• duvetvem03

    brev från banken penningtvätt

    Hej!
    Jag hade en internet butik som jag  sålde produkter till utlandet! Detta var ingen registrerad företag eller så. Jag tog betalning via Paypal. Efter två år så hade jag ungefär 200 000 KR på mitt paypal konto. Jag överförde pengarna till mitt Nordea konto och efter en vecka så tog jag ut 40000 KR i kontanter. Nu har jag fått brev från banken om penningtvätt. Dem undrar vart 200 000 kr kommer i från samt varför jag tog ut 40 000 kr i cash. Mitt bank konto är tömt nu. Dem hotar med att om jag inte svarar så kommer dem att begränsa mitt bank konto.  Jag tänkte att skita i att svara blanketten och avsluta mitt konto hos Nordea. Vad kommer att hända ifall jag inte svarar blanketten? Har nån av er fått ett sådant brev vad gjorde ni ? Har ni nån tips på vad jag ska göra åt saken?  Hitta på nåt?

    är 17 år bara!!!!!

  • Svar på tråden brev från banken penningtvätt
  • Anonym (Skatt)
    Anonym (bankman) skrev 2020-05-14 15:29:33 följande:
    vadå fängelse han är ju bara 17 år sen har han inte begått brott killen har vita pengar 
    Han har alltså betalt skatt för dessa inkomster? 
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (bankman) skrev 2020-05-14 15:28:34 följande:

    Hur vet att dem anmäler detta till polisen och skatteverket 


    För att det är bankens skyldighet.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (bankman) skrev 2020-05-14 15:29:33 följande:
    vadå fängelse han är ju bara 17 år sen har han inte begått brott killen har vita pengar 
    Inte en krona vita pengar. Han kanske inte får fängelse men böter blir det iaf, och så hamnar han i brottsregistret många år framöver.
  • Iarwain

    Säg som det är så åker du bara på skattesmällen, om du är snäll och medgörlig kan du till och med slippa strafföreläggandet.
    Så du får betala ca 60'000.

    Ljuger du eller krånglar gissar jag att det inte blir mycket kvar alls...


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Aniiee
    duvetvem03 skrev 2020-05-14 15:23:52 följande:

    men om jag säger att jag har sålt min rolex klocka ?


    Då vill de se kvitto på det. Säkert också en kopia på äkthetsbeviset.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Alltså så att)
    Anonym (bankman) skrev 2020-05-14 15:29:33 följande:
    vadå fängelse han är ju bara 17 år sen har han inte begått brott killen har vita pengar 
    Han har inte skattat inkomst... Det är ett brott om du nu är bankman borde du veta det..... 
  • Anonym (Alltså så att)
    Anonym (bankman) skrev 2020-05-14 15:28:34 följande:

    Hur vet att dem anmäler detta till polisen och skatteverket 


    Deras skyldighet. Gör det inte det bryter de mot lagen och blir det en inspektion riskerar de mycket... Hmm ditt nick säger nog inte att du är en bankman men vill låtsas... För om du är det har du missat några viktiga saker... 
  • Anonym (Alltså så att)
    duvetvem03 skrev 2020-05-14 15:23:53 följande:

    men om jag säger att jag har sålt min rolex klocka ?


    Nej det kommer inte funka. Har du inte sålt olagliga varor så är det bara att bita i det sura äpplet. Kontakta själv skatteverket och be om hjälp för att kunna skatta. Har du sålt olagliga varor.... ja då kan du vänta att farbror blå kommer och knackar på i slutändan. Då kommer du inte undan med att bara skatta det hela. 


    Prata med dina föräldrar, de kommer bli informerade i vilket fall som helst då du är minderårig. Men det är alltid bättre om du pratar med dem själv. Sen får ni sätta er ner och se vad ni kan göra. 


    Hoppas du lärt dig en läxa... 

  • Anonym (Anna)

    Du får lov att säga som det är. För har du sålt saker så ska du skatta för det.

    Detta kommer att bli en anmälan och fälls du kan du stoppas från att starta ett företag tills du betalat skulden (det du skulle betalat i skatt).

    Dina föräldrar behöver få veta idag vad som hänt. Vänta inte ellwr ignorera detta för det gör bara konsekvenserna värre för dig.

  • Anonym (Anna)

    Eftersom du inte är 18 år och får starta företag själv så gissa vilka som blir betalningsskyldiga i denna soppa.
    Hoppas dina föräldrar har inkomst för detta kommer att kosta dem.

  • Anonym (12345)

    Vad sålde du för något?

    Kontakta skattemyndigheten redovisa för vad du har sålt och hur mycket, du kommer få hjälp att räkna ut skatten betala in den och saken är ur världen.

    Och inget kommer hända.

    Däremot och nordea kontaktar skattemyndighete och dom sedan kontaktar dig och kommer med krav då kan du åka på problem.

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (12345) skrev 2020-05-19 20:14:38 följande:

    Vad sålde du för något?

    Kontakta skattemyndigheten redovisa för vad du har sålt och hur mycket, du kommer få hjälp att räkna ut skatten betala in den och saken är ur världen.

    Och inget kommer hända.

    Däremot och nordea kontaktar skattemyndighete och dom sedan kontaktar dig och kommer med krav då kan du åka på problem.


    Banken har skyldighet enligt lag att göra anmälan till polis om misstänkt penningtvätt. De har säkert skyldighet att informera Skv också (orkade inte läsa hela sidan).

    https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/om-penningtvatt/kundkannedom

    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/376113.html
Svar på tråden brev från banken penningtvätt