• Anonym (Köpare)

Bedrägeriförsök Blocket?

Hej,
    Behöver snabba råd. Min familj tänkte utöka familjen med ett husdjur. På blocket hittar jag en annons utan bild. När jag ber om bild får jag en och den är så klart supersöt. I annonsen finns inget telefonnr och jag får ingen träff på namnet som anges i annonsen om jag söker på hitta.se.

Får kontakt på meddelanden där en tingningsavgifte på 75% av beloppet begärs. Jag ber om adress för hämtning som enligt annonsen ligger 3 timmar bort. Får då veta att djuret finns betydligt längre bort, men att dom ska upp till Sthlm där jag bor på kalas på söndag och tar med sig det då.

Jag får inte ringa personen heller då hon är hemma med sjukt barn och stavfelen haglar i annonsen.

Skulle ni våga swisha flera tusen under dessa förutsättningar?

• Svar på tråden Bedrägeriförsök Blocket?
  • IceKitten
    Anonym (Köpare) skrev 2020-05-15 23:28:55 följande:

Har inga som helst krav på stamtavla. Ska inte ställa ut eller avla. Jag har haft två bondkatter tidigare köpta från två olika familjer. Jättetrevliga katter utan sjukdomar och krångel. Jag tycker många framavlade katter ser för extrema ut och polarens renrasiga bengaler har varit betydligt mer svårhanterliga än mina katter. Jag vill ha en normal katt med normalt temperament och i detta fall var det honans första kull. Tror inte dom direkt är i buskavelsbranschen och satt det i system.

Du verkar ha viss felaktig antagande kring buskavel och raskatter. Det är inget ovanligt. Många har det men jag ska försöka förklara för dig.

Till att börja med, en raskatt är inte bättre, finare, friskare eller sjukare än en blandis. En blandis kan vara precis lika söt, gosig och bra familjekatt. Detta är inte det relevanta.

Vissa raslatter är extrema och jag skulle aldrig rekommendera en plattnosad eller munshkin till exempel. En bengal är en fantastisk katt på många sätt men den är en mix med leopardkatt (ett vilt djur) och pga det väldigt hyper och kräver mycket aktivering. Det finns raskatt som är lite mer soffpotatis de med som ragdolls och sibirisk katt till exempel (det finns korthåriga med men jag har sämre koll på raserna där).

Anledningen till varför många alltid rekommenderar raskatter/omplaceringar framför blandisar är för att: en raskatt har blivit vaccinerad, chippad och veterinärsbesiktigad. Föräldrarna har antagligen gått igenom diverse hälsokontroller för att rensa ut katterna som lider av någon typ av sjukdom, en blandis får bara försätta föröka sig för att hon är söt och pappan kan ha hur många problem som helst. Att blandisar är friskare är en gammal lögn som envist klamrar sig fast främst för att folk är mer benägna att ta med sin raskatt till veterinären medan blandisen får klara sig själv.

Det finns för många katter i Sverige. Soptipparna svämmar över av hemlösa katter som är desperata efter mat. En katt som du då betalat 10.000 kr för är betydligt mindre troligt att man bara släpper ut. Jag säger inte att du hade struntat i din katt men många gör det. Dessutom är det vansinne att låta sin blandis-hona vara ute och skapa nya bebisar som blocket (i vanliga fall) ändå är helt översvämmat med. En raskattuppfödare tjänar inte så mycket på sina kattungar i slutet pga försäkringar, hälsokoller, utställningar utan där handlar det främst om en hobby. En blandisägare som struntar fullständigt i ovan nämnda kan däremot tjäna en bra hacka på kattungarna och ungarna som man inte lyckas sälja skjuts eller försvinner på något annat sätt.

Katternas status i samhället behöver höjas för deras egna skull (vi ser inte en massa hundar lösa i Sverige till exempel) och buskavel är det största hotet mot just detta.
  • IceKitten
    smulpaj01 skrev 2020-05-16 03:13:03 följande:

Va? Vadå tagit för lite betalt? Det finns ju massor av seriösa säljare av vilken anledning väljer du dessa osäkra och märkliga säljare?

