• Anonym (U)

Dags att avslöja otrogna också!

Att PR blev avslöjad som sexköpare är bra. Förträffligt! Det borde alla köpare bli. Och utstå allas spott och spe. Men nu är det dags att alla otrogna avslöjas och fråntas all ära och heder också. Den smärta som de som drabbas utsätts för är obeskrivlig och många får sina liv totalförstörda. Men det accepteras fortfarande. Jag vill se alla otrogna hängas ut på samma sätt som PR.

Oavsett kön, det är lika illa vem som är otrogen.

Om det offentliggjordes skulle man ha möjlighet att välja bort de som klassats som otrogna.

• Svar på tråden Dags att avslöja otrogna också!
  • Anonym (Blivande akademiker)

Ett samhälle där folk tar saker i egna händer är inget vi vill ha. Särskilt inte för skitsaker.. Drt finns sådana samhällen där sånt sker och de brukar inte vara föredömen. Sen vem bryr sig? Min granne råkade hålla på på firmakonferensen.. Bryr jag mig?

• Anonym (Införa äktenskapsbrott?)
    Anonym (Blivande akademiker) skrev 2020-05-17 17:41:02 följande:

Skulle nog strida mot lagen. Lite integritetskränkande va? Är ingen jurist, men skulle det inte kunna röra sig om ärekränkning eller förtal, trakasseri etc att börja hänga ut folk?

Otrohet är dessutom inte olagligt. Att i så fall begå ett brott för att straffa något som inte är olagligt? Jag blir lite osäker på det.

Skillnaden mellan någon som åker dit för prostitution är ju dessutom att det är staten som dömmer! Om den som åker dit är en kändis kommer det ju fram ändå iofs..

Jo, det är förtal.
  • Xenia
    Anonym (Blivande akademiker) skrev 2020-05-17 18:23:28 följande:

Ett samhälle där folk tar saker i egna händer är inget vi vill ha. Särskilt inte för skitsaker.. Drt finns sådana samhällen där sånt sker och de brukar inte vara föredömen. Sen vem bryr sig? Min granne råkade hålla på på firmakonferensen.. Bryr jag mig?

Om du är god vän med frun borde du bry dig.

Men då är frågan om du ska tipsa frun, inte att skriva om det offentligt (förtal).
  • Anonym (Någon)

Gällande dom som anser sig ha fått sitt liv förstört av otrogna partners.

Sorry, men får man så stora problem så har man själv underliggande problematik.

Hur illa det än är så kan det inte skyllas på någon annan.

• Fjäril kär
    Anonym (E) skrev 2020-05-17 17:13:50 följande:

Jag håller med TS och anonym(Ann). Det ska kosta att förstöra andras liv och jag tycker alla ska har rätt att veta vilka som är otrogna. För övrigt är man inte otrogen om man ligger med andra om man har partners medgivande, så alla som hämvisar till öppna förhållanden/äktenskap kan sluta svamla om det.

När ett par skiljer sig kan den tidigare överenskommelsen om öppet förhållande snabbt förvandlas till "hen var minsann otrogen"... Så hur ska det ena eller det andra kunna bevisas? Och av vem?
  • Anonym (Fru)

Ja otrohet är hemskt men inte i närheten som sexköp. Inte någonstans .

• Anonym (Korsikrösamoset)
    Anonym (Införa äktenskapsbrott?) skrev 2020-05-17 17:22:08 följande:

Otrohet är för övrigt inte lika illa som män som köper sex.

Och kvinnor då? De köper också sex även om betalning ofta sker i form av kläder eller telefoner.
  • Anonym (Införa äktenskapsbrott?)
    Anonym (Korsikrösamoset) skrev 2020-05-17 19:29:12 följande:

Och kvinnor då? De köper också sex även om betalning ofta sker i form av kläder eller telefoner.

Mycket ovanligt. Färre än en procent.

"Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent."

www.gp.se/nyheter/gp-granskar/var-tionde-svensk-man-har-köpt-sex-1.25266949
  • Anonym (Korsikrösamoset)
    Anonym (Införa äktenskapsbrott?) skrev 2020-05-17 19:32:15 följande:

"Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent."

Ovanligare, inte ovanligt?

Har sett på resor i karibien hur ensamma kvinnor gett lokala män pengar så att de kan ?bjuda? kvinnorna på en helkväll. Exakt samma beteende som de ensamma männen hade.

