• Tue 14 Apr 2020 22:48
    1385 visningar
    19 svar
    -1 +1
    19
    1385

    Fader vs. Moder

    Många religioner pratar om en fader,, det går till och med så långt så att de kallar icke bilogiska fädrar för "pappa" för att de är i så höga positioner t ex. påven och vissa presidenter, premiärministrar. Är inte det sjukt? Ta USA och deras "founding fathers" osv. Visst man säger ju "Moder Svea" tex. Men aldrig till levande personer. Endast till mark typ. "moder jord" osv. Tycker det är väldigt märkligt.


    Mödraskap är väl betydligt mer relevant? Förstår att man försöker skydda sig själv och sina avkommor och håller sig borta från "the spotlight" alltså allmänhetens blickar speciellt som officiell person kanske. Men är inte det lie konstigt. Varför är inte mödraskapet och mödrar mer upphöjda i status mm? Kan det bero på att empatistörda män (främst) har sånt inflytande att det vore onaturligt för alla parter att lyfta fram denna nästintill dolda aspekt av mäsnkligheten? Mödraskap är väldigt privat och i skuggan upplever jag. Är det bra eller dåligt?  Jag tycker att det är mest negativt eftersom folk inte värderar det jobb de gör lika mycket och därmed inte heller männsikor och humanitära frågor.

  • Svar på tråden Fader vs. Moder
  • Wed 15 Apr 2020 14:29
    #1
    Frågeställningen är intressant och har diskuterats genom mänsklig religionshistoria. Det behöver inte finnas någon motsättning, menar jag. Arketyperna finns djupt i mänskligheten och föräldrarollerna betyder mycket för oss, båda två. 

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Urmodern

    https://wmscog.com/heavenly-mother/god-the-mother/

    https://en.wikipedia.org/wiki/God_the_Father

    https://catholicexchange.com/why-do-we-call-god-father

    https://www.cathedralatl.org/Sermons/as-truly-as-god-is-our-father-so-just-as-truly-is-he-our-mother/

    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:120093/FULLTEXT01
  • Wed 15 Apr 2020 14:36
    #2
    +1

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.

  • Wed 15 Apr 2020 14:40
    #3
    -1 +1
    Konservativ skrev 2020-04-15 14:36:27 följande:

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.


    "indoktrinering i ateism", hehe. Alltså, vi alla föds ateister. Idéer om gudar osv. kommer senare, ofta genom just indoktrinering.
  • Wed 15 Apr 2020 14:43
    #4

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.


    Bjoer skrev 2020-04-15 14:40:26 följande:

    "indoktrinering i ateism", hehe. Alltså, vi alla föds ateister. Idéer om gudar osv. kommer senare, ofta genom just indoktrinering.


    Vissa är djupt indoktrinerade. Men jag ska be för dig.
  • Wed 15 Apr 2020 14:55
    #5
    +1
    Konservativ skrev 2020-04-15 14:36:27 följande:

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.


    Nej, eftersom konservativa värderar patriarkala strukturer mer, så hamnar kvinnan vid sidan av och skall bara föda fram nya förbrukningsbara undersåtar, lite som muslimer ser på kvinnor. Muslimer eller katoliker för den delen är ju själva ofta väldigt "konservativa" Att nedvärdera kvinnor är inte att hylla mödraskapet. Konservativa länder ligger ofta långt efter inom det humanitära, ofta är det patriarkala män som syns och hörs mest och kvinnor har sämre säkerhet och rättigheter.


    Självklart måste mödrar få rätt till avlastning. Något annat vore bara trams!


    Det jag menar är att mödraskap tas för givet och bristen på respekt för de uppoffringar kvinnor gör är raka motsatsen till någon "hyllning" som du kallar det.

  • Wed 15 Apr 2020 14:58
    #6
    Rudbeckius skrev 2020-04-15 14:29:48 följande:
    Frågeställningen är intressant och har diskuterats genom mänsklig religionshistoria. Det behöver inte finnas någon motsättning, menar jag. Arketyperna finns djupt i mänskligheten och föräldrarollerna betyder mycket för oss, båda två. 

