• Anonym (Dum)

    Skulle ni döma mig?

    Är gift sedan många år och har två barn, har varit ihop med maken sen vi var 15 och är nu runt 40. Vi har blivit mer och mer som kompisar och har inga kärlekskänslor kvar sen länge. Inga hard feelings mellan oss men jag är inte lycklig.

    Sedan ett år har jag försökt förtränga känslor för en kollega men det börjar bli ohållbart. Vi är rätt nära vänner men inget har såklart hänt, känner dock att jag inte kan leva så här längre . Har försökt det mesta för att förtränga det men det är omöjligt .

    Jag längtar efter honom hela tiden så jag måste göra något åt det. Även om det inte skulle bli något med kollegan är det inte rätt mot min man. Skulle ni se på mig som en idiot om jag lämnar maken för kollegan? (Vet det är en chansning) tycker ni jag gjort fel?

  • Svar på tråden Skulle ni döma mig?
  • Anonym (Situation)
    Anonym (Dum) skrev 2020-05-22 17:40:17 följande:

    Är gift sedan många år och har två barn, har varit ihop med maken sen vi var 15 och är nu runt 40. Vi har blivit mer och mer som kompisar och har inga kärlekskänslor kvar sen länge. Inga hard feelings mellan oss men jag är inte lycklig.

    Sedan ett år har jag försökt förtränga känslor för en kollega men det börjar bli ohållbart. Vi är rätt nära vänner men inget har såklart hänt, känner dock att jag inte kan leva så här längre . Har försökt det mesta för att förtränga det men det är omöjligt .

    Jag längtar efter honom hela tiden så jag måste göra något åt det. Även om det inte skulle bli något med kollegan är det inte rätt mot min man. Skulle ni se på mig som en idiot om jag lämnar maken för kollegan? (Vet det är en chansning) tycker ni jag gjort fel?


    Jag har varit i din situation - det blev aldrig något mellan henne och mig, men det resulterade i att jag separerade och hon skiljde sig. Vi blev varandras ögonöppnare.
    Jag har aldrig ångrat att jag bröt upp mitt +20 års förhållande .....
  • Anonym (.)
    Anonym (pop) skrev 2020-05-22 18:56:01 följande:

    Vilka tråkmånsar. Skilj dig först och landa?? Vad är det för råd? Det tar ett halvår att få igenom skilsmässan och ytterligare tre år att landa. Jesus, vilka tråkmånsar. Man lever bara en gång och kan vara död om ett år. Gör det som känns rätt. Mitt råd skulle vara att inte gå bakom ryggen på din man. Var ärlig och förvänta dig inte att gräset är grönare någon annanstans men kör järnet och lev.


    3år? Låter som ts sedan en längre tid bearbetat detta mentalt. Det tar längre tid att "landa" för den som blir lämnad. Ingen som sagt att skilsmässan måste gå igenom innan man dejtar, men det är inte fel att påbörja processen.

    Skilja sig är helt klart ett relevant råd. Vet en och annan som varot otrogen, och det är knappast grunden för ett bra samarbete kring barnen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Dum) skrev 2020-05-22 17:40:17 följande:

    Skulle ni se på mig som en idiot om jag lämnar maken för kollegan?


    Ja, du vore en idiot.

    Det är så typiskt kvinna runt 40 att få för sig att maken är trist och kollegan sååå spännande.
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2020-05-22 17:47:30 följande:
    Med tanke på att ni har barn kanske parterapi vore bra som en sista utväg, innan ni skiljer er. Det underlättar väl kanske samarbete kring barnen i framtiden, att ni i alla fall gav det hela en sista chans.

    Nej, jag skulle inte döma dig så länge du skiljer dig först, innan du inleder något.
    Håller med
  • Anonym (pop)
    Anonym (.) skrev 2020-05-22 19:04:18 följande:

    3år? Låter som ts sedan en längre tid bearbetat detta mentalt. Det tar längre tid att "landa" för den som blir lämnad. Ingen som sagt att skilsmässan måste gå igenom innan man dejtar, men det är inte fel att påbörja processen.

    Skilja sig är helt klart ett relevant råd. Vet en och annan som varot otrogen, och det är knappast grunden för ett bra samarbete kring barnen.


