Inlägg från: Anonym (Syskonförsök) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syskonförsök)

    FSH-stimulering med sprutor utan IVF?

    MiniNin skrev 2020-06-03 17:48:06 följande:

    Fy, vad trist att höra! :/ Lite konstigt att äggblåsan växt till sig men slemhinnan börjat stötas ut. Ska det ens kunna hända? Var det för att man sänkte dosen och kroppen inte hängde med i förändringen?

    Så om jag förstår det rätt ska du alltså vänta in mensen nu och kommer den igång ordentligt påbörjar du ny kur direkt? Men kommer ingen mens ska du in på VUL 12/6 för att kolla...?

    Okej, men minst en cykel till med sprutor då i alla fall, innan det kan vara dags att prova det andra. Det finns ingen vinst i att börja med Metformin redan nu? Tycker ändå att det är skumt att man vill gå tillbaka till Letrozol. Vore det inte enklare att prova ett annat märke med sprutor som är enklare att dosera? Vad jag har förstått på dig tidigare så är Gonal-F svåra att justera medan Bemfola som jag tar verkar ganska enkla att dosera.

    SÅ SKÖNT alltså att er klinik kommer kunna ta emot er även under semestern om det skulle behövas! Jag önskar så att vår klinik också kunde göra så. Men får tänka att vi får hålla ut och kämpa på här i juni och skulle det inte gå så får vi ta en mental och kroppslig paus, oavsett hur ovälkommet det blir.

    Mitt besök hos läkaren idag blev tyvärr inte heller någon positiv historia. Varken äggblåsor eller slemhinnan hade växt och det verkar heller inte bättre än att cystan (som f.ö. punkterades för bara 10 dagar sen) fyllts med vätska igen :( Fick ta blodprov för att bekräfta att det var cystan som återkommit och inget annat.

    Sen beslutades det om en doshöjning från 75 IE till 87,5 IE som ska tas i fem dagar. Har fått nytt VUL inbokat på måndag 8/6. Man är alltså fortfarande positivt inställd till att detta ska gå men att den massiva äggreserven gör att man behöver gå långsamt fram.

    Det som var positivt för mig idag (förutom doshöjning som kanske skakar om lite) var att man kan fortsätta med stimulering eftersom jag inte har en egen regelbunden menscykel. Så så länge jag inte reagerar för starkt eller att slemhinnan växer till sig så att det blir dags för mens så kan man fortsätta med sprutorna och försiktiga doshöjningar efter hand. Tänker att det ändå ger oss chans att kanske hitta rätt dos innan det är dags för semesterstängt på vår klinik. Hoppas SÅ på det!!!


    Om jag förstod det rätt var sänkta dosen för låg så att processen som startats avbröts. Då tolkade kroppen det som att ingen ägglossning inträffat denna cykel och stöter då ut slemhinnan... Gissar att äggblåsan kanske börjat växa däremellan eller något? Eller var segare med att reagera på sänkningen....

    Stämmer! Så mens vore skönt men jag har det så rackarns sällan, mest mellanblödningar av den typ jag har nu så har inga större förväntningar.. känns skönt att veta att jag ska in på VUL nästa vecka om inget händer, mest för att se om denna blödning jag har nu är allt det blir.

    Anledningen att jag tvekar på Metformin är att det verkar vara kombinationen med Letrozol som visat sig effektiv, och efterosm Gonal-F i alla fall gjorde något är jag mer villig att köra på det igen... Så förstår jag det rätt har enkom Metformin inte så stor verkan på patienter med normalt BMI.

    Åh vad surt att inget hade hänt! Men den där doshöjningen gör förhoppningsvis susen! Och så skönt att kunna fortsätta med doshöjningar successivt och ha tiden på er sida. Jag håller verkligen tummarna att det ger resultat på måndag! När stänger de igen för sommaren? Och hur gör dem om ni skulle vara mitt uppe i en behandling samtidigt?
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-04 10:16:22 följande:

    Okej, då förstår jag varför det blev så knas. I efterhand var det alltså himla dumt att sänka dosen :/

    Hur kan man säga att det är mens istället för mellanblödning? Ska det hålla i sig ett visst antal dagar? Vet att mensen första dag ska räknas från det att man får rött klart blod så tänker att om du får det, räknas det inte som mens då? Kan man ta blodprov för att bekräfta att du är i början på menscykel?

