• Jemp

Ta ett lån för kontantinsats

Vilka pengar ska ni renovera för?

Har ni inte sparpengar alls? Buffert behövs ju.

Driftkostnader på 900/mån låter extremt lite. Det är strax över vad vatten och sophämtning kostar för oss. Lägg till värme, el, försäkring, bredband/tv (kanske inte är driftkostnad?)...

• Jemp

Det tar 5 år innan man kan omvärdera huset för att baka in lån. Iaf om man stannar i samma bank.

• Jemp
    Rob77 skrev 2020-04-13 11:31:22 följande:

Det är inte förens februari vi båda nu kan jobba fullt, fast tillsvidare och vi har väll en ca 50k liggandes och vi räknar väll med kunna lägga mellan 10 - 15k på sparande/renovering varje månad nu när vi väl har två inkomster.

Och imed mitt yrke och kontakter hamnar renoveringskostnaderna lågt.

Vi är beredda på att få betala 13k ett tag framöver, för köper vi inte det huset kommer vi ändå behöva betala 12k i hyra fram tills vi väl löst något annat. Kan lika gärna dröja 5 år.Därför jag skrev Att jag räkna på 2500kr i drift.Högst möjligt ja, men i den stad jag bor i är ett hus i beboeligt skick väldigt väldigt sällsynt att hitta för under 3 miljoner.

2500 låter också lågt.

Nu vet jag ju inte era utgifter/livsstil i övrigt. Som jag ser det borde utgifterna funka för er med två heltidsarbeten. Om ni blir beviljade båda lånen. Ligger huset ute nu och ni inte har dessa inkomster förrän om 10 mån blir det nog svårt.

Räkna också på om ni har råd vid arbetslöshet eller om nån av er går ner i tid.
  • Jemp

Eller du kanske menar att ni båda började jobba februari som varit förresten?

• Jemp
    Rob77 skrev 2020-04-13 11:58:03 följande:

Märkligt att mäklaren räknat på 1000 och vi nu i dagslägget ligger på ett snitt på 2400kr på våra 110kvm på huset vi hyr, ini försäkringar, vatten, el, sopor osv. (Hus med äldre standard och vattenburet, varmvattenberedare )

Det lät också billigt, om värme ingår i de 2400?

Jag blir genuint nyfiken på hur 900/mån är räknat. Bor nån i huset då?

Jag tror aldrig jag sett en husannons med driftkostnad under ca 3000/mån. Vi har legat på 4500-5000 nu under vintern, kommer ju dock sänkas när det blir varmare.
Svar på tråden Ta ett lån för kontantinsats