• Kjell2

Blir galen på öppen planlösning!

Vi uppskattar vår öppna planlösning med kök, vardagsrum och matplats som hänger ihop. Vi bor tillräckligt stor för att ha separat TV/film-rum och utrymme att dra sig undan. 

• Kjell2
    Anonym (Trött sambo) skrev 2020-05-28 08:59:46 följande:

En grej jag tänkt på:

Jag har aldrig i mitt fyrtioåriga liv valt bort en bostad jag tittat på i en bostadsannons eller på nätet på Hemnet eller nåt sånt ställe. Oavsett om jag seriöst letat bostad, eller bara nöjes-surfat.. Så har jag ju faktiskt aldrig valt bort ett potentiellt boende, för att exempelvis köket legat som ett separat rum med vägg och dörr som avskärmar.

Däremot har jag tusentals gånger klickar bort för att det varit öppen planlösning!

Fördelen är att vi alla har olika boendepreferenser, en del vill ha stort badrum, andra måste ha balkong, någon vill ha minimalt kök då de nästa aldrig lagar mat, andra vill bo högt upp medans andra vill ha markplan osv.

En del vill ha äldre charm med högt i tak, stora rum, andra föredrar modernt och funktionellt med många mindre rum.

• Kjell2

Öppen planlösning är delvis en konsekvens av de byggregler vi har i Sverige. Alla riktig rum måste ha fönster. Då går det inte att placera ett mindre lägenhetskök innåt i ett hus. Då yttervägg är värdefullt blir då lösningen en öppen planlösning. Köket inåt men hänger ihop med vardagsrummet som har fönster utåt. 

Detta blir speciellt tydligt vid mindre lägenheter som vanligtvis bara har en, möjligtvis två ytterväggar. En stor lägenhet, med flera och större ytterväggar blir det enklare med separat kök och mindre matplats. Min föräldrar köpte en nyproducerad sån för 20 år sedan men då var den på över 120 kvm och hade tre ytterväggar

Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!