• Tue 5 May 2020 11:03
    953 visningar
    23 svar
    23
    953

    Varför vara med i facket,lägg ned arbetsförmedlingen

    Precis som rubriken säger.
    Facket slopar inträdes kraven,höjer stämpel ersättningen för vissa.
    Människor som ALDRIG betalat eller brytt sig om fack/a-kassa före Corona har nu helt plötsligt fri väg.
    Arbetsförmedlingen går ut med att ALLA resurser ska läggas på nyinskrivna.
    De som av andra anledningar än Corona krisen varit arbetslösa före den,är nu inte värda ett skit, De ska dock söka 4-20 jobb/månad,,och kommer då de nyinskrivna också få  kravet på sig eller blir även det annorlunda för dom?
    S styr Sverige mot ett klass samhälle,ett nytt USA.

  • Svar på tråden Varför vara med i facket,lägg ned arbetsförmedlingen
  • Tue 5 May 2020 13:14
    #11
    Anonym (Jösses) skrev 2020-05-05 12:57:31 följande:
    Du är inte med i matchen va??

    Om du som nyinskriven på a-f och a-kassa,får högre ersättning,får bättre villkor,,,och så finns de som varit arbetslösa FÖRE krisen,som INTE får ta del av högre ersättning?! DU tycker det är rättvist,men å andra sidan är du ju säkert inte drabbad heller,just nu. Motfråga då , VARFÖR tycker du det är rättvist? Tror du inte att de också skulle få det lite bättre med högre ersättning?

    Men som sagt,är man INTE drabbad själv,går det bra att ifrågasätta VARFÖR det ska vara rättvist,,eller?
    Jag blev arbetslös i torsdags och har varit med i facket ca 40 år. För min del så spelar det ingen roll med de ändrade reglerna eftersom jag har en inkomstförsäkring. Jag tycker det är jättebra att man ändrar reglerna temporärt under coronakrisen så att folk kan klara sig. Regler ändrar sig och med din inställning så anser du att ingen får ha det bättre utan alla ska ha det lika dåligt?
  • Anonym (Jösse­s)
    Tue 5 May 2020 14:30
    #12
    Virriga Vera skrev 2020-05-05 13:14:03 följande:
    Jag blev arbetslös i torsdags och har varit med i facket ca 40 år. För min del så spelar det ingen roll med de ändrade reglerna eftersom jag har en inkomstförsäkring. Jag tycker det är jättebra att man ändrar reglerna temporärt under coronakrisen så att folk kan klara sig. Regler ändrar sig och med din inställning så anser du att ingen får ha det bättre utan alla ska ha det lika dåligt?
    Så att folk kan klara sig!!??
    Men du är INTE med i matchen,,
    Frågorna jag ställde gav du svar på "-för mig spelar det ingen roll,jag klarar mig"
    DU klarar dig ja,,och DU tycker det är rätt.
    DU tycker också det är rätt att person 1 som jobbat i företaget i 30 år, ska ha samma lön som person 2 som är nyanställd,och ni utför samma slags jobb!?
    Skulle inte tro det,du är inte så skenhelig och riktig som du vill göra sken av.
    Och min inställning,till skillnad mot din,är att orättvisor och särbehandlingar är bland det värsta som finns,,,och detta är ett typ exempel .
    Inte i dina ögon,för dig "spelar det ingen roll,du klarar dig",,,snacka om empatilös !
  • Anonym (-)
    Tue 5 May 2020 15:04
    #13
    Anonym (Bo) skrev 2020-05-05 12:57:43 följande:

    Jag får det inte sämre. Men min mor som slitit på inom hotellnäringen i nästan 20 år skulle ha kunnat spara sina 120kr mån (= mycket pengar för henne) under dessa nästan 20 år = nästan 30 000kr och anmält sig som medlem häromdagen precis som alla andra som inte haft vett att vara med i a-kassan innan Coronan kom. Så jag tycker inte att det är särskilt kamratligt att kräva ersättning när man inte betalat för den.

