• Anonym (Dalacin)

    Medicinskt kunnig? Se hit!

    Kan man ta dalacin orala kapslar mot bakteriell vaginos eller funkar bara vagitorerna dalacin? Det jag undrar är alltså om orala dalacin kapslar har någon effekt mot bakterierna i underlivet eller om det bara verkar på andra delar i kroppen? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Medicinskt kunnig? Se hit!
  • Anonym (Google is your friend)

    Ring Läkemedelsupplysningen. De kan väldigt mycket om mediciner. Eller läs bipacksedeln vad det används för.

  • Anonym (Dalacin)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-28 10:49:52 följande:

    Ring Läkemedelsupplysningen. De kan väldigt mycket om mediciner. Eller läs bipacksedeln vad det används för.


    Står att det används mot infektion i hud och mjukdelar men kan vara godkänd att användas av andra anledningar som inte står där står det på förpackningen.

    Jag vill inte ringa läkemedelsupplysningen så jag testar att fråga här och hoppas någon svarar!
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Dalacin) skrev 2020-05-28 10:55:04 följande:
    Står att det används mot infektion i hud och mjukdelar men kan vara godkänd att användas av andra anledningar som inte står där står det på förpackningen.

    Jag vill inte ringa läkemedelsupplysningen så jag testar att fråga här och hoppas någon svarar!
    Men snälla nån, varför vill du inte det? :) De är trevliga där, ingen fara att prata med, och du är anonym.

    Det verkar iaf inte som om tabletter är någon form av behandling för bakteriell vaginos, utan att det är vagitorier som gäller.
  • Anonym (Dalacin)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-28 11:21:54 följande:

    Men snälla nån, varför vill du inte det? :) De är trevliga där, ingen fara att prata med, och du är anonym.

    Det verkar iaf inte som om tabletter är någon form av behandling för bakteriell vaginos, utan att det är vagitorier som gäller.


    Men kan du sluta?! Det spelar ingen roll varför jag inte vill det. De lär inte kunna svara på gynekologiska frågor iallafall.

    Jag frågar HÄR. Har du inget vettigt att skriva så skriv inte alls.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Dalacin) skrev 2020-05-28 11:34:09 följande:
    Men kan du sluta?! Det spelar ingen roll varför jag inte vill det. De lär inte kunna svara på gynekologiska frågor iallafall.

    Jag frågar HÄR. Har du inget vettigt att skriva så skriv inte alls.
    Du, det finns ingen anledning att vara otrevlig mot folk som försöker vara hjälpsamma!!
  • Anonym (Dalacin)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-05-28 11:46:38 följande:

    Du, det finns ingen anledning att vara otrevlig mot folk som försöker vara hjälpsamma!!


    Du är hjälpsam genom att låta någon annan svarar som är kunnig om detta, utan att ställa motfrågor om att jag ska googla själv eller ringa läkemedelsupplysningen.

    Hade jag viljat ringa dom så hade jag redan gjort det, men är som sagt nästan hundra på att de inte kan svara på gynekologiska frågor. Det kanske finns en gyn/barnmorska här som kan det.
  • Anonym (Barnmorska....kanske)
    Anonym (Dalacin) skrev 2020-05-28 10:46:18 följande:

    Kan man ta dalacin orala kapslar mot bakteriell vaginos eller funkar bara vagitorerna dalacin? Det jag undrar är alltså om orala dalacin kapslar har någon effekt mot bakterierna i underlivet eller om det bara verkar på andra delar i kroppen? Tacksam för svar!


    Nej, det funkar inte
  • Anonym (Dalacin)
    FtS70 skrev 2020-05-28 12:02:01 följande:

    Du behöver vagitorier.


    Tack för svar! Oral Dalacin har ingen effekt på andra vaginala bakterier heller? Alltså tex GBS.
  • FtS70

    GBS är känsliga för många typer av antibiotika, men jag avråder från självmedicinering. Dalacin ger dessutom ofta trista biverkningar.

  • Anonym (Dalacin)
    FtS70 skrev 2020-05-28 13:16:10 följande:

    GBS är känsliga för många typer av antibiotika, men jag avråder från självmedicinering. Dalacin ger dessutom ofta trista biverkningar.


    Vad för biverkningar?
  • Anonym (Dalacin)
    FtS70 skrev 2020-05-28 14:46:00 följande:

    Främst diarré men även allvarliga överkänslighetsreaktioner. 


    Men dom allvarliga biverkningarna är väl ovanligt?
  • FtS70

    De är ovanliga, ja, men jag har sett det gå fel på nära håll och hade inte velat att min dotter tog dem i kapslar, det finns bättre alternativ.

  • Anonym (Dalacin)
    FtS70 skrev 2020-05-28 17:42:34 följande:

    De är ovanliga, ja, men jag har sett det gå fel på nära håll och hade inte velat att min dotter tog dem i kapslar, det finns bättre alternativ.


    Får jag fråga vad som hände?
  • Fliselisan
    Anonym (Dalacin) skrev 2020-05-28 12:10:20 följande:

    Tack för svar! Oral Dalacin har ingen effekt på andra vaginala bakterier heller? Alltså tex GBS.


    Jag fick Kåvepenin utskrivet när jag hade UVI pga gbs.

    Kåvepenin är väl typ förstahandsvalet vid övre luftvägsinfektioner också.
Svar på tråden Medicinskt kunnig? Se hit!