• Limarie

    Fertilitetsutredning, provsvar negativt.

    Vilket tufft besked för er två. Vi hade exakt samma situation. 

    Vi visste att min man hade mycket dåliga spermier (han hade försökt att få barn med sitt ex) och därför gick vi ganska snabbt på en ny utredning och kollade även upp hur det såg ut för mig, var då 33. Mitt AMH låg på 0,4. Vi gick vidare med 2 IVF men trots ändå 5-6 ägg vid äggplock (borde minst ligger på 10-12) blev aldrig något ägg befruktad. De kunde inte med 100% säkerhet säger om det berodde på äggen (kvaliten borde inte vara så dåligt med 33) eller på spermierna. Det planerades att ändå gå vidare med äggdonation då det rent statiskt är oftare ett problem med äggen. Förutsatt att partnern har några spermier (de kan selektera de bättre spermierna med ICSI men de kan såklart inte se allt). Sedan hade vi sån otur och vår donator hade inte några ägg när hon stimulerades och hennes behandling avbröts. Nu hade vi redan väntat ett år och orkade inte längre. Samtidigt som vi inte trodde att det skulle lyckas ändå min äggdonator och mannens dåliga spermier. Så vi gjorde istället en embryodonation utomlands och första försöket lyckades och nu är jag i v17.

    Men det tog oss tid att komma till detta beslut. Det tar lång tid och är en tuff resa. Men när man håller barnet i famnen så spelar det ingen som helst roll om den är genetiskt ditt. I alla fall säger alla så. 

    Men det kan absolut fungerar med IVF för er. Det beror på många många faktorer. Så jag är säkert att de kommer göra ett IVF försök så länge mannen har sperma. 


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
Svar på tråden Fertilitetsutredning, provsvar negativt.