Jag behövde en raskatt en gång. Hittade en på blocket väldigt billigt så jag och min son åkte dit och hälsade på. Urgullig kisse som verkar ha bott med en fantastiskt fin familj så vi bestämde att de skulle komma och lämna katten dan därpå. Vi åker hem och väl hemma ringer ägaren och säger att ett flertal upprörda uppfödare hade ringt och sagt att de absolut inte får sälja den rasen så billigt. Men vi hade redan kommit överens så priset stod fast och katten kom till oss. Min son gav bort ett annat husdjur till dottern i den familjen så hon inte skulle vara ledsen. Alla nöjda och glada. :)

Har katten en stamtavla?
  • smulpaj01
    IceKitten skrev 2020-05-16 07:35:28 följande:

Har katten en stamtavla?

Tyvärr är katten död sedan flera år, men ja hon hade stamtavla. Kommer inte ihåg det första namnet (avel/uppfödare) men tilltalsnamnet minns jag såklart. Det var en sibirisk katt och vi köpte just henne då min sambo och hans dotter var allergiska mot katt. Sååååå fin
  • Anonym (Köpare)
    IceKitten skrev 2020-05-16 07:20:50 följande:

Du verkar ha viss felaktig antagande kring buskavel och raskatter. Det är inget ovanligt. Många har det men jag ska försöka förklara för dig.

Till att börja med, en raskatt är inte bättre, finare, friskare eller sjukare än en blandis. En blandis kan vara precis lika söt, gosig och bra familjekatt. Detta är inte det relevanta.

Vissa raslatter är extrema och jag skulle aldrig rekommendera en plattnosad eller munshkin till exempel. En bengal är en fantastisk katt på många sätt men den är en mix med leopardkatt (ett vilt djur) och pga det väldigt hyper och kräver mycket aktivering. Det finns raskatt som är lite mer soffpotatis de med som ragdolls och sibirisk katt till exempel (det finns korthåriga med men jag har sämre koll på raserna där).

Anledningen till varför många alltid rekommenderar raskatter/omplaceringar framför blandisar är för att: en raskatt har blivit vaccinerad, chippad och veterinärsbesiktigad. Föräldrarna har antagligen gått igenom diverse hälsokontroller för att rensa ut katterna som lider av någon typ av sjukdom, en blandis får bara försätta föröka sig för att hon är söt och pappan kan ha hur många problem som helst. Att blandisar är friskare är en gammal lögn som envist klamrar sig fast främst för att folk är mer benägna att ta med sin raskatt till veterinären medan blandisen får klara sig själv.

Det finns för många katter i Sverige. Soptipparna svämmar över av hemlösa katter som är desperata efter mat. En katt som du då betalat 10.000 kr för är betydligt mindre troligt att man bara släpper ut. Jag säger inte att du hade struntat i din katt men många gör det. Dessutom är det vansinne att låta sin blandis-hona vara ute och skapa nya bebisar som blocket (i vanliga fall) ändå är helt översvämmat med. En raskattuppfödare tjänar inte så mycket på sina kattungar i slutet pga försäkringar, hälsokoller, utställningar utan där handlar det främst om en hobby. En blandisägare som struntar fullständigt i ovan nämnda kan däremot tjäna en bra hacka på kattungarna och ungarna som man inte lyckas sälja skjuts eller försvinner på något annat sätt.

Katternas status i samhället behöver höjas för deras egna skull (vi ser inte en massa hundar lösa i Sverige till exempel) och buskavel är det största hotet mot just detta.

Jag skulle tro att katternas status redan höjts en del i och med att man numera hittar blandisar för ca 4000 kr och uppåt i Sthlm trots att Blockets lägsta pris är 500 kr. Och i villaområdet där jag bor finns inte mängder med katter direkt utan endast 2-3 katter (blandisar dessutom) som uppenbarligen har hem. Min katt kommer uppenbarligen kollas av veterinär och kommer även kastreras när han är gammal nog. Att ha husdjur kostar pengar och oavsett hund eller katt så är det väl där problemet ligger dvs att folk kan ha pengar till inköpet men sen inte lägger pengar på kvalitetsfoder och veterinärbesök.

Och vad gäller att släppa ut katter. Jag hoppas du inte menar att katter borde vara innekatter utan att man inte överger dyrare katter.

Har träffat på veterinärer som tyckte bengalen var en väldigt dåligt framavlad kattras för dom var väldigt jobbiga att hantera hos veterinären, betydligt jobbigare än andra raser och blandisar.
  • Anonym (Köpare)
    Anonym (E) skrev 2020-05-16 00:36:28 följande:

Va? Att vilja ha huskatter är inget som jag protesterar över.