Skulle nog säg att andelen var lika många kvinnor som män som gjorde detta.

Sedan kan jag tycka att det inte är tillnärmelsevis lika avskyvärt som vad som sker på bordellerna i Stockholm men det är likväl sex mot ersättning.

Artikeln I GP hänvisar till en rapport från 2017 som är en sammantällning av tidigare rapporter. Kapitel 6 handlar om sex mot ersättning och hämtar från tidigare rapporter publicerade 2008 och 2011. 

Kvinnor är inte inte lika hänsynslösa och ersätter på ett annat sätt även om det finns undantag.

Jag tror helt enkelt att många kvinnor inte uppfattar det som att de köper sex, de köper umgänge (där sex ingår) genom att ge presenter.

Naturligtvis påverkar detta när de är respondenter i en undersökning.

www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/sexuell-och-reproduktiv-halsa-och-rattigheter-i-sverige-2017/

• TotteE
    Anonym (Införa äktenskapsbrott?) skrev 2020-05-17 19:32:15 följande:

90% av männen har alltså inte köpt sex. Känns faktiskt skönt. 10% är naturligtvis för mycket, ja rent av förvånansvärt mycket men.. man får vara glad för det lilla som det brukar heta.
    Xenia skrev 2020-05-17 18:31:43 följande:

Om du är god vän med frun borde du bry dig.

Men då är frågan om du ska tipsa frun, inte att skriva om det offentligt (förtal).

Precis. Att sköta saker privat är en grej. Skulle jag få reda på att en vän blev bedragen skulle jag naturligtvis nog inte hålla käften, men det är nåt annat. Som jag tolkade TS så handlade det om en offentlig uthängning av otrogna på något sätt. Hur nu det skulle gå till rent praktiskt?

Otrohet är en privat grej som inte rör samhället i stort. Ingår normalt inte i statens intressesfär om det nu inte rör någon partiledare eller statsråd då Säpo kanske forskar lite i det.
  • sextiotalist

Jag skulle inte rasa ihop om sambon var otrogen, ledsen ja, skitförbannad ja, tilliten klart rubbad ja.

Men skulle han köpa sex så skulle jag förakta honom och den bilden jag har av honom skulle bli förändrad.

Jag skulle även förakta min son om han gjorde det valet.

Om jag skulle bryta med sambon vet jag inte

Alltså.. Man kan ju inte låsa in sin sambo eller ha denne i ett koppel eller nåt. Som en kollega utryckte det!

Skulle sambon va otrogen så.. Jaha än sen då. Låt människan knulla av sig då då..?

Jag menar, visst skulle jag bli rosenrasande arg, ledsen, förkrossad och tilliten skulle nog få sig en rejäl törn. Men skulle jag dö av det? Skulle det vara det värst som kunde hända? Förhoppningsvis inte, då skulle jag nog ha nåt ännu större bakomliggande problem med mig själv som jag borde ta itu med i stället tänker jag.

Förhållandet skulle nog iofs ta slut. Åtminstone med tiden, eftersom närheten och tilliten skulle ta skada.

Jag försvarar verkligen INTE otrohet, jag tycker det är det absolut mest korkade och olämpliga man kan ägna sig åt i ett förhållande. Men.. Det finns nyanser och grader i helvetet också. Jag har själv blivit utsatt för otrohet och det tog ju död på det förhållandet. Trots detta kan jag se förklaringar till otrohet. Förklaringar inte ursäkter..

• jrockyracoon

Många extrema åsikter i denna tråd a la taliban-nivå.

Ja, det är moraliskt fel att vara otrogen. Främst för att man djupt skadar det känslomässiga band som man byggt upp med den man sagt sig älska.

Men det blir problematiskt att offentliggöra de otrognas namn. Det är inte rimligt att  straffa någon för att den har slutat älska sin partner, eller brutit ett löfte om trohet. Känslomässiga svek är väldigt jobbiga för den som drabbas. Men det är ändå fel att kriminalisera dem.

Om otrohet blir olagligt borde även andra svek också bli olagliga i rimlighetens namn. Exempelvis att förlora känslor för någon eller att gå på fotboll när man sagt att man skulle gå till en bokklubb. Personliga svek är för subjektiva för att objektivt kunna granskas i en domstol. Person A och B är gifta. Person A har varit otrogen en gång på en fest. Person B har aldrig berättat om att hen har ett barn innan äktenskapet. Vem ska straffas? A eller B? 