    Okej, men bra att ni då kör en omgång sprutor till eftersom du ändå fick en reaktion. Kanske kan man denna gång hålla ut med samma dos?

    Vågar knappt skriva detta men blodprovet som jag tog igår för att bekräfta att cystan var tillbaka visade att östradiol-värdet gått upp. Detta tyder på att det faktiskt var en mogen äggblåsa vi såg på VUL. Ska in imorrn eftermiddag och kolla om den växt ytterligare. Den var 20 mm igår.

    Är helt lyrisk. Kanske är det sant, att det finns ett ägg därinne, att det funkat...

    Vår klinik stänger ner v. 28 och har stängt fyra veckor (kanske fem). Jag tror man får pausa bara, om man är mitt uppe i något. Får höra mig för om det längre fram.


    Ja, jag vet inte exakt hur man vet. Min läkare sa att det troligtvis kommer blöda mindre än en vanlig mens pga slemhinnan redan var så tunn och det har blött en hel del rött klart blod idag så gissar att jag ska räkna idag som dag 1. Har hört av mig till min läkarr för att bekräfta att jag sla börja med Gonal-F i morgon igen, hon brukar alltid vara supersnabb att svara men just idag så har hon såklart inte återkopplat alls... Hoppas svar tidigt i morgon så man vet!

    Min läkare förklarade att man många gånger får mixtra ett par cykler för att hitta rätt dos - blir det för lågt kan det bli som för mig, för högt blir man istället överstimulerad och måste avbryta av den anledningen... så så sätt är sprutorna meckigarr än ex Letrozol. Så håller verkligen tummarna att vi kan hitta rätt dos denna gång. Börjar det komma myckey blåsor på samma sätt som denna gång ska jag kolla om vi kan testa att fortsätta och se vad som händer...

    Men OJ vad kul!!! Heja! Fick du ta provet för att du haft cysta tidigare? Om det är en äggblåsa lär det ju bli Ovitrelle redan i morgon om den var 20 mm idag?? Åh vad jag hoppas att det stämmer och att det går vägen! Du måste rapportera efter ultraljudet!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-05 16:14:59 följande:

    Hej! Fick du starta en ny omgång sprutor idag? Vilken dos?

    Mitt besök hos läkaren idag var så skumt. Inte alls vad jag hoppats på. Det stämde att östradiolet ökat men man kunde inte se någon äggblåsa och slemhinnan hade inte växt. Det man såg i onsdags (det som misstänktes vara cystan) kunde man fortfarande se, om än lite mindre idag. Det var oklart vad den här cystan "håller på med" och hur man ska förhålla sig till den men klart var i alla fall att man inte kunde se någon äggblåsa. Den största var prick 10 mm typ. Så det var ju supertråkigt.

    Läkaren (som jag f.ö. träffade för första gången idag) menade på att det har gått lång tid nu sedan stimuleringsstart och eftersom inget hänt borde man kanske fundera på att avbryta och börja om, eventuellt med andra sprutor (Menopur) och då påbörja en ny stimulering direkt efter mens. Blev lite fundersam då och frågade om det ens är lönt då de stänger under sommaren. Hon blev osäker då och ville kolla med kollegorna vad som gäller innan hon gav svar. Hon gick iväg och kom tillbaka efter typ 10-15 minuter och då berättade hon att det endast är IVF och insemination som har paus, inte hormonstimuleringar. Så oavsett kan vi få fortsätta under semestern. Så det var ju ett positivt besked!

    Hon sa också att hon passat på att bolla mitt fall med resten av läkarteamet (läkare som jag träffat tidigare) och de hade gemensamt kommit fram till att jag ska fortsätta med sprutorna jag hämtat ut men öka dosen ytterligare (100 IE) över helgen och komma tillbaka på måndag för blodprov och VUL. Eventuellt kunde det vara så att en äggblåsa faktiskt vaknat och börjat producera hormoner men att man ännu inte kunde se någon tillväxt, varken på slemhinna eller äggblåsa. Förhoppningen är alltså att man ska kunna se detta på måndag, att östradiolet ökat ytterligare och att man också kan se att en äggblåsa växt till sig.

