• Anonym (Fia Lotta)

    Urinvägsinfektion efter varje gång vi haft sex!

    Hej!

    Jag har aldrig förut haft urinvägsinfektion. Nu har jag det konstant hela tiden. Har sökt hjälp i vården men får bara antibiotika kur och sedan är det igång igen. Direkt jag slutar med dem. Får alltid urinvägsinfektion efter sex även fast försöker kissa förre och efteråt. Är det nån som haft liknade? Hur blev du isåfall av med det. Är så less på kissa taggtråd

  • Svar på tråden Urinvägsinfektion efter varje gång vi haft sex!
  • Anonym (Kondom kanske?)

    Ni har inte funderat på att använda kondom några månader? För att se om det blir bättre?

    Varför är tranbär bättre än t ex citron? Är inte citron surt om något? Tänkte man i Så fall kN dricka citronvatten ha citron på sallad mm mm

  • Anonym (Fia Lotta)
    lazlo09 skrev 2020-05-19 12:15:30 följande:

    Hur har ni sex?

    Min tjej hade innan mig haft problem med att lätt få urinvägsinfektioner. Det vi gör är:

    1: jag slickar aldrig henne, på hennes egen begäran. Lite trist men om hon kan slappna av och njuta utan oralt så är det bättre, och hon kommer lätt av enbart penetrering.

    2: Jag "porrar" inte mig med kuken, tex gnida ollonet kring hela fittan utan jag kör in den där den hör hemma och sen knullar vi som man ska.

    3: Jag är alltid ren och fräsch. Torkar din kille kuken efter han kissar?

    4: Min tjej dricker alltid ca 5-10dl vatten strax efter samlaget, och hon kissar så snart hon kan.

    Vi har haft sex i snitt 7 gånger i veckan i över 10 månader. Hon hade infektion en gång precis i början som kanske inte berodde på sex, inget mer.


    Tack för tipsen! Vad bra ni hittat det som fungerar och att hon sluppit drabbas av urinvägsinfektion.
  • Anonym (Fia Lotta)
    Anonym (abc) skrev 2020-05-19 11:33:17 följande:

    Jag har inte haft dina problem men liknande med svamp (vilket försvann helt när jag tog ut min spiral). Men en sak som fungerade bra var att smörja in blygdläpparna med vaselin (vit vaselin från tub), om du har torra slemhinnor och det är en del av problemet så kan det säkert vara bra för dig också. Sedan använde jag specialkrämer också för att "få balans" men vaselin var verkligen det bästa. 


    Tusen tack för tipsen! :)
  • Anonym (Fia Lotta)
    Anonym (Kondom kanske?) skrev 2020-05-19 21:22:33 följande:

    Ni har inte funderat på att använda kondom några månader? För att se om det blir bättre?

    Varför är tranbär bättre än t ex citron? Är inte citron surt om något? Tänkte man i Så fall kN dricka citronvatten ha citron på sallad mm mm


    Ja jag hört lite olika om kondom. Vissa har inte blivit hjälpt av det. Men det kan helt klart vara värt prova :) Just nu dricker jag citronvatten och tranbärtabletter. Har peppar peppar inte fått uvi sen senaste behandlingen:)
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Fia Lotta) skrev 2020-05-22 11:40:26 följande:
    Ja jag hört lite olika om kondom. Vissa har inte blivit hjälpt av det. Men det kan helt klart vara värt prova :) Just nu dricker jag citronvatten och tranbärtabletter. Har peppar peppar inte fått uvi sen senaste behandlingen:)
    Kan ju vara värt att testa! Så mycket som du har lidit kan ju han också "offra sig" lite. Kondom är ju inte heller så farligt, så det kan ju knappast skada.
  • Anonym (SAmma)

    haft samma problem med återkommande UVI, här är lite tips:

    - Både du och din partner ska tvätta er noga innan sex och kissa och tvätta dig igen direkt efter. Låter jobbigt men blir snabbt en vana. Det minimerar risken för att e-coli bakterier överförs till dig.  Testa gärna att använda kondom.
    - Drick massor före och efter sex för att skölja genom urinvägarna. Bli aldrig uttorkad = jätteviktigt. Ta  gärna c-vitamin eller osötad tranbärsjuice (finns i hälsokosten)
    - Ta hand om dina slemhinnor: ingen tvål i underlivet någonsin, använd bara olja, olivolja eller babyolja t ex. Raka dig inte, använd underkläder i bomull. Gå till en bra gynekolog. Eventuellt kan du ha behöva östrogenkräm för att bygga upp slemhinnorna (även om du är ung). Använd glidmedel vid sex
    - Antibiotika gör dina slemhinnor torra & sköra plus rubbar den naturliga bakteriefloran = större risk för nya infektioner. Försök bryta den onda cirkeln, även om det betyder mindre sex ett tag. Kräv att läkaren odlar när du får såhär många infektioner innan de skriver ut antibiotika för att vara säker på att du får rätt sort. Om läkaren tycker det är onödigt, byt läkare. 
    - Undvik allt socker, det göder e-coli bakterierna som orsakar infektionerna.
    - ta  en bra probiotika, framför allt nu efter så många antibiotika kurer och ät nyttigt för att återställa bakteriefloran.
    - Testa  tillskottet D-mannose profylaktiskt- det finns många som blivit hjälpta av det, värt att testa
    - Om det inte blir bra , gå till en urolog - det finns mer hjälp att få -
    det kommer att bli bra. Lycka till!

