• Anonym (TS)

    Bo i trea med tre barn

    Hej!

    Såhär är det:

    - Vi har tre barn: 2 år, 4 år, 6 år.

    - Vi är två vuxna.

    - Vi bor idag i villa, men HATAR villalivet och vill köpa en bostadsrätt, men vill inte köpa innan vi sålt eller sälja innan vi köpt. Det då vi helt enkelt inte vill känna press att sälja till för lågt pris eller köpa något som inte känns helt rätt.

    - Vi har erbjudande om att hyra en 3a på 80 kvm (första hand). Är det för litet att bo i med tre ungar i säg ett halvår? Ett år?

    Vad säger ni Familjeliv? Jag vet att det vanligaste är att köpa först och sälja sedan, men vi vill verkligen inte stå i en sits där vi inte får sålt huset men redan köpt nytt, eller att vi står där och inte hittar något att köpa..... Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Bo i trea med tre barn
  • Anonym (R)

    Självklart går det. Hade inte reflekterat närmare kring det alls. Bara att köra på.

  • Anonym (5 st i 3a)

    Vi bor med tre barn 13,9 och 8 på 75 kvadrat, en trea. Inga problem, flyttade också från en stor villa. 13åringen har eget rum och de andra två delar och har våningsäng. Jag och mannen har ställt vår säng bakom soffan i vardagsrummet. Vi har bott sen i oktober och vi kan nog bo ett par år till om vi skulle vilja, vi letar dock efter en fyra/femma. Tanken från början va att hyra max ett år men nu har det skett lite saker på vägen och jag tror inte vi köper något förrän vi ser hur den saken gått vilken kan dröja ett par år. Dock har vi två balkonger på 15 kvadrat vardera vilket gör lägenheten större under sommarhalvåret. Ska ni bo en begränsad tid och ni har en sån liten som en tvåring hade jag faktiskt inte tvekat så mycket utan kört på. Personligen kändes det som en befrielse att slippa huset och allt vad det innebar och flytta in i en nybyggd trea även om det av och till är lite litet. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (5 st i 3a) skrev 2020-04-14 16:27:24 följande:

    Vi bor med tre barn 13,9 och 8 på 75 kvadrat, en trea. Inga problem, flyttade också från en stor villa. 13åringen har eget rum och de andra två delar och har våningsäng. Jag och mannen har ställt vår säng bakom soffan i vardagsrummet. Vi har bott sen i oktober och vi kan nog bo ett par år till om vi skulle vilja, vi letar dock efter en fyra/femma. Tanken från början va att hyra max ett år men nu har det skett lite saker på vägen och jag tror inte vi köper något förrän vi ser hur den saken gått vilken kan dröja ett par år. Dock har vi två balkonger på 15 kvadrat vardera vilket gör lägenheten större under sommarhalvåret. Ska ni bo en begränsad tid och ni har en sån liten som en tvåring hade jag faktiskt inte tvekat så mycket utan kört på. Personligen kändes det som en befrielse att slippa huset och allt vad det innebar och flytta in i en nybyggd trea även om det av och till är lite litet. 


    Denna har bara en mindre balkong, och tänk standard 90-tal i kök och badrum (men diskmaskim och tvättmaskin+tumlare i alla fall). Ändå skönt att slippa arbetet med huset....... Vad tycker era barn om lösningen? Vi kommer i så fall ha 4- och 6-åringen i ett rum, och vi vuxna med 2-åringen i ett rum.
  • LittleSunshine84
    LittleSunshine84 skrev 2020-04-14 15:30:53 följande:

    Ta den!! Inget snack!


    Vi är 4st på 78kv och det går bara bra! Inga problem alls. Ska ni dessutom bara mellanlanda så är det ingen fara. Mkt beror på hur bostaden är upplagd. Men jag tycker att våra 78kv räcker gott och väl.

    Sen är det vanlig vardag med dagis och skola. Så det är ju helger i så fall det kan kännas trångt :)
  • Anonym (Man ser olika)

    Jag bor ensam med tre barn 14 10 & 1 år i en trea på 79 kvm! Aldrig det är alldeles för trångt, vantrivs så in i bomben! Som tur har jag fått tag i en 4a nu på 105 kvm! Men era barn kan dela, det kan inte mina så för er så blir det nog bra

  • Anonym (Ja det går!)