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Urmodern

    https://wmscog.com/heavenly-mother/god-the-mother/

    https://en.wikipedia.org/wiki/God_the_Father

    https://catholicexchange.com/why-do-we-call-god-father

    https://www.cathedralatl.org/Sermons/as-truly-as-god-is-our-father-so-just-as-truly-is-he-our-mother/

    http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:120093/FULLTEXT01

    "As truly as god is our father so just as truly is HE our mother"


    Dessa katoliker alltså... de är ju helt otroliga

  • Wed 15 Apr 2020 19:14
    #7
    solstickan2 skrev 2020-04-15 14:55:43 följande:

    Nej, eftersom konservativa värderar patriarkala strukturer mer, så hamnar kvinnan vid sidan av och skall bara föda fram nya förbrukningsbara undersåtar, lite som muslimer ser på kvinnor. Muslimer eller katoliker för den delen är ju själva ofta väldigt "konservativa" Att nedvärdera kvinnor är inte att hylla mödraskapet. Konservativa länder ligger ofta långt efter inom det humanitära, ofta är det patriarkala män som syns och hörs mest och kvinnor har sämre säkerhet och rättigheter.

    Självklart måste mödrar få rätt till avlastning. Något annat vore bara trams!

    Det jag menar är att mödraskap tas för givet och bristen på respekt för de uppoffringar kvinnor gör är raka motsatsen till någon "hyllning" som du kallar det.


    Det enda jag håller med om är att man bör avlasta mödrarna. Muslimer vet jag dock för lite om.
  • Thu 25 Jun 2020 04:45
    #8

    Det handlar om makt. Varför finns det bara en gud och varför kallas guden Fader och inte Moder? Varför får bara män bli präster i många mer konservativa samhällen? Jo, för att det är männen som bestämmer. Kvinnor hyllas om de rättar sig i ledet. (Sköter hushållet, föder många barn, lyder sina män.) Därför hyllas ofta moderskapet, medan självständiga, fritänkande kvinnor ofta motarbetas.

  • Thu 25 Jun 2020 17:37
    #9

    Man får vända sig till de polyteistiska religionerna om man ska hitta gudinnor med samma status som gudar. I många polyteistiska samhällen (historiskt.... de monoteoistiska religionerna har påverkat för mycket de senaste 1500 åren) har kvinnor samma status som män, men av andra orsaker.

    Det finns många bad-ass gudinnor i religionshistorien. Hel, Skadi, Bast, Morrigan, Artemis, Amaterasu, Kali, Innana, Ixchel... list goes on and on and on and on.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mon 29 Jun 2020 09:41
    #10
    solstickan2 skrev 2020-04-14 22:48:38 följande:

    Många religioner pratar om en fader,, det går till och med så långt så att de kallar icke bilogiska fädrar för "pappa" för att de är i så höga positioner t ex. påven och vissa presidenter, premiärministrar. Är inte det sjukt? Ta USA och deras "founding fathers" osv. Visst man säger ju "Moder Svea" tex. Men aldrig till levande personer. Endast till mark typ. "moder jord" osv. Tycker det är väldigt märkligt.


    Mödraskap är väl betydligt mer relevant? Förstår att man försöker skydda sig själv och sina avkommor och håller sig borta från "the spotlight" alltså allmänhetens blickar speciellt som officiell person kanske. Men är inte det lie konstigt. Varför är inte mödraskapet och mödrar mer upphöjda i status mm? Kan det bero på att empatistörda män (främst) har sånt inflytande att det vore onaturligt för alla parter att lyfta fram denna nästintill dolda aspekt av mäsnkligheten? Mödraskap är väldigt privat och i skuggan upplever jag. Är det bra eller dåligt?  Jag tycker att det är mest negativt eftersom folk inte värderar det jobb de gör lika mycket och därmed inte heller männsikor och humanitära frågor.


    Nu glömmer du Angela Merkel , som ofta benämndes som "Mutti" eller "Mutter Merkel" trots att hon inte hade några egna  barn. Hon hade ändå rollen som en landsmoder och modersgestalt i Tyskland.

