• MalinFia

    Klarar man att plugga till lärare och jobba heltid samtidigt?

    Hej! 
    Jag är 23 år och blir klar med min 3 åriga utbildning nu i vår. Jag har på det senaste året blivit mer och mer osäker om det var rätt program som jag tog... Mitt andra val var att bli gymnasielärare vilket jag har känt att jag vill bli istället. 

    Dock så räcker inte CSN till att plugga en 5 årig linje, utan räcker bara 2 år till.  Men min tanke är att jobba nu med det jag är utbildad till och känna efter hur det känns, samtidigt så läser jag till gymnasielärare på distans och kan bara hoppa av den om jag börjar älska mitt kommande yrke som jag är utbildad till. Annars läser jag på distans 2-3 år och jobbar samtidigt och sen de resterande 2-3 åren som är kvar tar jag CSN och egna sparade pengar om jag skulle vantrivas på jobbet eller känna att jag inte klarar att forts jobba + plugga. 

    Jag undrar är det någon som har pluggat till lärare på distans och jobbat samtidigt?
    Skulle det gå plugga 2-3 år samt jobba heltid eller är jag för optimistisk? 
    Nån som vet om lärarutbildning är svår? 

  • Svar på tråden Klarar man att plugga till lärare och jobba heltid samtidigt?
  • furelise

    Du låter smart och planerar före, vad bra! Prova iallafall, om det inte går kan du alltid gå ner i arbetstid alt. plugga halvfart. Efter 2-3 år kan du också börja jobba som gymnasielärare - som vikarie då du är obehörig men bristen är så stor, din arbetsgivare kommer att göra allt för att underlätta att du tar ditt examen.