Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är irriterad! Jag väger 84 kg till mina 165 cm. Jag ser vältränad ut, har ingen mage, men har bröst och rumpa och lite för stora armar och ben. Jag vill bli mindre i storlek. Men det händer ABSOLUT ingenting på vågen. Jag räknar kalorier. Har dragit ner till 1300 kcal om dagen (enligt Lifesum kan jag äta 1500 kcal om dagen, men då gick jag upp istället). Jag går 8-10 km om dagen. Räknar inte med detta i kaloriintaget. I övrigt har jag ett stillasittande arbete, så rör mig inte mer än det jag aktivt rör mig.

När jag googlar på nätet får jag bara upp en massa info om misstag folk gör som att glömma räkna de flytande kalorierna, äter mer än vad de tror etc etc, men det är verkligen inte så för mig. Jag är super noga. Räknar varje grej, väger maten och räknar varje ingrediens och måttar när jag gör recept. Jag har även testat varianter som att dra ner på kolhydrater, äta veganskt o.s.v. Varför händer ingenting???

Innan jag fick barn hade jag aldrig några problem med att tappa i vikt när jag gick in för det. Jag brukade sedda inför sommaren och det gick alltid enligt planen. Varför går det inte nu? Jag är inte i klimakteriet än, så det kan inte vara det.

Börjar bli desperat.

• Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande
  • Anonym (TS)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 13:42:06 följande:

Det är ren fakta att du kommer gå ned i vikt om ditt intag av kalorier är mindre är antalet kalorier du gör av med. Du, eller just din kropp, står liksom inte över fakta och biologi. Så trots att du intalat dig själv om att du gör allt rätt räknar du galet på något sätt. Många människor som lider av övervikt är duktiga på förnekelse. 

Det är detta som irriterar mig så otroligt mycket. Jag VET att jag räknar rätt, så felet måste finnas någon annanstans.

Kan inte någon som tror på vad jag säger svara istället?

Det jag själv funderat på är om det beror på att jag är så pass stillasittande. Eller om kroppen går in i något slags svältläge (stänger ner vissa kroppsfunktioner) och därför bränner mindre kalorier. Man brukar ju säga att kroppen behöver minst 1200 kcal för att alls fungera, men tänk om det är så att min kropp gått ner på en förbränning som ligger på typ 800 kcal i månaden. Kan det vara så?

En annan sak som är irriterande är att när jag bett om hjälp hos sjukvården så säger de att jag inte ser överviktig ut och menar att jag inte behöver gå ner trots vikten. Jag lyckades tjata till mig en dietist under min andra graviditet, men hon sa mest: ?Du äter ju bra, så du får nog bara acceptera att din kropp är så här när du är gravid (dvs lägger på sig mycket)?. Då räknade jag dock inte kalorier.
  • Anonym (TS)
    Vikkis94 skrev 2020-05-24 13:43:53 följande:

Väger du alla enskilda ingredienser? Eller höftar du?

Väger alla enskilda ingredienser. Det är inte där felet ligger. Jag är helt säker på att min kaloriintag stämmer. Jag har t.o.m sänkt inställningarna från det Lifesum rekommenderar för mig, så borde egentligen ha god marginal dessutom.
  • Anonym (TS)
    Vikkis94 skrev 2020-05-24 13:43:53 följande:

Väger du alla enskilda ingredienser? Eller höftar du?

Väger alla enskilda ingredienser. Det är inte där felet ligger. Jag är helt säker på att min kaloriintag stämmer. Jag har t.o.m sänkt inställningarna från det Lifesum rekommenderar för mig, så borde egentligen ha god marginal dessutom.
  • Anonym (TS)
    Zaxika skrev 2020-05-24 13:44:45 följande:

Kolla upp så att du inte har fel på sköldkörteln. Den påverkar ämnesomsättningen.

Kanske prova 5:2 dieten?

Men om det är fel på köldkörteln brukar man bli trött? ???? Jag känner mig inte särskilt trött. Vet inte heller hur jag skulle kunna få VC att vilja ta proverna.

Jag har faktiskt inte testat 5:2, så ja, kanske att det kanske jag skulle prova. Nyfiken: Vad är det som gör att det skulle kunna fungera, tror du?
  • Anonym (TS)
    furelise skrev 2020-05-24 13:58:41 följande:

Lyssna inte på de som säger kalori in kalori ut - ren dumhet. Visst det är del av ekvationen men inte hela. Jag gjorde som dig för låååång tid, räknade alla kalorier samt periodisk fasta, gick upp med 1500kcal om dagen trots aktiv livstil.

Samma sak händer som under graviditeten. Kroppen anpassar ämnesomsättningen efter situationen. Vid graviditeten vill kroppen samla påoch lagra fett, därför blir ämnesomsättningen lägre. Om maten finns kvar längre tid i tarmarna tar upp kroppen mer av näring och fett innan den lämnar din kropp. Därför går vissa upp i vikt trots man äter 1200kcal om dagen medan andra tappar vikt med 2500kcal.