    Liksom för övriga försäkringar på marknaden. Det är frivilligt att teckna dem, och premierna är beräknade solidariskt. Har man en försäkring får man ersättning. Har man ingen försäkring blir man utan.


    Din mor har inte betalat alla dessa år för att ha försäkring för Corona. Hon har valt att vara skyddad under lång tid. Hon har köpt sig ett skydd under 20 års tid för 30000 kr, vilket kunde ha kommit henne till nytta. De som inte valt att vara skyddade tidigare hade just då inte fått ut så mycket vid arbetslöshet.

    Fortfarande är det så att man måste varit medlem minst 3 månader för att få ersättning och ingen kan skaffa a-kassa samma dag man blir avskedad.

    Just nu är det mycket speciella omständigheter, vilket jag tror att även du förstår.
  • Anonym (Bo)
    Tue 5 May 2020 15:12
    #14
    Anonym (-) skrev 2020-05-05 15:04:31 följande:
    Din mor har inte betalat alla dessa år för att ha försäkring för Corona. Hon har valt att vara skyddad under lång tid. Hon har köpt sig ett skydd under 20 års tid för 30000 kr, vilket kunde ha kommit henne till nytta. De som inte valt att vara skyddade tidigare hade just då inte fått ut så mycket vid arbetslöshet.

    Fortfarande är det så att man måste varit medlem minst 3 månader för att få ersättning och ingen kan skaffa a-kassa samma dag man blir avskedad.

    Just nu är det mycket speciella omständigheter, vilket jag tror att även du förstår.
    Det förstår jag verkligen. Jag önskar att alla fick ha kvar sina jobb och sin försörjning. Men var och en har också alltid, vid varje given tidpunkt då man byter jobb, möjlighet att anmäla sig till a-kassan för att för en ganska billig penning (måste man ändå säga) garantera sig själv visst stöd vid en eventuell
    arbetslöshet. 

    Det är pengar i omlopp och i slutändan är det väl samma konkurs alltihop. Men för mig hade det känts mer rättvist om de som varit med i a-kassan enligt de tidigare arbetsvillkoren fick a-kassa. Och övriga fick alfa-kassa eller vad det heter som är den lägre nivån. Alternativt söka försörjningsstöd. Så att man kanske tänkte till nästa gång man sökte jobb och faktiskt aktivt valde att gå med i fackförbund och/eller a-kassa.
    Ersättningen i a-kassan ska vara till för dess medlemmar.
  • Anonym (K)
    Tue 5 May 2020 15:13
    #15

    Håller till viss del med. Väldigt märkligt att de som inte är med i a-kassan nu ska slippa karens (eller vad det nu heter)!

  • Anonym (Fia)
    Tue 5 May 2020 15:26
    #16

    Nu vet jag inte varför du blandar in facket i saken när du pratar om akassan, akassorna är fristående organisationer facket påverkas inte av de ändrade reglerna för inträde i akassan och dess arbetsvillkor. Däremot som någon nämnt här så har ofta facket en ytterligare inkomstförsäkring, men den är inte staten inblandad i. 
    Däremot kan man ju "glädja" de missunsamma som inte gillar att det går fortare att kvalificera sig nu med att det inom akassan finns både grundersättning och inkomstbaserad ersättning, för den senare behöver du varit medlem i ett år.

    Att lägga ner arbetsförmedlingen känns också som ett väldigt kontraproduktivt förslag om du tycker att du får för lite stöd och resurser från dem, då får du än mindre. Däremot är ju arbetsförmedlingen i närmast totalhaveri resursmässigt efter tidigare politiska beslut där den sk "servettbudgeten" röstades igenom och de fick i panikfart lägga ner och varsla mycket stora mängder (kan du definitivt inte lasta S för de var de inte inblandade i alls) och sedan vidare mot nedläggning som krav för januariöverrenskommelsen, men där får du mer lasta C och L, visst de kunde avstått att ingå den och låta M, KD och SD bilda regering men jag tror inte det hade gett mer resurser till arbetsförmedlingen. 