    Om det inte hänt något så är troligtvis planen att avbryta och ta en kur Primolut-Nor för att få mens. Sen starta om med Menopur-sprutor. Vi får se vad måndagens fynd blir...

    Suck. Man blir lite trött alltså :/ Är helt slut efter den här veckan. Men hoppas verkligen att sommaren ska bli lyckad för oss!


    Ja, jag körde igång med samma dos som jag inledde med sist - 37,5 samt 50 IE (varannan dag). Så känns skönt att redan vara igång igen, hoppas kroppen svarar bättre den här gången!

    Men så konstigt! Och jättetråkigt att blåsan inte växt mer men skönt att du får testa en sista ökning och se om det ger något resultat! Då har man ju verkligen gjort allt dne här cykeln känns det som. Vad har du tagit för dos innan? Och vilket glädjebesked att ni inte behöver pausa över sommaren om det blir en behandling till, så bra ju!

    Jag förstår att du känner dig matt, är ju otroligt påfrestande framförallt psykiskt med alla kast fram och tillbaka... Jag tror också på den här sommaren - det kommer att gå vägen!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-08 15:12:03 följande:

    Håller tummarna för att samma dos ger en god reaktion denna gång och att det håller sig så hela vägen fram tills en ordentlig ägglossning. För det är verkligen det vi alla hoppas på i dessa dagar - en ordentlig ägglossning och ett vettigt försök!

    Jag började på Bemfola 75 IE den 25 maj och fick efter 12 dagar öka till 100 IE för att se om det gjorde någon skillnad. Och äntligen har det hänt något! Efter tre dagar med högre dos visade blodproven idag på skyhöga östradiolvärden medans VUL visade en växande slemhinna samt en äggblåsa som nu tagit sig över spärren. Den var typ 11-12 mm och man kan då anta att den fortsätter växa med rätt stimulans. Yes, liksom! Lite HOPP! Ska ta två sprutor till, samma dos på 100 IE idag och imorrn och sen in för nytt blodprov och VUL på onsdag morgon. Förhippningsvis så har slemhinnan och äggblåsan fortsätt växa.

    Eftersom östradiolet var så högt (antar att det var därför) så finns risk för överstimulering och det är därför man fortsätter på samma dos (som gett reaktion) i några få dagar så att man hinner avbryta om det blir en explosion.

    16 dagar med sprutor har äntligen gett något och jag känner mig lättad och hoppfull idag!

    Hur går det för dig? När skulle du in på VUL?


    Åh men hurra vad positivt!! Då håller jag tummarnoch tår att blåsan fortsätter växa till i morgon.

    Hoppfull är bästa känslan! Så härligt.

    Jag ska in på VUL på fredag em så hoppas hoppas att 1-2 blåsor börjat utveckla sig, att slemhinnan verkar haka på och att det inte blir för många blåsor!

    Håller verkligen tummarna för oss båda! Hör av sig efter VUL i morgon. Heja blåsan!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-10 11:09:42 följande:

    Hej! Hoppas du får positiva besked idag på ditt VUL!

    Mitt besök idag slutade i sämre nyheter än vad jag hoppats på. 11 (!!!) stycken äggblåsor hade utvecklats. 10 stycken extra sedan i måndags alltså! Inte konstigt att mitt östradiol visar på tredubbla värden. I måndags låg det på 4000 och idag på 12000. Risken för överstimulering är solklar och vi behöver avbryta. Fick ta en Fyremadel-spruta direkt på kliniken (som ska förhindra ägglossning). Ska även ta en imorrn mitt på dagen.

    Enligt läkaren är mina östradiol-värden så höga som vid IVF och trots att vi nu får avbryta och behöver förhindra ägglossning togs ändå möjligheten upp om att konvertera till IVF denna omgång. Ska lämna nya blodprover och göra nytt VUL på frwdag fm och har fått en längre tid för att diskutera hur vi gör, om vi avbryter helt (och fortsätter med Fyremadel några dagar) för att sen få mens och starta ny omgång med Menopur ELLER kanske 'rädda' detta med IVF. Det lutar nog åt det första men vi får veta mer då.