När jag gav upp och åt som jag ville gick jag inte alls upp nåt. All hård kämpande var meningslöst då min kropp motarbetade mig. Jag vet inte nästa steget, förutom att räkna kalorier är bara halva sanningen, då jag är gravid nu. Jag söker dock artiklar och böcker om mat och olika träningspass som kan hjälpa till ämnesomsättningen. Jag får rapportera om ett år typ.

(Jag hade ca 8kg plus innan graviditeten som inte ville bort för flera år trots träning och kaloriräkning. Äter maximala dosen av medicin pga underfunktion av sköldkörteln.)

Tack för bra och bekräftande svar. Jag vet inte alls vad jag ska göra,utan fortsätter kämpa bäst det går. Jag märker åtminstone att jag mår bra av att röra på mig. Jag går inte upp i vikt nu, så det känns bra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 14:00:12 följande:

Du tycker inte det låter absurt att du bestämt dig för att logik, fakta och biologi helt enkelt inte gäller just dig? 

Det du kan göra är att söka hjälp för att bestämma den mer exakta kaloriförbränningen just du har. För jag antar att du bara utgår ifrån den generella mängden kalorier kvinnor brukar förbränna. Och vissa människor har en väldigt låg metabolism och kan därför inte äta mycket. Men fakta kvarstå att det handlar om kalorier in och kalorier ut. Den felande länken är att du antingen räknat fel på antalet kalorier du gör av med(och nu snackar vi inte träning) eller/och räknat fel på antalet kalorier du konsumerar. 

Svältläge är en myt så det kan du släppa direkt. Anorektiker fortsätter gå ned i vikt utan problem trots att de svälter sig kan jag lova. 

Fast jag vet ju att jag väger och räknar varenda kalori, så om det motsäger forskningen, så ja, i så fall ifrågasätter jag den och förutsätter att forskarna haft samma syn som du har på de som säger att de inte gått ner och därmed ignorerat dessa fall.

Att min metabolism inte skulle stämma med det som generellt borde gälla för mig köper jag däremot att det skulle kunna stämma. Jag har vid lite googling sett att det verkats vara återkommande att de som inte lyckas gå ner i vikt antingen har en stillasittande vardag alternativt att de tränar något helt vansinnigt mycket.

Varför tror du att svältläge är en myt? Det verkar enligt mig rimligt att kroppen drar ner på metabolismen när den tror att den svälter.

Att anorektiker fortsätter att gå ner tänker jag har att göra med att de faktiskt inte äter alls (Eller nästan inte alls). Då spelar det ju ingen roll hur mycket kroppen än drar ner på funktionerna. Andas och pumpa runt blod måste den ju göra för att överleva och där går ju åtminstone några kalorier. Minns att jag läste i högstadiet om hur svårt sjuka anorektiker ofta fryser otroligt mycket och det beror väl ändå på att kroppen drar ner på blodcirkulationen.

Jag är ärligt intresserad av vad du har att säga om det här, så vifta inte bort det som förnekelse. Jag vill mer än gärna hitta roten till varför jag inte går ner i vikt. Men det fungerar inte att ?ta till mig? sånt som folk säger för att de tror att jag ljuger eller är i självförnekelse, då jag vet att så inte är fallet.
  • Anonym (TS)
    Less is more skrev 2020-05-24 14:19:04 följande:

Vad händer om du struntar i bröd, pasta och ris. Äter mycket grönsaker, baljväxter, lite frukt, fisk, nötkött eller kyckling, lättfil, keso, nötter ocv bär. 0 kcal läsk, vatten, kaffe och te.

Ta inte bilen överallt, utan gå cykla.

Håll detta ett halvår och se vad som händer.

Tyvärr sätter familjeliv sina spår om man inte har karaktär. Jag har barn hemma som tränar en del och en man som inte behöver räkna kalorier.

När jag skulle gå ner i vikt var det ett himla tjafs om att jag inte fick påverka mina döttrar negativt med min kost och avståndstagande till bröd osv.

Ja, man får hålla i och tänka på sig själv. Lycka till.

Bra råd, men jag bor i storstaden, så jag har ingen bil. Har dock kontorsjobb och det är mycket att göra på jobbet, så kan inte röra mig på dagarna. Nu under Corona-tider så jobbar jag hemma, men fortfarande lika mycket att göra. Men går som sagt en mil om dagen. Brukar gå till gymet annars, men har fryst kortet pga dessa tider. Jag joggar ibland och tränar pilates.

Jag har barn varannan vecka. När jag bodde med deras pappa så brukade han säga att han aldrig träffat någon som har sån karaktär när det gäller att äta rätt. Han tränar mycket, men brydde sig inte så mycket om hur han äter. Men jag har ingen dålig kosthållning och mina barn är pinnsmala, så skolsköterskan brukar ha extrakontroller på deras vikt och längd. De äter mycket (så de har bra värden), men är väldigt aktiva.

