• Anonym (Överdriven?)

    Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?

    Vi har en grannfamilj som låter nåt alldeles galet mycket, gärna väldigt tidigt. I morse väcktes jag 05.20 av dunsar och spring. Vi har varit uppe och talat med dem flera gånger, ibland innan 06 till och med, men ser ungen bättring. Andra grannar har också försökt utan framgång. Senast min man var uppe, en morgon strax innan 06, ryckte mamman på axlarna och undrade vad han tyckte att hon skulle göra för att få tyst på barnen.

    Nu har det gått så långt att jag funderar på att göra en soc-anmälan. Flera gånger har jag hittat deras barn gråtandes i trapphuset sen de rymt hemifrån in i hissen men sen inte hittar till rätt våning igen. Barnen springer fritt på bilvägen utanför medan mamman glor i telefon, trots att det kommer bilar och de cyklar runt utan hjälmar på trafikerad parkeringsplats, medan mamman i vanlig ordning glor i mobilen. Vi bor alltså mitt i stan och inte i några lugna villakvarter.

    Vi har också barn och är mycket noga med att vi inte springer och hoppar inne, speciellt om morgnarna. Det kräver jobb från oss föräldrar, men det går absolut.

    Överdriver jag? Borde jag bara låta det vara? Mamman talar inte längre med oss när vi möts, så jag har svårt att se att något skulle gå fram till henne.

  • Svar på tråden Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?
  • Anonym (Anonym)

    Du har inga som helst bevis att komma med till soc. Det känns som att du överdriver. Jag håller med om att säkerheten brister väldigt mycket men det du beskriver är verkligen inte grund för något ingripande.

  • Anonym (Mimmi)

    Störningar anmäler man inte till soc. De har inte med det att göra. Däremot kan du anmäla till sig om du misstänker att barnen far illa.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-05-24 10:08:21 följande:
    Störningar anmäler man inte till soc. De har inte med det att göra. Däremot kan du anmäla till SOC om du misstänker att barnen far illa.

  • Anonym (Överdriven?)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-05-24 10:08:21 följande:

    Störningar anmäler man inte till soc. De har inte med det att göra. Däremot kan du anmäla till sig om du misstänker att barnen far illa.


    De har ju ingen koll på sina barn och behöver tydligt stöd i sitt föräldraskap. Det känns inte normalt att en tvååring saknar sådan uppsyn att han upprepade gånger lyckas ta sig ut från lägenheten. Okej om det sker en gång, men då vidtar man väl åtgärder för att det inte ska hända igen?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Överdriven?) skrev 2020-05-24 10:10:32 följande:
    De har ju ingen koll på sina barn och behöver tydligt stöd i sitt föräldraskap. Det känns inte normalt att en tvååring saknar sådan uppsyn att han upprepade gånger lyckas ta sig ut från lägenheten. Okej om det sker en gång, men då vidtar man väl åtgärder för att det inte ska hända igen?

    Som sagt så kan du anmäla till soc om du tror att barnen inte har det bra, men att du blir störd är inte relevant.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-24 10:05:55 följande:

    Du har inga som helst bevis att komma med till soc. Det känns som att du överdriver. Jag håller med om att säkerheten brister väldigt mycket men det du beskriver är verkligen inte grund för något ingripande.


    Jag hade ringt soc och berättat exemplen och frågat om de anser det är lämpligt med en anmälan. Det låter som om föräldern behöver lite stöd i sin föräldraroll och sådant kan man få av soc. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Överdriven?) skrev 2020-05-24 10:10:32 följande:
    De har ju ingen koll på sina barn och behöver tydligt stöd i sitt föräldraskap. Det känns inte normalt att en tvååring saknar sådan uppsyn att han upprepade gånger lyckas ta sig ut från lägenheten. Okej om det sker en gång, men då vidtar man väl åtgärder för att det inte ska hända igen?
    Och vad tror du den där slappa mamman säger när soc ringer? "Det där är lögner!" Utredningen läggs ner i brist på bevis. Så vad blir det för bättre av det tänker du? Jag vet inte, det känns som att det är en rätt oengagerad förälder men tror knappast hon kommer ta emot hjälp från soc heller.
  • Anonym (nån)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-24 10:41:46 följande:
    Och vad tror du den där slappa mamman säger när soc ringer? "Det där är lögner!" Utredningen läggs ner i brist på bevis. Så vad blir det för bättre av det tänker du? Jag vet inte, det känns som att det är en rätt oengagerad förälder men tror knappast hon kommer ta emot hjälp från soc heller.
    Soc är ju inte nån polis som behöver "bevis" på det sättet. Om det görs en utredning utifrån oro för att barnen inte får den omsorg de behöver, kommer man prata med föräldrarna, barnen (utifrån ålder såklart anpassat), förskola/ skola. Eventuellt begära utdrag från BVC. Kanske nån i nätverket som känner familjen. Om du som granne vill hjälpa barnen är det bra om du beskriver så noggrannt som möjligt i orosanmälan, om du inte lämnar namn så att man kan ställa följdfrågor.

    Stöd som familjen skulle kunna erbjudas är i de allra flesta fall frivilligt och kan handla om alltifrån tex samtalsstöd kopplat till föräldraskap, stöd i kontakten med bup, kurser eller hjälp hemma med att få struktur osv..
  • viseversa

    Ni kan inte anmäla störningar till soc nej. Det anda låter mer som du överdriver för att ha något att anmäla.

  • Anonym (Överdriven?)
    viseversa skrev 2020-05-24 11:05:18 följande:

    Ni kan inte anmäla störningar till soc nej. Det anda låter mer som du överdriver för att ha något att anmäla.


    Så är det inte heller du som hittat deras gråtande barn i hissen eller trapphus vid ett flertalet tillfällen...
Svar på tråden Anmäla grannen till soc, bland annat pga störning?