    Spontant så känner nog både jag och min man att vi gärna velat få möjlighet att försöka själva åtminstone EN gång men det är klart att vi är öppna för IVF om det är vägen vi rekommenderas. Men på fredag vet vi mer om vilka möjligheter och vägar som finns att tillgå i dne här knasiga sitiationen så tills dess så får vi bara vara tacksamma att den här hjälpen över huvudtaget finns <3

    Håller tummarna för dig i em! Uppdatera efter hur det gick!


    Oj! Vad tråkigt. Det är det som verkar vara så svårt med stimuleringen - att hitta rätt dos... Jag hade det ju nästan likadant- först händer för lite, sedan för mycket... Hur stora var blåsorna?

    Vet du vad som avgör om ni testar IVF redan denna omgång? Eller det kanske är det ni ska diskutera i morgon?

    Jag har VUL först i morgon så vi får hålla tummarna för oss bägge då!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-12 13:46:34 följande:

    Hej!

    Idag visade blodprovet att östradiolvärdet sjunkit från 13000 till 2000 på två dagar. Sprutorna har alltså funkat lite för bra. Hade typ 20 äggblåsor över 10 mm och nästan hälften av dem var över 14 mm varav de största runt 17 mm. Jag förstod det som att östradiolet sjunkit för mycket och det var alldeles för hög risk för överstimulering om man gör äggplock och IVF i detta läget. Det och att vi inte gjort smittprover gjorde att man avbröt försöket helt idag.

    Har fått ut Fyremadel för fem dagar och ska alltså förhindra för tidig ägglossning och en makalös flerbördsgraviditet. Vi hade sex senast natten till tisdag och spermierna kan ju leva ett tag. Ska ta dem t.o.m 16/6 och ska sen vänta in mens som beräknas komma senast 26/6. Har den inte kommit då blir det ett test för att utesluta graviditet (vilket skulle bli en riktigt knivig situation, yikes!).

    Men ja, sen måste vi ta en paus. Planen sen är nämligen att starta stimulering med Menopur (och ev. Metformin beroende på vad nya insulin/glukos-prover visar) och eftersom risken för att det blir många äggblåsor som utvecklas oavsett (jäkla AMH!) så måste vi vara beredda på att konvertera till IVF ganska akut och den planen funkar ju inte under sommaren när labbet på vår klinik har semesterstängt.

    Planen är ju faktiskt kanon. Är trygg och tacksam över den men FAN vad tråkigt ändå att pausa en månad till när vi redan pausat en månad nu under våren. Det hade ju varit najs att fortsätta och sysselsätta sig med något under semestern ;)

    Men tills nytt försök i augusti får jag alltså lämna lite extra prover och sen bara fortsätta med min LCHF-kost och kanske hoppas på att kroppen ägglossar av sig själv i juli. Ska fortsätta tempa och hålla koll på sekret och livmoderhalstapp så man inte missar något.

    Har haft 7 besök på kliniken inkl. blodprovstagning på 10 dagar så är helt slut nu. Nu blir det att smälta detta och ta helg.

    Hur har det gått för dig idag? Hoppas på bra nyheter!


    Åh vad trist! Att det ska vara så rackarns svårt att få till rätt dos... Men tur i oturen någonstans att du får så regelbundna VUL så du slipper riskera överstimulering.

    Fantastiskt att er klinik verkar så flexibla med att snabbt styra om till IVF men förstår att det måste vara svintungt att pausa nu.... Förhoppningsvis kan ni bara njuta av lite ledighet när ni vet att ni inte ?kan? göra något. Kan nog behövas efter den här intensiva perioden, jag tycker det är jobbigt som bara varit hos min läkare någon gång i veckan... Och vem vet, kanske blir det en naturlig äl. Vilken dröm med en semesterbebis liksom!

    För oss gick det rätt bra ändå! Slemhinnan var bra (8 mm) och en äggblåsa på drygt 10. Ska fortsätta med samma dos (37,5/50) tom tisdag och nytt VUL onsdag. Så nu hoppas hoppas jag att den blåsan växer till sig men inga andra (var ett gäng runt 8). Och att slemhinnan håller sig kvar/växer - men det kanske är en självklarhet? Glömde fråga... Känner mig lite orolig sen sist men vem vet, den här gången kanske det kan gå vägen och bli äl i alla fall?!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-15 11:26:46 följande:

    Jomen, absolut! Är så tacksam för att kliniken är generösa med VUL och även så glad att jag bor så nära kliniken. Har svårt att tänka mig hur det skulle gått om man bodde i en annan stad eller i en annan del av länet.