    Ärlighet varar längst men råden om skilsmässa låter lite väl mycket med tanke på betänketiden som alla med barn har.
  • Fiona M
    Anonym (pop) skrev 2020-05-22 19:47:41 följande:

    Ärlighet varar längst men råden om skilsmässa låter lite väl mycket med tanke på betänketiden som alla med barn har.


    Va?

    Ska man inte skilja sig pga betänketiden? 6 mån mot resten av livet?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (pop) skrev 2020-05-22 18:56:01 följande:

    Vilka tråkmånsar. Skilj dig först och landa?? Vad är det för råd? Det tar ett halvår att få igenom skilsmässan och ytterligare tre år att landa. Jesus, vilka tråkmånsar. Man lever bara en gång och kan vara död om ett år. Gör det som känns rätt. Mitt råd skulle vara att inte gå bakom ryggen på din man. Var ärlig och förvänta dig inte att gräset är grönare någon annanstans men kör järnet och lev.


    Tre år för att landa? Inte för mig. Och iaf jag menar inte att man måste vänta tills skilsmässan går igenom, att man är överens, eller iaf har skickat in pappren är för mig skilsmässa. Och för mig tar det ca 6 mån att landa, jag vaknar ju inte upp en dag och tänker att nej, jag skiljer mig idag. Det är ju något som har pågått en längre tid i mitt inre och jag har ju redan sörjt förhållandet så att säga innan jag väl gör slut. 


     

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Suck) skrev 2020-05-22 19:10:12 följande:
    Ja, du vore en idiot.

    Det är så typiskt kvinna runt 40 att få för sig att maken är trist och kollegan sååå spännande.

    Fast det kan ju faktiskt vara så.  


    Nu är jag en smula äldre men min man är vansinnigt tråkig men tycker att vi har ett bra liv. Han går upp, tar en kopp kaffe, åker till jobbet, jobbar, kommer hem, äter middag sitter vid datorn, sover. Duschar vid behov. Grejar med sin hobby en gång i v. Han är nöjd så. Jag är inte det så jag funderar på skilsmässa eftersom han inte vill kompromissa det allra minsta och hänga med på en promenad ens. 


    Jag har dock inga småbarn så skilsmässan går igenom direkt. 

  • Anonym (Noll)
    Anonym (Nej) skrev 2020-05-22 22:34:13 följande:

    Fast det kan ju faktiskt vara så.  

    Nu är jag en smula äldre men min man är vansinnigt tråkig men tycker att vi har ett bra liv. Han går upp, tar en kopp kaffe, åker till jobbet, jobbar, kommer hem, äter middag sitter vid datorn, sover. Duschar vid behov. Grejar med sin hobby en gång i v. Han är nöjd så. Jag är inte det så jag funderar på skilsmässa eftersom han inte vill kompromissa det allra minsta och hänga med på en promenad ens. 

    Jag har dock inga småbarn så skilsmässan går igenom direkt. 


    Hur många år är barnen och har du råd att bo själv?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Noll) skrev 2020-05-22 22:38:19 följande:
    Hur många år är barnen och har du råd att bo själv?

    'Barnen' är 21 och 24 Inte gemensamma. Han har ett 'barn' som är 20. 


    Ja, jag har råd att bo själv. jag rättar mun efter matsäck helt enkelt. 

  • Anonym (pop)
    Fiona M skrev 2020-05-22 20:03:38 följande:

    Va?

    Ska man inte skilja sig pga betänketiden? 6 mån mot resten av livet?


    Just det där blev lite fel. Menade såklart att råden att vänta med att dejta tills man skilt sig är i överdrivna då en skilsmässa tar 6 månader för en förälder att få igenom.
  • Anonym (pop)
    Anonym (Nej) skrev 2020-05-22 22:27:07 följande:

    Tre år för att landa? Inte för mig. Och iaf jag menar inte att man måste vänta tills skilsmässan går igenom, att man är överens, eller iaf har skickat in pappren är för mig skilsmässa. Och för mig tar det ca 6 mån att landa, jag vaknar ju inte upp en dag och tänker att nej, jag skiljer mig idag. Det är ju något som har pågått en längre tid i mitt inre och jag har ju redan sörjt förhållandet så att säga innan jag väl gör slut. 

