• Anonym (Allergi ?)

Är detta symtom på pollenallergi?

Hittar inte något om just dessa symtomen, kanske är det mer ovanliga symtom på pollenallergi så provar att fråga här för att se om någon känner igen detta.

Haft svårt med andningen i några dagar (typ som astma tror jag). Igår hade jag ont i bröstet och i skelettet, mest i vänster arm. Idag fick jag helt plötsligt problem med andningen igen och blev lite snuvig, känns tungt i halsen som det sitter något där som irriterar. Och jag känner hur det rinner lite snor från näsan ner i halsen. Tog bricanyl för kanske 20 minuter sedan som inte hjälpt så mycket mot andningsbesvären.

Jag undvek att gå ut både igår och idag med tanke på pollen, men fått symtom ändå trots stängda fönster. Kan pollen ändå komma in? Är detta pollenallergi eller vad tror ni?

• Svar på tråden Är detta symtom på pollenallergi?
  • EpicF
    Anonym (Allergi ?) skrev 2020-04-18 11:46:56 följande:

Hittar inte något om just dessa symtomen, kanske är det mer ovanliga symtom på pollenallergi så provar att fråga här för att se om någon känner igen detta.

Haft svårt med andningen i några dagar (typ som astma tror jag). Igår hade jag ont i bröstet och i skelettet, mest i vänster arm. Idag fick jag helt plötsligt problem med andningen igen och blev lite snuvig, känns tungt i halsen som det sitter något där som irriterar. Och jag känner hur det rinner lite snor från näsan ner i halsen. Tog bricanyl för kanske 20 minuter sedan som inte hjälpt så mycket mot andningsbesvären.

Jag undvek att gå ut både igår och idag med tanke på pollen, men fått symtom ändå trots stängda fönster. Kan pollen ändå komma in? Är detta pollenallergi eller vad tror ni?

Ont i halsen (tungt i halsen), snuva, ont i bröstet och muskel/skelettsmärtor kan vara symtom på corona. Man brukar inte få det vid pollenallergi.n
  • Anonym (Allergi ?)
    EpicF skrev 2020-04-18 12:07:23 följande:

Ont i halsen (tungt i halsen), snuva, ont i bröstet och muskel/skelettsmärtor kan vara symtom på corona. Man brukar inte få det vid pollenallergi.n

Oj, läskigt! Jag har inte varit så mycket bland folk men jag kan ju såklart ändå ha fått det. Ont i skelettet hade jag för några månader sedan också men jag har inte känt av det på några månader, nu kände jag igen men det gjorde mer ont än vad det gjorde då.
  • Anonym (Corona)
    Anonym (Allergi ?) skrev 2020-04-18 11:46:56 följande:

Skulle absolut tänka mer på Corona än någon allergi. Pollenallergi brukar inte kännas sådär, utan som att du dragit in vitpeppar i näsan och det kliar så infernaliskt att du vill riva näsan och ögon av dig. Så ungefär :) Inte svårt att andas eller tungt i halsen, det låter faktiskt som klassiskt Corona. Se till att inte röra sig bland folk nu! Och fråga 1177 vad de tycker du ska göra.
  • Anonym (Pollenallergisk)

Nix, men det är mer ett tecken på Corona.
    Kontakta din vårdcentral i morgon!

• Anonym (S)
    Anonym (Pollenallergisk) skrev 2020-04-19 08:43:06 följande:

Nix, men det är mer ett tecken på Corona.

Kontakta din vårdcentral i morgon!

Får jag fråga varför man ska kontakta vården? Trodde msn bara skulle göra det vid svåra besvär då man hade behov av vård.

Det som står om misstänkt allergi är att man då precis som annars ska hålla sig från andra människor, ta allergimedicin och om det går över vänta två dagar innan man träffar folk igen. Har man gått med ytterst små symptom väldigt länge däremot kan jag förstå att msn behöver kontakta vården för rådgivning för det blir ju svårt att hålla sig hemma i månader för småsymptom.
  • Anonym (Allergi ?)

Är ont i skelettet ett av symtomen för corona?

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (S) skrev 2020-04-19 09:16:24 följande:
    Får jag fråga varför man ska kontakta vården? Trodde msn bara skulle göra det vid svåra besvär då man hade behov av vård.