    Känner verkligen att kliniken vill göra allt så man ska lyckas så planen känns verkligen helt rätt fastän man måste pausa. Under helgen har jag kunnat smälta allt tillsammans med min man och vi har båda accepterat att det är mer logiskt att vänta än att köra på och riskera att ändå få avbryta mitt sommaren. Bättre då att låta kroppen få pausa och styra hoppet mot att man kanske ägglossar av sig själv.

    Ikväll blir det näst sista sprutan av Fyremadel för min del. Förstod det som att sprutorna skulle förhindra för tidig ägglossning men igår fick jag värk i sidorna innan läggdags och idag sjönk tempen så misstänker att det kan ha hänt något. De största blåsorna var ju ändå 17 mm-ish i fredags så kanske gick det inte att hejda dem längre.

    Det låter positivt för dig med fynden från VUL ju! Slemhinnan reagerar verkligen kanon. Vad jag förstått så växer nog bara slemhinnan om äggblåsorna utvecklas så de borde gå hand i hand! Ser fram emot att höra mer positiva nyheter på onsdag då. Ha det gott tills dess!


    Låter som en vettig inställning!

    Och ?spännande? inslag om du trots allt ägglossat! Annars håller jag tummarna att du får äl på naturlig väg sen.

    Min VUL gick sådär... slemhinnan var perfekt (dtygt 9) men alla större blåsor var borta! Min läkare misstänker att jag ägglossat i morse då man kunde se vätska där blåsorna varit och slemhinnan såg så ut, men ingen garanti såklart... Vi hade sex i måndags så hoppas verkligen det var tillräckligt i sådana fall! Värsta är att inte veta om jag faktiskt fick mogna ägg och har haft äl eller om de bara ?försvunnit?... Har inga direkta förhoppningar så är inställd på att börja med ny omgång gonal-f så snart mensen kommer. Förhoppningsvis kommer min mens som den ska isåfall så vi fortfarande är på hemmaplan inför kommande vul, sen ska vi vara bortresta några veckor är tanken.... Så får se hur det blir mef allt.

    Önskar det bara kunnat gå efter protokoll så man fått köra Ovitrelle och haft lite större koll på att man troligtvis fått äl...
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-17 21:59:28 följande:

    Men oj! Kanske har du alltså ägglossat på egen hand? Yay! Om jag läste rätt så hade du en större på 10 mm i fredags och några som var lite mindre? Den större borde definitivt kunnat vara tillräckligt stor för att släppa idag då ju, men hur många trodde läkaren hade släppt? Hoppas att det var så att det gick av sig själv i alla fall.

    Men fick ni inte råd att ha sex idag då? Tänker att om du ägglossat i morse borde ägget vara livsdugligt ett dygn så det borde väl absolut vara värt att göra? Men bra att ni hann med en gång innan också.

    I mina öron låter det mindre troligt att blåsorna bara försvunnit. Vad jag förstått så borde den större som kommit över spärren fortsatt växa, du tog ju sprutorna. Vad sa egentligen läkaren? Vad trodde hen hade hänt? Kan du få lämna blodprover för att få det konstaterat? Var planen nu bara att vänta in ev. mens?

    Förstår att det måste vara superjobbigt att inte veta, särskilt eftersom såna här behandlingar är meningen att vara kontrollerade in i minsta detalj. Nästan som du snubblat på mållinjen? :/

    Jag och min man lämnade blodprover idag inför ev. IVF och jag lämnade även för glukos och insulin. De ska bli underlag för om Metformin kan vara aktuellt för mig så har bett om en telefontid med läkaren när provsvaren kommit in. Ska också fråga om definitiv plan inför nästa försök, hur länge jag ska vänta in egen mens innan Primolut-Nor i juli/augusti. Allt för att vi ska komma igång så snart efter de öppnat labbet igen.

