• Anonym (Per)

Vad istället för fruktpåsar?

Man köper frukt och grönt som vanligt och ser sedan på kvittot att man betalt för påsarna man har t ex äpplen i. Vad är alternativet? Ska man ha egna små tygpåsar med sig? Fine för mig, men vad har andra? Inga påsar alls, tar med egna begagnade påsar (Hur se skillnad?) Eller tygpåsar till frukt och grönt?

• Svar på tråden Vad istället för fruktpåsar?
  • Anonym (.)

Finns i papper i vissa butiker, finns även påsar lite snarlika de som man tvättar bh i som man kan ha med sig hemifrån.

• Jemp

Det finns i nylon att köpa. Vet de som virkat också.

• Anonym (Kass)

Min mamma har sytt sig små nätpåsar. Det finns att köpa också.

• Anonym (eee)
    Anonym (Per) skrev 2020-05-16 21:25:09 följande:

Man köper frukt och grönt som vanligt och ser sedan på kvittot att man betalt för påsarna man har t ex äpplen i. Vad är alternativet? Ska man ha egna små tygpåsar med sig? Fine för mig, men vad har andra? Inga påsar alls, tar med egna begagnade påsar (Hur se skillnad?) Eller tygpåsar till frukt och grönt?

Jag virkar förträffliga påsar som jag alltid har med mig. Säljer också, har sålt flera till kollegor och andra, mycket trevligt :) 
    Man kan ha dem hur många år som helst. 

Såg att min mataffär tagit bort plastpåsarna vid frukten och det finns pappåsar istället men det tycker jag inte är så bra rent praktiskt. Då föredrar jag mina virkade. 
  • Anonym (oj)

Tar alla affärer betalt för dessa tunna fruktpåsar? Det hade jag helt missat! Vad får man betala för dem?

• Anonym (Tacka Mp)
    Anonym (oj) skrev 2020-05-16 21:32:38 följande:
    Tar alla affärer betalt för dessa tunna fruktpåsar? Det hade jag helt missat! Vad får man betala för dem?
    Staten har fått för sig att det är våra svenska plastpåsar som ligger och guppar i haven runt jordklotet. Om de tar betalt för påsarna minskar alltså plasten i haven. Voila- lilla Sverige har räddat oss från det s.k miljöhotet! 
  • cosinus

Nä inte vår. Men det gör ju bara att skatten blir utslagen på andra varor.

Men börjar de ta betalt måste jag för sakens skull prova köpa 10 äpplen, apelsiner tomater och lägga upp på bandet löst. Tror eg inte att affärerna vill att vi låter bli att ta frukten i påsar men för mig spelar det ingen roll :)
  • SupersurasunkSara

Innan fruktpåsar i nät fanns att köpa så köpte jag tvättpåsar för bh:ar. När de gick sönder fanns det påsar i affären, gjorda till frukt så jag köpte såna istället. De som Willys har är billigare än de Ica har, men de på ICa har en bättre stängning. Willys glider gärna upp. 

Man kan, som många skrivit, sy egna i nättyg eller om man har en spetsgardin/spetstyg. 

• lövet2

Jag klippte en lagom stor bit av en trådgardin, och så trädde jag garn runt kanten. Bara att dra i hop, så blir det en påse.

• neverpreggo

Här är det ca 35 öre. Vanliga plastpåsar har även gått upp rejält i pris.
Svar på tråden Vad istället för fruktpåsar?