Det som står om misstänkt allergi är att man då precis som annars ska hålla sig från andra människor, ta allergimedicin och om det går över vänta två dagar innan man träffar folk igen. Har man gått med ytterst små symptom väldigt länge däremot kan jag förstå att msn behöver kontakta vården för rådgivning för det blir ju svårt att hålla sig hemma i månader för småsymptom.
    Du ringer så klart, du ska absolut inte gå DIT om de inte talar om för dig att det behövs. Eller ring 1177, de har rätt bra koll också. Varför du ska ringa är så klart för att kunna få vidare instruktioner om hur du ska förhålla dig till dina besvär. Kan iaf ge dig ett snabbt råd, om du tar allergimedicin och det inte hjälper är det troligen inte allergi utan då ska du agera som om det kan vara corona, dvs stanna hemma tills du är symptomfri plus två dagar till.
  • Anonym (Nonym)

Pollen tar sig in även om fönstren är stängda kan jag säga. Men dina symptom låter ovanliga, ring absolut till rådgivningen!

• Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-19 10:39:54 följande:

Du ringer så klart, du ska absolut inte gå DIT om de inte talar om för dig att det behövs. Eller ring 1177, de har rätt bra koll också. Varför du ska ringa är så klart för att kunna få vidare instruktioner om hur du ska förhålla dig till dina besvär. Kan iaf ge dig ett snabbt råd, om du tar allergimedicin och det inte hjälper är det troligen inte allergi utan då ska du agera som om det kan vara corona, dvs stanna hemma tills du är symptomfri plus två dagar till.

Ja stanna hemma ska man ju göra oavsett, det behöver man ju inte ringa 1177 för.

Vad är det för instruktioner som man behöver menar du?

Om man inte behöver vård behöver man ju nte ringa 1177 heller. Det kan ju vara aktuellt om hon blir sämre eller om sympomen inte försvinner på lång tid så att hon behöver råd kring vad det kan vara.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-04-19 11:57:15 följande:

Ja stanna hemma ska man ju göra oavsett, det behöver man ju inte ringa 1177 för.

Vad är det för instruktioner som man behöver menar du?

Om man inte behöver vård behöver man ju nte ringa 1177 heller. Det kan ju vara aktuellt om hon blir sämre eller om sympomen inte försvinner på lång tid så att hon behöver råd kring vad det kan vara.

Får ju tillägga att om ts känner att hon behöver vård ska hon självklart kontakta vården. Jag uppfattade inte ts som att det var så allvarligt, men det kan ju vara en felolkning av mig. Naturligtvis kan hon behöva råd om hur hon ska hantera sina andningsbesvär.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (S) skrev 2020-04-19 11:59:21 följande:
    Får ju tillägga att om ts känner att hon behöver vård ska hon självklart kontakta vården. Jag uppfattade inte ts som att det var så allvarligt, men det kan ju vara en felolkning av mig. Naturligtvis kan hon behöva råd om hur hon ska hantera sina andningsbesvär.
    Precis, och det är därför det är bra att ringa 1177 även om man har medelmåttiga besvär. Just det där med andning är en sak man måste vara väldigt varsam med nu.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-19 12:03:37 följande:

Precis, och det är därför det är bra att ringa 1177 även om man har medelmåttiga besvär. Just det där med andning är en sak man måste vara väldigt varsam med nu.

Ja, det har du säkert rätt i.

Här är en artikel i ämnet ts.

www.svd.se/sa-skiljer-du-covid-19-fran-vanlig-influensa
  • Anonym (C?)
    EpicF skrev 2020-04-18 12:07:23 följande:

Snuva får man av pollenallergi! Även sjukdomskänsla, trötthet och lite ont i halsen. Men allt ts beskriver tillsammans låter som Corona...
  • Aniiee

Bara utifrån mina egna pollen/astmasymptom, efter vad du skrivit:

Haft svårt med andningen i några dagar (typ som astma tror jag) Det får jag om jag slarvar med medicinen/pollensäsongen är väldigt kraftig och jag inte hunnit justera medicinen

Igår hade jag ont i bröstet och i skelettet, mest i vänster arm. Jag kan väl få ont i börstet, om du menar lungorna, pga undermedcineringen ovan. Inte i skelettet.

Idag fick jag helt plötsligt problem med andningen igen Se ovan. Och det kan komma plötsligt.

och blev lite snuvig, 1 miljon procent. Eller mycket snuvig

känns tungt i halsen som det sitter något där som irriterar. Ja, åter igen mest pga felande medicinering

Och jag känner hur det rinner lite snor från näsan ner i halsen. Ja, det händer att det blir rinnsnuva åt båda hållen

Så, mitt tips: Ta ett gäng loratadintabletter, minst 3, och se om det blir bättre på en timme. Blir det bättre så ta en om dagen under resten av pollensäsongen. Om inte så är det något annat.

I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Är detta symtom på pollenallergi?