    Det är något väldigt bra för samhället om arbetsförmedlingen satsar hårt på att hjälpa väldigt nyligen arbetslösa ut i jobb helt enkelt då det är mycket lättare att få ett om man har ett eller precis blivit av med ett, går man istället i någon slags turordning kommer plötsligt väldigt många vara långtidsarbetslösa och behöva mycket större resurser för att komma tillbaka. Det är alltså resurssparande att göra så totalt sätt, däremot kan jag absolut tycka att man ska se till att det finns tillräckligt med resurser att hjälpa alla på ett adekvat sätt, dvs skjuta till tillräckligt så att det inte drabbar så att de som redan är i systemet inte får mindre hjälp.

    Det känns som TS behöver läsa på en hel del. 

  • Tue 5 May 2020 15:33
    #17
    Anonym (Jösses) skrev 2020-05-05 14:30:04 följande:
    Så att folk kan klara sig!!??
    Men du är INTE med i matchen,,
    Frågorna jag ställde gav du svar på "-för mig spelar det ingen roll,jag klarar mig"
    DU klarar dig ja,,och DU tycker det är rätt.
    DU tycker också det är rätt att person 1 som jobbat i företaget i 30 år, ska ha samma lön som person 2 som är nyanställd,och ni utför samma slags jobb!?
    Skulle inte tro det,du är inte så skenhelig och riktig som du vill göra sken av.
    Och min inställning,till skillnad mot din,är att orättvisor och särbehandlingar är bland det värsta som finns,,,och detta är ett typ exempel .
    Inte i dina ögon,för dig "spelar det ingen roll,du klarar dig",,,snacka om empatilös !
    Men herregud vad du tar i, ja jag har så jag klarar mig. Jag hade även klarat mig utan en inkomstförsäkring och utan denna ändring av a-kasse reglerna, men det är ju en annan historia. Om du tycker jag är empatilös för att jag inte håller med dig och för att jag tycker det är bra att fler kommer att klara denna krisen ekonomiskt, så får det stå för dig. Jag tycker tvärtom att jag defacto har mer empati.
    Jag tycker däremot inte om att du tillskriver mig åsikter om lönesättning, som dessutom inte har med denna sakfrågan att göra.


  • Wed 6 May 2020 07:27
    #18
    Anonym (Fia) skrev 2020-05-05 15:26:55 följande:

    Nu vet jag inte varför du blandar in facket i saken när du pratar om akassan, akassorna är fristående organisationer facket påverkas inte av de ändrade reglerna för inträde i akassan och dess arbetsvillkor. Däremot som någon nämnt här så har ofta facket en ytterligare inkomstförsäkring, men den är inte staten inblandad i. 
    Däremot kan man ju "glädja" de missunsamma som inte gillar att det går fortare att kvalificera sig nu med att det inom akassan finns både grundersättning och inkomstbaserad ersättning, för den senare behöver du varit medlem i ett år.

    Att lägga ner arbetsförmedlingen känns också som ett väldigt kontraproduktivt förslag om du tycker att du får för lite stöd och resurser från dem, då får du än mindre. Däremot är ju arbetsförmedlingen i närmast totalhaveri resursmässigt efter tidigare politiska beslut där den sk "servettbudgeten" röstades igenom och de fick i panikfart lägga ner och varsla mycket stora mängder (kan du definitivt inte lasta S för de var de inte inblandade i alls) och sedan vidare mot nedläggning som krav för januariöverrenskommelsen, men där får du mer lasta C och L, visst de kunde avstått att ingå den och låta M, KD och SD bilda regering men jag tror inte det hade gett mer resurser till arbetsförmedlingen. 

