• Anonym (Kattägare)

Kastrera eller inte kastrera katt?

Jag har en fråga vad gäller kastrering av katt. Jag har tingat en kattunge nyligen och när jag var och hälsade på den insåg jag till min förvåning att ägaren till kattungen tyckte att kattungarna han sålde inte skulle kastreras. Det gäller huskatter och inte raskatt. Ägaren (kille i 20-årsåldern) hade läst någonstans att kastrerade katter var mindre lyckliga. Undrar nu ifall ägaren projicerade sina egna idéer på katten eller om det ligger nån sanning i det.

Jag är uppvuxen med en kastrerad hankatt och även ägt katter som jag låtit kastrera och aldrig hört talas om detta tidigare.

• Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?
  • Anonym (katt)

Som ung man (katt) finns det säkert lycka i att få springa runt på kvällarna och uppvakta alla (katt) fröknar och doftmarkera lite, lite slagsmål kanske,
    Men om katten ska bo i lägenhet eller villaområde finns nog ingen som tycker om okastrerade hankatter.

• brallison

Om du inte vill kattlukt i hela huset samt trasiga öron på katten, så kastrera honom innan han ens går in i puberteten.

• CitronTulo

Låter som hans egen teori.. har aldrig hört detta heller!
    Om man inte tänker sig att få kattungar så tycker jag att alla kattägare ska ta sitt ansvar för att det inte blir några oönskade små!
    Förutom att slippa oönskade kattungar så luktar de dessutom mindre och blir inte likna benägna att slåss eller dra iväg hemifrån när de är kastrerade.

• Anonym (Hold my beer)

Det ska väl han skita i. Säg att du inte ska kastrera, sedan gör du som du vill ändå. Om det är en hane skulle jag kastrera direkt, en hona beror på om det är utekatt (ja) eller inne (nej).

• brallison
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-25 09:39:19 följande:

Det ska väl han skita i. Säg att du inte ska kastrera, sedan gör du som du vill ändå. Om det är en hane skulle jag kastrera direkt, en hona beror på om det är utekatt (ja) eller inne (nej).

Oavsett om det är hona eller hane, om de inte ska användas i avel, så ska de kastreras. Honor markerar inte revir så att luktar som hanar gör, men honor lider extremt när de löper, så är man snäll mot sitt husdjur så ska man kastrera.
  • syntharen

Även innekatter kan råka rymma etc och så när dom kommer tillbaka så har man en gravid katt. Inte så kul kanske. Bättre att alltid kastrera sin katt om man inte vill ha kattungar i framtiden.
  • Anonym (Hold my beer)
    syntharen skrev 2020-05-25 10:49:08 följande:
    Även innekatter kan råka rymma etc och så när dom kommer tillbaka så har man en gravid katt. Inte så kul kanske. Bättre att alltid kastrera sin katt om man inte vill ha kattungar i framtiden.
    Mina har aldrig någonsin rymt. Man får väl hålla koll på sina djur. Och tanken att inte kastrera en hona är just ifall man vill ha kattungar senare.
  • Vargaflickan

Han projicerar sina egna tankar på katten, kastrera den när du väl fått den för han har inte ett skit med det att göra när du väl är ägaren.

• Anonym (Kattägare)

Ja, jag får nog köra på den taktiken. Blev bara så förvånad när nuv. ägaren frågade om jag tänkte kastrera honom och jag spontant svarade ja för det är planen och även vad man bör göra om man inte ska avla och jag då märkte hur killen helt plötsligt blev väldigt fundersam för att sen ta upp att katter blir olyckliga då och fiskade efter att jag kanske ändå inte behövde kastrera.
Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?