    Nu håller vi i alla fall tummarna för att det faktiskt var så att din kropp fattade vad den skulle göra den här gången och att det blev en ägglossning för dig. Har du i så fall BIM 1 juli eller hur lång brukar din lutealfas vara?


    Ja men precis, i så fall var Gonal-F det som behövdes för att få äl! Ja men precis, läkaren trodde i sådana fall att det var den största blåsan som släppt (de andra var klart mindre så borde vara lugnt).

    Jodå, vi fick rådet att ha sex idag med så stressade hem mannen från jobbet, hehe. Så förhoppningsvis har vi säkrat upp hyfsat OM det var så att det faktiskt var äl.

    Nej, vi diskuterade aldrig blodprov. Läkaren verkar främst tro att äl varit, i och med hur slemhinnan hade växt till sig ytterligare och vätskan hon kunde se. Så vi ska höras om ett par veckor strax efter BIM, borde vara 1 juli. Har dock inga förväntningar på något annat än mens, känns så osannolikt att kroppen skulle få till det själv (eller nåja, jag har ju tagit sprutor i 12 dagar...). Jag har ju blivit gravid med Ovitrelle tidigare och hoppas ju att det skulle kunna ge sista pushen även denna gång. Precis som du säger känns det verkligen som man snubblat på mållinjen - följer man det tänkta protokollet känns det i alla fall som att man gör allt man kan, nu känns det så oklart... Blir det en till behandlingssväng ska jag be om att få komma in på ett tidigare andra vul, typ cd 12 eller 13... Så man inte missar igen.

    Åh vqd spännande att vara igång med proverna inför IVF! Skönt att kunna förbereda så mycket som möjligt. Men tanken är att ni kör en till stimulering utan IVF efter semestrarna? Eller är det fortfarande oklart? Om det blir Metformin igen - börjar du med det vid behandlingsstart eller redan nu? Låter som en bra idé att få en konkret plan på vilka nästa steg är och när de ska ske!
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-29 16:47:19 följande:

    På onsdag är det beräknad BIM. Hur har det gått för dig? Hur känns det inför onsdag?


    Hej!

    Har varit så bedrövad att jag inte ens orkat skriva... Fick mens redan i fredags (ordentligt, så inte ens någon förhoppning om ev nidblödning där). Så. Jäkla. Tungt. Den kom ju redan 9 dagar efter eventuell äl så känns ju alldeles för tidigt.. min läkare är på semester så har bara haft kortfattad konversation över mail. Men jag undrar om det ens var äl när mensen kom så nära inpå? Känns så jäkla jobbigt med tre behandlingar på raken utan att ens få till äl Nästa cykel kommer jag kräva progetstonprov efter för att definitivt veta... Så jag är redan inne på sprutdag 2 med Gonal-F, igen... Hade det bara gett resultat skulle jag kunna spruta i månader men känns så hopplöst när jag inte ens vet om jag ägglossar av det. Men men, ska försöka hålla någon typ av positiv inställning och tänka att det är kul att semestra med en kylväska för att hålla sprutan i rätt temperatur...

    Hur går allt för dig? Vad sade läkaren när ni pratades vid? Fick du någon klarhet i ev Metformin och planen framåt? Och hur känns det att inte ?kunna? försöka medicinskt denna månad? En del av mig funderar på om det inte hade vart bättre att också min klinik stängt helt så jag varit tvungen att ta en paus, nu har jag svårt att aktivt tacka nej till en chans men tror egentligen jag hade behövt 100 % semester några veckor utan att tänka på allt det här... Eller klart man skulle tänka, men hade vart skönt att bara vara och inte ha sprutor och ultraljud att planera semestern efter...
  • Anonym (Syskonförsök)
    MiniNin skrev 2020-06-30 17:39:33 följande:

    Men neeej, vad tråkigt! Och upprörande! Tycker du gör rätt i att be om progesteronprov nästa gång, för det är klart man måste veta om du fått ÄL eller inte! Man kan ju inte fortsätta stimulera i all oändlighet utan att veta om det fungerar?! Kan tänka mig att det måste vara skitjobbigt.

    Men åh, semestra med kylväska, det lät så himla kämpigt och ledsamt. Beklagar att du behöver ha det så här men förstår att det är svårt att aktivt ta en paus nu när ni är igång <3 Men nu har du alltså startat med sprutorna igen. När har du då inbokat VUL? Har du samma dos Gonal-F?

