Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

    Fråga till förskolepersonal, vad tänka på när man skolar in barn 2,5 år

    Jobbar inte i förskolan men kan ändå lugna dig med att ditt barn inte kommer att vara efter på något vis. De allra flesta barnspykologer/psykoterapeuter är eniga om att barn under 3 år inte behöver förskolan på det sätt som man ofta hör. Från 3 år kan de behöva få träffa andra barn och leka och interagera mer regelbundet. Men barn under 3 år har det oftast bättre hemma med sina föräldrar än på förskolan. Så förhoppningsvis kommer det snarare vara en fördel för ditt barn att börja vid 2,5 än 1,5.

  • Fröken W
    Magdaaa skrev 2020-05-04 06:53:54 följande:

    Tack för svar! Det är ju precis sånt man har läst också men svårt att hitta nån man känner eller liknande som har barn som börjat i den åldern, hör bara om barn i ettårsåldern. Tänker också på att man kanske intre stimulerar tillräckligt fast man försöker.

    Jag hoppas du har rätt :)


    Min äldsta började när hon var nästan 2 år. Det gick utmärkt. Har en kompis vars barn ska börja förskola i höst när hon är 3 år och 3 månader. Barnet känns inte efter i utvecklingen på något vis. Jag är övertygad om att det både direkt och i längden är bättre för barn att börja förskola när de är 3 än när de är 1,5.

    Det kommer gå bra :)
Svar på tråden Fråga till förskolepersonal, vad tänka på när man skolar in barn 2,5 år