Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Har min dotter psykoser!?

    Nu ropade min dotter till mig igen.

    Kom hit fort! Jag går fort in till hennes rum, tänder lampan och hon blir lättad.

    Vad är det, undrar jag.

    Jag hörde viskningar igen säger hon. Och försöker härma hur viskningarna lät.

    Får jag sova i ert rum? frågar hon.

    Såklart säger jag. Fixar iordning en liten madrass på golvet och nu ligger hon där.

    Min dotter är 13 och senaste året har hon hört viskningar på natten och även ibland något som har andats tungt bredvid henne. Det gick över när vi flyttade hennes säng till andra sidan av rummet.

    Jag har tänkt hela tiden att det är ?mardrömmar? eller något liknande för det kommer bara på natten.

    Men nu kom det igen alltså och jag börjar undra om det är något psykiskt.

    Någon som har vart med om liknande?

    Mvh orolig mamma

  • Svar på tråden Har min dotter psykoser!?
  • Anonym (Hjälp)

    Men sömnparalys är väl att man inte kan röra sig heller eller?

    Då kan hon ju inte ropa på hjälp och dra täcket över huvudet plus att hon ofta ringer till mig mitt i natten då jag kanske inte har hört henne ropa.

  • Anonym (Hjälp)

    Sedan har jag haft sömnparalys flera ggr i mitt liv och måste ?kämpa?för att vakna.

    Hon är ju redan vaken?

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2020-05-16 06:55:16 följande:

    Nej, sömnparalys kan arta sig på flera sätt. Min dotter gallskrek en natt och när jag kom satt hon och viftade i sängen och på sigsjälv och skrek ?TA BORT SPINDLARNA?. Hon hade fullständig panik. Jag förklarade för henne att det inte fanns några spindlar och tillslut säger hon ?du har sagt det flera gånger mamma men jag ser dem ju?. Då hade hon alltså både rört sig och svarat på tilltal. Väldigt obehaglig upplevelse då hon verkligen såg något som inte fanns där. Och nej, hon har ingen psykos.


    Ok vad skönt då!

    Eftersom hon haft det så många gånger så tänkte jag att det kanske är en psykisk störning som kommer smygande.
  • Anonym (Hjälp)
    Lilant skrev 2020-05-16 06:48:59 följande:

    Hade de vart psykos så hade du vetat :) då har hon sprungit runt å pratat med folk som inte finns å undrar vem fan du va :) röster kan man höra ändå utan psykos


    Jag trodde inte man pratar med sig själv på en gång.

    Och att psykoser kommer smygande under en lång period.

    Det är vad jag läst mig till iallafall så jag tänkte att det kanske var det.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-16 07:49:42 följande:

    Det Lilant beskriver stämmer inte! Min mamma lider av psykoser och det yttrar sig på helt andra sätt, hon har vanföreställningar. De andra sakerna man kan få är hallucinationer, som din dotter har, eller tankestörningar. Att prata med sig själv är inte ett typiskt symptom på psykos.

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos/


    Ok!

    Vet du hur det började för din mamma?

    Det känns ju så hemskt det här att hon hör dessa viskningar. Men som sagt hon hör bara viskningarna på natten när hon ligger själv än sålänge.

    Är din mamma bra nu? Tar hon mediciner?
  • Anonym (Hjälp)
    Johannis887 skrev 2020-05-16 11:14:26 följande:

    Hon har fantasi..

    Eller så vill hon sova hos dig helt enkelt


    Fantasi ja det har vi båda två.

    Men tror inte att hon gör det för att få sova inne i vårt sovrum. Pappa snarkar som en motorsåg och hon hatar det!
  • Anonym (Hjälp)
    Johannis887 skrev 2020-05-16 11:38:38 följande:

    Barn har ofta starkare fantasi än vuxna. Tror det går över. Kanske prova att hon får somna till en ljudbok eller podcast?


    Hon brukar alltid lyssna på avslappnande musik när hon skall sova.
  • Anonym (Hjälp)

    En sak till är att hon brukar bli alldeles svettig och varm när det händer. Jag antar att hon är så rädd.

    Jac tar ocH slår en signal till vc på måndag så får vi se vad de säger.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (op) skrev 2020-05-16 12:44:51 följande:

    Tror inte det är psykoser hon har i alla fall. Det är ytterst ovanligt att man utvecklar psykossjukdom så ung, även om det händer så är det verkligen inte vanligt. Mår hon i övrigt bra psykiskt så skulle jag inte tro att det är något sånt.

    Däremot kan man ju få hallucinationer av andra sjukdomar. Fysiska sjukdomar.


    Såklart är det ytterst ovanligt.

    Min kusin dog 20 år gammal av malignt melanom. Det är också ytterst ovanligt.

    Det kan ju inte skada att kolla upp?

    Hon är inte som vanliga ungdomar och jag har misstänkt att hon kanske är eller har varit deprimerad också men det är så svårt att veta om det är vanligt eller inte.

