• Sun 10 May 2020 11:01
    2888 visningar
    13 svar
    13
    2888

    Inga fosterrörelser längre??

    Jag är gravid i vecka 19 och har sedan vecka 14-15 känt av bebisen en eller flera ggr dagligen (inte första barnet). Var på rul för en vecka sen och allt såg bra ut men nu har jag inte känt en enda fosterrörelse på nästan två dygn och känner mig livrädd. Har försökt massera magen och ändra läge massor men känner ändå inget. Vi har förlorat barn och haft flera missfall tidigare så jag är väldigt orolig den här graviditeten.. Tycker även att magen känns mindre helt plötsligt? Nån som varit med om nåt liknande...?

  • Svar på tråden Inga fosterrörelser längre??
  • Gameof­throne­s
    Sun 10 May 2020 11:14
    #1

    Kan det vara att barnet har hittat en bra plats i magen.? Jag var då också med andra barnet. Men inte missfall. Imellan.

    Har du provat på buffa och flytta barnet peta på magen.? Gör ett vid olika tillfällen på dygnet. Prova äta nått som du vet att det sätter igång barnet med rörelser?

  • Anonym (Drick kallt vatten­)
    Sun 10 May 2020 11:26
    #2
    +1

    Har du provat dricka kallt vatten? Har du ringt sjukvården och frågat?

  • Anonym (Samma här)
    Sun 10 May 2020 12:59
    #3

    Hej,

    Jag var med om samma men i vecka 18. Hade känt den varje dag i ett par veckor, alltid på samma sida, innan och sen inget på 5 dar, fick tjata mig till ett UL då de var för tidigt i deras ögon att känna och jag ville gärna veta för det var veckan innan jul och jag skulle berätta för alla vänner då.

    Och där låg den och slog kullerbyttor och sparkade och vinkade utan att jag kände något.

    En vecka senare ungefär började jag känna igen och då var det mer distinkta sparkar och på fler ställen än jag känt innan. Förmodligen hade den fått lite mer plats och låg på ett sätt där det var svårare för mig att känna.

    Hoppas det kan lugna dig. Jag kände mig ganska lugn av vetskapen att det inte är alla som känner nåt alls innan v.20 och hade jag inte känt innan så hade jag ju inte reflekterat över det.

  • Anonym (gji6b­l)
    Sun 10 May 2020 15:46
    #4

    Vecka 19 ÄR tidigt! Beror mkt på hur barnet ligger. Jag är i v.22 och får som du panik ibland om jag inget känner.

    Googlat mig till att från v.25 SKA man känna mer regelbundet. Har du inte känt nåt alls på två dygn..eller nåt litet iaf?

  • Gameof­throne­s
    Sun 10 May 2020 18:19
    #5

    Det är inte alls för tidigt. Jag kände redan i tidig tidig vecka hur det kittlades simmandes runt i min mage inte min tredje tror jag. Första definitivt. Andra kände jag också i tidig vecka mkt mindre än 19.

    Så det är inget fel och känna tidigare eller senare.

  • Sun 10 May 2020 19:16
    #6
    Gameofthrones skrev 2020-05-10 18:19:32 följande:

    Det är inte alls för tidigt. Jag kände redan i tidig tidig vecka hur det kittlades simmandes runt i min mage inte min tredje tror jag. Första definitivt. Andra kände jag också i tidig vecka mkt mindre än 19.

    Så det är inget fel och känna tidigare eller senare.


    Jag tror inte att det är någon här som säger att det inte går att känna bebisen i vecka 19, eller att det är onormalt. Det alla säger är att det samtidigt är normalt att INTE känna bebisen från och till i vecka 19. Det är därför barnmorskan inte säger att man ska hålla koll på fosterrörelser förrän i vecka 24 ungefär. För att i vecka 19 är bebisen så himla liten fortfarande att den kan lägga sig på sätt i livmodern som gör att man inte känner av rörelserna.

    Jag har varit med om precis samma sak som dig TS, innan vecka 22 ungefär kunde jag känna fosterrörelser regelbundet under lång tid men sen försvann de ibland nån dag eller två, för att sen komma tillbaka igen. Och jag kände ändå av rörelser jättetidigt, sista barnet kände jag från vecka 11 tror jag.

    Jag tror inte att du behöver vara orolig, men det är alltid lätt att säga. Hoppas du känner bebisen snart igen så du får ro!
  • Sun 10 May 2020 21:01
    #7

    Tack för alla svar!!

    Jag ringde 1177 som sa det jag redan visste, att det är "för tidigt" för att man ska kunna förvänta sig att känna regelbundet. Fick ändå lite panik och tänkte att jag måste åka in och titta till bebisen men precis då gav den mig världens puff och höll igång en liten stund där inne! Så mycket kärlek och så mycket oro för en sån liten plutt.. Känns skönt att läsa att fler har gått igenom samma sak!

  • Gameof­throne­s
    Mon 11 May 2020 08:30
    #8
    Februari16 skrev 2020-05-10 21:01:53 följande:

    Tack för alla svar!!

