• MalinFia

    Klarar man att plugga till lärare och jobba heltid samtidigt?

    Hej! 
    Jag är 23 år och blir klar med min 3 åriga utbildning nu i vår. Jag har på det senaste året blivit mer och mer osäker om det var rätt program som jag tog... Mitt andra val var att bli gymnasielärare vilket jag har känt att jag vill bli istället. 

    Dock så räcker inte CSN till att plugga en 5 årig linje, utan räcker bara 2 år till.  Men min tanke är att jobba nu med det jag är utbildad till och känna efter hur det känns, samtidigt så läser jag till gymnasielärare på distans och kan bara hoppa av den om jag börjar älska mitt kommande yrke som jag är utbildad till. Annars läser jag på distans 2-3 år och jobbar samtidigt och sen de resterande 2-3 åren som är kvar tar jag CSN och egna sparade pengar om jag skulle vantrivas på jobbet eller känna att jag inte klarar att forts jobba + plugga. 

    Jag undrar är det någon som har pluggat till lärare på distans och jobbat samtidigt?
    Skulle det gå plugga 2-3 år samt jobba heltid eller är jag för optimistisk? 
    Nån som vet om lärarutbildning är svår? 

  • Svar på tråden Klarar man att plugga till lärare och jobba heltid samtidigt?
  • furelise

    Du låter smart och planerar före, vad bra! Prova iallafall, om det inte går kan du alltid gå ner i arbetstid alt. plugga halvfart. Efter 2-3 år kan du också börja jobba som gymnasielärare - som vikarie då du är obehörig men bristen är så stor, din arbetsgivare kommer att göra allt för att underlätta att du tar ditt examen.

    Nu kommer många att bli arga på mig men lärarutbildningen är ett skämt. Jag läste 200% i Stockholms Uni och jobbade 60% som gymnasielärare utan problem. Måste dock tillägga att jag är legitimerad i andra EU länder med flera års erfarenhet som lärare, Skolverket ändå tvingade mig att läsa om nästan allt från början. Så kunskapen fanns ju redan, jag påstår inte att alla kan klara 200%. Jämfört med de två andra länder där jag läste till lärare måste jag ändå säga att lärarutbildningen i Sverige, iallafall i SU är ren semester. Tyvärr.

    Har du inte små barn kör på! Om du inte orkar kan du alltid planera om. Lycka till!

  • Tow2Mater

    Lärare i vad? Lite skillnad mellan att plugga till matte- och fysiklärare, än säg hemkunskaps- och SOlärare.

  • Magical
    furelise skrev 2020-04-16 00:25:07 följande:

    Du låter smart och planerar före, vad bra! Prova iallafall, om det inte går kan du alltid gå ner i arbetstid alt. plugga halvfart. Efter 2-3 år kan du också börja jobba som gymnasielärare - som vikarie då du är obehörig men bristen är så stor, din arbetsgivare kommer att göra allt för att underlätta att du tar ditt examen.

    Nu kommer många att bli arga på mig men lärarutbildningen är ett skämt. Jag läste 200% i Stockholms Uni och jobbade 60% som gymnasielärare utan problem. Måste dock tillägga att jag är legitimerad i andra EU länder med flera års erfarenhet som lärare, Skolverket ändå tvingade mig att läsa om nästan allt från början. Så kunskapen fanns ju redan, jag påstår inte att alla kan klara 200%. Jämfört med de två andra länder där jag läste till lärare måste jag ändå säga att lärarutbildningen i Sverige, iallafall i SU är ren semester. Tyvärr.

    Har du inte små barn kör på! Om du inte orkar kan du alltid planera om. Lycka till!


    Skämt är väl att ta i. Det tar tid att studera oavsett vad det är och det är mängder med litteratur man ska läsa, även om man kan tycka att seminarier och andra examinationstillfällen kanske är enkla (alla tycker inte det heller) .

    Man ska dessutom ut på skolor och har VFU och den tiden arbetar man ju som en "vanlig" lärare i princip, dvs man är där hela dagar, det kan man inte välja bort. 

    Jag är precis i slutet på specialpedagogutbildningen. Då har jag arbetat 60% och studerat på halvtid. Jag har familj med flera barn och jag hade inte kunnat arbeta heltid samtidigt, det är då ett som är sant. Har man inga barn så finns det förstås mer tid till vad man gör.
    Det är flera på utbildningen som försökt arbeta heltid men som valt att hoppa av. Nu är specialpedagogutbildningen på avancerad nivå och inte grundnivå som lärarutbildningarna, så det finns förstås skillnader men jag tror att om man studerar på distans så blir upplägget ungefär likadant. 

