• Anonym (Kattägare)

Kastrera eller inte kastrera katt?

Jag har en fråga vad gäller kastrering av katt. Jag har tingat en kattunge nyligen och när jag var och hälsade på den insåg jag till min förvåning att ägaren till kattungen tyckte att kattungarna han sålde inte skulle kastreras. Det gäller huskatter och inte raskatt. Ägaren (kille i 20-årsåldern) hade läst någonstans att kastrerade katter var mindre lyckliga. Undrar nu ifall ägaren projicerade sina egna idéer på katten eller om det ligger nån sanning i det.

Jag är uppvuxen med en kastrerad hankatt och även ägt katter som jag låtit kastrera och aldrig hört talas om detta tidigare.

• Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?
  • Anonym (E)

Denna oseriösa uppfödare som även höjde tingningsavgiften?

• Anonym (Kattägare)
    Anonym (E) skrev 2020-05-25 23:36:57 följande:

Nej. Den här ägaren hade en bestämd tingningsavg. i sin annons.
  • gnipökåms

alltid kastrera! kastrerade honor är friskare. man tar ju bort livmodern och äggstockar så hon inte kan få cancer i dessa samt mindre risk för juvertumörer. Sen är ju katterna mer harmoniska när de är kastrerade och det är bättre för katterna. en hona som får löpa men inte para sig kan bli deprimerad. 

Sen så ska man tänka på katterna, det finns alldeles för många katter i världen, det är bättre att vi tar hand om dem som redan finns! 

Det enda dåliga med kastrering jag kan komma på är att det är lättare för katten att bli överviktig men det finns ju anpassade foder. 

• Ess

Naturligtvis ska katten kastreras oavsett vad nuvarande ägare anser.

• Anonym (Y)
    Anonym (Kattägare) skrev 2020-05-25 23:26:54 följande:

Nej. Han kommer bara avmaska sina kattungar vilket verkar vara så dom flesta gör om det inte gäller raskatter. Jag planerar fixa allt sånt några dagar efter jag fått hem katten. Ska ringa och höra med mitt veterinärställe imorgon och ev boka tid.

Nuv ägaren lämnade även nån rätt skum kommentar om att man behöver ta en gravid katt till veterinären för att kolla antalet ungar bara så dom ska tjäna pengar men det hade han i alla fall gjort. Hade inte kattungen varit så extremt söt och mina barn tokförälskat sig i den hade jag definitivt föredragit annan uppfödare. Den här killen verkar tycka det är charmigt med kattungar så han har läst på lite och sen låtit para sin honkatt med en kompis hankatt. Att försöka uppmuntra sina köpare att inte kastrera sina huskatter känns inte normalt.

Annan uppfödare?

Det här killen är ingen uppfödare!
  • Anonym (Y)
    Anonym (E) skrev 2020-05-25 23:36:57 följande:

Anonym (Tveksam) skrev 2020-05-25 15:44:18 följande:

Med en sån kommentar skulle jag vara tveksam till uppfödaren kompetens att ta hand om min kommande katt. Har han till exempel vaccinerat kattungarna?

Varför kallar ni den här buskavlaren för uppfödare?
  • Jemp
    Anonym (Kattägare) skrev 2020-05-25 23:26:54 följande:

Nej. Han kommer bara avmaska sina kattungar vilket verkar vara så dom flesta gör om det inte gäller raskatter. Jag planerar fixa allt sånt några dagar efter jag fått hem katten. Ska ringa och höra med mitt veterinärställe imorgon och ev boka tid.

Nuv ägaren lämnade även nån rätt skum kommentar om att man behöver ta en gravid katt till veterinären för att kolla antalet ungar bara så dom ska tjäna pengar men det hade han i alla fall gjort. Hade inte kattungen varit så extremt söt och mina barn tokförälskat sig i den hade jag definitivt föredragit annan uppfödare. Den här killen verkar tycka det är charmigt med kattungar så han har läst på lite och sen låtit para sin honkatt med en kompis hankatt. Att försöka uppmuntra sina köpare att inte kastrera sina huskatter känns inte normalt.