    Det är något väldigt bra för samhället om arbetsförmedlingen satsar hårt på att hjälpa väldigt nyligen arbetslösa ut i jobb helt enkelt då det är mycket lättare att få ett om man har ett eller precis blivit av med ett, går man istället i någon slags turordning kommer plötsligt väldigt många vara långtidsarbetslösa och behöva mycket större resurser för att komma tillbaka. Det är alltså resurssparande att göra så totalt sätt, däremot kan jag absolut tycka att man ska se till att det finns tillräckligt med resurser att hjälpa alla på ett adekvat sätt, dvs skjuta till tillräckligt så att det inte drabbar så att de som redan är i systemet inte får mindre hjälp.

    Det känns som TS behöver läsa på en hel del. 


    Tack för den mycket informativa info,du är MYCKET påläst.
    Ingen har reagerat på att jag skriver facket,utan jag tror de flesta fattar att jag drar fack/a-kassa över en kant,ursäkta.
    Men faktum kvarstår,det sparkas på de som redan ligger,rättvist eller inte?
    Jag tycker inte det. Samtidigt så är det så att de flesta som skriver inlägg här ,är inte utsatta för arbetsförmedlingen.De upplever inte stressen i att bli tvingad att söka 4-20 jobb/månad,jobb som förövrigt sjunker under Corona. 
    Ett exempel,som jag vet du kommer opponera dig emot men jag kör på :
    Arbetstagare med funktionsnedsättning,(klassad av af) som inte kan ta alla jobb på abetsmarknaden,SKA vara berättigad till sius handläggare och bör få en sådan.
    Nu kommer en kris i Sverige och det tullas lite på regler,förståeligt.
    Helt plötsligt tas en rättighet bort,en resurs som är klubbad på nivå över våra huvuden,att hjälpa även de som har svårt att få jobb "vanliga" vägen.
    Alla resurser (af) ska läggas på denna kris vilket allafall jag tycker är underligt.
    Sen att inte S skulle vara inblandad i att af går på knäna nu,,,

    Hur tycker du att det att det är lättare att af satsar hårt på nyinskrivna?
    Att de ska bli tilldelade alla resurser?Att de inte behöver söka lika många jobb som övriga? Varför är de människorna viktigare än övriga arbetslösa?

    Nån turordning har jag aldrig talat om utan min åsikt är att oavsett om man har mycket att göra är alla lika viktiga och värda. Men där sitter du på 2 stolar i ditt resonemang. Jag har säkert skrivit nåt i detta inlägg du kan lusläsa och slå mig på fingrarna med , men faktum kvarstår. DU är inte utsatt,så du kan inte sätta dig in i situationen utan vill bara flyta på  och försvara nåt ( af )du tycker fungerar.

    "Däremot kan man ju "glädja" de missunsamma som inte gillar att det går fortare att kvalificera sig nu med att det inom akassan finns både grundersättning och inkomstbaserad ersättning, för den senare behöver du varit medlem i ett år."