    Men jag håller med om att det förstås bara är att testa. Blir det för mycket - dra ner på jobbet eller dra ner på studietakten. 
  • MalinFia

    Första ämnet är matematik, har inte riktigt bestämt andra ämnet än, om jag ska välja fysik, biologi eller naturkunskap som har lite av båda. 

  • Kjell2
    MalinFia skrev 2020-04-16 07:43:42 följande:

    Första ämnet är matematik, har inte riktigt bestämt andra ämnet än, om jag ska välja fysik, biologi eller naturkunskap som har lite av båda. 


    Matte och fysik på högskolenivå kan vara rätt krävande. Mycket beror på hur lätt man har för den typen av ämnen. Visst kan det funka att jobba heltid samtidigt men räkna med att det inte blir mycket tid över för annat än jobb och studier.

    Det stora problemet kommer bli praktikperioderna då du under många veckor ska vara ute på en skola och praktisera
  • Ms H
    MalinFia skrev 2020-04-16 07:43:42 följande:

    Första ämnet är matematik, har inte riktigt bestämt andra ämnet än, om jag ska välja fysik, biologi eller naturkunskap som har lite av båda. 


    Jag är mattelärare. Under ämneskurserna hade jag inte kunnat jobba samtidigt, inte heller inte praktikperioderna. Däremot så var ?lärarkurserna? (AUO) inte så krävande, då kunde jag jobba deltid samtidigt. Jag skulle inte rekommendera heltidsjobb i en ny bransch och heltidsstudier samtidigt.

    Under andra och framför allt tredje terminen med AUO hade vi ganska mycket per vecka med obligatorisk närvaro, så det gällde att ha jobbtider som inte krockade med detta. Jag bytte till distans sista terminen för att kunna läsa med ett annat upplägg.
  • Lexikon

    Ja, det går bra att jobba och plugga. Finns flera utbildningar på 50% som är avsedda för just det. Du kan jobba som lärare och läsa till  legitimationen samtidigt.

  • Crash Man

    Jag är utbildad lärare i historia och religion och när jag läste lärarlinjen så la jag typ ner tjugo timmar i veckan på skolarbete. Eftersom detta är ämnen jag har väldigt lätt för så behövdes inte mer tid än så och massor av de hag läste med la ner ungefär lika mycket tid. Det var under någon enstaka kurs eller under VFU-perioderna det krävdes mer engagemang. Om du tror att du klarar av att lägga ner fyra timmar om dagen på skolarbete efter du varit på ditt ordinarie jobb, så go for it.

    Nu lämbade jag förvisso läraryrket efter några år. Naken till otacksamt yrke får man leta länfe efter, men det är en annan historia.

  • Crash Man
    Crash Man skrev 2020-04-16 20:47:32 följande:

    Jag är utbildad lärare i historia och religion och när jag läste lärarlinjen så la jag typ ner tjugo timmar i veckan på skolarbete. Eftersom detta är ämnen jag har väldigt lätt för så behövdes inte mer tid än så och massor av de hag läste med la ner ungefär lika mycket tid. Det var under någon enstaka kurs eller under VFU-perioderna det krävdes mer engagemang. Om du tror att du klarar av att lägga ner fyra timmar om dagen på skolarbete efter du varit på ditt ordinarie jobb, så go for it.

    Nu lämbade jag förvisso läraryrket efter några år. Naken till otacksamt yrke får man leta länfe efter, men det är en annan historia.


    Jag såg att mina tjocka fingrar tryckte på fel tangent vid några tillfällen, det är lika bra att poängentera det innan någon kommenterar "hyr kan du vara lärare när du inte ens kan stava till "lämnade"
  • AndreaBD
    Crash Man skrev 2020-04-16 20:50:28 följande:
    Jag såg att mina tjocka fingrar tryckte på fel tangent vid några tillfällen, det är lika bra att poängentera det innan någon kommenterar "hyr kan du vara lärare när du inte ens kan stava till "lämnade"
    Men skillnaden mellan "hur" och "hyr" borde du väl kunna? 
  • pennywisethedancingclown
    MalinFia skrev 2020-04-15 23:16:24 följande:

    Hej! 

    Jag är 23 år och blir klar med min 3 åriga utbildning nu i vår. Jag har på det senaste året blivit mer och mer osäker om det var rätt program som jag tog... Mitt andra val var att bli gymnasielärare vilket jag har känt att jag vill bli istället. 

    Dock så räcker inte CSN till att plugga en 5 årig linje, utan räcker bara 2 år till.  Men min tanke är att jobba nu med det jag är utbildad till och känna efter hur det känns, samtidigt så läser jag till gymnasielärare på distans och kan bara hoppa av den om jag börjar älska mitt kommande yrke som jag är utbildad till. Annars läser jag på distans 2-3 år och jobbar samtidigt och sen de resterande 2-3 åren som är kvar tar jag CSN och egna sparade pengar om jag skulle vantrivas på jobbet eller känna att jag inte klarar att forts jobba + plugga. 

    Jag undrar är det någon som har pluggat till lärare på distans och jobbat samtidigt?

    Skulle det gå plugga 2-3 år samt jobba heltid eller är jag för optimistisk? 

    Nån som vet om lärarutbildning är svår? 


    Om du har läst ett ämne i din utbildning som du kan tänka dig att undervisa i så kan du söka KPU, då behöver du bara plugga 1,5 år till. Kan vara värt att kolla upp kanske?
  • Lönnsirap

    Väldigt stor skillnad att läsa en utbildning när man redan har en!

    Du kan nog inte räkna med att klara alla år på lärarprogrammet och jobba heltid.... Men det är fullt möjligt att jobba till viss del och läsa 100% ! (Utom vid praktik)

    Eller läsa 50% och jobba!

    Och bäst av allt. Det är ok att testa!

  • Spiritanimal

    Hej! Såg din fråga nu och ville svara då jag varit i likande situation.

    Först och främst - jag tycker absolut att du ska omskola dig till lärare! Och riktar du in dig på matte/NO väntar ju en god arbetsmarknad, bra lön och ett samhällsviktigt arbete! Men kanske se dig om efter utbildningar du kan få betalt för under tiden, sk arbetsintegrerad lärarutbildning? Om du redan pluggat tex matte på högskolan är även KPU-varianten bra! Eller kan du tänka dig jobba som matte/NO lärare i åk 7-9 eller 4-6 istället? Det kan läsas på bara 4 år tror jag och då kan du ju ta CSN på 50% och jobba typ 2-3 dagar i veckan? Som lärare kan man även läsa upp sin behörighet sen på distans på tex linneuniversitetet, kolla med studie-och yrkesvägledare...Att jobba heltid och plugga heltid kommer inte funka, även om du pluggar på distans. Det är för långt tid att ha det så tufft. Man har även VFU på heltid i sammanlagt 20 veckor som ligger lite utspritt under utbildningen så då finns absolut ingen tid att jobba någon annanstans. (Under praktiken har jag fått sitta på kvällar och helger för att planera lektioner). Men att jobba deltid/extra och plugga heltid går såklart bra bara du kan va ledig från jobbet under praktikperioderna. Själv pluggar jag sista året F-3 heltid på campus och vi har väldigt många grupparbeten så om man jobbar mycket och inte har tillräckligt med tid till grupparbetet kan man få problem med väldigt arga gruppmedlemmar...Men jag vet inte hur distansstudierna är. Jag har haft 50% CSN och har jobbat i snitt 2 dagar i veckan under terminerna. Mer än så hade jag inte orkat i längden...Jag har dock tryggheten i att ha en stabil sambo, sparpengar, heltidsjobb på sommaren samt låga utgifter. Lärarutbildningen är iaf inte svår om du har god studievana. Har du lätt för att plugga borde du klara att jobba 3 dagar i veckan bara det inte krockar för mycket med föreläsningar osv. Men totalt urslapp och kravlös är utbildningen inte heller tycker jag, och jag har redan en annan högskoleutbildning att jämföra med också. Min erfarenhet är att lärarutbildningen inte längre är lika slapp som den var innan 2011. Vi har haft en del obligatoriska föreläsningar/dagar, ganska mycket att läsa, massa grupparbeten som kräver att man deltar aktivt i tex inspelande av filmer eller besök till skolor för att göra undersökningar. Sen har vi såklart även haft massa redovisningar, uppsatser samt även salstentor som krävt att man kan referera till kurslitteraturen, forskning och kursplanen. Att plugga till ämneslärare i matte/naturvetenskap måste ju rimligtvis också vara svårare än F-3 :) !!! Men olika kurser är olika krävande och kraven för godkänt brukar inte vara så höga...Jag trodde först att jag ville plugga till ämneslärare för gymnasiet men insåg att man måste ÄÄÄLSKA sina ämnen för att orka med, därför valde jag F-3 istället och stortrivs. Mitt råd är att inte vänta för länge med att omskola dig men om du kan så jobba 1 år heltid för att spara pengar, få upp din SGI, snygga till CV:t och gå med i A-kassan nu också! Hitta ett jobb inom antingen det du nu är utbildad till eller om du känner dig väldigt taggad så försök hitta ett långvikariat i grundskolan/gymnasieskolan redan nu. Lycka till!

Svar på tråden Klarar man att plugga till lärare och jobba heltid samtidigt?