Ja det är ju sån avel du stödjer.
  • jvh

Med tanke på att han inte verkar vara särskilt ansvarsfull så hoppas jag att du ser till att kattungen inte skiljs för tidigt från sin mamma. Och självklart ska katter som inte används i avel kastreras. 

• cloudberry79

Självklart kastrera! Jag har två innekatter, men bor i skogen och de går ut ibland. Min kastrerade hankatt går exakt till altanens ände och sen ligger han där. Han har inget behov av att skapa några stora revir eller slåss om damerna. Min kastrerade honkatt kan gå lite längre, men hon slipper löpa och jaga friare...

Framförallt blev hankatten mycket lugnare och harmonisk när han blev kastrerad. Innan var han lite "spattig" och verkade småstressad i sina försök att rymma. Jag är ingen expert alls, men mina katter är så mycket lugnare och mer harmoniska sedan de kastrerades.

Just NO.
  • Anonym (Kattägare)
    jvh skrev 2020-05-26 09:36:59 följande:

Med tanke på att han inte verkar vara särskilt ansvarsfull så hoppas jag att du ser till att kattungen inte skiljs för tidigt från sin mamma. Och självklart ska katter som inte används i avel kastreras. 

Dom vanliga 12 veckorna gäller. Killen verkar mån om sina kattungar men har lite konstig inställning i vissa frågor.
  • Anonym (E)
    Anonym (Y) skrev 2020-05-26 08:29:02 följande:
    Anonym (Tveksam) skrev 2020-05-25 15:44:18 följande:

Med en sån kommentar skulle jag vara tveksam till uppfödaren kompetens att ta hand om min kommande katt. Har han till exempel vaccinerat kattungarna?

Varför kallar ni den här buskavlaren för uppfödare?
    För att det var så den benämndes i tråden som jag syftar på. Inte min personliga åsikt. Men ja ibland varvar jag även buskavlare med oseriös uppfödare för att det är lättare att förstå helt enkelt.
  • riversnroads

Min mamma äger en honkatt som löpt konstant under hela våren. När hon tittade i kalendern från 2019, löpte samma katt mellan mars till början av juni.

Katten skriker dag ut och dag in och faller sedan ihop helt orkeslös. På natten skriker hon, på dagen skriker hon.

Min mamma har inte ekonomi för att kastrera katten så jag orkade inte se och höra eländet längre, och bokade en kastrering. Veterinären berättade att honkatter lider rejält och det finns absolut ingen anledning att avstå kastrering.

Ppiller till katt kan orsaka juvercancer.

Som kattägare och avstå kastrering är lika med djurplågeri, enligt mig.

• Anonym (alltid)

Enligt mig ska alla katter som ska vara ute kastreras, raskatt som huskatt. Även innekatter som inte ska användas i avel ska kastreras. Tycker jag alltså. 

Gynna inte buskavlare, det spelar ingen roll hur måna de är om sina katter, de ser till att problemet med hemlösa katter förblir svårlöst, för att inte säga troligen omöjligt att lösa. 

• Anonym (alltid)
    syntharen skrev 2020-05-25 10:49:08 följande:
    Även innekatter kan råka rymma etc och så när dom kommer tillbaka så har man en gravid katt. Inte så kul kanske. Bättre att alltid kastrera sin katt om man inte vill ha kattungar i framtiden.
    Om du inte har en renrasig katt bör du inte skaffa kattungar. Oavsett hur mån du är om dem och att de får bra familjer. 
  • Anonym (alltid)
    syntharen skrev 2020-05-25 10:49:08 följande:
    Även innekatter kan råka rymma etc och så när dom kommer tillbaka så har man en gravid katt. Inte så kul kanske. Bättre att alltid kastrera sin katt om man inte vill ha kattungar i framtiden.
    Förlåt, jag citerade fel inlägg! 
  • Pierott

Man kastrerar ALLTID sina katter! Det enda godtagbara där det inte gäller är seriösa registrerade uppfödare med raskatter, inte fina majsan född i en ladugård som man bara mååååste avla på alltså!

En kastrerad katt är en harmonisk katt.

• flygrl

Även fast jag har innekatt va det självklart för mig kastrera den. För mig är det självklarheter oavsett kön på katten.

Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?