Anonym (AE) skrev 2020-05-28 10:17:38 följande:
Jag har tre vuxna barn med min föredetta. Vi hade varit ihop i 30 år när jag för ett tag sedan valde att skilja mig. Jag hade dessutom träffat en annan under en längre tid innan jag sa något (vidrigt beteende av mig, och det finns inget jag ångrar så mycket som det). Jag bor nu ihop med min nya och barnen har i stort sett sagt upp kontakten med mig. Det är en stor sorg för mig och jag har dessutom tre barnbarn som är små och jag vill så gärna vara delaktig i deras uppväxt. Rörigt inlägg men jag är så ledsen. Vad tycker ni jag ska göra? Får jag skylla mig själv eller borde dom reagerat annorlunda? Behöver någon annans tankar känner jag.
Om man skiljer sig från barnens andra förälder får man nog räkna med reaktioner även om de är vuxna.
Om man bedragit den andra föräldern får man räkna med att de tar dennes parti om de känner sig tvingade att välja.
Om det dessutom pågått en längre tid och man flyttat ihop med sin nya så gör det inte saken bättre, för att uttrycka det milt.
Hade de varit yngre och bott hemma hade de inte haft något annat val än att umgås då de varit minderåriga och bott hemma vilket gett dig en chans att reparera, men nu kan de faktiskt välja själv om du ska vara en del av deras liv eller inte.
Hade du bara skilt dig, bott själv, inte haft någon ny och byggt upp ett liv därifrån hade de säkert godtagit det beskedet relativt fort. Nu...tja tiden får utvisa men du grundade det inte vidare klokt.