• Anonym (Blir osäker)

Jag och min partner och vårat sexuella förflutna

Hej!

Jag har tidigare varit i relationer där tjejen jag har varit med inte har varit med särskilt många andra innan mig. Det har lett till att jag visat dem helt nya världar i form av sex och har alltid tyckt att tanken av en tjej med många sexpartners har varit jobbig. Sexpartners som har behandlat den viktigaste personen i mitt liv som ett sexobjekt, jag blir verkligen arg.

Men men, försöker att inte tänka på det eftersom att det inte leder någonstans och har försökt att leta efter tjejer som har valt sexpartners med omsorg. Men hon som jag träffar nu har haft 15-20 stycken vid 22 års ålder. När jag fick reda på detta så ville jag backa ur men fortsatte att träffa henne eftersom att vi hade det trevligt tillsammans. Men av någon anledning är jag sämre i sängen med hon här än tidigare partners och om jag råkar komma tidigt eller inte får henne att komma så får jag en bild av att hon kanske tänker på det exet som gav henne just det. Vi har även pratat om det och vi är väldigt ärliga mot varandra. Hon har sagt att jag inte är den största hon har varit med men att det inte spelar någon roll. Men eftersom att jag inte presterar så som jag gjort innan så känner jag mig ännu mindre i sängen och det är nästan som att sex blir lite jobbigt än mest njutning där jag vill bevisa något...

Jag har tidigare njutit mer av sex men nu är det lite mer stressigt och jag tycker inte om tanken att det har varit där så många innan mig och jag har alltid tänkt att tjejer som henne, om man skulle göra slut, bara svingar vidare till nästa partner. Jag börjar verkligen bry mig om henne och jag är mer rädd för att bli sårad än att verkligen gå all in med henne eftersom att hon tidigare har bytt partners på samma sätt som hon byter strumpor och jag är inte sån som person. Jag har haft en del tillfälliga sexuella kontakter men överlag så har jag varit i förhållanden...

Jag vet inte riktigt hur jag gör för att komma över detta så jag skriver denna tråd för att se om det är/har funnits andra i samma situation och hur ni gjorde för att lösa det för detta äter upp mig inifrån lite mer för varje dag som går och ju mer jag börjar bry mig om henne.

• Svar på tråden Jag och min partner och vårat sexuella förflutna
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Mannen_i_stan) skrev 2020-05-12 13:22:34 följande:

Om en 22-åring haft sex med 15-20 olika män så är det väldigt många för en så ung tjej. För mig hade hon gått bort som flickvän. 

Låt säga att hon började ha sex som 17-åring. Då blir det ca 3-4 sexpartners per år. Tycker verkligen inte att det är överdrivet mycket.
  • LFF
    Anonym (Blir osäker) skrev 2020-05-12 14:20:38 följande:
    Jag försöker inte säga att jag är mindre "slampig". Jag erkänner att jag har legat med "en del" och är inget jag bär med stolthet eller skäms över. Jag hade en period då jag enbart ville prova en massa och vidare till nästa. Men på senare år har det varit 2 stycken som var tillfälliga och resten har varit mer seriösa relationer. Anledningen till att de har tagit slut har varit lite olika, men det har inte varit pga mitt ego och är varken ogillad eller ogillar något av mina ex, det funkade helt inte.

Jag kanske är en douchebag i dina ögon, jag tycker att de antal du har haft sex med är lite väl högt och man kan fråga sig varför du kände att du ville vara med så många. Det har jag inte med att göra och bryr mig inte, men din sambo låter mer vettig.

Jag behöver inte om vara mest erfaren, det handlar inte alls om det. Vad det handlar om är att jag inte uppskattar om min partner ser så lätt på sex. Tycker inte om tanken att hon har varit lätt att få i säng av så många tidigare än mig och att hon har varit slampig. Sedan om en tjej tycker det om mig pga mitt antal, då är det något jag får acceptera då det har varit mitt val att ha sex med var och en av dem.
    Du är 22 år. Hur långa kan dessa "seriösa" relationerna ha varit då? Om två har varit tillfälliga menar jag... Hur lång tid är "på senare år"? Du är fortfarande som sagt bara 22 år gammal!

Det finns inget som säger att hon varit "lätt att få i säng" bara för att hon bejakat sin sexualitet och haft fler sexpartners än du tycker är ok. 

Du säger att du inte behöver vara mest erfaren, ändå skryter du ju i ditt huvudinlägg om hur du "visat dina tjejer nya världar" och är upprörd nu över att hon redan är erfaren så du inte kan "visa henne nya världar". Du oroas över din prestation eftersom hon har något att jämföra med. 

Men... "Du behöver inte vara mest erfaren"... *humbug*
  • Anonym (Blir osäker)
    LFF skrev 2020-05-12 14:30:28 följande:
    Du menar, du vill inte vara med en tjej som beter sig på ett sätt som är fullt acceptabelt när killar beter sig så och tänker med det de har mellan benen?

