• Anonym (Bli gravid)

    När ska man skaffa barn?

    Jag har hört att många som tror att barn kan rädda en relation men sedan förstått att det blev helt tvärt om, att förhållandet verkligen sätts på prov med barn.

    Ni som har barn, när skulle ni säga att ett förhållande är redo för att skaffa barn? Hur trygg i relationen ska man vara? Förstår verkligen att folk blir ivriga och tänker att det är det rätta för stunden, speciellt när man så gärna vill ha barn, att man inte tänker helt logiskt..

    Jag tänker att min partner är den finaste människan på jorden och kommer bli det absoluta bästa pappan i världen. Önskar att vi håller livet ut, men att det inte alltid har varit tipp topp i sängen, vilket vi båda är ense om. Pga det har många sagt att det kommer bli värre när vi skaffar barn, vilket jag inte vill, men kan förstå att det ofta blir så. Är det då fel av oss att skaffar barn? Även om jag tror vi skulle sköta familje livet förhållandevis bra tillsammans.

  • Svar på tråden När ska man skaffa barn?
  • Jemp

    Jag tänker att man (med optimala förutsättningar) ska ha bott ihop några år, känna att förhållandet kommer hålla och att det tål påfrestningar.

    Och stabil ekonomi osv då.

  • Anonym (Gift kvinna)

    Relationen måste vara i topp. Det är ens framtida barns uppväxt man planerar. Det barnet förtjänar väl de bästa möjliga förutsättningarna?

    Ett barn räddar aldrig ett förhållande. Sömnbrist, sexbrist, bristningar, noll egentid/ noll tid som par, sämre ekonomi mm är aldrig bra för ett förhållande.

    Allt som är dåligt i ett förhållande blir ännu sämre och tydligare när ett barn är i bilden.

    Jag väntade tills jag träffat den bästa möjliga personen och hade de bästa förutsättningarna. Jag ville ge mitt barn en trygg kärnfamilj med föräldrar som är kärleksfulla och inte grälar. Jag ville ge mitt barn den bästa av alla barndomar. Jag fick första barnet när jag var en bit över 30 och det blev en fantastisk familj :) Värt att vänta på med andra ord :) Hade jag fått barn med den kärleken jag levde med när jag var 25 så hade mitt barn fått uppleva gräl, separation och sämre bostad.

  • Anonym (James)

    Vad är det som inte fungerar i sängen? Vad i det skulle bli bättre av ett barn som tar tid? (läs i alla trådar om sexbristen i småbarnsåren för att få en bild av hur det kan se ut)

    Jag tycker det är oerhört naivt att tro att det går att leva sexlöst, helt enkelt för att ett bra familjeliv kompenserar ju inte bristen... Och om ni vill ha syskon?

  • t1000
    Anonym (Bli gravid) skrev 2020-04-13 17:22:14 följande:

    Jag har hört att många som tror att barn kan rädda en relation men sedan förstått att det blev helt tvärt om, att förhållandet verkligen sätts på prov med barn.

    Ni som har barn, när skulle ni säga att ett förhållande är redo för att skaffa barn? Hur trygg i relationen ska man vara? Förstår verkligen att folk blir ivriga och tänker att det är det rätta för stunden, speciellt när man så gärna vill ha barn, att man inte tänker helt logiskt..

    Jag tänker att min partner är den finaste människan på jorden och kommer bli det absoluta bästa pappan i världen. Önskar att vi håller livet ut, men att det inte alltid har varit tipp topp i sängen, vilket vi båda är ense om. Pga det har många sagt att det kommer bli värre när vi skaffar barn, vilket jag inte vill, men kan förstå att det ofta blir så. Är det då fel av oss att skaffar barn? Även om jag tror vi skulle sköta familje livet förhållandevis bra tillsammans.


    Om det inte fungerar i sängen innan barn kommer det inte bli bättre efter barn. Hitta rätt kille först eller skaffa barn på egen hand är mitt tips.
  • Fjäril kär

    Jag slår ett slag för att tänka på att förhållandet ska tåla att BLI gravida... Alla blir inte gravida på tre ligg liksom... Finns det taskigt sexliv när ni börjar fundera på graviditet så kommer det bli tufft att inse att det kräver ett ganska aktivt sexliv under väldigt lång tid. Många förhållanden gungar rejält i fogarna när det blir missfall, långa långa perioder av sex utan att det händer något och att ha sex på "order" (ägglossning) får många att bryta ihop och mannen kan inte prestera...

    Klarar man av worst case scenario?

  • Anonym (Bättre sexliv)

    Hej! Vill bara säga att sexlivet absolut kan bli bättre efter barn. Vi har en son på 15 månader och hela detta första år har vårat seglivad varit bättre än på flera år. Att hitta tid är inga problem, trots att vi har ett barn med stort närhetsbehov. Men naturligtvis bör man räkna med ett sämre sexliv efter att fått barn. Nu vet vi ju inte vad erat problem varit, och erat problem kanske är av sådan art att det inte gör varken till eller från att få barn.

    I övrigt anser jag att man bör ha bott ihop i några år och också gått igenom svårare perioder och vet att förhållandet klarar det.

    Jag brukar råda alla att fundera över hur partnern skulle fungera vid separationZ. Välj en partner som det går att skiljas från. Svårt att veta kanske. Men vissa tecken kan man se hos många på att det kanske inte är en person som kommer kunna samarbeta vid en separation.

    Skaffa aldrig barn för att rädda en relation, men det är du ju redan inne på.

  • Anonym (James)

    Jag kan tillägga att jag har några par i min omgivning som skaffade barn för att slippa ett sexliv... Som på sätt och vis använde barnet för att rädda förhållandet och ha en bekväm ursäkt för att slippa sex när sexlivet fuckade ur... Men ja.. Alla dom paren är skilda nu efter några år.

  • Anonym (Same, same)

    Vad är det som inte fungerar i sexlivet? Har ni samma syn på ert sexliv? Har ni gjort seriösa försök att få det att funka bättre? Vi hade ett ganska trist sexliv innan och hade svårt att prata om det. Vi har ännu sämre nu och kan fortfarande inte prata om det...

Svar på tråden När ska man skaffa barn?