• Anonym (Ts)

Bli ihop med styvbror?

Anser ni att det är märkligt att bli ihop med sin styvbror, om föräldrarna blev ihop efter att barnen flyttat hemifrån? När de alltså inte har växt upp ihop? Jag tycker inte det är konstigt, även om det kanske är lite ovanligt.

• Svar på tråden Bli ihop med styvbror?
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-24 15:10:04 följande:

Blir förvånad av alla svaren här inne.

Jag tycker det är väldigt konstigt. Om min förälder hade träffat en ny partner som hade haft ett barn hade jag direkt tänkt att barnet är en ny familjemedlem och aldrig någonsin kunnat se på personen som något annat. Alltså att ens se på ett styvsyskon och börja tänka sexuella tankar osv är inte okej oavsett vad

Ja,men det är kanske en ny familjemedlem utan några blodsband.Det är skillnad .Man kan inte hjälpa om man blir kär i någon morsans ny partners släkting.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-24 15:43:24 följande:

Men hur tänker folk? Hur kan man ens tänka såna tankar om ens förälders partners barn?

Så om din pappa träffar en ny kvinna och du möten hennes underbara vuxna barn?Ni är inte ens kusiner,ingenting.
  • Tecum

Inte alls märkligt eller konstigt, varför skulle det vara det? Det finns varken blodsband eller gemensam uppväxt med i bilden.
    Jag känner till ett fall där föräldrarna träffades när respektive barn var i tonåren. Det blev ett par av två av barnen, de är gifta och har familj idag. 

• Anonym (Blir förvånad)

Haha snälla jag tror jag drömmer!

Jag hoppas hoppas att tills imorgon har några fler med

Samma åsikter som mig skrivit för jag tror inte detta är på riktigt.

• MrsJenka

Jag tror att vi får enas om att inte enas.

Om en har en förälder som byter partner varannat år, hur länge är en då syskon med dennes ex barn?

Nej, för mig är inte styvsyskon något annat än andra personer som ens föräldrar tycker att en ska bo under samma tak som under en period.

Att en får söka tillstånd för att gifta sig med halvsyskon om en inte vuxit upp tillsammans skulle jag gissa beror på att det förekommer att en känner en otroligt stark dragning till släktingar en inte vuxit upp med.

Har sett en massa dokumentärer om det för massa år sen. Men jag har egentligen ingen aning om exakt varför lagen utformats så.

Cavill skrev 2020-05-24 19:34:49 följande:

Inte via blodsband nej, men växer man upp som syskon så är man syskon oavsett.

I Sverige får man lov att gifta sig med sitt halvsyskon. OM man inte vuxit upp tsm.

Vad säger det dig? 

• Anonym (Jane)

Nja, bara för att man kan betyder det kanske inte att man ska. Finns det liksom inga andra män där du bor? Måste du välja partner inom familjen?

• Anonym (s)

Har man inte vuxit upp med varandra då är det väl inte något konstigt. Dels har man noll släktskap genetisk. Men sen har man inte heller vuxit upp tillsammans så man har inte heller haft en syskon relation. Kan inte se vad det skulle vara för problem då.

• Glinda från Oz
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-24 19:29:02 följande:

Men snälla människor de kan inte anses okej detta. Hur tänker ni? Är detta något typiskt svenskt? Jag har aldrig hört ens talas om något liknande i o f s min släkt e svensk men jag kan inte på allvar tro på att ni tycker detta är okej. Det är ju en spärr man borde få i hjärnan direkt! Inte ens kunna vara möjligt att få känslor. Men! Om man nu får det så precis som svar på tal skrev så agerar man ju inte efter de känslorna.

Det känns som att ni som svarar har många egna skelett i era garderober därför rättfärdigar ni detta. Eller trollar.

Min mammas nya kille som hon träffade efter jag flyttade hemifrån är inte min pappa eller min släkting och hans barn är absolut inte mina släktingar, jag har träffat dem 2-3 gånger kanske på 5 år. Varför ska man ha en spärr när det gäller folk man inte är släkt med? 
  • Anonym (Nä)

Tänker att det inte alls är märkligt. Inga blodsband, kanske man inte ens träffats före vuxen ålder. Bara köra på.

• Pope Joan II
    Cavill skrev 2020-05-24 19:34:49 följande:
    Inte via blodsband nej, men växer man upp som syskon så är man syskon oavsett.

I Sverige får man lov att gifta sig med sitt halvsyskon. OM man inte vuxit upp tsm.
    Vad säger det dig? 
    Varför skulle man vara det? Det finns ju massor av vuxna människor som blir styvföräldrar åt ibland mycket små barn men som ändå inte knyter an till dem på ett sätt som gör att de känner sig som barnens föräldrar?

Det finns dessutom barndomsvänner som gifter sig med varandra. 

Barn blir inte syskon bara för att föräldrarna bestämmer sig för att leva ihop. En del etablerar samma eller liknande band till varandra som biologiska syskon har medan andra aldrig gör det.
Svar på tråden Bli ihop med styvbror?