• Anonym (Anna)

    Sex när man har barn

    Ni som har barn, hur ofta har ni sex? Och när har ni sex?

    Vi har 3 barn i åldrarna 10, 8 och 6 år. Vi får till det 1-2 ggr/veckan och oftast kvällarna när dom somnat, eller ytterst sällan nån gång på morgonen på helgerna. Jag börjar känna dels att 1-2 ggr/veckan är för lite och ibland är min sambo för trött på kvällarna för sex.

    Jag vill ha något nytt och mer om man säger så.

  • Svar på tråden Sex när man har barn
  • Anonym (Kvinna 56)
    Mia99 skrev 2022-05-11 10:10:47 följande:
    Jag är varken relationsexpert eller utbildad terapeut, så jag kan bara utgå ifrån mig själv som kvinna, men kanske ni skulle försöka att backa bandet lite tillbaka till när saker var bra. Hon kanske känner att all närhet mellan er kommer att utmynna i sex och hon fryser till för det eftersom hon inte känner sig trygg med det. Hon kanske är 100% mamma just nu och är noll procent sexgudinna. 

    Gör det tydligt att ni absolut inte ska ha sex, utan att ni bara ska vara nära varandra. En smekning över ryggen, prata lite mysigt, dricka lite vin (om hon inte ammar), borsta henne över håret med fingrarna och sådant, och mys utan att det ska övergå till sex. Var jättetydlig med det. Fråga hur hon mår och vad hon känner och verkligen lyssna aktivt. Överraska henne med lite god mat, fixa till det lite lagom manligt och bestämt runtomkring, men utan att göra en stor deal av det. Var inte framfusig. Fryser hon till, så backa lite. Hon måste känna att du inte ställer något motkrav.

    Börja absolut inte kyssas, ta på henne på brösten eller så, bara bygg upp den fysiska tryggheten lite långsamt. Senare kan du vara lite lekfull och busig, hitta på lite söta men sensuella saker som att du ritar bokstäver på hennes rygg med fingrarna och hon får gissa vad du skriver. Backa undan omedelbart om hon blir lite tänd av det, annars släcker du glöden direkt. Låt henne själv börja upptäcka dig på nytt som man. Låt det ta tid, räkna med minst ett par veckor eller månader, jag tror att det är värt det.
    Jättebra! Håller med om allt. Speciellt det där om att det inte måste leda till ligga och inte ta på brösten direkt. (Det tog åratal för mig efter varje amning att palla det) 
    Med min man, om vi bara låg lite lugnt i soffan, en kyss.... å sen gick han från 0 till 100 och kunde inte behärska sig. Han gasade och jag bromsade. 
    . Missnöje för båda. 
  • Anonym (Hane)
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-05-11 10:21:05 följande:
    Jättebra! Håller med om allt. Speciellt det där om att det inte måste leda till ligga och inte ta på brösten direkt. (Det tog åratal för mig efter varje amning att palla det)  Med min man, om vi bara låg lite lugnt i soffan, en kyss.... å sen gick han från 0 till 100 och kunde inte behärska sig. Han gasade och jag bromsade.  . Missnöje för båda. 

    Förstår både din sida av det och din partnerns iver inte minst. Förstod du hans sida av det? Hans behov som fått stå tillbaka en period menar jag :) inget illa ment alls med det skrivet. Man kan ju tillfredsställa på olika vis tänker jag. Hur tänkte du och tänker du kring det?
  • Mia99
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-05-11 10:21:05 följande:
    Jättebra! Håller med om allt. Speciellt det där om att det inte måste leda till ligga och inte ta på brösten direkt. (Det tog åratal för mig efter varje amning att palla det) 
    Med min man, om vi bara låg lite lugnt i soffan, en kyss.... å sen gick han från 0 till 100 och kunde inte behärska sig. Han gasade och jag bromsade. 
    . Missnöje för båda. 
    Ja, och det behöver inte heller vara fråga om barn utan kanske att man är ledsen eller i största allmänhet PMS-ig. Så skönt med någon som då bara fixar allt och ger fotmassage eller bara kramar en utan motkrav, jag smälter då direkt.
  • Anonym (Kvinna 56)
    Anonym (Hane) skrev 2022-05-11 10:36:36 följande:

    Förstår både din sida av det och din partnerns iver inte minst. Förstod du hans sida av det? Hans behov som fått stå tillbaka en period menar jag :) inget illa ment alls med det skrivet. Man kan ju tillfredsställa på olika vis tänker jag. Hur tänkte du och tänker du kring det?
    Nej jag förstod inte. Jag förstod mig själv ännu mindre. Vi var vårt livs stora kärlek, himlastormande med ett spännande sexliv. Knullade ute och hemma, speglar i sängen, analt, porrfilm, i bilen och allt var toppen. 
    När första barnet kom förändrades allt. Det var en chock för mig hur mycket jag förändrades. Både hur kroppen såg ut, hur jag kände när jag blev tagen på brösten, hur mitt underliv kändes...humöret ...allt. 
    Det är en sorg för mig nu att förstå att jag stötte bort honom. Han slutade initiera tillslut. Däremot hade vi mycket sex under de 4 graviditeterna. Hur märkligt är inte det...ända till sista veckorna. 
  • Mia99
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-05-11 10:57:36 följande:
    Nej jag förstod inte. Jag förstod mig själv ännu mindre. Vi var vårt livs stora kärlek, himlastormande med ett spännande sexliv. Knullade ute och hemma, speglar i sängen, analt, porrfilm, i bilen och allt var toppen. 
    När första barnet kom förändrades allt. Det var en chock för mig hur mycket jag förändrades. Både hur kroppen såg ut, hur jag kände när jag blev tagen på brösten, hur mitt underliv kändes...humöret ...allt. 
    Det är en sorg för mig nu att förstå att jag stötte bort honom. Han slutade initiera tillslut. Däremot hade vi mycket sex under de 4 graviditeterna. Hur märkligt är inte det...ända till sista veckorna. 
    Jag blir ledsen för din skull. Är ni helt separerade eller jobbar ni på relationen?
  • Anonym (Kvinna 56)
    Mia99 skrev 2022-05-11 11:03:23 följande:
    Jag blir ledsen för din skull. Är ni helt separerade eller jobbar ni på relationen?
    Skilda efter 25 år. Det gick inte att laga. 
    Först flyttade vi isär efter 6  år. Flyttade ihop efter 1 år och körde 16 åt till. Ett barn till. 
    Väldigt lite sex de sista åren. Vet att det gick drygt 12 månader en gång. 
  • Anonym (Pappan)

    Alltså jag vill också ha lite vardags närhet som en kram i soffan och så. Jag vill inte heller att det alltid ska mynna ut i sex. Vill jag bara bli tillfredsställd så rent teoretiskt så kan jag ju r**ka. 


    Men livet är kämpigt som småbarnsförälder och det är ännu kämpigare utan närhet. Det blir 10ggr tråkigare och jobbigare.

    Jag ställer liksom inga krav direkt och jag vet inte hur jag ska orka hjälpa till med mer än jag redan gör. I måndags till exempel satt jag inte ned en sekund på hela dagen. Från morgon till kväll så plockade jag och fixade här hemma.

    Det är det där klassiska. Jag behöver väl sex för att bli pigg och glad och få ork för annat och hon behöver må bra för att orka ha sex. Typ! I brist på sex kan jag nöja mig med närhet på annat sätt långa perioder. Men helt utan nån närhet det tycker jag är oansvarigt i ett förhållande. Att inte bli sedd alls utan bara tagen helt för givet.

    Jag har haft förhållanden innan där det här inte riktigt uppstått som ett stort problem. Där har sex varit nånting som båda tagit ansvar för, tagit initiativ till och prioriterat i vardagen.Så jag har liksom ingen kunskap om hur jag ska lösa situationen och jag har försökt prata.. prata prata prata prata utan att anklaga och så. Men sambon flyr det pratet.

  • Mia99
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-05-11 11:18:03 följande:
    Skilda efter 25 år. Det gick inte att laga. 
    Först flyttade vi isär efter 6  år. Flyttade ihop efter 1 år och körde 16 åt till. Ett barn till. 
    Väldigt lite sex de sista åren. Vet att det gick drygt 12 månader en gång. 
    Kram till dig.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-05-11 11:18:03 följande:
    Skilda efter 25 år. Det gick inte att laga. 
    Först flyttade vi isär efter 6  år. Flyttade ihop efter 1 år och körde 16 åt till. Ett barn till. 
    Väldigt lite sex de sista åren. Vet att det gick drygt 12 månader en gång. 

     


    Tråkigt!  Beklagar..

  • Anonym (Kvinna 56)
    Anonym (Pappan) skrev 2022-05-11 11:20:31 följande:

    Alltså jag vill också ha lite vardags närhet som en kram i soffan och så. Jag vill inte heller att det alltid ska mynna ut i sex. Vill jag bara bli tillfredsställd så rent teoretiskt så kan jag ju r**ka. 


    Men livet är kämpigt som småbarnsförälder och det är ännu kämpigare utan närhet. Det blir 10ggr tråkigare och jobbigare.

    Jag ställer liksom inga krav direkt och jag vet inte hur jag ska orka hjälpa till med mer än jag redan gör. I måndags till exempel satt jag inte ned en sekund på hela dagen. Från morgon till kväll så plockade jag och fixade här hemma.

    Det är det där klassiska. Jag behöver väl sex för att bli pigg och glad och få ork för annat och hon behöver må bra för att orka ha sex. Typ! I brist på sex kan jag nöja mig med närhet på annat sätt långa perioder. Men helt utan nån närhet det tycker jag är oansvarigt i ett förhållande. Att inte bli sedd alls utan bara tagen helt för givet.

    Jag har haft förhållanden innan där det här inte riktigt uppstått som ett stort problem. Där har sex varit nånting som båda tagit ansvar för, tagit initiativ till och prioriterat i vardagen.Så jag har liksom ingen kunskap om hur jag ska lösa situationen och jag har försökt prata.. prata prata prata prata utan att anklaga och så. Men sambon flyr det pratet.


    Önskar jag kunde kunde hjälpa. Kan bara berätta att jag vet hur det kan vara. Vet också att det är väldigt vanligt. Det hjälper inte dig att veta det men kanske hjälper det att höra att det är inte  just dig just nu som som är boven i dramat. Det är något som sker i oss. Biologi och instinkter kan vara bra men just här blir det bara kaos. Det är ju inte direkt främjande för familj och fortplantning. 
    Stor kram från mig. 
Svar på tråden Sex när man har barn