Jag tycker också att man ska ta i beaktande att otroheten inte minskar för att man kriminaliserar den. Det gör den snarare svårare att komma över, och mer smärtsam och problematisk för alla inblandade. Det finns möjligtvis ett värde i att markera att otrohet är fel, men konsekvenserna av ett offentlighetsregister kommer att orsaka väldigt mycket mer smärta och elände än vad som är försvarligt. Dessutom så råder      det konsensus anser jag, att otrohet är moraliskt fel, även hos de otrogna.

Alla kan vi känna oss kränkta eller dåligt behandlade. Det är en del av livet. Men vi kan inte lagstifta bort de delarna från våra liv även om det känns väldigt orättvist att man har blivit sviken riktigt grovt. Visst finns det också narcissister och psykopater som utnyttjar andra systematiskt grymt. Men det finns inte tillräckligt många sådana för att kunna matcha med alla de som kallat sin partner ett svin. D.v.s. i många fall handlar det inte om ett objektivt svinigt beteende utan helt enkelt mänskliga misstag och ev. också en inkompatibilitet och dålig kommunikation i grunden.

jrockyracoon skrev 2020-05-23 23:26:21 följande:

Alla kan vi känna oss kränkta eller dåligt behandlade. Det är en del av livet. Men vi kan inte lagstifta bort de delarna från våra liv även om det känns väldigt orättvist att man har blivit sviken riktigt grovt. Visst finns det också narcissister och psykopater som utnyttjar andra systematiskt grymt. Men det finns inte tillräckligt många sådana för att kunna matcha med alla de som kallat sin partner ett svin.

D.v.s. i många fall handlar det inte om ett objektivt svinigt beteende utan helt enkelt mänskliga misstag och ev. också en inkompatibilitet och dålig kommunikation i grunden.

Precis..
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-18 10:31:59 följande:

Jag skulle inte rasa ihop om sambon var otrogen, ledsen ja, skitförbannad ja, tilliten klart rubbad ja.

Men skulle han köpa sex så skulle jag förakta honom och den bilden jag har av honom skulle bli förändrad.

Jag skulle även förakta min son om han gjorde det valet.

Om jag skulle bryta med sambon vet jag inte

Du får nog stå ut med att din son antagligen kommer att göra det någon gång, om han inte redan har gjort det. På någon grabbresa till Thailand eller något. Jag skulle i alla fall inte förakta min son för det. Det viktigaste för mig är att han så småningom gifter sig och skaffar barn med en bra flicka (som aldrig skulle kunna tänka sig att hora runt varken i bildlig eller bokstavlig bemärkelse). 

Man måste inse att män och kvinnor är olika när det gäller sex. 
  • jrockyracoon
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-24 09:50:24 följande:
    Du får nog stå ut med att din son antagligen kommer att göra det någon gång, om han inte redan har gjort det. På någon grabbresa till Thailand eller något. Jag skulle i alla fall inte förakta min son för det. Det viktigaste för mig är att han så småningom gifter sig och skaffar barn med en bra flicka (som aldrig skulle kunna tänka sig att hora runt varken i bildlig eller bokstavlig bemärkelse). 

1. Det är enbart 10 % risk att sonen kommer att besöka prostituerade, enligt rådande statistik. Så du har helt enkelt väldigt fel när du påstår att risken är överväldigande.

2. Jag tycker inte det är något fel på kvinnor som har prostituerat sig. Det tycker uppenbarligen du eftersom du tycker det är viktigt att TS son gifter sig med en person som inte har varit prostituerad. Dubbelmoralen hos dig lyser igenom här eftersom du försvarar torskarna samtidigt som du visar förakt för de prostituerade.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-24 09:50:24 följande:

Nja, alla har inte den avsaknad av moral.

Det är inte 100% av alla män som uppsöker prostituerade, det är en klar minoritet som gör det.

Grabbresa till Latinamerika har han varit på och de hade två absoluta gränser de inte passerade.

Det var droger och prostituerade. Inget jag frågade om, utan något han berättade när han kom hem. Orsaken var att det kunde leda in på vägar de inte hade kunnat hantera.
Svar på tråden Dags att avslöja otrogna också!