Att köpa av säljaren som ändrar pris är oseriöst. Man väljer en summa( antar killen faktiskt kan googla eller rådfråga folk, detta var enbart för han ville ha mer pengar) och så väljer man bra hem som besökt kattungarna. Han behöver inte haft kattungar tidigare för att nu manipulativt pressa dig på mer pengar. Du säger själv att du känner dig osäker tills katten är i bilen... Så ska det inte kännas även om en väldigt orolig person givetvis kan känna av det lite.

Ser att vi är två E i tråden. Ingen har dock nämnt raskatter.

Man kan tycka att folk borde göra sin research först ja men alla är inte likadana och vad gäller att välja bra hem till sina katter så är dom flesta kattungar numera tingade innan någon haft en chans att hinna dit och titta på dom så säljarna kan omöjligt hunnit få så bra vibbar av folk utan dom går på vad nån skriver ihop i ett meddelande. Självklart hade det varit bra att hitta en kisse nära som man hinner besöka först men det verkar sällan gå till så numera bland blandisar.
  • Anonym (Köpare)
    Anonym (E)) skrev 2020-05-16 00:45:49 följande:

Jag bryr mig inte om vilken katt du köper. Det är  säljarna som är oseriösa, som du vill handla av. En säljare är oseriös om han inte håller lovat pris. 

Så varför vill du handla en katt av en oseriös säljare?

Rent logiskt skulle jag kunna hävda att vi har en muntlig överenskommelse som ska hållas för annars startar jag en process men hur smart är det? Katten är en av dom finare jag sett och priset för katten är fortfarande inte oskäligt högt utan tämligen normalt. Men visst skulle han höra av sig igen med prishöjningsförsök så skulle jag inte gå med på det. Där drar jag gränsen.
  • IceKitten
    Anonym (Köpare) skrev 2020-05-16 08:11:01 följande:

Jag skulle tro att katternas status redan höjts en del i och med att man numera hittar blandisar för ca 4000 kr och uppåt i Sthlm trots att Blockets lägsta pris är 500 kr. Och i villaområdet där jag bor finns inte mängder med katter direkt utan endast 2-3 katter (blandisar dessutom) som uppenbarligen har hem. Min katt kommer uppenbarligen kollas av veterinär och kommer även kastreras när han är gammal nog. Att ha husdjur kostar pengar och oavsett hund eller katt så är det väl där problemet ligger dvs att folk kan ha pengar till inköpet men sen inte lägger pengar på kvalitetsfoder och veterinärbesök.

Och vad gäller att släppa ut katter. Jag hoppas du inte menar att katter borde vara innekatter utan att man inte överger dyrare katter.

Har träffat på veterinärer som tyckte bengalen var en väldigt dåligt framavlad kattras för dom var väldigt jobbiga att hantera hos veterinären, betydligt jobbigare än andra raser och blandisar.

Hade statusen redan höjt så hade det inte funnits så många hemlösa katter. Ännu en gång, jämför med hundar. Hemlösa hundar är absolut inget ovanligt i till exempel Serbien men i Sverige ser du inga. Att efterfrågan är hög just nu beror på Corona, vänta tills dessa söta kattungar växt upp så kommer de läggas ut igen. Jättebra att ni tänker kastrera katten och kolla upp den hos veterinären, men veterinären borde ha kollat katten redan när den var hos uppfödaren, där ligger en markant skillnad mellan avel och busk.

Vad är ett kvalitetsfoder då enligt dig?

Varför hoppas du det? Det beror helt på kattens personlighet och på var man bor. Min ena katt är en riktigt fegis, hon trivs bäst inne där det är tryggt. Min andra katt har epilepsi, hon får gå ut i sele. Men oavsett vad så bör vi en medelstor stad, att släppa ut en katt där är oansvarigt. Bor man långt ifrån större vägar är det en annan sak. Även om det katter gör stor skada på naturen men det är en annan sak. Men ja, jag syftar på att folk dessvärre är mycket mer benägna att strunta i en blandis än en Devon Rex som de betalat dyrt för.

