Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

    Gravid trots att jag e steril?

    Om jag var du så hade jag tagit kontakt med vården för att se om du verkligen är gravid, mirakulöst nog. För om det är så att du inte är gravid så vill man ju annars veta vad det är, för att utesluta sjukdomar som cancer. Det är väldigt sällsynt att man får ett positivt test utan att vara gravid, men om så är fallet så kan hCG-nivån vara förhöjd av olika anledningar, som exempelvis på grund av: någon njursjukdom, någon sorts cancer, cystor på äggstockarna, sjukdomar som påverkar hormonnivåer - dessa ses oftast hos kvinnor som är i klimakteriet eller på väg in, tumörer.

  • Anonym (L)
    Anonym (Steril) skrev 2020-05-27 15:49:19 följande:

    Jag ska absolut ja detta i åtanke. Men jag vill se ett till positivt så de inte bara e fel på testerna. Har jag någon sjukdom borde nästa test också visa positivt.


    Ta något mer test så kan du se, kanske ett digitalt. Visar det testet också positivt så hade jag tagit kontakt med vården för att se om det är en graviditet eller något annat på gång.
  • Anonym (L)
    Anonym (Steril) skrev 2020-05-27 15:58:51 följande:

    Tack de ska ja!


    Uppdatera här hur det går!
  • Anonym (L)
    Anonym (Steril) skrev 2020-05-30 07:22:37 följande:

    Viste att de va högst osannolikt.... ändå blir man lite besviken :(


    Då behöver du nog inte heller oroa dig för att du ska ha någon allvarlig sjukdom eller något, men ändå trist, men nu behöver du nog inte kontakta en läkare.
  • Anonym (L)
    Anonym (Omg) skrev 2020-05-31 12:08:54 följande:

    Asså blir fan irriterad på dina kommentarer Anonym L!

    Du sprider så otroligt falsk information och okunskap!

    Och att säga att någon är sjuk annars ifall man får positivt och inte är gravid.

    Som sköterska på kvinnokliniken kan jag berätta för dig att man kan få spökstreck och dessutom så är det tusentals kvinnor som fått spökstreck på just dessa test från ClearBlue utan att ha någon underliggande sjukdom!


    Vad fan snackar du om?

    Googla själv och läs? Detta är inget jag hittar på själv.

    Absolut kan man få spökstreck men vi är flera som tyckte att detta test såg positivt ut och ett falskt positivt gravtest kan bero på vissa medicinska tillstånd. Detta är sällsynt men det förekommer ju ändå.

    Sätt dig ner i båten.

    se.clearblue.com/graviditetstest/falskt-positivt-graviditetstest
  • Anonym (L)
    Anonym (Omg) skrev 2020-05-31 13:14:28 följande:

    Du bör nog läsa på själv, strecket är så grått och färglöst det bara kan bli.

    Men absolut 3 års utbildning till sjuksköterska och sen 2 därefter till barnmorska men jag har bör nog googla för att sjukvården har fel, pajas.

    "Sätt dig ner i båten"? Sluta inspireras av Sara Bolay och läs en bok istället och lär dig något mer än att bara knappa på Google :)


    Men snälla, jag sa aldrig att hon HAR en allvarlig sjukdom eller något. Anledningen till att man blev tveksam är pga hon tydligen är ofrivilligt steril och kanske fick positivt gravtest, vilket KAN bero på vissa medicinska tillstånd (alltså ett falskt positivt gravtest) även fast det är sällsynt.

    Som sagt, jag hittar inte på detta själv och om du nu är så duktig som du säger så borde väl du veta detta? :)

    Jag har inte fel i det jag säger, så jag vet inte varför du ens försöker argumentera emot mig. Vaknat på fel sida av sängen?

    werlabs.se/halsokontroll/hormoner/hcg

    se.clearblue.com/graviditetstest/falskt-positivt-graviditetstest
  • Anonym (L)
    Anonym (Omg) skrev 2020-05-31 13:14:28 följande:

    Du bör nog läsa på själv, strecket är så grått och färglöst det bara kan bli.

    Men absolut 3 års utbildning till sjuksköterska och sen 2 därefter till barnmorska men jag har bör nog googla för att sjukvården har fel, pajas.

