lån. Iaf om man stannar i samma bank.

  • fjanten

    Det kan säkert gå. Ni kanske inte får låna en hel kontantinsats, men erbjuder inte SBAB bolån+privatlån på en del av kontantinsatsen? En del undansparat som ni inte får låna till måste ni väl ha med era löner och en boendekostnad på 12000?

    Värt att ha i åtanke bara att läget kan vara påväg nedåt, så räkna inte med att kunna baka in privatlån i bolånet om ett år, utan budgetera för att täcka räntan på privatlånet.

  • Rob77
    fjanten skrev 2020-04-13 10:37:23 följande:

    Det kan säkert gå. Ni kanske inte får låna en hel kontantinsats, men erbjuder inte SBAB bolån+privatlån på en del av kontantinsatsen? En del undansparat som ni inte får låna till måste ni väl ha med era löner och en boendekostnad på 12000?

    Värt att ha i åtanke bara att läget kan vara påväg nedåt, så räkna inte med att kunna baka in privatlån i bolånet om ett år, utan budgetera för att täcka räntan på privatlånet.


    Det är inte förens februari vi båda nu kan jobba fullt, fast tillsvidare och vi har väll en ca 50k liggandes och vi räknar väll med kunna lägga mellan 10 - 15k på sparande/renovering varje månad nu när vi väl har två inkomster.

    Och imed mitt yrke och kontakter hamnar renoveringskostnaderna lågt.

    Vi är beredda på att få betala 13k ett tag framöver, för köper vi inte det huset kommer vi ändå behöva betala 12k i hyra fram tills vi väl löst något annat. Kan lika gärna dröja 5 år.
    Jemp skrev 2020-04-13 10:35:58 följande:

    Vilka pengar ska ni renovera för?

    Har ni inte sparpengar alls? Buffert behövs ju.

    Driftkostnader på 900/mån låter extremt lite. Det är strax över vad vatten och sophämtning kostar för oss. Lägg till värme, el, försäkring, bredband/tv (kanske inte är driftkostnad?)...


    Därför jag skrev Att jag räkna på 2500kr i drift.
    Finansen7 skrev 2020-04-13 10:29:47 följande:

    Det finns ett scenario där ert hus är värt mindre om ett år. Hamnar vi i lågkonjunktur (högst troligt) eller ännu värre i depression vill ni inte vara överbelånade i en stendöd marknad.


    Högst möjligt ja, men i den stad jag bor i är ett hus i beboeligt skick väldigt väldigt sällsynt att hitta för under 3 miljoner.
  • Jemp
    Rob77 skrev 2020-04-13 11:31:22 följande:

    Det är inte förens februari vi båda nu kan jobba fullt, fast tillsvidare och vi har väll en ca 50k liggandes och vi räknar väll med kunna lägga mellan 10 - 15k på sparande/renovering varje månad nu när vi väl har två inkomster.

    Och imed mitt yrke och kontakter hamnar renoveringskostnaderna lågt.

    Vi är beredda på att få betala 13k ett tag framöver, för köper vi inte det huset kommer vi ändå behöva betala 12k i hyra fram tills vi väl löst något annat. Kan lika gärna dröja 5 år.Därför jag skrev Att jag räkna på 2500kr i drift.Högst möjligt ja, men i den stad jag bor i är ett hus i beboeligt skick väldigt väldigt sällsynt att hitta för under 3 miljoner.


    2500 låter också lågt.

    Nu vet jag ju inte era utgifter/livsstil i övrigt. Som jag ser det borde utgifterna funka för er med två heltidsarbeten. Om ni blir beviljade båda lånen. Ligger huset ute nu och ni inte har dessa inkomster förrän om 10 mån blir det nog svårt.

    Räkna också på om ni har råd vid arbetslöshet eller om nån av er går ner i tid.
  • Jemp

    Eller du kanske menar att ni båda började jobba februari som varit förresten?

  • Rob77
    Jemp skrev 2020-04-13 11:45:05 följande:

    Eller du kanske menar att ni båda började jobba februari som varit förresten?


    Ja det är inte förens nu denna februari som var som båda två började jobba fullt och sambon fick sitt heltidskontrakt. Så vår första riktiga lön på flera flera år kom nu den senaste lönen, annars har vi levt på mina ca 30 och en föräldrarpeng på 6k.

    Så nu blir det en skillnad på 15k efter skatt i månaden
  • fjanten
    Jemp skrev 2020-04-13 11:42:29 följande:

    2500 låter också lågt.

    Nu vet jag ju inte era utgifter/livsstil i övrigt. Som jag ser det borde utgifterna funka för er med två heltidsarbeten. Om ni blir beviljade båda lånen. Ligger huset ute nu och ni inte har dessa inkomster förrän om 10 mån blir det nog svårt.

    Räkna också på om ni har råd vid arbetslöshet eller om nån av er går ner i tid.


    Ja, 2500 tycker även jag låter lågt räknat. Med försäkringar, el, värme, vatten, sophämtning, tv, internet o.s.v. kommer i alla fall inte vi långt på 2500 (och då har vi ändå bergvärme).
Svar på tråden Ta ett lån för kontantinsats