    Dessa ersättningar har ju höjts,men inte för alla som sagt,och nu är det ju så att du inte  "behöver vara medlem i ett år". 3 månader räcker ju med de nya reglerna.
    Men det visste du nog,du slant bara på tangenterna lite,du är ju mer påläst än mig.
  • Anonym (Jösse­s)
    Wed 6 May 2020 07:33
    #19
    Virriga Vera skrev 2020-05-05 15:33:59 följande:
    Men herregud vad du tar i, ja jag har så jag klarar mig. Jag hade även klarat mig utan en inkomstförsäkring och utan denna ändring av a-kasse reglerna, men det är ju en annan historia. Om du tycker jag är empatilös för att jag inte håller med dig och för att jag tycker det är bra att fler kommer att klara denna krisen ekonomiskt, så får det stå för dig. Jag tycker tvärtom att jag defacto har mer empati.
    Jag tycker däremot inte om att du tillskriver mig åsikter om lönesättning, som dessutom inte har med denna sakfrågan att göra.
    Du vet ,med säkerhet,att fler kommer klara krisen ekonomiskt?
    Vad låg arbetslösheten på före krisen? De har du inte med i dina korrekta beräkningar,,,men du har ju så du klarar dig allafall. 
  • Anonym (Fia)
    Thu 28 May 2020 18:18
    #20
    född69 skrev 2020-05-06 07:27:25 följande:
    Tack för den mycket informativa info,du är MYCKET påläst.
    Ingen har reagerat på att jag skriver facket,utan jag tror de flesta fattar att jag drar fack/a-kassa över en kant,ursäkta.
    Men faktum kvarstår,det sparkas på de som redan ligger,rättvist eller inte?
    Jag tycker inte det. Samtidigt så är det så att de flesta som skriver inlägg här ,är inte utsatta för arbetsförmedlingen.De upplever inte stressen i att bli tvingad att söka 4-20 jobb/månad,jobb som förövrigt sjunker under Corona. 
    Ett exempel,som jag vet du kommer opponera dig emot men jag kör på :
    Arbetstagare med funktionsnedsättning,(klassad av af) som inte kan ta alla jobb på abetsmarknaden,SKA vara berättigad till sius handläggare och bör få en sådan.
    Nu kommer en kris i Sverige och det tullas lite på regler,förståeligt.
    Helt plötsligt tas en rättighet bort,en resurs som är klubbad på nivå över våra huvuden,att hjälpa även de som har svårt att få jobb "vanliga" vägen.
    Alla resurser (af) ska läggas på denna kris vilket allafall jag tycker är underligt.
    Sen att inte S skulle vara inblandad i att af går på knäna nu,,,

    Hur tycker du att det att det är lättare att af satsar hårt på nyinskrivna?
    Att de ska bli tilldelade alla resurser?Att de inte behöver söka lika många jobb som övriga? Varför är de människorna viktigare än övriga arbetslösa?

    Nån turordning har jag aldrig talat om utan min åsikt är att oavsett om man har mycket att göra är alla lika viktiga och värda. Men där sitter du på 2 stolar i ditt resonemang. Jag har säkert skrivit nåt i detta inlägg du kan lusläsa och slå mig på fingrarna med , men faktum kvarstår. DU är inte utsatt,så du kan inte sätta dig in i situationen utan vill bara flyta på  och försvara nåt ( af )du tycker fungerar.

    "Däremot kan man ju "glädja" de missunsamma som inte gillar att det går fortare att kvalificera sig nu med att det inom akassan finns både grundersättning och inkomstbaserad ersättning, för den senare behöver du varit medlem i ett år."

    Dessa ersättningar har ju höjts,men inte för alla som sagt,och nu är det ju så att du inte  "behöver vara medlem i ett år". 3 månader räcker ju med de nya reglerna.
    Men det visste du nog,du slant bara på tangenterna lite,du är ju mer påläst än mig.
    Tyvärr misslyckades du med att förstå en hel del av det jag skrev så det är nog inte så stor idé att bemöta igen det mesta av det då det fanns med i mitt ursprungliga inlägg.

    Däremot kanske jag ska bemöta dina förutfattade meningar om mig. Även om jag har jobb idag (där det hör till mitt jobb att ha koll på det här med akassa) har jag tidigare varit långtidsarbetslös, både med och utan SIUS så jag vet mycket väl att det inte är särskilt roligt. 

    Att ingen annan påpekade den felaktiga sammanblandningen mellan fack och a-kassa beror nog mest på att de flesta tyvärr inte har kunskap om hur särskilda de är och enligt lag ska vara. De har dessutom skyldighet att vara så tydliga med detta att sammanblandning inte kan ske, något som är väldigt tydligt att de misslyckas med. 
  • Anonym (Jösse­s)
    Fri 29 May 2020 09:57
    #21
    Anonym (Fia) skrev 2020-05-28 18:18:55 följande:

    Tyvärr misslyckades du med att förstå en hel del av det jag skrev så det är nog inte så stor idé att bemöta igen det mesta av det då det fanns med i mitt ursprungliga inlägg.