    Vi bor 5 pers i en trea på 100 kvm, 3 barn på 10, 3,5 och 1 år. Dom stora delar rum och den lilla sover i vårat sovrum. Det är trångt men funkar. Jobbigast är nog att barnens rum är rätt litet så många leksaker är i vardagsrummet, bara leksaker med små delar är i deras rum.

    Vi hoppas på att kunna spara ihop för att köpa en villa om några år...

  • Zakopane

    Det låter väl alldeles utmärkt att göra som du tänker, Ts. Såvida ni ej tycker det är för jobbigt att flytta två gånger. Men att hyra lgh medan ni letar bostadsrätt skapar ju ett lugn i sig. Ni kan dessutom stajla o sälja villan i lugn o ro.

    Att bo tre små barn i en 3:a är väl ganska perfekt. De är så nära i ålder att de säkert leker mkt med varann, har samma intressen, mm. Barn vill ju heller i allmänhet inte sova själva så då är det ju bra att de kan dela rum. Dessutom är den trea ni har i åtanke rätt stor ytmässigt.

    Kör på!

  • Zakopane
    Anonym (TS) skrev 2020-04-14 15:51:26 följande:

    De äldre två delar faktiskt rum idag (eget val, de hade kunnat haft varsitt), och 2åringen vill sova med oss och leker mest i vardagsrummet. Så tekniskt sett utnyttjar vi ju egentligen motsvarande en trea i dagsläget. MEN det kan ju hända att det inte upplevs så när det inte alltid är ett eget val.


    Min erfarenhet är att barn helst är där man själv är ganska långt upp i åren... ungefär till 12 års ålder. Ni har gott om tid att hitta en lämplig br :)

    Mvh / familj som bor med fyra barn i en 3:a
  • Zakopane

    Överlag är det ju sunt av dig TS att faktiskt utvärdera om flytt till villa verkligen var så bra just när man har flera småbarn. Det ser ju typiskt bra ut på pappret och ger lite bullerby-associationer, men behovet av buffert blir så stort...

    BR är väldigt skönt i sig, när allt yttre underhåll av huset ingår i avgiften.

  • Anonym (Vaa)

    Hur kan man inte vilja bo i villa?! Bor i lägenhet med min sambo och vårt barn, 6 år, det är framtida drömmen! Låter jobbigt med lägenhet och tre barn som springer runt och kanske grannar som klagar på oljud?

  • HannahHorvath
    Anonym (Vaa) skrev 2020-04-14 19:16:24 följande:

    Hur kan man inte vilja bo i villa?! Bor i lägenhet med min sambo och vårt barn, 6 år, det är framtida drömmen! Låter jobbigt med lägenhet och tre barn som springer runt och kanske grannar som klagar på oljud?


    Man låter väl inte tre barn springa runt såpass att grannar klagar oavsett hur man bor? Jag tänker att ens egna öron inte orkar med det ;) inte ens i en villa!

    (Själv med tre barn i en trea)
  • Anonym (introvert)

    Låter kanske lite trångt om man är vad vid ett stort hus. Men det beror väl mycket på hur behovet av att få vara ifred ser ut. För en del är det viktigt att kunna stänga dörren och få vara ensam för att ladda energi för att orka umgås.

    (PS. Om man ska mellanlanda någonstans mellan två bostäder är det bra att fundera ut hur det blir med skola för 6-åringen, så man inte måste byta alternativt bor för långt från skolkompisarna.)

  • Anonym (K)

    Vi bor två vuxna och tre barn (snart 1 år, 4 år och 7 år) i en välplanerad tvåa på 66 kvm. Just nu bor de två äldsta i sovrummet med en familjesäng. Vardagsrummet har vi delat av med mörkläggningsgardiner och där står vår 1,60-säng plus en liten spjälsäng. Vi har även en rätt stor klädkammare med ett litet fönster som vi håller på att rensa ur för att göra till rum till 1-åringen. När han blir för stor för spjälsängen får han byta plats med äldsta barnet som vi då ska platsbygga en loftsäng till med skrivbord under. Vi skulle även kunna dela av vardagsrummet till två jämnstora rum för två barn och använda sovrummet som vardagsrum med bäddsoffa till mig och mannen. Så vi kommer kunna bo här rätt lång tid framöver. Vi söker dock större men har inte hittat något. Vi har precis tittat på en trea på 82 kvm men den var rätt dåligt planerad så vi kände att vi såg fler möjligheter med tvåan vi bor i nu än med den lägenheten. Dessutom var hyran 1700 kr högre för trean och då kändes det inte värt det. Så jag tycker mycket beror på planeringen av lägenheten för vad man kan göra och hur det går att bo många.