    Nu tar jag kontakt iallafall.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anna) skrev 2020-05-17 12:00:29 följande:

    Menade mitt svar till TS, inte till Annabelle


    Anonym (Anna) skrev 2020-05-17 11:59:47 följande:

    Jag brukar höra någon ropa mitt namn när jag ska somna. Det är bara min hjärna som spelar mig ett spratt när jag är på väg att somna. Kanske det händer något liknande för din dotter. 


    Ja det är vad jag har sagt till dottern att hjärnan är trött och börjar halvdrömma man kan inbilla sig saker mm. (Jag såg konstiga saker när jag var liten också just när jag vaknat eller skulle sova)

    Men just det här Känns så återkommande. Och lite crazy.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hygglo) skrev 2020-05-17 19:07:24 följande:

    Har läst igenom tråden och ser inget om övergrepp. Alltså att hon kanske varit utsatt när hon var yngre.

    Skulle kunna förklara viskningar och andhämtning.


    Nej hon har inte vart utsatt för övergrepp.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hygglo) skrev 2020-05-18 12:21:18 följande:

    Ja det är ju bra att du är så säker.


    Ja det är jag
  • Anonym (Hjälp)

    Jag lade allt på ?paus?. Kändes som att dottern kommit över det lite.

    Fram tills igår då hon berättade att hon ser läskiga saker som tittar in genom fönstret. (En gång in genom sovrumsdörren) Och inte bara på natten utan nu även på dagtid i skolan. Hon måste lyssna på musik och ha ljud runt omkring sig för att ?rösterna? inte skall höras för mycket.

    Hon grät när hon berättade och sa att hon mår jättedåligt över detta.

    Så nu blir det att ringa till bupp första jag gör på måndag morgon.

    Hoppas bara de har tid för detta så fort som möjligt.

  • Anonym (Hjälp)

    Det här är absolut inget ?andligt?. Långa svarta figurer med hjorthorn på huvudet som sätter ansiktet mot fönstrena.

    Sist pratade hon med en kompis i skolan och då dök den upp i fönstret bakom kompisen. Hon ignorerar det eftersom ingen annan ser den. Men hon blir rädd.

    Igår kväll var det röster som sa titta hit hallå titta hit.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (schizo) skrev 2020-10-10 20:48:44 följande:

    Sök hjälp. Jag var ungefär lika gammal när jag började utvecklad schizofreni. 


    Hur gick det till när du fick hjälp?

    Hur lång tid tig det innan du själv fattade att det inte var som det skulle?
  • Anonym (Hjälp)

    Vill bara uppdatera hur det har gått för min dotter. Hon är sedan tidig höst på utredning av bupp.

    Hon verkar ha psykoser men vad det är vet de inte än.

    Det ökade under hösten och hon såg ?monster?

    De vill inte sätta schizofreni på henne än men något allvarligt är det.

    De har utrett om hon vart med om någon trauma men det har de kommit fram till att det har hon inte vilket också ställer frågetecken.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (I) skrev 2021-02-09 10:34:23 följande:

    Isåfall hade jag väldigt många psykoser som barn

    Tror ej på att ni kom till BUP så snabbt. Är typ 1 års väntetid för utredning 


    När man har specialoedagoger och sjuksköterska i skola som ringer och tjatar på bupp och läkare eftersom de själva sett hur hon blir så fick jag akuttid som gjorde att vi kom in i systemet. Hade jag själv ringt och tjatat är det tveksamt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (B) skrev 2021-02-09 10:40:06 följande:

    Min son såg också saker när han var liten - ofta ut genom fönstret. Han har alltid sovit dåligt och även haft nattskräck. Vid tonår fick han ångest, fortsatt sömnproblem., han var också mobbad. Efter det fick han diagnos ospecificerad personlighetsstörning och add. Det han ser/hör är disassosiation och påverkas bla av hur lite han sover. Våra erfarenheter är säkert inte samma, men ville bara dela med mig då det är mkt otäckt att som förälder höra att ens barn hör/ser saker. Och inte minst för barnen själva


    De nämnde även dissosiation. Och att det är a och o att hon sover ordentligt oavsett. Men svårt är det att se till att hon för det tycker jag.

    Hon ser massor med saker på dagtid också. Jag trodde jag visste allt hon såg men hon hade då inte berättat alla otäcka saker för mig.

    Hur gick de tillväga för er?

    Det har inte kommit på tal om mediciner eller så än.

    Gick det över för er son? Förstod han att det var viktigt att sova?

    Det som stör mig med bupp är att de säger till mig att det är ingen föräldrarådgivning och att det enda de kan göra är att utreda varför och hur men de kan inte tala om för mig hur jag skall göra som förälder.

    Vilket jag tycker är konstigt eftersom det är just det man behöver hjälp med.
Svar på tråden Har min dotter psykoser!?