     


    Vara överens? Tänk om inte den andra vill skilja sig då?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (pop) skrev 2020-05-22 23:01:47 följande:
    Vara överens? Tänk om inte den andra vill skilja sig då?
    Är överens ELLER iaf har skickat in pappren. 
  • Fiona M
    Anonym (pop) skrev 2020-05-22 23:00:20 följande:

    Just det där blev lite fel. Menade såklart att råden att vänta med att dejta tills man skilt sig är i överdrivna då en skilsmässa tar 6 månader för en förälder att få igenom.


    6 månader är inte överdrivet länge att vänta när det gäller barn och samarbetet kring dem.
  • Anonym (pop)
    Fiona M skrev 2020-05-22 23:29:59 följande:

    6 månader är inte överdrivet länge att vänta när det gäller barn och samarbetet kring dem.


    Whatever. Jag lever idag. Du kan leva i en oviss framtid.
  • kaeg
    Anonym (Dum) skrev 2020-05-22 17:40:17 följande:

    kompisar

    inga kärlekskänslor

    jag är inte lycklig.

    känslor för en kollega

    ohållbart.

    förtränga det men det är omöjligt .

    Jag längtar efter honom

    jag måste göra något åt det.


    Tycker du har svarat dig själv.

    Separera och försök hitta lyckan!
    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * Pojke 2018
  • Anonym (Laura)

    Jag skulle inte döma dig bara för att du vill lämna din man. Sånt händer. Ibland svalnar känslorna och man vill gå isär.

    Så länge du gör "rätt" finns det inget att döma. Inled inget med kollegan innan du är skild eller åtminstone börjat processen. Inte främst för din makes skull (även om han förtjänar det efter 25 år ihop), men för era barn och samarbetet kring dem. Även om dom är stora kommer ni ju båda förhoppningsvis ha en plats i deras liv en lång tid framöver och ni måste ju kunna vara sams för större events i era deras liv. Vet många som stressar sönder över att gifta sig och ha ett bröllop för att de veta att deras föräldrar inte kommer kunna sköta sig på festen. Så vill du väl inte ha det?

  • Anonym (Sally)
    Anonym (Nej) skrev 2020-05-22 22:27:07 följande:

    Tre år för att landa? Inte för mig. Och iaf jag menar inte att man måste vänta tills skilsmässan går igenom, att man är överens, eller iaf har skickat in pappren är för mig skilsmässa. Och för mig tar det ca 6 mån att landa, jag vaknar ju inte upp en dag och tänker att nej, jag skiljer mig idag. Det är ju något som har pågått en längre tid i mitt inre och jag har ju redan sörjt förhållandet så att säga innan jag väl gör slut. 


     


    För den som blir lämnad tar det ju så lång tid som det tar. Den parten har ju inte hunnit förbereda sig eller sörja. 
    Att bli överens är ju inte riktigt frivilligt då det nog är svårt att motsätta sig en skilsmässobegäran.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Dum) skrev 2020-05-22 17:40:17 följande:

    Är gift sedan många år och har två barn, har varit ihop med maken sen vi var 15 och är nu runt 40. Vi har blivit mer och mer som kompisar och har inga kärlekskänslor kvar sen länge. Inga hard feelings mellan oss men jag är inte lycklig.

    Sedan ett år har jag försökt förtränga känslor för en kollega men det börjar bli ohållbart. Vi är rätt nära vänner men inget har såklart hänt, känner dock att jag inte kan leva så här längre . Har försökt det mesta för att förtränga det men det är omöjligt .

    Jag längtar efter honom hela tiden så jag måste göra något åt det. Även om det inte skulle bli något med kollegan är det inte rätt mot min man. Skulle ni se på mig som en idiot om jag lämnar maken för kollegan? (Vet det är en chansning) tycker ni jag gjort fel?


    Tycker det vore starkt gjort av dig. Mycket hellre att du är ärlig och avslutar relationen för att inte göra skada än att vara en otrogen lögnare/lögnerska.


    Det är ett godtagbart sätt att gå vidare, prova på nya saker genom att man först gör slut och är ärlig. Kanske inte detaljerat men så gott det går

Svar på tråden Skulle ni döma mig?