    Däremot kanske jag ska bemöta dina förutfattade meningar om mig. Även om jag har jobb idag (där det hör till mitt jobb att ha koll på det här med akassa) har jag tidigare varit långtidsarbetslös, både med och utan SIUS så jag vet mycket väl att det inte är särskilt roligt. 

    Att ingen annan påpekade den felaktiga sammanblandningen mellan fack och a-kassa beror nog mest på att de flesta tyvärr inte har kunskap om hur särskilda de är och enligt lag ska vara. De har dessutom skyldighet att vara så tydliga med detta att sammanblandning inte kan ske, något som är väldigt tydligt att de misslyckas med. 


    Men frågorna han ställde dig kan du väl svara på,du som har koll på a-kassa? Har vart med om följande ,,,

    Jag har mejlat "min" a-kassa med en del frågor gällande stämpling och ersättning,som gäller mig,och vad fick jag för svar? De hade inte tid att hjälpa mig utan tar bara "uppdrag",alltså svarar bara på sånt de kan få en vidare utredning på just nu!!

    Men de är ju klart,,de lägger ju ned sin tid på nyinskrivna,de måste ju ut i arbetslivet fort igen,,eller?

    Tycker det är lite tragiskt när man som "illröd" röstare inte kan acceptera att det skett en panikåtgärd ,som liksom de flesta andra "krispkt" , inte fungerat som de lagts fram.

    Fack och a-kassa kommer i framtiden bara gynna höginkomsttagarna,med tanke på alla tokiga åtgärder som gjorts och kommer att göras.
  • Anonym (Jösse­s)
    Tue 16 Jun 2020 14:01
    #22

    Mer idiot förslag från några av våra kära politiker,,,,

    Först ser de till så alla nyarbetslösa får egen gräddfil in i systemet,och som en del här försvarar och tycker det är jättebra för då kommer de ut i arbete fortare.

    Vad tycker de nu när nästa idiot förslag läggs fram??

    Snacka om att kasta pengarna i sjön,,,????????????????????

  • Anonym (Ja ja)
    Tue 16 Jun 2020 15:45
    #23
    Anonym (Jösses) skrev 2020-05-05 14:30:04 följande:

    Så att folk kan klara sig!!??

    Men du är INTE med i matchen,,

    Frågorna jag ställde gav du svar på "-för mig spelar det ingen roll,jag klarar mig"

    DU klarar dig ja,,och DU tycker det är rätt.

    DU tycker också det är rätt att person 1 som jobbat i företaget i 30 år, ska ha samma lön som person 2 som är nyanställd,och ni utför samma slags jobb!?

    Skulle inte tro det,du är inte så skenhelig och riktig som du vill göra sken av.

    Och min inställning,till skillnad mot din,är att orättvisor och särbehandlingar är bland det värsta som finns,,,och detta är ett typ exempel .

    Inte i dina ögon,för dig "spelar det ingen roll,du klarar dig",,,snacka om empatilös !


    Ja, för mig skulle det vara ok om någon nyanställd kom och fick samma, eller högre lön än vad jag har, om jag har jobbat hos samma arbetsgivare i 15-20 år med samma arbetsuppgifter som jag jobbar med och om det nu var brist på kompetens inom just mitt område. Bättre att ha en kompetent kollega som tjänar det som marknaden är beredd att betala än att stå själv och drunkna i arbete som jag inte hinner med. Visst, det är orättvist, men samtidigt, det är ju allmänt känt att bästa sättet att komma upp i lön är att byta arbetsgivare
Svar på tråden Varför vara med i facket,lägg ned arbetsförmedlingen