Lära barnen hålla avstånd
En fråga i coronatider - lär ni era barn att hålla avstånd i affärer mm. Jag blir jättestressad av att barn inte håller avstånd alls. föräldrarna reagerar inte heller.
En fråga i coronatider - lär ni era barn att hålla avstånd i affärer mm. Jag blir jättestressad av att barn inte håller avstånd alls. föräldrarna reagerar inte heller.
Det finns nåt som heter barnkoppel. När det går åt fanders på riktigt och det blir dags att införa åtgärder (som bl.a. munskydd på offentliga platser), då kan vi även ha krav på barnkoppel i mataffärer och liknande. Egentligen en genialisk ide; någon måste tänkt på det eller gjort det, jag kan inte vara först??
Jag har talat om för min 3,5-åring att det är ett virus i hela världen som gör folk sjuka och att vi därför måste vara extra noga med att tvätta händerna, inte kan göra allt som vi brukar göra och att man inte ska gå nära andra. Men barn glömmer lätt bort sig och är snabba som tusan så plötsligt har de dragit iväg och man hinner inte med. Men visst säger jag till att vi ska vänta och inte stå nära innan vi går fram och tar en viss vara, eller köar till kassan.
Om du blir stressad, handla online. Då borde du må mycket bättre så slipper du klura med på den saken :)
Men ska det vara så svårt att lära barnen att inte gå nära andra människor? Vill ni att de ska bli smittade eller smitta andra?
Men ska det vara så svårt att lära barnen att inte gå nära andra människor? Vill ni att de ska bli smittade eller smitta andra?
Vill du ha avstånd till små barn måste du helt enkelt hålla avstånd till dem.
Jag tar inte med mig barnen till affären just för att de inte kan hålla avstånd. Jag tycker inte det är rätt mot andra att göra det, och så klart vill jag inte riskera att barnen blir sjuka heller. Har inte sett några barn på affären när jag varit ute dock, men jag bor inte i Sverige.
Igår stod jag och la upp varor på bandet i mataffären och det kom tre tonåringar och slängde sig fram och ställde sig väldigt nära. Inte för att jag kände mig stressad över smitta men jag påtalade ändå för dem att det finns ett sträck att stå bakom. De anpassade sig snabbt och vänligt.
När min dotter var liten hade jag inte henne med i affären annat än undantagsvis. Mycket enklare och lugnare att handla ensam. Just för att barn inte kan komma ihåg regler hela tiden hade jag absolut inte haft med barn i affären nu under coronakrisen. Det jag reagerar på är de passiva föräldrarna som inte ens försöker ha koll på barnen.
Alltså med små barn är det ju väldigt svårt eftersom de inte ens förstår vad det handlar om. Jag försöker undvika att ta med 3-åringen till affären och dylikt bland annat på grund av detta. Men sen är det ju så också att är man i riskgrupp och/eller väldigt orolig så kanske det är bäst att handla på nätet, be någon handla eller passa på då en del affärer erbjuder folk i riskgrupp att handla.