Det du säger om bröd, socker, pasta och ris har jag märkt kan göra en viss skillnad. Jag äter varken pasta eller ris, men bröd äter jag ibland. Jag äter havregrynsgröt ganska ofta och använder havredryck istället för komjölk. Det är det ju kolhydrater i (men långsamma, så att jag inte ska bli hungrig så fort). Kanske någon gång i veckan. Mina kolhydrater kommer främst från grönsaker. Ris händer att jag äter, men också sällan. Jag har testat att utesluta kolhydrater och då går jag ner ett par kilon, men jag tror det är vätska. Sen står det helt still där också. Vi pratar inte om någon vecka, utan jag har testat att utesluta kolhydrater i över ett år. Det som var bra med det var att jag gick inte upp i vikt alls även om jag inte räknade kalorier, men det var jobbigt om man var bortbjuden att äta så.
  • Anonym (TS)
    StevenDiese skrev 2020-05-24 14:45:37 följande:

Jag är ju en ivrig förespråkare för 16:8 här på familjeliv. Så äter jag iaf. 5 dgr i veckan dock, inte 7.

Jag äter ganska litet generellt men ändå gått upp i vikt vilket jag vände med hjälp av 16:8.

2 lagade mål mat om dagen. Ett vid lunchen på jobbet och ett hemma på kvällen. Kaffe och vatten övrig tid.

Jag är benägen att prova detta eller 5:2, men är rädd för att inte klara av hungern däremellan. Tips?
  • Anonym (TS)
    Anonym (förnekelse) skrev 2020-05-24 15:16:48 följande:

Jag menar jag vet inte riktig hur man ska kommunicera men någon som helt ärligt tror att hon är ett mirakel som står över fakta och forskning. Eller som tror att forskning funkar som så att man helt enkelt lyssnar på de testpersoner som man håller med mest om. Det är vanligt bland överviktiga att vara i förnekelse och alla tror alltid att de tillhör den lilla lilla minoritet som har en extremt låt metabolism trots att överviktiga som grupp snarare har en högre metabolism än genomsnittet. Men denna nivå av förnekelse? Känns som människorna på My 600-lb Life som gått upp i vikt efter sin viktminskningsoperation men bestämt hävdar till läkaren att de gjort allt rätt och det bara är vattenvikt.. 

Jag "tror" inte att svältläge är en myt, det ÄR en myt. Dock inget du bör lyssna på mig för utan du kan googla själv och se. Saker händer absolut i kroppen när du äter väldigt lite men något svältläge där du inte kan gå ned i vikt existerar inte. Den skillnad i metabolism som uppstår är försumbar. 

Och hela poängen med att vara i förnekelse eller att göra fel trots att du inte inser det är ju just det, att du inte vet eller ser det. Så nej du kan inte veta att så inte är fallet. Men visst om du vill fortsätta intala dig själv att anledningen till att du inte går ner i vikt är för att du är ett mirakel som motsäger sig all logik och vetenskap, gör det. Problemet är ju att du då kommer fortsätta inte gå ned i vikt. 

Mina bästa råd till dig är att utesluta sköldkörtelproblem, undersöka vilken kalorimängd din kropp naturligt gör sig av med under en vanlig dag samt söka hjälp hos en dietist. Regelbunden träning ökar även antalet mitokondrier i dina celler samt antalet kapillärer vilket gör att du mår bättre och förbränner mer. Men träning är en väldigt liten del av viktnedgång, i slutändan är det maten som även huvudboven och där insisterar du på att stanna i förnekelse så jag vet inte. 

Om det är någon som är i förnekelse så är det du. Du tar ju inte in vad jag skriver. Du fortsätter att tro att jag lever i förnekelse och EGENTLIGEN äter mer än vad jag tro. Vad kan jag får för hjälp av dig? Det går inte få hjälp av någon som bara har bestämt sig för att något är på ett visst sätt och sen vägrar att lyssna på hur det egentligen är.

Att svältläge gör att du inte skulle gå ner i vikt alls har jag aldrig sagt och inte påstått. Det jag säger att att när kroppen är i ketos (det s.k svältläget), så bränner kroppen av sina ?fettlager?, men den gör allt för att slippa göra det eller för att ta så lite som möjligt. Jag tänker mig (men jag spånar nu) att vissa kanske bränner mindre pga det.

Jag vill veta varför min kropp står stilla, men det kommer jag aldrig lyckas lösare någon som bestämt sig för att det jag säger är lögn.

Jag tror inte själv att det är fel på min köldkörtel, så du behöver inte oroa dig för det. Dock vet jag att en av tio kvinnor som fått barn för problem med köldkörteln och jag känner flera som medicinerar och några som haft sådana problem att de fått operera (en kille där det gick åt mer energi för hans kropp att äta maten än vad han fick i sig), så visst finns det de som har problem, men de har ju också andra symtom. Några sådana känner jag inte av. Så det är nog inte så ovanligt som du tror. Du har kanske sett för många amerikanska dokumentärer på feta människor som tror att de äter normala mängder mat och så tror du det är fallet för alla som räknar kalorier och är noga med det också.

Men som sagt, jag kan tänka mig att jag förbränner mindre än vad som gäller generellt sett, så ska möjligen prova att dra ner ännu mer på kaloriintaget.
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande