Någon som har erfarenhet av att låta barn hoppa över en klass?
Hade utvecklingssamtal med sonens mentor i morse o fick då veta att min son överpresterar o ligger i överkant i alla ämnen utom 3...dem har han godkänt i....o att mentorn nu funderade på om min son skulle hoppa över en klass men han skulle prata med skolledningen först o vi skulle sen ha möte med dem.
Min son skulle då börja 9:an i höst istället för 8:an.
Självklart är jag sprickfärdigt stolt, samtidigt så kommer ju funderingarna på om sonen verkligen skulle klara en sådan uppflytt.
Tänker på det som han skulle lära sig i årskurs 8, det kommer han ju inte att ha med sig upp i 9:an isf.
I matten ligger han sen tidigt i höstas på årskurs 9 nivå o mentorn sa att min son blir klar med sina uppgifter i andra ämnen så fort att de får hela tiden ge honom nya uppgifter. Men så är många i sonens klass mer intresserade av att sitta o prata o käfta emot lärare, o då är det ju inte undra på att min son blir klar fort.
Han har lessnat på skolan då han inte tycker han får någon utbildning o ofta får plugga på egen hand. Vissa saker är för lätt o han får bedömningar så som.. *exemplariskt*.
Mognadsmässigt så ligger han huvudet över...mentorns ord.
Så till min undran....någon som har erfarenhet av att hoppa över en klass?
För/nackdelar?
Vad ska vi tänka på o hur hade ni resonerat i en sådan situation?
Hade ni låtit ert barn gå kvar i klassen o istället fortsätta försöka kräva svårare uppgifter, trots att det inte funkar nu i alla ämnen?
Det sociala som att inte få vara med på studentskiva gäller inte min son då han skulle hinna fylla 18 isf, Moppekort o körkort till bil skulle inte heller behöva bli några större problem då han är född tidigt på året.
Märker att jag svamlar men hoppas ni förstår mig iaf.