Inlägg från: Koncentration |Visa alla inlägg
  • Koncentration

    Blivit stopp i dusch-avloppet - Hur får jag upp själva ''ploppen''?

    Hej!

    I min gamla lägenhet kunde jag få bort den där runda vita saken och ta bort hår. Nu kan jag inte det med denna lägenhet. Hur kan jag få bort håret, för jag misstänker att det är hår som gjort att det blivit stopp. Vattnet åker ner, det tar bara tid för den att göra det.

    Detta är något jag kan göra själv, inget som jag behöver eller vill ha hit människor för att öppna den där runda vita saken. Hur öppnar jag den?

    I min gamla lägenhet kunde jag öppna hur enkelt som helst.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Blivit stopp i dusch-avloppet - Hur får jag upp själva ''ploppen''?
  • Koncentration
    nnnnnnnn skrev 2020-04-28 11:33:50 följande:

    bifoga bild annars är det omöjligt att svara...
    Vissa är svåra att ta upp, det kan vara så att man får bända upp locket med något, men det är svårt att säga när man inte ens kan se hur det ser ut...


    Jag trodde alla lock var likadana.

    Jag kan se om jag kan knäppa kort sen.
  • Koncentration
    Rebecca1987 skrev 2020-05-05 09:05:28 följande:

    Ta en skruvmejsel eller kniv och dra upp locket


    AndreaBD skrev 2020-05-05 09:50:37 följande:
    Japp. Den borde ploppa ut då. 

    Det var så jag tänkte, så därför använde jag en pinne, tillräckligt tjockt för att det skulle hålla sig för kraftig motstånd och styrka. Men den ploppade inte upp. Jag vill helst inte använda bestick eller skrivmejsel som jag senare skall använda i lägenheten. Känns nästan som om jag måste slänga hela skruvmejseln då, hehe.
  • Koncentration

    Okej! Jag fick äntligen upp locket!

    Men under locket så fanns det tydligen en till lock, fast denna gång fast det någon typ av handtag som man kunde dra upp locket med. Dock går den inte upp alls.

    Jag har försökt vrida och dra uppåt. Men det funkar inte. Den går inte upp. Jag fick i alla fall upp det första locket.

  • Koncentration
    nytt eller gammalt skrev 2020-05-06 07:06:22 följande:

    Jag har likadan golvbrunn i ett badrum.

    Om du inte rensat golvbrunnen på väldigt länge, så kan den förstås ha kläggat igen och då får lirka på olika sätt för att få upp den. Men annars så är det bara att lyfta i det lilla handtaget.

    Det kommer upp en grej som också ska tas isär i två delar innan du kan rengöra den ordentligt.


    Limeblad skrev 2020-05-06 07:10:47 följande:
    Det är förmodligen för att det är mycket hår som fastnat där som gör det svårt att dra upp den. Testa bikarbonat och ättika och sen kokande vatten så kanske lite snusk åker bort så kanske du kan få upp den.
    Pinotage skrev 2020-05-06 07:14:37 följande:
    Jag har en likadan brunn - det går att dra upp inredningen i brunnen med handtaget. Det sitter ganska hårt - lirka lite.

    Åh, nedrans vad äckligt. Tänk om jag drar slutligen upp den med fullkraft så åker skvätter det samtidigt massa äckel vatten på ansiktet på mig..FAAN....BLÄÄÄ..... :(

  • Koncentration
    Pinotage skrev 2020-05-06 07:40:19 följande:
    Ja - har den inte varit rengjord på lämge kommer det vara äckligt - gummihandskar kanske ?
    AndreaBD skrev 2020-05-06 09:47:03 följande:
    Prova ta en stabil pinne, t.ex. en kvastskaft i trä, sätt under handtaget med ena sidan i golvet (sätt emot foten om den glider bort) och tryck sen upp andra ändan på pinnen. Hävstångsprincipm, eller kanske omvänt sån. Man får upp vad som helst  - så länge inte handtaget lossnar. Och du kanske kan stå lite vid sidan om då. 

    I princip kan man också göra tvärtom. Ha någon upphöjning i mitten (om inte själva brunnen erbjuder det), ha ena ändan av kvastskaftet under handtaget och tryck ner andra ändan.
    Limeblad skrev 2020-05-06 11:18:19 följande:

    Förbered dig på att kräkas, ha handskar och om möjligt munskydd (för att slippa den värsta lukten). Att rensa i duschen är nödvändigt men bland det äckligaste jag vet.


    Ja, vilken lukt det var! Men nu har jag fått bort smutsen, så det blir inget stopp numera.

    Konstiga var att jag förberedde mig stor hårboll. Men det var snarare som så att jag fick plocka en lite ''klump'' i taget. Såg nästan inte ut som hår egentligen. Förstod inte riktigt vad det var. Massa konstigt klump. Jag tänker mig att det kanske var hår i alla fall och som schampoo har bara samlats ihop och därav inte kunnat identifera vad det egentligen var för något jag plockar.

    Aja, allt är borta nu. Och det bör nog vara enklare att lyfta på locket i fortsättningen.

    Vad tror ni?


     


    Hur ofta skall man göra denna rensning INNAN själva stoppet?

Svar på tråden Blivit stopp i dusch-avloppet - Hur får jag upp själva ''ploppen''?