Anonym (Köpare) skrev 2020-05-15 23:28:55 följande:
Har inga som helst krav på stamtavla. Ska inte ställa ut eller avla. Jag har haft två bondkatter tidigare köpta från två olika familjer. Jättetrevliga katter utan sjukdomar och krångel. Jag tycker många framavlade katter ser för extrema ut och polarens renrasiga bengaler har varit betydligt mer svårhanterliga än mina katter. Jag vill ha en normal katt med normalt temperament och i detta fall var det honans första kull. Tror inte dom direkt är i buskavelsbranschen och satt det i system.
Du verkar ha viss felaktig antagande kring buskavel och raskatter. Det är inget ovanligt. Många har det men jag ska försöka förklara för dig.
Till att börja med, en raskatt är inte bättre, finare, friskare eller sjukare än en blandis. En blandis kan vara precis lika söt, gosig och bra familjekatt. Detta är inte det relevanta.
Vissa raslatter är extrema och jag skulle aldrig rekommendera en plattnosad eller munshkin till exempel. En bengal är en fantastisk katt på många sätt men den är en mix med leopardkatt (ett vilt djur) och pga det väldigt hyper och kräver mycket aktivering. Det finns raskatt som är lite mer soffpotatis de med som ragdolls och sibirisk katt till exempel (det finns korthåriga med men jag har sämre koll på raserna där).
Anledningen till varför många alltid rekommenderar raskatter/omplaceringar framför blandisar är för att: en raskatt har blivit vaccinerad, chippad och veterinärsbesiktigad. Föräldrarna har antagligen gått igenom diverse hälsokontroller för att rensa ut katterna som lider av någon typ av sjukdom, en blandis får bara försätta föröka sig för att hon är söt och pappan kan ha hur många problem som helst. Att blandisar är friskare är en gammal lögn som envist klamrar sig fast främst för att folk är mer benägna att ta med sin raskatt till veterinären medan blandisen får klara sig själv.
Det finns för många katter i Sverige. Soptipparna svämmar över av hemlösa katter som är desperata efter mat. En katt som du då betalat 10.000 kr för är betydligt mindre troligt att man bara släpper ut. Jag säger inte att du hade struntat i din katt men många gör det. Dessutom är det vansinne att låta sin blandis-hona vara ute och skapa nya bebisar som blocket (i vanliga fall) ändå är helt översvämmat med. En raskattuppfödare tjänar inte så mycket på sina kattungar i slutet pga försäkringar, hälsokoller, utställningar utan där handlar det främst om en hobby. En blandisägare som struntar fullständigt i ovan nämnda kan däremot tjäna en bra hacka på kattungarna och ungarna som man inte lyckas sälja skjuts eller försvinner på något annat sätt.
Katternas status i samhället behöver höjas för deras egna skull (vi ser inte en massa hundar lösa i Sverige till exempel) och buskavel är det största hotet mot just detta.