• Anonym (Ts)

Bli ihop med styvbror?

Anser ni att det är märkligt att bli ihop med sin styvbror, om föräldrarna blev ihop efter att barnen flyttat hemifrån? När de alltså inte har växt upp ihop? Jag tycker inte det är konstigt, även om det kanske är lite ovanligt.

• Svar på tråden Bli ihop med styvbror?
  • Anonym (ebba)

Stjärnfamilj är inte kärnfamilj. När ska folk fatta det?

Jag känner till flera liknande fall:

Ett tonårspars föräldrar blev ihop efter att tonåringarna blivit ett par. Båda paren är idag gifta.

Ett par flyttar snabbt ihop och har med sig barn från tidigare förhållanden. Kort därefter väntas ett gemensamt barnbarn.... Barnbarnets föräldrar är fortfarande tillsammans, men deras föräldrar är det inte.

Tjejs ensamstående far träffar en ny kvinna. Kul. Visar sig att tjejen redan är ihop med kvinnans son. Båda paren fortfarande ihop.

Det enda sjua fallet jag känner till är styvfar och styvdotter som så att säga dumpade mamman och blev ihop.

• Anonym (XXX)

Jag ser inget konstigt alls i det, särskilt inte som de inte ens har vuxit upp ihop. På det här sättet får dessutom föräldrarna, som funnit varandra på äldre dagar när det förmodligen är för sent för ett gemensamt barn - kanske ändå gemensamma barnbarn! Det skulle jag själv tycka var fantastiskt, för när man har var sin barnbarnskull så kan man aldrig riktigt dela upplevelsen. Det är alltid "dina" respektive "mina". 

Om två styvsyskon blir ihop medan de bor tillsammans som syskon, så skulle jag känna oro över att det förelåg något tvång. Och då troligen gentemot flickan. Att hon inte var trygg i sitt eget hem, utan pressades till detta av en individ som HON inte valt att bo tillsammans med (utan hennes förälder). 

• Anonym (XXX)
    Anonym (ebba) skrev 2020-05-25 11:33:54 följande:

Det enda sjua fallet jag känner till är styvfar och styvdotter som så att säga dumpade mamman och blev ihop.

Hur gammal var styvdottern?

Det här är problematiskt på två sätt, dels att flickan kan ha blivit pressad till det (om hon var ung och fortfarande bodde hemma).

Och dels för att det enligt lagarna i Gamla Testamentet räknas som blodskam (incest) när en man ligger med en mor och hennes dotter, eller två systrar. Och likadant om det är en kvinna som ligger med en far och hans son, eller två bröder, såklart. Detta gällde även i svensk lagstiftning långt in på 1900-talet, och jag tror att folk i allmänhet fortfarande KÄNNER ett äckel över det, trots att det inte är olaligt längre. 
  • Anonym (ebba)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 02:31:32 följande:

Det här är problematiskt på två sätt, dels att flickan kan ha blivit pressad till det (om hon var ung och fortfarande bodde hemma).

Och dels för att det enligt lagarna i Gamla Testamentet räknas som blodskam (incest) när en man ligger med en mor och hennes dotter, eller två systrar. Och likadant om det är en kvinna som ligger med en far och hans son, eller två bröder, såklart. Detta gällde även i svensk lagstiftning långt in på 1900-talet, och jag tror att folk i allmänhet fortfarande KÄNNER ett äckel över det, trots att det inte är olaligt längre. 

18-19. Någon press tror jag inte att det var frågan om. De är fortfarande tillsammans så här 15 år senare i alla fall.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (ebba) skrev 2020-05-26 07:42:52 följande:
    18-19. Någon press tror jag inte att det var frågan om. De är fortfarande tillsammans så här 15 år senare i alla fall.
    Det tycker jag var för ungt. I dagens samhälle är man knappast vuxen och självständig vid 18-19, utan det finns fortfarande ett beroende till föräldrarna (och därmed deras partners). Men nu känner jag förstås inte den här tjejen. Hon kanske var tuff och hänsynslös och full-i-fan, och stal mammas man helt på eget initiativ. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 02:31:32 följande:

Och enligt Gamla Testamentet så ska man stena folk till döds. 
    Gör du det också? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 13:37:46 följande:
    Och enligt Gamla Testamentet så ska man stena folk till döds. 
    Gör du det också? 
    Nä, men detta med stenandet sa ju Jesus ifrån om. Men han sa aldrig något om incestreglerna i Mose lag. Därför måste man räkna med att de fortfarande gäller. Och som sagt - de fanns i svensk lag långt in på 1900-talet. Tycker du inte själv att det känns lite konstigt och äckligt, att en man ligger med både en kvinna och hennes dotter, eller med två systrar? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-24 19:29:02 följande:

Men snälla människor de kan inte anses okej detta. Hur tänker ni? Är detta något typiskt svenskt? Jag har aldrig hört ens talas om något liknande i o f s min släkt e svensk men jag kan inte på allvar tro på att ni tycker detta är okej. Det är ju en spärr man borde få i hjärnan direkt! Inte ens kunna vara möjligt att få känslor. Men! Om man nu får det så precis som svar på tal skrev så agerar man ju inte efter de känslorna.