  • Anonym (Fia Lotta)
    Anonym (Cecilia) skrev 2020-05-22 12:02:17 följande:

    Kan ju vara värt att testa! Så mycket som du har lidit kan ju han också "offra sig" lite. Kondom är ju inte heller så farligt, så det kan ju knappast skada.


    Precis håller med :)
  • Anonym (Fia Lotta)
    Anonym (SAmma) skrev 2020-05-22 13:38:07 följande:

    haft samma problem med återkommande UVI, här är lite tips:

    - Både du och din partner ska tvätta er noga innan sex och kissa och tvätta dig igen direkt efter. Låter jobbigt men blir snabbt en vana. Det minimerar risken för att e-coli bakterier överförs till dig.  Testa gärna att använda kondom.

    - Drick massor före och efter sex för att skölja genom urinvägarna. Bli aldrig uttorkad = jätteviktigt. Ta  gärna c-vitamin eller osötad tranbärsjuice (finns i hälsokosten)

    - Ta hand om dina slemhinnor: ingen tvål i underlivet någonsin, använd bara olja, olivolja eller babyolja t ex. Raka dig inte, använd underkläder i bomull. Gå till en bra gynekolog. Eventuellt kan du ha behöva östrogenkräm för att bygga upp slemhinnorna (även om du är ung). Använd glidmedel vid sex- Antibiotika gör dina slemhinnor torra & sköra plus rubbar den naturliga bakteriefloran = större risk för nya infektioner. Försök bryta den onda cirkeln, även om det betyder mindre sex ett tag. Kräv att läkaren odlar när du får såhär många infektioner innan de skriver ut antibiotika för att vara säker på att du får rätt sort. Om läkaren tycker det är onödigt, byt läkare. 

    - Undvik allt socker, det göder e-coli bakterierna som orsakar infektionerna.

    - ta  en bra probiotika, framför allt nu efter så många antibiotika kurer och ät nyttigt för att återställa bakteriefloran.

    - Testa  tillskottet D-mannose profylaktiskt- det finns många som blivit hjälpta av det, värt att testa

    - Om det inte blir bra , gå till en urolog - det finns mer hjälp att få -

    det kommer att bli bra. Lycka till!

    Tack för alla tips! Har börjat med vissa saker du skriver om. Nu ska jag verkligen ta hand om mig så jag kommer ut denna snurra :) Ha en fin helg!


  • Anonym (?)
    lazlo09 skrev 2020-05-19 12:15:30 följande:

    Hur har ni sex?

    Min tjej hade innan mig haft problem med att lätt få urinvägsinfektioner. Det vi gör är:

    1: jag slickar aldrig henne, på hennes egen begäran. Lite trist men om hon kan slappna av och njuta utan oralt så är det bättre, och hon kommer lätt av enbart penetrering.

    2: Jag "porrar" inte mig med kuken, tex gnida ollonet kring hela fittan utan jag kör in den där den hör hemma och sen knullar vi som man ska.

    3: Jag är alltid ren och fräsch. Torkar din kille kuken efter han kissar?

    4: Min tjej dricker alltid ca 5-10dl vatten strax efter samlaget, och hon kissar så snart hon kan.

    Vi har haft sex i snitt 7 gånger i veckan i över 10 månader. Hon hade infektion en gång precis i början som kanske inte berodde på sex, inget mer.


    "kör in den där den hör hemma och sen knullar vi som man ska" jaha, så alla som inte gör som ni, gör fel?
  • Cavill
    Anonym (?) skrev 2020-05-22 15:36:04 följande:
    "kör in den där den hör hemma och sen knullar vi som man ska" jaha, så alla som inte gör som ni, gör fel?
    Ja, och efter ska stackaren dricka en liter vatten. 
    Wohoo, vilket häftigt sexliv.
Svar på tråden Urinvägsinfektion efter varje gång vi haft sex!