• Anonym (L)

    Vilket pojknamn?

    Vad tycker ni om namnen Hugo, Emil och Love? Andra förslag :)?

  • Svar på tråden Vilket pojknamn?
  • Nimzay

    Namnen Hugo och Emil gillar jag, jättefina! <3

    Love däremot är jag för min del aningen tveksam till men det är väl okej antar jag, dvs fint men kanske lite väl gulligt sen när pojken blir äldre tänker jag, tycker det passar bra på ett barn men inte riktigt på en ungdom eller vuxen man, sen dessutom lite jobbigt att är ett så typ...vanligt ord på engelska.

    Andra förslag: Hannes, Joel, Elof, Olof, Leif, Lars, Enok, Malte, Arvid, Ivar, Alvar, Alve, Vide, Otto, Ebbe, Bjarne, Walter, Ludvig...etc...;)

  • Anonym (Tummen upp)

    Det är ju klassiska namn, jag tycker de är fina. Emil får mig osökt att tänka på Astrid Lindgrens figur, en lintott som vill väl. Love, det associerar jag med Jonas Love Almqvist och Hugo tycker jag bara bra om.

  • Alvina

    Jag gillar Emil. Love är också ok, nackdelen där är ju hur det namnet skulle uttalas i exempelvis England. Hugo gillar jag inte alls.

  • annabellelee

    Jag gillar Hugo mest, jättefint. Love tycker jag är speciellt, lite ovanligt utan att bli konstigt. Att det uttalas annorlunda på engelska tycker jag inte är ett problem, skulle han flytta till England blir det bara exotiskt.

  • Anonym (C)

    Hugo är fint! Emil är jag likgiltig till och Love är fult.

  • Kusinen

    Både Hugo och Emil känns som väldigt tydliga generationsnamn för mig (Lite som Mattias, Johan och Jonas på 70talet). Hugo har ju legat högt på listorna swn sent 90tal och Emil var ju väldigt vanligt 90tal och 00tal. Så helt ok fina namn men väldigt tydligt tillhörandw en generation pch lite på efterkälken så att säga.Love kom ju senare och ligger ju mer i "peak" nu.

    Med det sagt så behöver ju inte sånt spela roll förstås.

    Som namn tycker jag Love ör finast.

  • Anonym (Hgbkg)

    Hugo - fint men vanligt om det här betydelse

    Emil - som ovan, dock gångbart över generationer.

    Love - ok, men kanske inte så kul som tonåring och kan bli krångligt utomlands.

    Andra förslag;

    Abbe

    Otto

    Felix

    Vilgot

  • Anonym (L)

    Tack för svar :)! Det är så himla svårt att bestämma sig. Älskar verkligen Love men tänker tyvärr också lite att det blir krångligt internationellt. Egentligen tror jag inte det blir något problem men tanken gnager lite ändå..

  • Norrut
    Anonym (L) skrev 2020-05-30 10:10:06 följande:

    Tack för svar :)! Det är så himla svårt att bestämma sig. Älskar verkligen Love men tänker tyvärr också lite att det blir krångligt internationellt. Egentligen tror jag inte det blir något problem men tanken gnager lite ändå..


    Jag har ett svenskt namn som ingen utomlands riktigt kan uttala, men jag tycker bara det är trevligt! Bra konversationsstartare, och många tycks uppskatta det "exotiska" i det hela. Gav min son ett sådant namn nu också och mina internationella vänner är helt till sig över hur tufft det är - de har ju inga fördomar om svenska namn, så som svenskar har.

    Av dina namn är jag ett stort fan av både Hugo och Love. Hugo låter så robust och busigt - sött barn och en rejäl och jordnära karl, tänker jag. Love låter lugnare men ändå kompetent, en tänkare. Emil känner jag inget särskilt för.
  • Anonym (L)
    Norrut skrev 2020-05-30 15:33:10 följande:

    Jag har ett svenskt namn som ingen utomlands riktigt kan uttala, men jag tycker bara det är trevligt! Bra konversationsstartare, och många tycks uppskatta det "exotiska" i det hela. Gav min son ett sådant namn nu också och mina internationella vänner är helt till sig över hur tufft det är - de har ju inga fördomar om svenska namn, så som svenskar har.

    Av dina namn är jag ett stort fan av både Hugo och Love. Hugo låter så robust och busigt - sött barn och en rejäl och jordnära karl, tänker jag. Love låter lugnare men ändå kompetent, en tänkare. Emil känner jag inget särskilt för.


    Ja det kanske inte är ett problem ändå :), får fundera vidare. Tack för svar!
Svar på tråden Vilket pojknamn?