Som sagt ovan, ge tusan i att ställa frågor om tidigare antal sexpartners eftersom du helt uppenbart inte kan hantera det om det överstiger ett "godkänt" antal och dessutom börjar värdera hennes beteende utifrån hur du förutsätter att "en sån tjej brukar vara". 

Du har så sjukt mycket fördomar om en tjej som inte faller inom din "mall" för hur en 22-årig tjej ska vara och bete sig. Hantera det hela, antingen genom att jobba med dig själv eller genom att avsluta relationen så hon kan hitta någon som uppskattar henne för den hon är och inte förutsätter att hon är/kommer bete sig på ett visst sätt bara för att hon har haft "för många" sexpartners.
    Jag har aldrig sagt att det är bättre om en kille springer runt och tänker med vad han har mellan benen, men visst så är det väl mer allmänt accepterat än vad det är för tjejer.

Jag har fördomar, det stämmer, men de har skapats av erfarenheter som jag har fått av hur liknande tjejer beter sig samt hur tjejer som inte beter sig så agerar.

Jag kan jobba med mig själv och lära mig acceptera såna saker eller helt enkelt rakt av acceptera att jag har legat med en del, det har hon med och så är det bara, men nu är nu. Men samtidigt så finns stereotyper av en anledning och även om det är dumt att dra alla över en kant så är det ändå något som jag har i åtanke.

Jag har som sagt skrivit att vi har det bra, just nu och därför så ville jag få lite olika personers perspektiv genom att starta denna tråden. Men det var tydligen ett väldigt känsligt ämne för många. Jag vill inte undvika att ställa den frågan då om svaret jag får inte passar, så är det något jag är medveten om, som det är i detta fallet. 

Det säger för min del något om en tjej om hon håller på så med killar. Sedan att man kan ha haft en sådan period och sedan ändrats, det är en annan sak, har själv gjort samma sak, men om man fortfarande är typ "inne i det" så är det för min del en varningsflagga
  • Pope Joan II
    Anonym (Blir osäker) skrev 2020-05-12 14:01:13 följande:
    Haha ja kanske det med. Men allt verkar ärligt talat bero på vem man pratar med. I Sverige så har vi en väldigt liberal syn på sex, jag har väl en mer konservativ syn och det är nog mest där det ligger. Det kan mycket väl vara självkänslan med, men det handlar också om att jag inte delar denna syn på att ligga runt en massa är en bra sak. 

Folk gör det för att det är kul och det har jag också gjort. Men hade lika gärna kunnat vara utan det nu när jag kollar bakåt. Det är ingen bra sak med folk med flera sexpartners. Folk försvarar det med att de då har erfarenhet, kanske det, men du kan lära dig minst lika mycket om din egen kropp i ett förhållande där man utforskar lite. Man behöver inte gå från en person till nästa för det.

Det i mina ögon bygger ett tvivel om hur en sådan tjej skulle uppföra sig om man kanske har det lite skakigt i ett förhållande och sedan så får hon en möjlighet att vara otrogen, ja, då är det nog inte långt ifrån för många liknande personer. Men sen å andra sidan så är Sverige en av de länder där flest kvinnor är just otrogna, så kanske är det bara jag som är galen eller så ligger det något i det.
    Hur man ser på otrohet har inte med antal sexpartners att göra, det har med värderingar att göra. Människor kan förstås ha en mycket god moral trots att de legat med många. 
  • Anonym (Blir osäker)
    Jemp skrev 2020-05-12 14:30:46 följande:
    Du har väldigt förlegade åsikter om du kallar din flickvän (!) slampig för att hon haft sex med flera tidigare. Svinigt är ett bättre ord än konservativt.

Sen blir det ju jättekonstigt när du dessutom haft ungefär samma antal själv, och hur lyckas du koppla det till otrohet?
    Hon är inte min flickvän, men vi börjar komma till det stadiet.

Svinigt, nja det kan gå åt båda hållen. 

Jag säger inte att hon behöver vara otrogen bara pga hennes förflutna, men det verkar som att hon fortfarande kan vara inne i en period där hon ligger runt med killar. Kanske och förhoppningsvis inte samtidigt som mig men det blir som jag nämnt för mig en varningsflagga då jag har träffat andra tjejer som henne. Annat namn, annan utbildning, annat jobb, samma beteende.

Jag har haft sex med några stycken jag med, men inte på senare år. Anledningen till att jag hade det var enbart för att jag sparade mig till den rätta, sen så när jag tröttnade på det medan alla runt omkring mig hade "så kul" med massa meningslöst sex så började jag med. Visst det var kul men det var verkligen meningslöst och har inte ägnat mig åt det på säkert 3 år nu.
  • Anonym (Blir osäker)
    Pope Joan II skrev 2020-05-12 14:44:51 följande:
    Hur man ser på otrohet har inte med antal sexpartners att göra, det har med värderingar att göra. Människor kan förstås ha en mycket god moral trots att de legat med många. 
    Absolut, det kan de definitivt ha, men många har det inte. Inte i denna åldern i alla fall. Det är en annan sak om man har haft en sådan period i denna åldern och sedan valt att bli mer seriös i vem man väljer att spendera sin tid med och kanske mognat på det planet och sedan typ lämnat det livet bakom sig.