    "Sätt dig ner i båten"? Sluta inspireras av Sara Bolay och läs en bok istället och lär dig något mer än att bara knappa på Google :)


    I samband med ett besök hos barnmorska har jag även fått berättat för mig att i sällsynta fall så kan ett falskt positivt gravtest bero på vissa sjukdomar, cancer m.m, även fast det är väldigt sällsynt med falska positiva test. Påstår du att dessa länkar samt barnmorskan ljuger? :)
  • Anonym (L)
    Anonym (Omg) skrev 2020-05-31 14:33:53 följande:

    Sannolikheten att det beror på något annat är EXTREMT liten och 99% av fallen har patienten redan andra symptom.

    Det är inte en av dom första eller vanligaste symptomen som en patient får vid allvarliga sjukdomar utan då finns redan andra symptom på att patienten är sjuk.

    Du skrämmer upp TS genom att trycka på att hon möjligtvis kan vara sjuk och bör kontakta läkare för att hon möjligtvis har cancer eller andra sjukdomar.

    Det räcker med att skriva att hon bör söka vård så får utbildad och legitimerad personal isåfall göra en medicinsk bedömning och eventuella utredningar.

    Jag argumenterar emot dig då du tar på dig rollen som en medicinsk rådgivare på Familje Liv och det är aldrig okej dessutom när TS redan verkar ha haft en jobbig upplevels av det hon gått igenom tidigare och beskriver sig som ofrivilligt steril.

    Och dom allra flesta gånger då ett test är positivt med en färgad linje och patienten inte gravid så rör det sig om en kemisk graviditet eller att kvinnan tyvärr fått utomkveds.

    Linjen ska alltid vara färgad för att det ska räknas som positivt däremot kan den vara väldigt svag och tunn men det har ingen betydelse men ett grått streck är ALDRIG positivt.

    Det borde du kanske kolla upp först innan du kallar ett negativt test för positivt och skrämmer upp någon när det dessutom är väl känt att så många får spökstreck på dessa.

    Får in allt mellan 10-100 kvinnor i veckan på kvinnokliniken som tror sig vara gravida då dom tagit detta test eller den andra varianten som ClearBlue har däremot är deras digitala pålitliga då dom inte tolkar in gråa streck.

    Detta är Clearblue väl medvetna om då många kliniker inklusive vår påpekar detta vid läkemedels informations möten men inte bryr som sig om det så länge deras vinster går bra.


    Men jaaaa, jag vet redan att det är extremt sällsynt! Jag sa bara att det KAN vara något. Lär dig att läsa. Eftersom att ts är ofrivilligt steril och gravtestet kanske var positivt så tänkte man ju att då kan det vara bra att kontakta en läkare/barnmorska för att få veta om man verkligen är gravid. Skrämmer upp? Ge dig. Kom inte och påstå att jag har fel här. Vet inte ens vad du ska argumentera emot för? Du vet ju att det jag säger stämmer och det handlar inte om att skrämma upp.

    Medicinsk rådgivare?? Snälla, ge dig. Känner du dig hotad i din position som sjuksköterska/barnmorska eller vad är det frågan om? Jag skrev ju att hon borde kontakta en läkare för att få reda på vad det kan röra sig om. Inget mer med det.

    Tycker att du går på mig alldeles för hårt. Jag har inte gjort någon illa alls och jag vet inte varför du går på såhär. Otroligt onödigt då denna diskussion inte leder någon vart. Ingen har menat något annat än att hjälpa. Som en annan så skrev ts dessutom att hon har en sköldkörtelsjukdom, vilket ju kan vara en anledning till falskt positivt gravtest.

    Jag vet att man kan få spök, men det var flera här som tyckte att det såg positivt ut. Jag skrev bara exempel på saker som det KAN bero på, men absolut inte behöver. Eftersom att ts ju är ofrivilligt steril och har en sköldkörtelsjukdom.

    Oavsett vad du tycker så avslutar jag denna diskussion nu. Vill du fortsätta diskutera så kommer jag ändå inte att bemöta dina svar längre. Denna diskussion leder ingen vart då vi nu redan har sagt allt som går att säga. Du får tycka vad du vill. Nu kan du lägga din energi på någonting annat än mig.
Svar på tråden Gravid trots att jag e steril?