    Pratade med min läkare igår via telefon. Alla prover visade sig vara bra och/eller normala. Även om proverna var okej så bedömde läkaren att Metformin kunde vara bra för mig så det börjar jag på imorrn! Kommer ta 3×500mg/dag. Tidigare gick jag på 2x500mg/dag så en liten ökning.

    Har varken fått mens eller positivt graviditetstest så plan A är att vänta in spontan mens.Det fanns ju faktiskt slemhinna som behöver komma ut någon gång! Kommer den spontant så är det bra och då blöder jag ut och sen ger vi det fyra-fem veckor och ser om kroppen fattar grejen och att jag ägglossar/får mens på egen hand. Kommer ingen spontan mens på de fyra-fem veckorna ska vi framkalla blödning med Primolut-Nor (det funkar inte om man inte ger det minst fyra veckor från sista blödningen tydligen). Då tar jag den i 10 dagar och därefter startar vi stimulering med Menopur. Tid för stimuleringsstart är därför lite oklart för den här planen.

    Om mensen däremot inte kommit tills 15/7 så är det plan B som gäller. Då börjar jag på Primolut-Nor direkt och tar den i 10 dagar för att framkalla mensen. Brukar få mens på tredje dagen efter avslutad kur så borde bli cd 1 då runt 27/7. Sen kör vi på direkt med stimulering med Menopur-sprutor vilket då blir i slutet av juli/början av augusti.

    Så en plan A och en plan B som känns trygga och bra. Så tacksam för det! Hoppas på plan B, att mensen uteblir, så spills ingen tid och vi behöver inte befinna oss i ett ingenmansland av huvudbry, väntan och hopp. Vi får helt enkelt se vad det blir...om mensen kommer eller ej. Kommer den spontant får vi ta det och då tror jag att jag endast kör med temp+sekretkoll för att se om jag får egen ägglossning. Kommer inte palla med ägglossningstest, dels för att det är en massa huvudbry och dels för att jag är osäker på om de visar rätt för mig.

    Så ja, den där pausen blir ju aktuell endast om plan A går igång. Uteblir mensen så kommer vi ju köra igång igen om drygt 2 veckor så då kommer det inte bli så mycket dötid. Så ja, tummarna hålls för plan B!


    Ja, puh, har vart bortrest några dagar med olika boenden och vilket meck att hålla sprutan kylskåpskall... Men vad gör man inte? Har VUL på tisdag, blir först cd11 (begränsade tider pga semestrar) men är samma dos som tidigare så förhoppningsvis har det inte hänt något helt oväntat. Känns helt ärligt rätt hopplöst den här omgången - varför skulle det funka den här gången när vi har samma tillvägagångssätt som tidigare inte gett resultat?

    Låter skönt med både en genomtänkt A- och B-plan. Och så härligt att det kanske inte behöver bli så utdraget heller! När jag ägglossningsstimulerade förra svängen (då med Pergotime vilket resulterade i min son) var min mens värre än nu och jag hade i stort sett aldrig mens. De försök jag gjorde innan graviditeten då resulterade i en tjock slemhinna men aldrig någon naturlig mens så fick alltid köra Provera för att få igång blödning. Så slemhinnan i sig behöver ju inte betyda att kroppen blöder ut på egen hand, även om den borde... På tal om Pergotime är det så hemskt psykande att veta att det funkade på mig sist och att det kanske hade gjort det den här gången också - om den bara haft kvar sin listning... Vet att det är totalt bortkastad energi att tänka på men kan inte låta bli. Och jag vet att det gått snart 4 år sen jag blev gravid sist så fertiliteten har ju garanterat inte blivit bättre på de åren....

    Känner helt igen mig kring äl-tester! Tycker också det känns tveksamt om man kan lita på dem och orsakar mest stress. Tog de i flera månader utan några positiva utslag vilket verkligen var nedslående, om än säkert bra för min läkare att veta... Att försöka få till regelbundet ?otvunget? sexliv tror jag är det bästa, även om det inte är så lätt alla gånger...
Svar på tråden FSH-stimulering med sprutor utan IVF?