    Om någon får rollen som en landsfader eller landsmoder har ofta ganska lite med personens  eget eventuella  föräldraskap att göra utan det handlar snarare om ledarstil och personliga egenskaper.

    Ett annat exempel på en kvinna som hade rollen av en landsmoder var Gro Harlem Brundtland i Norge. I takt med att vi får fler och fler kvinliga ledare är det mycket troligt att vi får fler kvinnliga landsmödrar.
  • Tue 7 Jul 2020 10:48
    #11
    Konservativ skrev 2020-04-15 14:43:47 följande:

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.


    Vissa är djupt indoktrinerade. Men jag ska be för dig.
    Har aldrig hört talas om ett dagis som predikar att inga gudar finns. Har du något exempel? 
  • Tue 7 Jul 2020 10:53
    #12

    Mycket talar för att det är män som skapat religionerna. Även män är de centrala figurerna i texterna och lärorna, även om några undantag finns.När kvinnor nämns har det oftast med barnafödande, moderskap, giftermål eller sexualitet att göra. Det är sällan kvinnor kommer med moraliska läror i de stora religionerna. En kvinna ska väl tiga i församlingen, enligt Bibel, t.ex? ( om jag minns rätt)

  • Thu 9 Jul 2020 03:25
    #13
    oanonym skrev 2020-07-07 10:53:15 följande:

    Mycket talar för att det är män som skapat religionerna. Även män är de centrala figurerna i texterna och lärorna, även om några undantag finns.När kvinnor nämns har det oftast med barnafödande, moderskap, giftermål eller sexualitet att göra. Det är sällan kvinnor kommer med moraliska läror i de stora religionerna. En kvinna ska väl tiga i församlingen, enligt Bibel, t.ex? ( om jag minns rätt)


    Om du verkligen vill veta:

    www.alltombibeln.se/bibelfragan/paulkvin.htm
  • Thu 9 Jul 2020 15:08
    #14
    Tow2Mater skrev 2020-07-09 03:25:39 följande:
    Om du verkligen vill veta:

    www.alltombibeln.se/bibelfragan/paulkvin.htm
    Ja, jag vill veta. Dock så väljer och vrakar folk ofta vad de väljer att följa.
  • Thu 9 Jul 2020 23:25
    #15
    oanonym skrev 2020-07-09 15:08:13 följande:
    Ja, jag vill veta. Dock så väljer och vrakar folk ofta vad de väljer att följa.
    Det handlar om att forsta helheter och sammanhang och tidsanda, och inte bara enstaka verser i taget....
  • Thu 9 Jul 2020 23:37
    #16
    Tow2Mater skrev 2020-07-09 23:25:11 följande:
    Det handlar om att forsta helheter och sammanhang och tidsanda, och inte bara enstaka verser i taget....
    Så kan det vara. Dock borde tiden inte spela någon roll. Om Guds bok inte kan förstås idag så har Gud misslyckats.
  • Thu 9 Jul 2020 23:38
    #17

    När det gäller levande människor och politiker m.m finns det exempel även på dom som kallas för moder. Merkel tex kallas ju för mutti. Så det finns en del. 

  • Fri 10 Jul 2020 12:14
    #18

    Vi lever ju i en patriarkalisk kultur. Det har funnits många kulturer före vår som har haft den heliga modern som högsta gud/gudinna. 

    Det är inga konstigheter. I de abrahamitiska religionerna är gud en man. 

    Sedan gjorde man om jungfru Maria till en "gudinna" liknande Isis och andra gudinnor när man införde kristendomen i Rom. Det var lättare för folket att acceptera den nya religionen då. 

  • Fri 7 Aug 2020 21:02
    #19
    Konservativ skrev 2020-04-15 14:36:27 följande:

    Att hylla mödraskapet har konservativa gjort i alla tider. Kulturmarxisterna vill helst avskaffa allt vad föräldrar heter. Fort in på dagis med ungarna så att indoktrineringen i ateism kan börja.


    "Indoktrinering i ateism" = Träning i förmågan att tänka själv 
Svar på tråden Fader vs. Moder