    Jag ringde 1177 som sa det jag redan visste, att det är "för tidigt" för att man ska kunna förvänta sig att känna regelbundet. Fick ändå lite panik och tänkte att jag måste åka in och titta till bebisen men precis då gav den mig världens puff och höll igång en liten stund där inne! Så mycket kärlek och så mycket oro för en sån liten plutt.. Känns skönt att läsa att fler har gått igenom samma sak!


    Vad skönt =)

    jag vet att det kan vara lite läskigt. Vet du vad jag tror? Du skulle ha känt på dig tror jag... Jag tror stenhårt på det att man känner rån själen att det är ngt fel?

    Är kanske fel ute,

    Sen är man i fullt med hormoner man är inte sig lik när man är gravid?! Skrattande
  • Mon 11 May 2020 08:57
    #9

    Folk verkar fått olika råd, men jag kände också mitt andra barn tidigt och regelbundet. Jag var knuten till spec-mvc där läkaren mycket noga med att det inte fanns någon vecka varifrån man skulle känna. Har man börjar känna dagligen, ska man fortsatt känna dagligen, var hennes budskap.

  • Anonym (gji6b­l)
    Mon 11 May 2020 14:05
    #10

    Va skönt!!!

    Såg att någon skrev att jag man börjat känna dagligen ska man fortsätta med det... men det är ju svårt när de är så små ännu och har så sjukt mkt plats att röra sig. Sparkar barnet då inåt känner man oftast inte det. Rörelserna är ju ännu så svaga.

    ugh läskigt att vara gravid!!!

  • Tue 12 May 2020 14:50
    #11
    LaFontaine skrev 2020-05-11 08:57:38 följande:

    Folk verkar fått olika råd, men jag kände också mitt andra barn tidigt och regelbundet. Jag var knuten till spec-mvc där läkaren mycket noga med att det inte fanns någon vecka varifrån man skulle känna. Har man börjar känna dagligen, ska man fortsatt känna dagligen, var hennes budskap.


    Problemet med det resonemanget är att det blir en enorm belastning på vården i en situation där absolut inget kan göras för att rädda bebisen om nu något skulle vara fel i exempelvis vecka 19. Det kostar enorma pengar och räddar inga liv. Jag har fyra barn och har känt dem alla jättetidigt. Första barnet från vecka 14 ca, andra barnet lite senare men de två sista barnen från vecka 12. Regelbundet kände jag de sista två barnen från ungefär vecka 17. Jag var med om vissa dagar då jag plötsligt inte kände rörelserna efter att ha känt dem regelbundet varje dag i många veckor. Om jag då hade åkt in till sjukhuset så hade barnmorskan genom ultraljud kunnat stilla min oro om allt var bra med bebisen, men om något var fel så hade ju inget kunnat göras iom att bebisar är för små för att räddas innan vecka 22+.

    Stoppa förlossningar kan man ju göra tidigt, sätta cerklage om livmodertappen är svag osv. Men när man räddar bebisar vars mammor har känt minskade fosterrörelser så gör man ju det genom att förlösa mamman. Och det går inte med en så liten.

    Så det viktiga är väl att alla mammor vet att det är viktigt att åka in på kontroll om man plötsligt inte känner rörelser efter vecka 22+, om man tidigare har känt rörelser regelbundet.
  • Tue 12 May 2020 16:29
    #12
    Solblomma30 skrev 2020-05-12 14:50:44 följande:
    Problemet med det resonemanget är att det blir en enorm belastning på vården i en situation där absolut inget kan göras för att rädda bebisen om nu något skulle vara fel i exempelvis vecka 19. Det kostar enorma pengar och räddar inga liv. Jag har fyra barn och har känt dem alla jättetidigt. Första barnet från vecka 14 ca, andra barnet lite senare men de två sista barnen från vecka 12. Regelbundet kände jag de sista två barnen från ungefär vecka 17. Jag var med om vissa dagar då jag plötsligt inte kände rörelserna efter att ha känt dem regelbundet varje dag i många veckor. Om jag då hade åkt in till sjukhuset så hade barnmorskan genom ultraljud kunnat stilla min oro om allt var bra med bebisen, men om något var fel så hade ju inget kunnat göras iom att bebisar är för små för att räddas innan vecka 22+.

    Stoppa förlossningar kan man ju göra tidigt, sätta cerklage om livmodertappen är svag osv. Men när man räddar bebisar vars mammor har känt minskade fosterrörelser så gör man ju det genom att förlösa mamman. Och det går inte med en så liten.

    Så det viktiga är väl att alla mammor vet att det är viktigt att åka in på kontroll om man plötsligt inte känner rörelser efter vecka 22+, om man tidigare har känt rörelser regelbundet.
    Jag redogör bara för var överläkaren på spec-mvc delgav mig. Då var jag i vecka 20. Du behöver inte läxa upp mig.
  • Tue 12 May 2020 16:44
    #13
    LaFontaine skrev 2020-05-12 16:29:48 följande:

    Jag redogör bara för var överläkaren på spec-mvc delgav mig. Då var jag i vecka 20. Du behöver inte läxa upp mig.


    Jag läxar inte upp dig. Jag bara resonerar kring varför mödravården normalt sett inte säger att man ska hålla koll på fosterrörelser innan 22 fulla veckor.
Svar på tråden Inga fosterrörelser längre??