• Anonym (Köpare)

Bedrägeriförsök Blocket?

Hej,
    Behöver snabba råd. Min familj tänkte utöka familjen med ett husdjur. På blocket hittar jag en annons utan bild. När jag ber om bild får jag en och den är så klart supersöt. I annonsen finns inget telefonnr och jag får ingen träff på namnet som anges i annonsen om jag söker på hitta.se.

Får kontakt på meddelanden där en tingningsavgifte på 75% av beloppet begärs. Jag ber om adress för hämtning som enligt annonsen ligger 3 timmar bort. Får då veta att djuret finns betydligt längre bort, men att dom ska upp till Sthlm där jag bor på kalas på söndag och tar med sig det då.

Jag får inte ringa personen heller då hon är hemma med sjukt barn och stavfelen haglar i annonsen.

Skulle ni våga swisha flera tusen under dessa förutsättningar?

• Svar på tråden Bedrägeriförsök Blocket?
  • Anonym (Nej)

Absolut inte! Aldrig ringa utan att få ha sett djuret. Aldrig! Aldrig! Aldrig! När någon kommer med så många undanflykter så finns det en anledning.

• Anonym (Nej)

Menade tinga, så klart.

• IceKitten

Nej. Köp en äldre omplacering eller unge från seriös avel istället. 10-15% är vad som brukar vara rimligt i tingning.

Dessutom... Köp aldrig ett djur där du inte får se hemmet. Och aldrig en unge där du inte får träffa åtminstone mamman.

• Scrootie

Drar en slutsats att det rör sig om antingen en hjnd eller katt. Hur som helst skall Ett djur för flera tusen vara vetrinärbesiktigat med intyg du skall få ta del utav. Dessutom bör alla djur inför ett köp, i min mening, okulärbesiktigas samt då en känsla för hur det är. Är djuret till en familj vill man veta att det passar in. Vill inte få en hund med allt för dominanta eller undergivna egenskaper (kan vara farligt!!) En katt vill man ju gärna skall vara tillgiven, finns varianter av skygga och aggressiva katter också.

• Anonym (Köpare)

Det gäller en katt. Kan tycka det även är konstigt att säljaren av ett levande djur inte är intresserad av att prata med en potentiell köpare för att vara säker på att djuret får det bra.

När jag påpekade att det var ovanligt hög tingningsavgift gick hon ner nån tusenlapp, men den är ändå högre än alla jag sett då det inte gäller dyra raskatter.

• IceKitten

Var precis inne på blocket och kollade valpar pga det här inlägget... Alltså herregud mängden "rashundar" där föräldrarna tyvärr saknar stamtavla pga detta, detta och detta. Eller ännu värre "rashundar" som är 50% chihuahua och 50% bichon friese... sedan säljs dessa blandraser för 10.000 kr och upp... Vet inte om jag tycker mest synd om de grundlurade köparna eller valpen som hamnar hos en familj som uppenbarligen gjort 0 efterforskning.

• Anonym (Köpare)
    IceKitten skrev 2020-05-15 09:29:26 följande:

Var precis inne på blocket och kollade valpar pga det här inlägget... Alltså herregud mängden "rashundar" där föräldrarna tyvärr saknar stamtavla pga detta, detta och detta. Eller ännu värre "rashundar" som är 50% chihuahua och 50% bichon friese... sedan säljs dessa blandraser för 10.000 kr och upp... Vet inte om jag tycker mest synd om de grundlurade köparna eller valpen som hamnar hos en familj som uppenbarligen gjort 0 efterforskning.

Nu har jag aldrig haft raskatt, men jag tycker det verkar vara samma på kattsidan. Katterna anges som Ragdoll eller liknande, men har ingen stamtavla och vanligtvis inte föräldrarna heller och sen kostar dom sisådär 8000 kr. När jag köpte bondkatter senast för 20 år sedan så kostade katterna 100 kr och det är så klart inte bra om ett djur är för billigt, men det känns ganska konstigt nu när blandisar kostar runt 4000-6000 kr i Sthlmsområdet.
  • Anonym (KATTastrof)

Låter onekligen skumt det du beskriver - jag hade aldrig tänkt tanken ens att
    gå vidare med den affären.
    Om det gäller en katt - kolla in Sverak:s hemsida för lite uppgifter till förhoppningsvis seriösa uppfödare.
    Jag har en ragdoll-uppfödare i släkten och har ju fått höra en del skräckhistorier
    om hur det kan gå till......

Svar på tråden Bedrägeriförsök Blocket?