Men om det känns som att en tjej fortfarande kan vara i en sådan period eller hålla på så, så känns det inte orimligt att ha sina tvivel.
  • Anonym (Edith)

Jag kan relatera till att man reagerar om ens nya partner har legat med rätt många - men det borde inte påverka ens sexliv eller ens syn på partnern i den grad du låter det göra. Det borde vara ett nybörjarproblem i dejtingfasen som går över. Om det inte gör det så låter det mer som om det har med din självkänsla att göra. Att du vill vara speciell för just henne och visa henne saker som hon aldrig har upplevt förut. Att du är rädd för att förlora henne till någon annan. Börja där och fråga dig själv varför du bär på dessa osäkerheter. Är det något hon gör eller säger (eller inte gör eller säger) som får dig att bli osäker? Bekräftar hon dig tillräckligt? Har ni skönt sex? Har ni en trygg relation? Är ni kära eller börjar bli kära? Om så är fallet så tror jag att detta är hjärnspöken hos dig som kommer att försvinna av sig själv med tiden. För övrigt så tycker jag att det är så synd att det råder en så förlegad syn på kvinnors sexualitet fortfarande. Att en tjej som ligger runt ses som en sämre slampa. Samtidigt som incels klagar på att tjejer inte vill ha sex. Hur går det ihop?

• Anonym (Blir osäker)
    LFF skrev 2020-05-12 14:37:34 följande:
    Du är 22 år. Hur långa kan dessa "seriösa" relationerna ha varit då? Om två har varit tillfälliga menar jag... Hur lång tid är "på senare år"? Du är fortfarande som sagt bara 22 år gammal!

Det finns inget som säger att hon varit "lätt att få i säng" bara för att hon bejakat sin sexualitet och haft fler sexpartners än du tycker är ok. 

Du säger att du inte behöver vara mest erfaren, ändå skryter du ju i ditt huvudinlägg om hur du "visat dina tjejer nya världar" och är upprörd nu över att hon redan är erfaren så du inte kan "visa henne nya världar". Du oroas över din prestation eftersom hon har något att jämföra med. 

Men... "Du behöver inte vara mest erfaren"... *humbug*
    Jag behöver verkligen inte vara mest erfaren. Det finns ett nöje för mig att visa tjejer "nya världar" men det är absolut inget måste. Har någon varit sexuellt aktiv i 8 år men enbart haft sex med en partner kan hon mycket väl vara mer erfaren än mig och det är inget fel på det, kan lära mig ett och annat och ha kul. Men visa tjejer, precis som killar, har otroligt svårt att vara lojala och om de ständigt går från kille till kille så har jag för min egen del sett ett mönster att det oftast är såna tjejer som oftast är otrogna sen.

Sedan att de kan vara i ett förhållande och trogna så småningom är självklart, men tror att det är bäst att vänta tills de i så fall lekt av sig, även om jag helst vill ha en tjej som inte har haft ett behov av att "leka av sig" från början.

Men om en tjej har varit med många så är det för mig inget gott tecken, av flera anledningar.
  • Jemp
    Anonym (Blir osäker) skrev 2020-05-12 14:47:37 följande:

Hon är inte min flickvän, men vi börjar komma till det stadiet.

Svinigt, nja det kan gå åt båda hållen. 

Jag säger inte att hon behöver vara otrogen bara pga hennes förflutna, men det verkar som att hon fortfarande kan vara inne i en period där hon ligger runt med killar. Kanske och förhoppningsvis inte samtidigt som mig men det blir som jag nämnt för mig en varningsflagga då jag har träffat andra tjejer som henne. Annat namn, annan utbildning, annat jobb, samma beteende.

Jag har haft sex med några stycken jag med, men inte på senare år. Anledningen till att jag hade det var enbart för att jag sparade mig till den rätta, sen så när jag tröttnade på det medan alla runt omkring mig hade "så kul" med massa meningslöst sex så började jag med. Visst det var kul men det var verkligen meningslöst och har inte ägnat mig åt det på säkert 3 år nu.

Ja om hon- när ni är tillsammans- ligger med andra är det såklart en annan sak. Men inget av det du skrivit tyder på det.

Du verkar ju legat med en handfull de senaste 3 åren också och hoppar hej vilt mellan att det varit med "de med liknande syn på sex som du" och att det varit otrogna typer.

Det är inget fel med ditt antal sexpartners heller, men det blir jättekonstigt att du skambelägger henne och kallar henne slampa men rättfärdigar dig själv och dessutom kallar dig konservativ.

Det har med en föråldrad syn på kvinnors sexualitet att göra och inget annat.
  • Anonym (T)

Sök hjälp för dina hjärnspöken. Och avsluta med tjejen hon ska inte behöva känna sig dömd av en 22-årig kille för hon utforskat sin sexualitet. Och nej 15-20 st är inte många

Svar på tråden Jag och min partner och vårat sexuella förflutna