• Anonym (Trött sambo)

Blir galen på öppen planlösning!

Värdelöst!

Det upplevs som öppet och luftigt, men varken köket eller vardagsrummet är särskilt stora egentligen. Det bara ser större ut när det är samma rum. Jag har bott i flera tvårummare med större vardagsrum än den här trerummaren.

Svårmöblerat på grund av avsaknad av väggar. Alla fyra väggar tas upp av kylskåp, fönster, dörröppningar och balkongdörr samt själva köksdelen. Väldigt lite ren väggyta att ställa nånting mot, och all den väggyta som nu ändå finns går inte att använda till nåt vettigt, eftersom man då blockerar dörröppningar.

Matoset är inget jätteproblem, men visst skulle det va skönt ibland att i alla fall kunna stänga dörren till köket om det ryker lite extra. Man blir störd när man tittar på tv om den andra jobbar i köket. Diskmaskinen hörs i hela lägenheten! Det är faktiskt oerhört störande i längden..

Det är svårt att hitta nånstans att va ifred. Den andra hälften tittar på tv och barnet sover i vårt sovrum och man vill pyssla med nåt. Hopplöst.

• Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2020-05-28 11:35:17 följande:
    Har det ens byggts någon lägenhet sen 1998 med en dörr till köket?

Ingen aning. Vi köpte vår villa 2012, då fanns många "äldre" hus med separat kök, men inte många nyare vad jag minns. Sen har vi inte så stort hus. Har man en villa med flera våningar och många rum, kanske det inte gör lika mycket med öppen planlösning. I mindre hus och lägenheter är det ett otyg däremot, särskilt för en barnfamilj.
  • Anonym (thea)

Vad jag håller med!

Medan vi sparade ihop till drömhuset bodde vi i(en annars fin och bra) lägenhet med öppen planlösning. Aldrig en lugn stund och bebisskriken hördes i hela lägenheten. Fult och svårmöblerat var det också.

Nu bor vi i i ett fantastiskt gammalt (byggt 1870-tal) hus på landet. Köket ligger undangömt och nås genom en serveringsgång dom leder ut i matsalen. Matsalen har dörrar åt flera håll och det har även vardagsrummet. Huset är fullt av väggar, dörrar och walk-in-förvaring. Fantastiskt!

• Kjell2

Öppen planlösning är delvis en konsekvens av de byggregler vi har i Sverige. Alla riktig rum måste ha fönster. Då går det inte att placera ett mindre lägenhetskök innåt i ett hus. Då yttervägg är värdefullt blir då lösningen en öppen planlösning. Köket inåt men hänger ihop med vardagsrummet som har fönster utåt. 

Detta blir speciellt tydligt vid mindre lägenheter som vanligtvis bara har en, möjligtvis två ytterväggar. En stor lägenhet, med flera och större ytterväggar blir det enklare med separat kök och mindre matplats. Min föräldrar köpte en nyproducerad sån för 20 år sedan men då var den på över 120 kvm och hade tre ytterväggar

• Mrs Moneybags
    Kjell2 skrev 2020-05-28 11:46:44 följande:

Öppen planlösning är delvis en konsekvens av de byggregler vi har i Sverige. Alla riktig rum måste ha fönster. Då går det inte att placera ett mindre lägenhetskök innåt i ett hus. Då yttervägg är värdefullt blir då lösningen en öppen planlösning. Köket inåt men hänger ihop med vardagsrummet som har fönster utåt. 

Detta blir speciellt tydligt vid mindre lägenheter som vanligtvis bara har en, möjligtvis två ytterväggar. En stor lägenhet, med flera och större ytterväggar blir det enklare med separat kök och mindre matplats. Min föräldrar köpte en nyproducerad sån för 20 år sedan men då var den på över 120 kvm och hade tre ytterväggar

Det är därför det är så bra med stjärnhus, som jag bor i. Jag delar inte vägg med någon granne och har utsikt åt tre håll. Det är egentligen bara ett "rum" som inte har fönster och det är en garderob. Vi har en garderob till med fönster. Ändå bor vi inte stort, bara tre rum. Men de tänkte till när de byggde de här husen. Men det kräver kanske för mycket mark idag att bygga på det här viset. 
  • sextiotalist
    Anonym (Trött sambo) skrev 2020-05-28 11:35:17 följande:

Har det ens byggts någon lägenhet sen 1998 med en dörr till köket?

Ja faktiskt. Tittade på en lägenhet västra hamnen i Malmö och där var det ett separat kök. Men då var planlösningen för övrigt usel.

Svärmors lägenhet är en klassisk trea, byggt 2007 eller 2008. Så de finns men inte många
  • Nimzay

Usch hade nog aldrig orkat med öppen planlösning...Obestämd

iallafall inte med familj, hade väl gott att bo ensam med kanske, men är överhuvudtaget inget som tilltalar mig alls egentligen

• sextiotalist

Den lägenheten vi har nu skulle få fönster i köket även om man hade vägg.

Det som hindrar att vi inte lätt kan slänga upp en vägg är den totalt hopplösa köksön som inte tillför något (finns inte ens där en bra sammanhållen arbetsyta utan små hattiga som inte ens rymmer en plåt tyvärr).

Nu har lägenheten andra kvaliteter och vi har möblerat bort den öppna planlösningen.
  • Anonym (tvillingmamma)

Ii

Öppen planlösning är delvis en konsekvens av de byggregler vi har i Sverige. Alla riktig rum måste ha fönster. Då går det inte att placera ett mindre lägenhetskök innåt i ett hus. Då yttervägg är värdefullt blir då lösningen en öppen planlösning. Köket inåt men hänger ihop med vardagsrummet som har fönster utåt.  Detta blir speciellt tydligt vid mindre lägenheter som vanligtvis bara har en, möjligtvis två ytterväggar. En stor lägenhet, med flera och större ytterväggar blir det enklare med separat kök och mindre matplats. Min föräldrar köpte en nyproducerad sån för 20 år sedan men då var den på över 120 kvm och hade tre ytterväggar

Öppen planlösning är vanligt i nyare villor också, det går någon slags trend i det.
  • Studentpappa
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-05-28 12:42:08 följande:

Ii

Öppen planlösning är vanligt i nyare villor också, det går någon slags trend i det.

Ett resultat av kostnadsoptimering, mindre materialåtgång och billigare att bygga. Sen har man inbillat folk att det är modernt och tar mer betalt för husen
    Ride it like you stole it
  • Xenia

Varför tycker alla likadant? Eller snarare, varför tror de som bygger nya hus att alla tycker likadant? Var finns valfriheten?

Minns vår första bostad, en trerummare. Den hade 9 dörrar + ytterdörren och jag hade inte velat bli av med en enda. En dörr gick till en rymlig klädkammare.

Hälsat på hos släkting utomlands och tyckte inte planlösningen var bra. Köket hade ingen plats för bord och stolar. Man fick bära maten från köket förbi badrum och sovrum till vardagsrummet. Då tänkte jag så opraktiska de är utomlands, tacka vet jag Sverige. Men det fanns iaf dörrar till alla rum. 

Kommer det här öppna planlösnings-idealet från USA? Där har de ju stora villor. Har sett tv-program där amerikaner kommer till Europa och alltid vill ha öppen planlösning och två badrum. Tycker att det är smått och konstigt i gamla europeiska lägenheter.

Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!