  • Anonym (TS)

    Trista bud kanske efter all pepp, men vi stannar i huset... Känns inte rimligt att sälja nu med en marknad som verkar stanna och i värsta fall krascha. Och sedan kanske vi köper först när marknaden vänder, och vi har gjort fel (sålt på dålig marknad, köpa när det vänt).

    Vi får spara som fasen istället medan vi bor kvar, så vi känner att vi klarar dubbel-bolån en period så vi inte säljer för lågt längre fram.

    Har också fått veta att jag eventuellt blir av med min tjänst, vilket också ställer om allting litegrann

    Håll tummarna för att det ändå blir bra för oss i slutändan... Tack för alla era svar!

  • Anonym (villaliv)
    Anonym (Vaa) skrev 2020-04-14 19:16:24 följande:
    Hur kan man inte vilja bo i villa?! Bor i lägenhet med min sambo och vårt barn, 6 år, det är framtida drömmen! Låter jobbigt med lägenhet och tre barn som springer runt och kanske grannar som klagar på oljud?
    När man bor i hus finns det alltid något som ska göras: klippa gräset, rensa avlopp, måla fasad, m.m. Man lever också med att helt plötsligt kunna behöva lägga ut 100 000-tals kronor ifall varmvattenberedare/tak/avlopp skulle gå sönder. För att inte tala om stressen att stå där på julafton när jordfelsbrytaren oförklarligt löst ut och du inte har en aning om varför. Om man inte är händig eller gillar att pyssla med huset är dessa saker mer stress än terapi.

    Det kostar också mer än vad man tror att bo i hus, eftersom det är lätt att missa alla små utgifter. Elementfärg, häcksax, brevlåda, osv. Många ser bara på kostnaden för uppvärmning, sophämtning och glömmer alla underhållskostnader.

    Slutligen innebär en flytt till hus i de flesta fall att man hamnar längre bort från service, skolor, affärer, m.m. Man kanske inte längre kan åka kollektivt till jobbet, barnen kanske behöver skjuts för att ta sig till olika aktiviteter, man kan inte längre ta en kort tur och köpa godis på närbutiken.

    Alla är olika, så det är klart att alla inte gillar att bo i villa
  • Anonym (TS)
    Anonym (villaliv) skrev 2020-04-21 20:24:42 följande:

    När man bor i hus finns det alltid något som ska göras: klippa gräset, rensa avlopp, måla fasad, m.m. Man lever också med att helt plötsligt kunna behöva lägga ut 100 000-tals kronor ifall varmvattenberedare/tak/avlopp skulle gå sönder. För att inte tala om stressen att stå där på julafton när jordfelsbrytaren oförklarligt löst ut och du inte har en aning om varför. Om man inte är händig eller gillar att pyssla med huset är dessa saker mer stress än terapi.

    Det kostar också mer än vad man tror att bo i hus, eftersom det är lätt att missa alla små utgifter. Elementfärg, häcksax, brevlåda, osv. Många ser bara på kostnaden för uppvärmning, sophämtning och glömmer alla underhållskostnader.

    Slutligen innebär en flytt till hus i de flesta fall att man hamnar längre bort från service, skolor, affärer, m.m. Man kanske inte längre kan åka kollektivt till jobbet, barnen kanske behöver skjuts för att ta sig till olika aktiviteter, man kan inte längre ta en kort tur och köpa godis på närbutiken.

    Alla är olika, så det är klart att alla inte gillar att bo i villa


    ...huvudet på spiken Hatade det t.o.m. som barn.
  • Anonym (Alice)

    I och med att barnen är så små hade jag inte tvekat (i vanliga fall). Barnen får ena sovrummet och ni vuxna tar det andra. Då det inte skulle vara under en längre period tycker jag att det inte är någon fara att det kanske blir lite trångt.

    Tycker dock att det är smart att ni väntar lite med tanke på hur marknaden är just nu.

Svar på tråden Bo i trea med tre barn