Sa jag inte precis att Bengalen är en väldigt krävande ras? Hamnar den hos fel ägare är den en mardröm som kommer förstöra både psyket och hemmet för ägaren. Precis som med hundar så passar inte alla raser för alla ägare. Jag vet inte direkt vad du ville komma med den kommentaren.
  • Anonym (Köpare)
    IceKitten skrev 2020-05-16 10:47:05 följande:

Hade statusen redan höjt så hade det inte funnits så många hemlösa katter. Ännu en gång, jämför med hundar. Hemlösa hundar är absolut inget ovanligt i till exempel Serbien men i Sverige ser du inga. Att efterfrågan är hög just nu beror på Corona, vänta tills dessa söta kattungar växt upp så kommer de läggas ut igen. Jättebra att ni tänker kastrera katten och kolla upp den hos veterinären, men veterinären borde ha kollat katten redan när den var hos uppfödaren, där ligger en markant skillnad mellan avel och busk.

Vad är ett kvalitetsfoder då enligt dig?

Varför hoppas du det? Det beror helt på kattens personlighet och på var man bor. Min ena katt är en riktigt fegis, hon trivs bäst inne där det är tryggt. Min andra katt har epilepsi, hon får gå ut i sele. Men oavsett vad så bör vi en medelstor stad, att släppa ut en katt där är oansvarigt. Bor man långt ifrån större vägar är det en annan sak. Även om det katter gör stor skada på naturen men det är en annan sak. Men ja, jag syftar på att folk dessvärre är mycket mer benägna att strunta i en blandis än en Devon Rex som de betalat dyrt för.

Sa jag inte precis att Bengalen är en väldigt krävande ras? Hamnar den hos fel ägare är den en mardröm som kommer förstöra både psyket och hemmet för ägaren. Precis som med hundar så passar inte alla raser för alla ägare. Jag vet inte direkt vad du ville komma med den kommentaren.

Jag tvivlar på att denna kattägare har koll på vaccinationer och veterinärkoll på kattungar. Kan nog mer tänka mig att katten smitit ut och träffat nån friare dvs det vanliga sättet. Men tänkte åka förbi och se katten om nån vecka och höra mer då.

Kvalitetsfoder är bra foder som man köper hos djuraffär/veterinär.

Dom flesta katter vill vara ute om dom får välja. Visst större skaderisk men ett lyckligare liv precis som hästar hellre går i flock i en stor hage än stpr i npn luten bedrövlig paddock. Annars kan ju vi människor också hålla oss inne jämt så slipper vi diverse skador.

Vi bor rätt nära en stor väg MEN det finns gångtunnel under den och det är så mycket rörelse i närheten att jag aldrig sett en katt springa där. Är betydligt oftare katter i min kommun körs över i den lantligare delen där vägen är mindre och det är buskage på sidorna.

Jag är i alla fall övertygad att det kommer bli bra med denna kattunge så fort vi hämtat hem honom.
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (Köpare) skrev 2020-05-16 13:45:56 följande:
    Jag tvivlar på att denna kattägare har koll på vaccinationer och veterinärkoll på kattungar. Kan nog mer tänka mig att katten smitit ut och träffat nån friare dvs det vanliga sättet. Men tänkte åka förbi och se katten om nån vecka och höra mer då.
    Men varför i hela världen köper du en kattunge av en så oseriös uppfödare? Fattar du inte vad du stödjer och främjar genom att syssla med denna oseriösa handel? Jag menar jag fattar att det är lite av en match made in heaven med tanke på att du är en oseriös köpare som skiter i stamtavla, tingar djur du inte ens träffat i hemmet, köper djur från oseriösa uppfödare och dessutom budar om priset.. men har du verkligen ingen empati för katter? Varför köper man en katt när man uppenbarligen knappt bryr sig om dem?
  • Anonym (E)
    Anonym (Köpare) skrev 2020-05-16 08:19:33 följande:
    Man kan tycka att folk borde göra sin research först ja men alla är inte likadana och vad gäller att välja bra hem till sina katter så är dom flesta kattungar numera tingade innan någon haft en chans att hinna dit och titta på dom så säljarna kan omöjligt hunnit få så bra vibbar av folk utan dom går på vad nån skriver ihop i ett meddelande. Självklart hade det varit bra att hitta en kisse nära som man hinner besöka först men det verkar sällan gå till så numera bland blandisar.
    En seriös säljare gör inte så utan är noga med hemmet.
Svar på tråden Bedrägeriförsök Blocket?