Det känns som att ni som svarar har många egna skelett i era garderober därför rättfärdigar ni detta. Eller trollar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-24 19:29:02 följande:

Men snälla människor de kan inte anses okej detta. Hur tänker ni? Är detta något typiskt svenskt? Jag har aldrig hört ens talas om något liknande i o f s min släkt e svensk men jag kan inte på allvar tro på att ni tycker detta är okej. Det är ju en spärr man borde få i hjärnan direkt! Inte ens kunna vara möjligt att få känslor. Men! Om man nu får det så precis som svar på tal skrev så agerar man ju inte efter de känslorna.

Det känns som att ni som svarar har många egna skelett i era garderober därför rättfärdigar ni detta. Eller trollar.

Man blir förvånad på DIG..
    Har du ens läst vad TS faktiskt skriver?

Vad är det för "spärrar" du pratar om?

Syskonen har ju inget, absolut INGET blodband mellan varandra.
    De har ju ALDRIG vuxit upp heller med varandra. Men inte ens där skulle det bli fel då styvsyskon saknar blodsband mellan varandra.
    Men många (inklusive mig) skulle se det som konstigt att de blev ihop när de vuxit upp under syskonliknande förhållanden.

Dessa "spärrar " du pratar om har man just för sina hel-halvsyskon.
    Då dessa är just blodsband.

Sedan dina kommentar du har om de andra som svara, det säger en hel del om dig faktiskt än dem du kastar skit på. Vad är det som säger (objektivt) att din subjektiva moral är bättre än de andras moral som har svarat?  Påminner dig innan du svar att tråden handlar om styvsyskon (d.v.s icke blodsband).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • fjanten

Enda är väl att det kan bli lite jobbigt om något av paren sedan gör slut (förälder+styvförälder eller barn+styvbarn). Men alla är ju vuxna människor utan blodsband, så jag ser inga problem utöver det. Smidigt med morfar/farmor eller farfar/mormor som par om det kommer barnbarn

• Anonym (Blir förvånad)

Men vad spelar det för roll? Att det inte är blodsband? Det är ju fortfarande tabu tycker jag. Och alla jag frågat haha. Men de är inget fan av familjeliv så de skriver inte här.

Tycker detta är en så konstig tråd och den blev bara så extra konstig när alla bara- jaaa ja de e helt okej bla bla bla. Detta skulle inte accepteras tror jag i så många andra länder än landet lagom.

• Pope Joan II
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-26 21:52:15 följande:

Men vad spelar det för roll? Att det inte är blodsband? Det är ju fortfarande tabu tycker jag. Och alla jag frågat haha. Men de är inget fan av familjeliv så de skriver inte här.

Tycker detta är en så konstig tråd och den blev bara så extra konstig när alla bara- jaaa ja de e helt okej bla bla bla. Detta skulle inte accepteras tror jag i så många andra länder än landet lagom.

Så om någon blir kär i sin barndomskompis så sitter du (och de som du känner som inte skriver på Familjeliv) och förfasar er? 

Du har för övrigt har i ditt påstående i slutet. Relationer mellan nära släktingar är vanligare i andra kulturer och i den här tråden är det ju inte ens tal om nära relationer.
  • Anonym (Kalle)

I många länder gifter man sig med sina släktingar med blodsband .Och har styvbarnen inte ens vuxit ihop så kan jag inte förstå problemet.
  • Anonym (s)

Seriöst vad är problemet? Dom har inte ens vuxit upp tillsammans och har noll blodsband. Vad är problemet. Så du menar om du tex träffar din drömpartner och ska hem och berätta det för tex din morsa och hon säger att hon också har träffat någon och det visar sig vara din drömpartner då skulle du säga shit då måste jag göra slut. Är du korkad. Sen att dina kompisar tycker så säger inget för frågar man majoriteten då skulle dom inte fatta var problemet ligger.
  • Anonym (Blir förvånad)

S vad menar du? Att vi träffat samma person?

• Anonym (Blir förvånad)

Jag tycker det är konstigt om ens förälder träffat någon. Och man träffas allihopa på t ex en släktmiddag. Och då lär känna ens förälders partners barn och sen blir tillsammans med hen. Det kan jag bara inte förstå hur man ens kan börja få känslor. Och om man av någon konstig anledning får känslor så borde man hålla de inne.

Men! Om man tex berättar för sin förälder en dag att jag har träffat någon. Och föräldern säger vet du , jag me! Så visar de sig att de förälder och barn. Ja då e de ju inte mkt att göra åt.

• Anonym (s)
    Anonym (Blir förvånad) skrev 2020-05-27 15:50:27 följande:

Jag tycker det är konstigt om ens förälder träffat någon. Och man träffas allihopa på t ex en släktmiddag. Och då lär känna ens förälders partners barn och sen blir tillsammans med hen. Det kan jag bara inte förstå hur man ens kan börja få känslor. Och om man av någon konstig anledning får känslor så borde man hålla de inne.

Men! Om man tex berättar för sin förälder en dag att jag har träffat någon. Och föräldern säger vet du , jag me! Så visar de sig att de förälder och barn. Ja då e de ju inte mkt att göra åt.

Fast varför skulle det vara ett problem även om föräldrarna är ett par så har dom noll släktskap. Dom har inte vuxit upp som syskon. Dom har inte vuxit upp och sett varandras föräldrar som föräldrar. Så det är ingen större skillnad jämfört om dom blir tillsammans med någon utanför.
Svar på tråden Bli ihop med styvbror?